МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Поняття та ознаки праваТема 1.3: Основи теорії права Лекція 2 1. Поняття та ознаки права 2. Функції та принципи права 3. Джерела (форми) права 4. Норми права. Система права Література: Основна: 1. Брецко Ф. Ф.Основи держави і права: Навч. посіб.: У 2 кн. - Ужгород, 1998. 2. Забарний Г. Г., Калюжний Р. А., Шкарупа В. К.Основи держави і права. – К., 2002. 3. Керецман В., Семерак О.Правознавство. - К., 2002. 4. Ківалов С. В., Музиченко П. П. та ін.Основи правознавства України. - Харків, 2002. 5. Котюк В. О.Основи держави і права. - К., 2001. 6. Лисенков С. Л.Основи держави і права у запитаннях та відповідях: Навч. посіб. - К., 1997. 7. Лисенков С. Л.Основи правознавства. - К., 2000. 8. Молдован В. В.Основи держави і права: Курс лекцій. - К., 1997. 9. Основиправознавства / За ред. І. Б. Усенка. - К., 2002. 10. Основидержави і права: Навч. посіб. / За ред. А. М. Колодія і А. Ю.Олійника. - К., 1997. 11. Пастухов В. П., Пеньківський В. Ф., Наум М. Ю.Основи правознавства. - К., 2000. 12. Правознавство: Навч. посіб. / За ред. В. Г. Гончаренка. - К., 2002. 13. Правознавство: Підручник / За ред. В. В. Копєйчикова. - К., 2002. Додаткова: 14. Алексеев С. С. Право: азбука - теория - философия: Опыт комплексного исследования. - М., 1999. 15. Загальна теорія держави і права: Навч. посіб. / За ред В. В. Копєйчикова. - К., 1999. 16. Кельман М. С., Мурашин О. Г. Загальна теорія права (зі схемами, кросвордами, тестами): Підручник. - К., 2002. 17. Комаров С. А., Малько А. В. Теория государства и права. - М., 2000. 18. Нечитайленко А. А. Основы теории права: Учеб. пособие. - Харьков, 1999. 19. Общая теория государства и права: Академ. курс: В 2 т. / Отв. ред. проф. М. Н. Марченко. - М., 1999. 20. Проблемы общей теории права и государства: Учебник для вузов / Под общ. ред. В. С. Нерсесянца. - М., 1999. 21. Рабінович П. М. Основи загальної теорії права і держави. - К., 2001. 22. Скакун О. Ф. Теория государства и права: Учебник. - Харьков, 2000. 23. Хропанюк В. Н. Теория государства и права. - М., 2001.
Одне з соціальних завдань держави полягає в регулюванні суспільних відносин. Держава регулює такі відносини за допомогою певних правил поведінки загального характеру, які прийнято називати нормами права. Сукупність таких норм і становить право відповідної держави. Водночас право як регулятивна сила має низку притаманних йому ознак, які якнайкраще розкривають його сутність. Загалом можна виділити такі ознаки права. Право складається з норм – правил поведінки загального характеру, що регулюють суспільні відносини. “Norma” у перекладі з латинського означає “зразок”, а нормативне регулювання за своєю сутністю є встановленням загальних правил поведінки, які повинні застосовуватись у разі настання певних життєвих обставин. Право як регулятивна система складається з дозволів (“можна”), заборон (“не можна”) і зобов’язань (“потрібно”), що визначають загальні межі поведінки суб’єкта. Право має не персоніфікований, не конкретний, а загальний характер. Тут немає індивідуального адресата, оскільки право регулює не конкретну ситуацію, а низку подібних ситуацій. Воно поширює свою дію на всіх, хто виявився у визначених умовах, у визначеній якості. Крім того, воно характеризується неодноразовістю і тривалістю дії. Право – система формально визначених норм, тобто таких, у яких чітко визначається воля держави. Як правило, формальна визначеність забезпечується за рахунок фіксації норм у нормативних актах, адже ще з найдавніших часів правителі прагнули до чіткого зовнішнього прояву своїх офіційних розпоряджень і, як правило, – до ознайомлення з ними населення. Так, закони царя Хаммурапі були вибиті клинописом на базальтовому стовпі, що, вірогідно, знаходився у центрі Вавилону. Право – це не просто сукупність норм, а визначена їхня система. Тільки в системі, у взаємозв’язку правові норми можуть виявити свої регулюючі властивості. Чим краща узгодженість правових приписів, тим ефективніше право. Право встановлюється державними органами. Кожен державний орган у межах своєї компетенції видає нормативні акти, в яких містяться норми права. Це не єдиний, але найбільш характерний спосіб встановлення права. Право обов’язкове для виконання тими громадянами, організаціям чи органами держави, яким воно адресовано. У загальнообов’язковості офіційних розпоряджень виявляється суверенітет держави. Реалізація права гарантована державою. Більшість правових норм дотримується і виконується добровільно, однак за кожною нормою потенційно існує можливість державного примусу до виконання і відповідальність за її порушення. Для багатьох людей це є чинником, що забезпечує правомірну поведінку. Право – це система загальнообов’язкових, формально визначених норм, що встановлюються і забезпечуються державою та спрямовуються на врегулювання суспільних відносин. Сутність права, як і сутність держави, полягає у його соціальному призначенні – регулюванні суспільних відносин та організації управління суспільством. Читайте також:
|
||||||||
|