Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Оптимальний розмір боргів держави

Державний борг- це сума, отримана від емісії державних боргових зобов'язань чи кредитів, наданих іноземними кредиторами, а також проценти, які необхідно сплатити кредиторам за користування коштами.

Суму заборгованості та процентів, що підлягають сплаті в поточному році (періоді), називають поточним державним боргом.Загальну суму заборгованості та процентів, що мають бути сплачені, називають капітальним державним боргом.Розрізняють також зовнішній борг - іноземним кредиторам як результат залучення коштів на міжнародному фінансовому ринку та внутрішній - результат залучення коштів на внутрішньому національному ринку.

У разі, коли держава не може вчасно забезпечити достатню платоспроможність, вона може використовувати такі способи управління боргом, як конверсія, консолідація, уніфікація, відстрочка погашення, анулювання, обмін за регресивним співвідношенням.

Позики міжнародних організацій (ЄС, СБ, ЄБРР) спрямовувалися на підтримку держбюджету і лише незначна частка - на фінансування інвестицій. Заборгованість за позиками закордонних органів управління пов'язана з торгово-економічними відносинами і лише невелика їх частка - з фінансовими кредитами Японії на підтримку бюджету. Заборгованість перед Італією, Німеччиною, США, Францією, Японією пов'язана з наданням торговельних кредитів на придбання обладнання і палива, які поставлялися безпосередньо підприємствам. Щодо погашення цих позик були надані державні гарантії і передбачалося, що частину коштів повертає держава, а частину - позичальник.

Станом на 1 січня 1996 р. заборгованість перед РФ досягла 3,06 млрд. дол. США, через взаємозаліки на 31 грудня 2005 р. вона скоротилася до 1,48 млрд. дол. США.

Заборгованість за позиками іноземних комбанків пов'язана з позиками для потреб держбюджету. До переліку банків-кредиторів включено 6 закордонних банків.

Зовнішня заборгованість, що не належить до інших категорій, - це борги з облігацій зовнішньої державної позики (ОЗДП).

Гарантований зовнішній борг на 31 грудня 2005 р. становив 2,97 млрд. дол. США.Він утворився внаслідок отримання юридичними особами кредитів від міжнародних фінансових організацій (МВФ, СБ, ЄБРР), закордонних органів управління (Німеччини), іноземних комбанків (Сполучене Королівство). Основна його частка - борг перед МВФ (40%).

Таке використання зовнішніх запозичень можна характеризувати як “проїдання”.

Ухвалення Маастрихтського договору та запровадження критеріїв євроконвергенції для країн - учасниць Європейського валютного союзу передбачає застосування обмежень на зростання бюджетного дефіциту в межах 3% ВВП та державного боргу - 60% ВВП.

Хоча Україна вкладається у "норматив", слід зважити, чи справді є "безпечним" цей обсяг боргу з точки зору ФБ? На 31 грудня 2002 р. міжнародні резерви НБУ становили 4,42 млрд. дол. США. За 2003 р. вони збільшилися на 2,52 млрд. дол. і досягли наприкінці 2003 р. 6,94 млрд. дол. США. На кінець 2005 р. міжнародні резерви НБУ становили 19,4 млрд. дол. США. Залишається позитивним сальдо рахунку поточних операцій платіжного балансу. Незважаючи на це, і в подальшому досить важко буде здійснювати виплати з обслуговування і погашення зовнішніх державних боргів.

Про проблеми з обслуговуванням зовнішніх боргів також свідчать численні їхні реструктуризаціїчерез обмін боргів на облігації, змінення умов виплати боргів, взаємозалік. З останніх реструктуризацій слід відзначити перенесення виплат членам Паризького клубу кредиторів. Численні реструктуризації боргів вказують на невисокий рівень зовнішньої платоспроможності України.

Внаслідок реструктуризації борги і відсотки на них переносяться у майбутнє, а також додаються нові відсотки як сплата за реструктуризацію. Прикладом є реструктуризація боргів перед членами Паризького клубу.

Проблемою є виплати у зовнішніх боргах, де позичальниками за наявності державних гарантій є підприємства.Механізм повернення цих боргів відсутній, багато боржників не в змозі повернути кредити, а деяких вже не існує.

Пом'якшення зовнішніх боргових проблемможливе за умов зростання позитивного сальдо рахунку поточних операцій платіжного балансу та зростання міжнародних резервів НБУ (ці резерви потрібні для забезпечення стабільності гривні).

Іншим чинником пом'якшення зовнішнього боргового навантаження є структурні перетворення та технологічне оновлення основних фондів за одночасного зниження рівня споживання енергоресурсів (особливо газу).

Акценти використання зовнішніх запозичень мають бути перенесені на фінансування довгострокових інвестиційних програм, рівень прибутковості яких дозволяв би виконувати зовнішні зобов'язання на принципах самоокупності.

Суміжною з борговою є проблема розподілу активів і пасивів СРСР. Угодою між Україною і РФ про врегулювання питань правонаступництва стосовно зовнішнього державного боргу і активів колишнього СРСР від 9 грудня 1994 р. визначено частку України в боргах і активах (16,37%). Передбачено, що РФ приймає на себе зобов'язання з виплати частки України у боргах СРСР, а Україна передає РФ свою частку активів. Угоду не ратифіковано ВР України. Серед колишніх республік СРСР лише Україна претендує на активи СРСР, не відмовляючись від боргових зобов'язань.

Прямий внутрішній боргстаном на 31 грудня 2004 р. - 20,9 млрд. грн., на 31 грудня 2005 р. - 19,2 млрд. грн. Гарантований внутрішній борг протягом цих років був незмінним (0,97 млн. грн.). У бюджеті на 2006 р. встановлено граничний розмір внутрішнього державного боргу на кінець року - 18 689 481,2 тис. грн. та 1 083 911,9 тис. дол. США.

Внутрішнє позичання 2003 р. переважно здійснювалося через 18-місячні облігації внутрішньої державної позики (ОВДП), невеликі обсяги коштів залучено через інші ОВДП та продаж казначейських зобов'язань.

Взагалі інтенсивністю ринок ОВДП не відзначається. Це підвищує рівень поточної "безпеки" внутрішнього державного боргу, проте не відповідає перспективним потребам.

Поряд з невисоким рівнем зовнішньої платоспроможності Україна має також і невисокий рівень внутрішньої платоспроможності. Причина, насамперед, в обмежених можливостях держбюджету.

Загрозою, пов'язаною із зростанням державних боргів, є те, що від реальної економіки відволікаються значні кошти, які спрямовуються на обслуговування і погашення цих боргів.


Читайте також:

  1. IV-й період Римської держави ( ІІІ – V ст. н. е. ) – пізня Римська імперія
  2. Автомобільний пасажирський транспорт – важлива складова єдиної транспортної системи держави
  3. Аграрна політика як складова економічної політики держави. Сут­ність і принципи аграрної політики
  4. Адміністративно-політичний устрій Української козацької держави середини XVII ст. Зміни в соціально-економічних відносинах
  5. Адміністративно-політичний устрій Української козацької держави середини XVII ст. Зміни в соціально-економічних відносинах
  6. Акціонерні товариства випускають облігації на суму не більше 25 % від розміру статутного капіталу і лише після повної оплати всіх випущених акцій.
  7. Альфред Маршалл Розмірковуючи таким чином, Маршалл розробив
  8. Антиінфляційна політика держави
  9. Антимонопольна діяльність держави
  10. Антимонопольна діяльність держави.
  11. Антимонопольна політика держави.
  12. Античні міста-держави на півдні України, їх культурні традиції.




Переглядів: 762

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Податкова політика на сучасному етапі економічних реформ | Вплив на державну фінансову безпеку чинників грошово-кредитної політики

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.185 сек.