Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Вплив на державну фінансову безпеку чинників грошово-кредитної політики

Державне позичання має бути узгоджене із стратегією економічного розвитку, прогнозом ВВП, напрямами структурно-інвестиційної, бюджетної, податкової та зовнішньоекономічної політики, прогнозом платіжного балансу і резервів НБУ.

Головним завданням грошово-кредитної політики НБУ є забезпечення стабільності національної грошової одиниці гривні.

Антиінфляційна спрямованість грошово-кредитної політики – це підтримування такої динаміки монетарних агрегатів, яка, водночас, задовольняє попит на гроші і не створює загрози для значної зміни цін.

Досвід свідчить про тісну залежність грошової маси від рівня цін. Саме це було використано в Україні для подолання високих темпів інфляції у перші роки незалежності.

Відомо, що перевищення платоспроможного попиту над пропозицією призводить до підвищення цін. Запобігти цьому можна або через збільшення виробництва (характерно для розвинутої економіки), або через стримування попиту. Дефляційна політика саме дозволяє обмежити попит шляхом зменшення державних витрат, підвищення відсоткових ставок за кредити, посилення податкового тиску, обмеження грошової маси.

Але досвід показав, що дефляційна політика призводить до стримування економічного зростання,тим більше, якщо до неї додається паралельний контроль зарплати і цін шляхом заморожування або встановлення меж зростання.

Грошово-кредитну політику слід розглядати не тільки в аспекті скорочення рівня споживання, а й в аспекті її впливу на ВВП(падіння ВВП в Україні 1991-1999 рр. становило майже 60%).

В Україні виділяють два етапи грошово-кредитної політики: у 1991-1993 рр. вона була експансійною, з 1994 р. - рестрикційною (або обмежувальною). Наслідками рестрикційної політики було "поширення натуралізації економічних відносин, широкомасштабна платіжна криза як додаткове гальмо економічного зростання".

Оскільки дефляційна політика спричинює рецесію, вже в 60-70 рр. XX ст. більшість країн проводили її обережно або навіть відмовлялися від неї.

Рівень інфляції в Україні в 2000 р. становив 25,8%, в 2001 р. - 6,1%, в 2003 р. - 8,2%, в 2002 р. - спостерігалася дефляція 0,6%, в 2003 р. інфляція була на рівні 8,2%, в 2004 р. - 12,3%, в 2005 р. - 19,3%. Це свідчать про певні успіхи НБУ у стримуванні інфляції.

Варто поглянути, які завдання висувають перед собою провідні центральні банки світу. Головним завданням ФРС США є забезпечення економічного зростання і максимальної зайнятості населення за помірної інфляції.

Європейський центробанк має за головну мету дотримання цінової стабільності в зоні євро. З середини 2003 р. його облікова ставка встановлена на рівні 2%, що відповідає цільовому інфляційному орієнтиру. І тільки з 1 грудня 2005 р. ЄЦБ підвищив її до 2,25%.

З точки зору євроінтеграції ВВП України має значно зрости. Деякі російські економісти рівень щорічного зростання ВВП для РФ визначили у 8%. Виходячи з цього, щорічне зростання ВВП України повинно бути на рівні не менше 10%.

Певним чином на проведенні грошово-кредитної політики позначились умови МВФ, що супроводжували надання ним кредитів. Згідно з цими умовами грошово-кредитна політика повинна була мати антиінфляційне спрямування.Встановлювалися цільові монетарні обмеження, недотримання яких могло призвести до призупинення кредитування. Доходило навіть до затримок соціальних виплат.

Внутрішні резерви зростання виробництва можна залучити не дефляцією і стримуванням державних витрат, а навпаки-збільшенням економічної активності держави. Це досягається шляхом керованого вливання грошової маси в обіг, навіть якщо при цьому відновляться певні інфляційні прояви. Дефляція - вилучення державою з обігу частини грошей, що випускаються в період інфляції.

В контексті фінансової безпеки рівень інфляції не повинен перевищувати 5%.

Недосконала також структура грошової маси.За 1997-2005 рр. частка готівки (МО) в МЗ зменшилась лише з 49% до 31% (частка МО в МЗ у розвинених країнах становить 5-10%). Значні обсяги готівки ускладнюють керування грошовим обігом і запобігання "тінізації" економіки.

Отже, основними загрозами у грошово-кредитній сфері,є:

■ обмежувальний характер грошово-кредитної політики, її спрямованість переважно на мінімізацію інфляції, а не на потреби економічного зростання (наслідком є скорочення попиту, зростання безробіття);

■ невисокий рівень монетизації економіки, дефіцит платіжних засобів (дефіцит товарів замінено на дефіцит грошей);

■ надмірна питома вага готівки у загальному обсязі грошової маси;

■ незбалансованість грошового і товарного ринків (про що свідчать великі обсяги кредиторської і дебіторської заборгованості);

■ значна швидкість обороту грошової маси;

■ обмеженість монетарних інструментів для регулювання пропозиції грошей;

■ недостатній вплив облікової ставки НБУ на вартість кредитів комбанків;

■ незадовільне виконання гривнею функції нагромадження вартості.


Читайте також:

  1. I визначення впливу окремих факторів
  2. Аграрна політика як складова економічної політики держави. Сут­ність і принципи аграрної політики
  3. Адаптація організму до змін чинників зовнішнього середовища
  4. Аденогіпофіз, його гормони, механізм впливу
  5. Аденогіпофіз, його гормони, механізм впливу, прояви гіпер- та гіпофункцій.
  6. Адміністративні методи - це сукупність прийомів, впливів, заснованих на використанні об'єктивних організаційних відносин між людьми та загальноорганізаційних принципів управління.
  7. Активний вплив на проблему
  8. Активний характер соціальної політики.
  9. Аналіз відхилень від нормативів та їх впливу на прибуток
  10. Аналіз впливу постачальників
  11. Аналіз впливу факторів на зміну сумми гуртової реалізації
  12. Аналіз економічноїї політики за допомогою моделі Мандела-Флемінга. Випадки вільного та фіксованого валютного курсів.




Переглядів: 894

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Оптимальний розмір боргів держави | Фінансова криза як дестабілізатор фінансової безпеки держави

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.014 сек.