Моделювання процесу організаційних змін на підприємстві
Лекція 5
Рис. 4.2. Розгорнута модель змін
На першій стадії передбачається планування та формування цілей для досягнення успіху. На другій – проектування бажаної структури після проведення організаційних змін. Третя стадія припускає запуск й завершення процесу перетворень на підприємстві.
Основні етапи цієї моделі такі:
1. Підготовка до проведення змін.
2. Формування відправних усвідомлень.
3. Оцінка ситуації.
4. Проектування бажаного стану.
5. Аналіз впливу бажаного стану.
6. Остаточна підготовка до здійснення.
7. Уведення інновацій.
8. Закріплення нового стану.
9. Удосконалення нового стану.
Дана модель, на нашу думку, коротко описує окремі кроки процесу здійснення організаційних змін, однак не дозволяє визначити чіткі завдання та функції керівництва, персоналу, консультантів, що, у свою чергу, ускладнює реалізацію цієї моделі на практиці. Також недостатньо уваги приділяється людському фактору при запровадженні організаційних змін.
У процесі оцінки й аналізу розглянутих основних моделей ми прийшли до наступних висновків: зміни, які відбуваються нині у зовнішньому середовищі швидкими темпами, не враховуються, тобто відсутні відповідні механізми відстеження й прогнозування змін зовнішнього та внутрішнього середовища організації. Також недостатньо уваги приділяється людському фактору, який є основним у процесі запровадження, реалізації та управління організаційними змінами. Відзначимо, що досліджувані моделі дозволяють тільки якісно спланувати та спрогнозувати, а також описати процес запровадження, реалізації й управління організаційними змінами. Це, у свою чергу, ускладнює застосування існуючих моделей на практиці.
Універсальна модель управління організаційними змінами, яка дозволяє відобразити взаємозв'язок внутрішніх перетворень організацій і зовнішніх змін, які впливають на зміну стратегії підприємства й напрямів його діяльності, активно залучає інтелектуальні ресурси організації у процес запровадження, реалізації й управління організаційними змінами, а також План запровадження організаційних змін, який включає детальний опис послідовних етапів цих змін (рис.5.1).