МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Розрахунок впливу факторів на величину прибутку від реалізації товарної продукціїПлан Тема 6. Аналіз фінансових результатів та рентабельності. 6.1. Значення, завдання та інформація для проведення аналізу. 6.2. Аналіз чистого прибутку. 6.2.1. Формування чистого прибутку. 6.3. Аналіз валового прибутку, 6.4. Аналіз інших доходів. Література: Івахненко В.М. ст. 91-96, Воронко О.С. ст. 121-141, Лєнь В.С. ст. 639-674, Пічугіна П.С. 10-27, 52-72.
6.1. Значення, завдання та інформація для проведення аналізу. За допомогою прибутку визначається ефективність функціонування підприємства. Головна частина прибутку формується різниця між виручкою від реалізації продукції і витратами на виробництво цієї продукції (та на її продаж). Якщо власні і витрати підприємства більші за грошові надходження від реалізації, то воно зазнає збитків. Згідно з положенням (стандартом) бухгалтерського обліку З "Звіт про фінансові результати" розрізняють кілька видів прибутку (збитку). По-перше, це валовий прибуток, тобто різниця між сумами чистого доходу (виручки) від реалізації продукції і собівартості реалізованої продукції. По-друге, це фінансові результати від операційної діяльності, які, зрозуміло, будуть менші ніж перша сума за рахунок відрахування "адміністративних витрат" і "витрат на збут". Далі йдуть фінансові результати від звичайної діяльності (до оподаткування і після нього) і, нарешті, — чистий прибуток або збиток. Під час аналізу треба розв'язати такі завдання: 1. Оцінити виконання плану з прибутку у цілому і за окремими видами прибутків і збитків. 2. Вивчити динаміку фінансових результатів за ряд років. 3. Визначити вплив основних факторів на зміну суми прибутку від реалізації товарної продукції. 4. Оцінити рівень рентабельності продукції та підприємства. 5. Обчислити резерви зростання прибутку і рентабельності. Аналіз фінансових показників слід проводити за даними форми № 2 "Звіт про фінансові результати", форми № 5 "Примітки до річної фінансової звітності", форми № 1 "Баланс підприємства", а також даних обліку і матеріалів фінансового відділу. Для пошуку резервів зростання прибутку залучається інформація щодо рентабельності споріднених підприємств як в Україні, так і за кордоном. 6.2. Аналіз чистого прибутку Аналіз прибутку здійснюють за даними фінансового звіту (форма № 2) і плановими даними підприємства. При цьому дається оцінка виконання плану прибутку (збитку) в цілому і за окремими його видами.
Таблиця 11.1. Фінансові результати підприємства
За даними табл. 11.1 можна зробити такі висновки. План з чистого прибутку підприємство недовиконало на 7,1 %, недобір прибутку становив 20 тис. грн. Це сталося, в першу чергу, через значне невиконання плану з валового прибутку (-80 тис. грн). Як позитивне явище слід відзначити одержані незаплановані суми від інвестиційної діяльності (50 тис. грн). Проте в роботі підприємства є й 13 тис. грн. збитків, пов'язаних з надзвичайними подіями. Вивчаючи одержані суми прибутків за кілька років, треба встановити, яка склалась тенденція в їх зміні, чи відображає вона зростання ефективності роботи підприємства. У зв'язку з цим слід особливо ретельно дослідити якістьприбутків. Це поняття характеризує достовірність розрахунку сум прибутків і збитків, що одержує підприємство. В першу чергу таке явище пов'язують з відлагодженістю і надійністю бухгалтерського обліку на підприємстві та якістю складання балансів і фінансових звітів. Керівники підприємства можуть відносно легко змінювати за власним бажанням такі види витрат, як витрати на рекламу, ремонтні роботи, науково-дослідницькі розробки і підготовку кадрів. Ці витрати, які можуть значно коливатися залежно від змін фінансової політики підприємства, називають у західних підручниках дискреційними. Форсоване скорочення таких витрат приводить до одночасного зростання прибутків, проте цей процес справедливо пов'язують із зниженням їхньої якості. Аналіз показника співвідношення чистого прибутку й обсягу продажу підприємства за кілька років досить надійно констатує можливі погіршення якості прибутків (табл. 11.2). Як видно з табл. 11.2, протягом п'яти років коефіцієнт прибутковості має значні коливання, і лише в останні два роки він нарешті стабілізувався. Такий характер змін має назву "згладжування" прибутку (доходу). Він є наслідком свідомого штучного збільшення (зменшення) фінансових результатів за допомогою бухгалтерських прийомів, які спотворюють картину господарської діяльності підприємств. Такі самі результати можуть бути при якісному складані бухгалтерських звітів, але внаслідок нестабільної роботи підприємства. Таблиця 11.2. Динаміка прибутків і обсягу продаж підприємства, тис. гри
6.3. Аналіз валового прибутку Аналіз виконання плану за прибутком від реалізації товарної продукції починається з розрахунку впливу основних факторів. Для цього потрібно взяти вихідні дані з форми № 2 за звітний рік і відповідну інформацію за попередній, а також відомості про зміну обсягів реалізації (виробництва) в натуральних показниках або в незмінних цінах. Необхідні технічні розрахунки виконуються в табл. 11.3. Вплив факторів розраховується так: 1) вплив обсягу реалізації товарної продукції: 481 - 506= -25 тис. грн (негативний вплив) або 506 • (-5) : 100 = -25,3 тис. грн; 2) вплив зміни цін: 572 - 481 = +91 тис. грн. У тому числі: а) вплив зміни цін на готову продукцію: 1243 - 1045 = 198 тис. грн. (позитивний вплив); б) вплив зміни цін на сировину, напівфабрикати, енергію тощо: -(671 - 564) = -107 тис. грн (негативний вплив); 3) вплив собівартості продукції та асортиментно-структурних зрушень: 580 - 572 = +8 тис. грн (позитивний вплив). Загальний вплив усіх факторів: -25 + 91 + 8 = 74 тис. грн. Зростання прибутку порівняно з минулим роком становило: 580 - 506 = +74 тис. грн.
Таблиця 11.3. Вихідні дані для розрахунку впливу факторів на величину валового прибутку, тис. грн
Довідка: Обсяг реалізації в незмінних цінах у звітному періоді становив 95 % від торішнього. * 1100 • 0,95 = 1045 (тис. грн) ** 594 • 0,95 = 576 (тис. грн) *** 1243 • 0,54 = 671 (тис. грн) Якщо аналізується прибутковість одного виду реалізованої продукції, то визначають дію лише трьох факторів. Такі розрахунки їхнього впливу рекомендується здійснювати на підставі внутрішньогосподарської інформації, яка до того ж містить планові дані. Вихідну інформацію для розрахунків наведено в табл. 11.4.
Таблиця 11.4. Вихідні дані для розрахунку впливу факторів на валовий прибуток
1.Вплив обсягу реалізації продукції в натуральному вираженні: (-2000) • 15 грн = -30 000 грн, або 150 000 грн •(8000/10000-1) = -30 000 грн. 2. Вплив зміни собівартості реалізованої продукції: - (+5 грн) • 8000 = -40 000 грн. 3. Вплив зміни цін: +15 грн • 8000 = +120 000 грн. Разом +50 000 грн. Негативний вплив на прибуток з боку собівартості реалізованої продукції може бути повністю або частково пов'язаний з таким незалежним від роботи даного підприємства чинником як інфляція. В нашому прикладі непередбачене в плані зростання ціни на продукцію підприємства становило 17,6% (15 : 85 • 100),а собівартість одиниці реалізованої продукції зросла лише на 7,1 % (5 : 70 • 100). Два фактори негативно впливали на суму прибутку і разом зменшили його на 70 тис. грн, але резерв — лише ЗО тис. грн., оскільки повністю залежав від підприємства тільки фактор обсягу реалізації. 6.4. Аналіз інших доходів і витрат До складу цих фінансових результатів належать численні суми, пов'язані з загальним управлінням підприємством, фінансовими та інвестиційними операціями, а також сумами, що стосуються надзвичайних подій. Під час аналізу доходів і витрат від операційної діяльності необхідно зіставляти фактичні дані з планом (кошторисом) або аналогічними сумами за попередній період. Далі визначають причини їх появи або відхилень. Особливу увагу слід приділити аналізу незапланованих збитків. У більшості випадків ці суми доцільно включати до складу резервів зростання прибутку підприємства. Передусім слід дослідити суми адміністративних витрат і витрат на збут та проаналізувати їх вплив на фінансові результати, що стосуються операційної діяльності підприємства (табл. 11.5). Таблиця 11.5. Інші операційні доходи і витрати підприємства, тис. грн
Примітка: Суми в пунктах 2, 3 і 4 виключаються з валового прибутку підприємства і тому мають знак (-) при складанні результатів. Проаналізувавши дані табл. 11.5, можна зробити такі висновки. По-перше, в цілому інші операційні доходи і витрати знаходяться в межах кошторису і навіть є економія 20 тис. грн. Позитивна також їх динаміка в порівняні з минулим роком. По-друге, головною причиною такого результату є суттєве зростання інших операційних доходів (в порівнянні з кошторисом на 26 тис. грн, або 2,6 рази, і на 19 тис. грн в порівнянні з минулим роком, або на 111,8 %). Одночасно слід констатувати певне неблагополучне становище з витратами на збут та іншими операційними витратами. По-третє, деталізація інших операційних витрат розкриває суттєві недоліки в роботі підприємства. Це стосується сплати значних штрафних санкцій (в минулому році — 20 тис. грн, а в поточному — 16 тис. грн). На жаль повністю припинено фінансування досліджень і науково-конструкторських розробок, хоч в кошторисі передбачалось для цього 15 тис. грн. Таким чином резерви зростання фінансових результатів від операційної діяльності за даними табл. 11.5 становлять 23 тис гон (16 + 7). Скористаємося даними табл. 11.6. Ми уже знаємо про перевитрати коштів на збут продукції на суму 7 тис. грн. Дані табл. 11.6 переконливо свідчать, що головною причиною цього є збільшення майже втричі в порівнянні з кошторисом витрат на транспортування продукції. Серед інших відхилень найбільш суттєві у витратах на тару і оплату праці служби маркетингу (+1,6 і 2,4 тис. грн, відповідно). З цими перевитратами слід більш детально розібратися. Одночасно насторожує той факт, що на підприємстві відсутні такі елементи сучасного маркетингу, як реклама і страхування товарних операцій. Очевидно, в першу чергу, це результат кошторисних обмежень. Адже, повертаючись до даних табл. 11.5, можно побачити, що фактичні витрати на збут складають 32 % від сум адміністративних витрат (55 : 173 • 100), а на 1 грн реалізованої продукції за іншим розрахунком приходиться лише 4,4 коп. витрат на збут (55 : 1243 • 100). Згадаємо також, що на підприємстві резерви зростання обсягу реалізації визначені в сумі майже 190 тис. грн, або 15,3 % від фактичної виручки від реалізації. Враховуючи існуючі проблеми реалізації продукції на підприємстві (план недовиконаний на 3,6 %), а також потенційні можливості її зростання слід, на нашу думку, збільшити фінансування маркетингової служби найближчим часом в 1,5—2 рази з відповідними структурними змінами витрат у кошторисі.
Таблиця 11.6. Дані про витрати на збут продукції у звітному році, тис. грн
Наприкінці вивчають результати, пов'язані з інвестиційною діяльністю, та доходи і витрати від незвичайних подій. Аналізуючи фінансові результати, пов'язані з надзвичайними ситуаціями (збитки), необхідно чітко розрізняти, де були справжні стихійні сили, а де — звичайна безгосподарність, яка маскується під природні катаклізми (наприклад, пожежу, яка виникла внаслідок грубих порушень правил пожежної безпеки).
Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|