МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Лекція 13План Тема 6. Аналіз фінансових результатів та рентабельності. Лекція 12 6.5. Аналіз рентабельності 6.6. Аналіз рентабельності підприємства.
Література: Івахненко В.М. ст. 96-106 Лєнь В.С. ст. 644-650, Пічугіна П.С. ст. 52-72. 6.5. Аналіз рентабельності продукції Якщо сума прибутку показує абсолютний ефект від діяльності, то рентабельність характеризує міру цієї ефективності, тобто відносний ступінь прибутковості підприємства або продукції, що виробляється. У загальній формі рентабельність розраховують як відношення прибутку до витрат чи застосованих ресурсів (капіталу). Рентабельність застосованих (інвестованих) ресурсівє рентабельністю підприємства. Цей показник може бути визначений як відношення прибутку підприємства до сукупності виробничих фондів, балансових активів, власного чи акціонерного капіталу. Останній показник цікавить насамперед акціонерів і майбутніх інвесторів, оскільки він визначає верхню межу дивідендів. Рентабельність продукції характеризує ефективність витрат на її виробництво. Передусім обчислюється рентабельність усієї реалізованої продукції як відношення валового прибутку від реалізації до собівартості реалізованої продукції. Рентабельність продукції можна розрахувати також відношенням прибутку до обсягу реалізованої продукції. У такому вигляді цей показник більше застосовується у зарубіжній практиці. Рентабельність окремих видів продукції обчислюється за такою формулою
де К1 — рентабельність і-го виду продукції, %; Ці Сі — відповідно ціна і собівартість і-го виду продукції. У багатономенклатурному виробництві в процесі аналізу рентабельності виробів слід застосовувати спосіб групувань. Насамперед усі вироби групують за ознакою, рентабельна чи нерентабельна продукція. При цьому визначають кількість нерентабельних видів продукції, розраховують частку у відсотках до загальної кількості виробів, а також їхню частку в обсязі реалізованої продукції. Треба також визначити, чи є серед нерентабельних виробів такі, що входять до складу найважливіших профільних видів продукції, чи є нові перспективні вироби. Дуже важливо здійснити групування продукції, що виробляється, за рівнем рентабельності: • вироби з низкою рентабельністю; • вироби з середньою або нормальною рентабельністю (близькою до середньої рентабельності у галузі); • вироби високорентабельні. При цьому потрібно дати оцінку частки кожної групи в загальному обсязі реалізації. Нарешті, здійснюють групування виробів за ознакою ступеня та напряму зміни рентабельності порівняно з попереднім періодом. При цьому визначають кількість виробів, рентабельність яких: • помітно зросла; • суттєво не змінилась; • знизилась. Групування виробів за названими та іншими ознаками дає змогу краще зрозуміти існуючі проблеми та визначити напрями збільшення прибутковості виробництва. При цьому треба враховувати дію на рентабельність продукції таких чинників: • зміну ринкових цін на продукцію даного підприємства; • зміну податку на додану вартість; • зміну рівня собівартості виробу з усіма факторами, які впливають на неї. Серед чинників, які впливають на собівартість продукції, треба звернути особливу увагу на час випуску продукції. В перший рік, як правило, рентабельність дуже низька, проте в наступні кілька років спостерігається підвищення її рівня. Згодом її величина стабілізується, а в кінці виробництва навіть може почати падати. Однією з причин зростання рентабельності або супровідним їй чинником може бути збільшення обсягів виробництва цієї продукції. Вивчення впливу обсягу виробництва на рівень рентабельності — цілком самостійне питання аналізу прибутковості підприємства. Для цього рекомендується будувати графік розрахунку критичної точки обсягу виробництва (рис. 12.1). Рис. 12.1. Графік визначення точки критичного обсягу виробництва
Використаємо дані табл. 11.4 за звітом і додатково врахуємо, що постійні витрати, які не залежать від змін обсягу виробництва, взагалі становлять 200 тис. грн, а змінні витрати — 50 грн на одиницю продукції. Наведені дані наносимо на графік, в якому по горизонтальній осі відкладається обсяг випуску продукції у натуральному вираженні, а по вертикальній — вартість випуску в цінах реалізації за винятком ПДВ і загальна її собівартість. Лінія ОВ показує вартість продукції, АБ — постійні витрати, АС — змінні витрати. Тоді вертикальна лінія В1О1 відображає величину вартості реалізованої кількості продукції, яка поділяється на такі складові частини: відрізок О1Б1 — постійна частина витрат, БІС1 — змінні витрати і С1В1 — фактичний прибуток при випуску 8000 одиниць даної продукції. Графік дає змогу провести ряд аналітичних розрахунків. Насамперед точка перетину лінії вартості продукції ОВ і лінії собівартості випуску АС являє собою той критичний обсяг виробництва, при якому виручка за продукцію дорівнює її собівартості. Перпендикуляр з точки С на горизонтальну вісь до точки Ок показує критичний обсяг виробництва — 4000 одиниць. При виробництві продукції нижче цього обсягу підприємство буде працювати зі збитком, при перевищенні одержить прибуток. Як було вже встановлено розрахунками, при обсязі виробництва 8000 одиниць прибуток становить 200 тис. грн, який на графіку показаний відрізком С1В1. За допомогою цього графіка можна проаналізувати різні варіанти обсягів виробництва і визначити ступінь їх прибутковості. Проте слід мати на увазі, що цей графічний метод перед-оачає ряд допущень та умовностей: 1) незмінність постійної частини витрат для будь-якого обсягу виробництва; 2) повну пропорційність зміни змінних витрат; 3) стабільні, незмінні ціни; 4) випуск одного виду або однорідної продукції. В дійсності всі ці умови витримати незмінними не вдається. Проте для початкового аналізу варіантів обсягу виробництва цей графічний метод може бути дуже корисним і наочним. Розрахунок критичної точки обсягу виробництва можна здійснити, використовуючи таку формулу де Q — кількість виробленої (проданої) продукції, яка забезпечує беззбитковість (нульовий виріант); Зпост — загальна сума постійних витрат підприємства; Ці — ринкова ціна і-го виробу Сізмін — змінні витрати в складі і-го виробу. Суму валового прибутку, який одержить підприємство (Пвал) за заданої кількості виробів (Q .), підраховують за формулою Пвал = (Ці ∙ Q)-(Зпост + Сiзмін ∙ Q.) або Пвал = (Ці -Сі змін) ∙Qs Зпост' У подальшому аналізі можна застосувати точніші розрахунки відносно бажаного варіанта обсягу виробництва. Рентабельність усієї реалізованої продукції можна визначити за даними табл. 6.3. Фактична рентабельність продукції за минулий рік становила: Аналогічний показник за звітний рік становив: Отже, загальне зростання цього показника за рік становило 2,3 %. Показник рентабельності продукції в цілому на підприємстві може змінитися внаслідок зміни рентабельності окремих видів продукції та асортиментно-структурних зрушень у реалізованій продукції. 6.6. Аналіз рентабельності підприємства Рентабельність підприємства — найбільш узагальнюючий показник його діяльності. В ньому синтезуються всі фактори виробництва і реалізації продукції, оборотність господарських коштів і позареалізаційні фінансові результати. За даними таблиць 11.1 і 11.3 виконаємо належні розрахунки та занесемо їх у табл. 12.1. Рентабельність підприємства у звітному періоді становила 15,92 % і була більша за аналогічний показник минулого року на 0,92 %. Зміна цього показника є результатом дії двох факторів, %: 1) зміни реалізації на 1 грн виробничих фондів: (1,117 • 20) : 100 = +0,2234; 2) зміни прибутку на 1 грн реалізації продукції: (0,9171 • 76,117) : 100 = +0,6981. Разом +0,9215. Отже, підвищення рентабельності підприємства пояснюється головним чином зростанням рентабельності продукції. В подальшому аналізі слід порівняти рентабельність нашого підприємства з середньогалузевим показником, а також з даними найбільш рентабельних споріднених підприємств. Таблиця 12.1
Читайте також:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|