Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Психологічні механізми творчості

· Одним із ключових питань загальної психології твор­чості є питання про психологічний механізм творчості. У цій якості у різні історичні часи визнавались: еманація (давньоіндійська філософія), мімезис (Платон), інтуїція (Б.Спіноза, А.Бергсон та ін.), інсайт (М.Вертгаймер та ін.), асоціація (Дж. Ст. Мілльта ін.), потреба творчої самореалізації (А. Маслоу), бісоціація (А.Кестлер) тощо.

Еманація(філос.; від emanare - закінчуватися) - одна з можливих формопояснень світового процесу. Еманація протилежна еволюції. Еволюція вважає ідею досконалості наприкінці процесу, Еманація, навпаки, на його початку, а самий процес розглядає як поступове погіршення, шляхом завершення. На конкретному прикладі відношення еволюції до еманації представляється в наступному вигляді: еволюція пояснює виникнення життя і свідомості з мертвої матерії – еманація, навпаки, пояснює смерть з свідомості і життя. В історії теорій еманацій видаються три крупні імені: Плотин і його школа, Іоанн Скотт Ерігена і Шеллінг (в останній період його життя). Взагалі кажучи, еманація має деякий зв'язок і спорідненість з містикою. Прихильники еманаційної теорій охоче користуються для визначення відношення Бога і світу аналогією відношення сонця до світла, витікаючого з нього. Подібно тому, як сила світла зменшується пропорційно з віддаленням від свого джерела – сонця, так і досконалість буття зменшується у міру віддалення від божества, причому останньою, гіршою ступінню є матерія. Уявлення про еманацію природно спричиняє за собою вимогу перерахувати найголовніші ступені буття, розташовані між Богом і матерією.

· Мімезис(грец. mimesis — подражание) - термін старогрецької філософії, що характеризує єство людської творчості, у тому числі мистецтва. Це спосіб художньої творчості (переважно в мистецтві), що виражається в наслідуванні природі, точному відтворенні зовнішнього вигляду людей і предметів; основа натуралізму в мистецтві.

· Інтуїція(на середньовічній латині intuitio, від intueor - пильно дивлюся) - один з шляхів людського пізнання, що відрізняється від іншого – логічного, раціоналістичного, дискурсивного шляху. Останній спосіб пізнання і мислення є діяльністю розуму, що зіставляє і узагальнює явища, встановлює їх послідовність, вивчає відносини між ними. Це пізнання часткове, відносне і абстрактне. Йому протилежно пізнання інтуїтивне (філософський словник).

Інтуїція– розуміння істини шляхом безпосереднього її розсуду (усмотрения) без обґрунтовування за допомогою доказу; суб'єктивна здатність виходити за його межі шляхом уявного схоплювання ("осяяння") або узагальнення в образній формі непізнаних зв'язків, закономірностей, що сформувалася на основі попереднього досвіду.

Інтуїція– відшукання, часто практично моментальне, рішення задачі при недостатності логічних підстав (Психологічний словник)

· Інсайт(від англ. insight – проникливість, проникнення в суть) —означає раптовий розсуд (рассмотрение) суті проблемної ситуації. В дослідах Келлера (гештальтпсихологія) з людиноподібними мавпами, коли їм пропонувалися задачі, які могли бути вирішений лише опосередковано, було показано, що мавпи після ряду безрезультатних проб припиняли активні дії і просто роздивлялися предмети навколо, після чого могли достатньо швидко прийти до правильного рішення. Надалі це поняття використовувалося К. Дункером і М. Вертгеймером як характеристика людського мислення, при якому рішення досягається шляхом уявного збагнення цілого, а не в результаті аналізу.

· Асоціація (від лат. associatio – з'єднання) - зв'язок між двома психічними елементами, що виникає в результаті досвіду, і обумовлююча актуалізацію одного елемента зв'язку прояв і іншого. В різних напрямах асоціативної психології було запропоноване виділяти асоціації по типу їх появи. Так були виділені асоціації по схожості (червоне – пурпурне), по контрасту (велике – маленьке), по суміжності в просторі або в часі (запах приправи до їжі викликає апетит), причинно-наслідкові (сильний вітер – озноб). Було знайдене, що сила зв'язку залежить від ряду умов (сила вражень, що викликаються елементами зв'язку, їх новизна, а також здібності індивіда).

 

· На думку Я.О.Пономарьова, психологічний механізм творчості полягає у єдності першосигнального та другоосигнального компонентів творчого процесу. Першосигнальнимикомпонентами слід вважати прояви оригінального, інтуїтивного, безпосереднього, непередбачуваного, мимовільного, імпульсивного, неусвідомлюваного та ін.; другосигнальними — прояви логічного, рефлексивного, моделювального, довільного, вмотивова­ною, усвідомлюваного та ін.

На думку В.А.Роменця, творчий момент полягає у сутнісному переході (трансдукції) з однієї системи (суб'єктивно-психічної) в іншу (матеріально-речову) за умови їхнього взаємного опору цій трансдукції просто активного чи свідомо активного. На перший по­гляд, трансдукція має тавтологічний характер: людина хоче тільки адекватно щось утілити, засвоїти і т. ін. Але ні процес вираження, ні процес інтеріоризації не залиша­ються з одним і тим же змістом при взаємному переході суб'єкта і об'єкта. Інакше самі ці явища не були б дійово-творчими і взагалі не могли б існувати.


Читайте також:

  1. II. МЕХАНІЗМИ ФІЗІОЛОГІЧНОЇ ДІЇ НА ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ.
  2. V Процес інтеріоризації забезпечують механізми ідентифікації, відчуження та порівняння.
  3. Альдостерон та механізми ренін-ангіотензину
  4. Анатомо-фізіологічна перебудова організму підлітка та її вплив на його психологічні особливості й поведінку.
  5. Базові (головні, стратегічні) психологічні проблеми управління.
  6. Байки першого періоду творчості (1850-1870 pp.).
  7. Біологічні і психологічні теорії.
  8. Види атак на механізми та протоколи автентифікації
  9. Види правотворчості громадянського суспільства.
  10. Виконавчі пристрої. Регулюючі органи. Виконавчі механізми. Гідравлічні виконавчі механізми.
  11. Вітчизняні наукові психологічні школи
  12. Властивості м’язового волокна. Механізми утворення та передачі збудження, скорочення скелетних м’язів.




Переглядів: 3151

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Прирда творчості | Психофізіологічні механізми творчих здібностей.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.031 сек.