Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Історичні та політичні обставини у світі та Україні першої половини ХХ ст. Питання періодизації літературного процесу ХХ ст.

ПЛАН

1.Історичні та політичні обставини у світі та Україні першої половини ХХ ст. Питання періодизації літературного процесу ХХ ст.

2. Загальні тенденції розвитку літературно-мистецького життя на початку ХХ ст.

3. Революція 1917 та розвиток української культури.

4. Політика ”українізації” та її наслідки.

 

Українська література ХХ ст. виникла не на голому місці. У неї була цікава і складна передісторія. Проте два з половиною століття під пресом царизму – то тотальне нищення української нації (російська демократія і сьогодні цього не визнає). Факти ж засвідчують:

1709 - указ Петра І про заборону книгодрукування українською мовою і вилучення текстів, писаних українською мовою, з церковних книг. У 1720 було видано ще один подібний указ.

1754 - Катерина ІІ заборонила викладання українською мовою в Києво-Могилянській академії.

1769 - Вилучення у населення українських букварів.

1847 - Розгром Кирило-Мефодіївського товариства.

1863 - Валуєвський циркуляр про заборону видання книг укр. мовою.

1876 - указ про заборону ввезення українських книг із-за кордону. Цим же указом було заборонено друкувати тексти українських пісень.

1884 – указ про закриття всіх укрїнських театрів.

1885 – указ про заборону українських книг для дітей.

1888 – указ Олександра ІІІ про заборону вживання української мови в офіційних установах та хрещення українськими іменами.

1914 – указ Миколи ІІ про скасування української преси.

Вірто відзначити, що і в радянські часи буде прийнято велику кількість подібних законів, чого тільки варта телеграма Сталіна про припинення українізації (1933 рік).

Еліта поступово забула рідну мову і культуру, між нею та простим народом утворилась велика прірва. Спроби інтелігенції щось змінити досить часто зустрічали шалений опір влади та нерозуміння селян. Проте і в цих жахливих умовах українська наука, культура і література продовжували розвиватися. Саме на цей період припадає формування української інтелігенції, яка нерозривно пов’язувала себе з народом і вбачала своє призначення в формуванні його національної свідомості та боротьбі за краще майбуття.

У кінці ХІХ на початку ХХ столітьу Європі ширяться робітничі рухи з економічними вимогами – поліпшення умов праці, скорочення робочого дня підвищення зарплати, соціального захисту.

У зв’язку з цим ширяться ідеї соціальної справедливості й політичної свободи. Створюються організації та партії з метою їх впровадження в життя. Виникають ідеї перебудови суспільного життя на основах демократії й соціальної справедливості – ідеї соціалізму, з чисельними напрямками в окремих країнах.

Найбільш радикальними виявились послідовники Маркса, що проголосили соціалізм перехідним періодом до комунізму.

Ідеї комунізму потрапляють до Росії, про що засвідчила перша революція 1905-1907 років. В Україні напередодні першої російської революції 1905 р. відроджується національно-визвольний рух.

Перша Світова війна привела до розпаду Російської та Австро-Угорської імперій, між якими було поділено Україну. Це прискорює розвиток національно-визвольного руху по всіх землях України. Пригадаємо окремі події тих часів:

- 17 березня 1917 р. було утворено Центральну Раду на чолі з М.Грушевським та В.Винниченком;

- 20 листопада 1917 р. - проголошення Української Народної Республіки;

- 29 квітня 1918 р. - гетьманський переворот і прихід до влади П. Скоропадського;

- 13 листопада 1918 р. – проголошення УНР на чолі з С.Петолюрою (Директорія);

- 22 січня 1919 р. – об’єднання УНР і ЗУНР в єдину Українську Народну Республіку.

Увесь цей час Україна перебувала у стані війни, відбиваючись від російських більшовиків та російських білогвардійців, військ Антанти, німців, поляків, румунів, її розривали внутрішні протиріччя. Чергова інтервенція з боку радянської Росії у 1920 році привела до припинення існування УНР, як суб’єкта міжнародного права у листопаді 1920 року і реставрації Російської імперії в образі СРСР, куди насильно було приєднано 30 грудня 1922 року і Україну у вигляді УРСР.

Західні Українські землі були поділені між Польщею, Румунією та Чехословаччиною. Такий розподіл зберігся до початку ДругоїСвітової війни.

Україна ж за своє перебування в складі нової імперії заплатить голодомором 1933 року, соловецькими та сибірськими таборами, розстрілами і нищенням всього українського у 1934-1937 рр., репресіями 1939-1941 рр. на землях Західної України, багатомільйонними жертвами під час Другої Світової війни, голодом 1947 р. Люди житимуть під постійним тиском, страхом, з невпевненістю у завтрашньому дні. Ними керуватимуть жорстокі моральні покручі без честі і людської гідності.

Таким чином розвивалися події новітньої історії на нашій землі у першій половині ХХ ст. Від нас же вона довгий час приховувалась і замовчувалась. Але якою б вона не була, її потрібно знати, щоб не допустити таких страхіть у майбутньому.

На сьогодні ми поки не маємо ґрунтовної наукової схеми літературного процесу ХХ ст. та його періодизації. Така схема вимагає серйозної роботи. Вітчизняне літературознавство і критика висовує декілька принципів, зокрема культурно-історично (сентименталізм, романтизм, реалізм, модернізм), географічного „Празька школа”, „Нью-Йоркська група письменників”), культурно стильового (М. Зеров) розвитку. Частина науковців вважає, що логічно було б наукову схему, випрацювану для нашої старожитньої літератури, продовжити в літе­ратурі новій - від Котляревського починаючи і за­кінчуючи XX століттям, яке завершує еру Нової української літератури.

XIX століття витворило дві завершені культурно-історичні епохи - Романтизм і Реалізм та започатку­вало наступну - Модернізм, який із злетами і занепадами охоплює ціле століття - від 1896 р. і до 1991 р. із насильницьким вторгненням епохи Соцреалізму (тоталітаризму) від 1934 р., коли на І з'їзді радянсь­ких письменників із подачі Горького і Жданова соці­алістичний реалізм було проголошено творчим ме­тодом радянської літератури, і до кінця 80-х років. Утвердження 1991 р. незалежної України і заперечен­ня переважної більшості вартостей епохи Соцреалізму поклало початок нової епохи, умовно названої сьогодні як Постмодернізм, що започаткувало перехідний етап до епохи Вільного розвитку україн­ської літератури, що охопить наступне XXI століття.

Можливе конструювання схеми літературного процесу ХХ ст. за історико-хронологічним принципом за такими періодами:

1. Початок ХХ ст. (до 1917 р.).(Революція 1905 р. Відхід із життя І.Ф. (1916), М.К. і Л.У. (1913)).

2. Період революції 1917 року і національного державотворення.(Література за часів Центр. Ради. УНР. Перша хвиля еміграції).

3. Літературний процес 20-х рр. Період поступової ліквідації національного відродження України.

4. Розстріляне відродження і насадження в літературі ідей соціалістичного реалізму. (Голод 1932-1933 рр. Репресії 1934- 1939 рр. Діяльність „Празької” та „Варшавської” шкіл).

5. Література в період війни 1941-1945 рр. (Література УПА. Друга хвиля еміграції. Література таборів).


Читайте також:

  1. A) правові і процесуальні основи судово-медичної експертизи
  2. H) інноваційний менеджмент – це сукупність організаційно-економічних методів управління всіма стадіями інноваційного процесу.
  3. II. Поняття соціального процесу.
  4. IV. Питання самоконтролю.
  5. IV. План навчального процесу.
  6. V. Питання для самоконтолю
  7. V. Питання туристично-спортивної діяльності
  8. VI . Екзаменаційні питання з історії української культури
  9. А. Особливості диференціації навчального процесу в школах США
  10. А.1 Стан , та проблемні питання застосування симетричної та асиметричної криптографії.
  11. Автоматизація банківської діяльності в Україні
  12. Автоматизація процесу призначення IP-адрес




Переглядів: 983

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема: ШЛЯХИ РОЗВИТКУ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ ХХ СТ. | Загальні тенденції розвитку літературно-мистецького життя на початку ХХ ст.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.