Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Методика роботи з природним матеріалом. Аплікація, об’ємні композиції з природного матеріалу.

Методичні рекомендації до проведення уроків роботи з природним матеріалом

 

Робота з природним матеріалом має велике значення для естетичного виховання дітей, прищеплення їм художнього смаку, розвитку творчих здібностей, уявлення. Завдання роботи з природним матеріалом - пробудити у дітей любов до рідної природи, сприяти вихованню у них патріотичних почуттів. Робота з природним матеріалом сприяє і формуванню у школярів дбайливого ставлення до природи.

 

Зустріч з природою розширює уяву учнів, удосконалює їх уміння уважно спостерігати різні явища. Великий вплив має робота з природним матеріалом на розумовий розвиток дитини, на розвиток її мислення. Праця по виготовленню виробів з природного матеріалу сприяє розвитку особистості дитини, вихованню її характеру.

 

Розглянемо деякі види природних матеріалів, що найбільш часто використовуються для різноманітних виробів на уроках трудового навчання.

 

Жолуді зустрічаються на півдні ї в середній полосі нашої країни. Збирають жолуді восени. Зберігають в прохолодному і не дуже сухому приміщенні. При тривалому зберіганні в сухому приміщенні вони дуже висихають, оболонка стає крихкою і працювати з таким матеріалом важко. Збирають і жолудеві чашечки - плюски.

 

Каштани збирають восени після повного їх дозрівання, бо передчасно зірваний каштан при висиханні зморщується.

 

Листя використовують для виготовлення об'ємних іграшок з природного матеріалу, а також для аплікації. Заготовляють листя протягом року. Весною можна заготовити листя з ніжним світло-зеленим забарвленням, влітку листя потемнішає, а осінь дасть найбільш багату палітру фарб. Але збирати листя треба обережно, не пошкоджуючи насадження.

 

Підготувати листя до зберігання можна по-різному: засушити його під пресом або висушити гарячою праскою. Засушують листя під пресом так: заготовляють малопроклеєний папір (обгортковий, газетний, фільтрувальний). Складають аркуші паперу вдвоє у вигляді книжки і між ними вкладають листя. Книжки з рослинами складають одна на одну. На верхню книжку кладуть лист фанери або дошку і вантаж 10-15 кг. Другий спосіб, що дозволяє швидко одержати засушені рослини, полягає ось в чому: на газетний папір, складений в кілька разів, кладуть листя і зверху прикривають однією газетою. Потім прасують гарячою праскою, перевертаючи листя. Висихає листя при такому способі за 2-3 хв. Зберігають засушене листя в конвертах в теплому, але не дуже сухому приміщенні.

Виготовлення виробів. Різноманітні вироби можна виготовляти з шишок, жолудів, каштанів, горіхів тощо з використанням допоміжних матеріалів: кольорового паперу, пір'я, засушеного листя, насіння, гілочок, пластиліну. Для роботи, окрім матеріалів, потрібні найпростіші інструменти: шило, ніж, ножиці, голка, пензлик, кусачки, круглогубці, ручні лещата, свердла, буравчики. Всі ці інструменти використовуються і при обробці паперу, картону, тканини, деревини, металу, пластичних мас.

В процесі виготовлення виробів з природного матеріалу часто доводиться свердлити або проколювати отвори, надрізати та перерізати. При роботі з жолудями, каштанами та лісовими горіхами слід намагатись якомога менше пошкоджувати оболонку. Для цього треба, щоб шило чи ніж, яким виконується робота, були гостро заточені. Просвердлювати жолуді, каштани краще не шилом, а свердлом. Для закріплення свердла і виконання операції можна використати ручні лещата. Прорізувати отвори в свіжому каштані чи жолуді треба обережно тому, що ніж, якщо до нього прикласти значні зусилля, може проскочити в м'якоть і зробити великий розріз або розламати шкаралупу. Робота з сухими жолудями і каштанами складніша. Особливо обережно необхідно поводитись з крихкою і ламкою шкаралупою. Ніж і свердло повинні бути гострими, а виконувати роботу треба обережно, без сильного натиску на інструмент. Деталь, яку вставляють в отвір, просвердлений в каштанові чи жолуді, слід приклеїти.

При виготовленні виробів з шишок в них доводиться свердлити отвори або й обрізати на певну довжину, надавати потрібної форми. Якщо треба, щоб після висихання шишка не розкрилась то спочатку її обмотують стрічкою, а вже потім падають бажаної форми і сушать. Після висихання шишку обов'язково покривають столярним клеєм.

З'єднують окремі деталі з шишок за допомогою шипів та клею. Для шипів обов'язково свердлять отвори. Просвердлити шишку, особливо ялинову, дуже не просто. Ялинові шишки мають крихкі лусочки, тому свердлити їх треба обережно. З боків легше свердлити нерозкриті шишки. В розкритій луска стирчить в різні боки і при свердлінні ламається, а вставлені деталі тримаються погано. Якщо треба закріпити деталі під лускою, то досить глибше вставити деталь під луску і залити клеєм. В цьому разі деталь буде триматися міцно. На столярному клеї виконують всі шипові з'єднання, але, якщо його немає, можна взяти клей ПВА.

При роботі з грецьким горіхом його обережно розколюють ножем на дві половинки. Склеюють половинки горіха столярним клеєм або ПВА. Готові вироби з природного матеріалу покривають безколірним олійним лаком.

Робота з соломкою. Соломка - ще один цікавий природний матеріал, який дає великі можливості для фантазії і творчості. Із соломки виготовляють найрізноманітніші вироби: картини і панно, прикрашають вироби з деревини, виготовляють фігури людей, тварин, птахів, плетуть і т.д.

Серед видів декоративно-прикладного мистецтва найбільш простим за технологією виконання і доступним за матеріалом для учнів початкових класів є аплікація соломкою. Для аплікації вибирають солому різних зернових культур. Кращою є солома вівса, жита, пшениці, рису. Кожен її вид має свої особливості.

Житня солома найбільш міцна і цупка. Гладенькі стебла в ній довгі, однакової товщини, мають красивий золотавий відтінок.

Пшенична солома за кольором світліша житньої, менш міцна, але еластичніша. Гладенькі стебла в ній короткі і сильно потоншуються в напрямку до колоска.

Вівсяна солома блідо-золотистого відтінку, дуже еластична і легка в роботі.

Солома з рису сама тонка і міцна, завдяки чому вона найкраще підходить для виготовлення різних фігурок.

Соломку краще брати із снопів, одержаних при збиранні врожаю на пришкільній ділянці, або збирати на узбіччі полів, обережно зрізуючи чи вириваючи з корінням. Соломка після комбайна зім'ята і для роботи непридатна. У зібраній соломці відрізують вузли і зчищають з стебел листя. Потім її сортують за довжиною і сортами зернових культур, зв'язують в окремі пучки і складають в коробки. В такій упаковці соломка зберігається дуже довго, не змінюючи своїх властивостей.

Підготовка соломки до роботи полягає в наступному. Розрізану і очищену соломку кладуть у ванночку і заливають кип'ятком. Через 15-20 хв. вона стає еластичною. Соломку витягують з води, промокають ганчіркою або газетним папером і розрізають уздовж ножицями, ножем або скальпелем. Гострий кінець ножа вводять у середину стебла, тримаючи ніж лезом вгору, і переміщають його вздовж соломки до кінця. Розрізану соломку прасують розігрітою праскою спочатку з внутрішнього боку, а потім з зовнішнього - лицьового. Прасувати соломку слід на твердій основі: кускові фанери, чистій дошці, складеному в кілька шарів папері.

Колір соломки можна змінити кількома способами. Перший - це прасування соломки гарячою праскою. Інший спосіб - фарбування соломки аніліновими фарбниками. Іноді необхідно мати соломку білого кольору. Для цього можна, наприклад, залити соломку кип'ятком і поставити на вогонь. Через кілька хвилин вода пожовтіє і її зливають, а в посудину заливають чисту. Так повторюють 4-6 разів.

Жовтий колір соломки можна одержати, якщо в киплячу воду добавити харчову соду. Колір соломки залежить від часу кип'ятіння.

Основним робочим інструментом для аплікації соломкою є скальпель або ніж-різець. Крім того, необхідні ножиці, пінцет, шило, шліфувальна шкурка. Для наклеювання соломи на основу застосовують клей ПВА. За основу можна використовувати різні матеріали: багатошарову фанеру, дощечки різних порід дерев, картон, оксамитовий папір.

Відповідно до рисунка підбирають основу, на яку потім накладають соломку. Цю роботу можна виконувати різними способами. В початкових класах аплікацію виконують готовими деталями (соломка, наклеєна на папір). Послідовність роботи така. Спочатку рисунок переводять на основу, а потім - на тонкий папір. Для цього беруть два аркуші кольорового копіювального паперу і складають фарбувальними боками один до одного, а між ними вкладають аркуш тонкого паперу. Зверху кладуть рисунок і переводять. На тонкому папері рисунок переведеться з двох боків. Перед наклеюванням соломки на папір всі деталі нумерують і визначають, в якому напрямку буде розміщена соломка. Приклеюють соломку до паперу з невеликим припуском. Після сушки деталь обрізають по контуру.

Інший спосіб аплікації соломкою полягає в накладанні кожної окремої соломинки на основу. Спочатку на неї переводять рисунок, потім нарізають соломку кусочками бажаної довжини і ширини, покривають зворотний бік клеєм і приклеюють до основи.

Загалом методика роботи із природними матеріалами передбачає багатоступеневу підготовку до уроків з боку вчителя. До цього процесу можна залучити батьків. Саме заняття - це показ вже готового надбання, творчий «концерт» класу, якому передує велика робота з підготовки.

 


Читайте також:

  1. II. Вимоги безпеки перед початком роботи
  2. II. Вимоги безпеки праці перед початком роботи
  3. III. Вимоги безпеки під час виконання роботи
  4. III. Вимоги безпеки під час виконання роботи
  5. III. Повторення вивченого матеріалу.
  6. Internet. - це мережа з комутацією пакетів, і її можна порівняти з організацією роботи звичайної пошти.
  7. IV. Вивчення нового матеріалу.
  8. IV. Вивчення нового матеріалу.
  9. IV. Вимоги безпеки під час роботи на навчально-дослідній ділянці
  10. IІІ. Вивченняння нового навчального матеріалу.
  11. V. Вивчення нового матеріалу.
  12. VII. Прибирання робочих місць учнями (по завершенню роботи) і приміщення майстерні черговими.




Переглядів: 14203

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Жанри образотворчого мистецтва | Живописні матеріали і техніки на уроках образотворчого мистецтва в 1-4 класах.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.013 сек.