Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Поняття, мета і завдання професійної орієнтації

СТРУКТУРА ПРОФОРІЄНТАЦІЇ

ЛЕКЦІЯ 2

Чому Жульєн Сорель не втримався на вершині своєї мрії?

Назвіть суспільні цінності, притаманні Франції часів Реставрації.

Які погляди Ж.Ж.Руссо знайшли відображення в романі «Червоне і чорне»?

Які майстри слова заполювались новаторством зображення воєнних дій у романі «Пармський монастир»?

Які події з історії Італії лягли в основу новели «Ванна Ваніні»?

В яких образах втілились риси «італійського характеру»?

Яким було ставлення письменника до особистості Наполеона? Які риси Бонапарта йому імпонували?

В яких творах Стендаля звучить італійська тематика?

Захоплення якою наукою мало вплив на стиль письменника?

Як розумів завдання мистецтва Стендаль?

 

Під профорієнтацієюрозуміють процес систематичної професійної допомоги людині шляхом застосування психо-педагогічних прийомів щодо позитивної самооцінки та позитивного сприймання нею навколишнього середовища, підвищення інтелектуальної, професійної та особистісної віддачі.

В 60-70-х рр. у вітчизняній науці панувало визначенняпрофесійної орієнтації як системи державних заходів, спрямованих на формування в учнівської молоді психологічної готовності до вибору професій на основі потреб суспільства із урахуванням потреб схильностей особистості учнів.

Не важко помітити, що ключовими елементами визначення такого типу є державне управління процесом підготовки учня до вибору професії, спрямованість цього управління на певне коло професій і на певні галузі виробництва, формування в учнів психологічної готовності вибору саме цих, заданих професій. Особистість учня в такому процесі витісняється на край системи. Врахування психологічної структуру особистості здійснюється «на основі потреб суспільства», тобто як другорядний елемент професійної орієнтації.

Згідно концепції, викладеної І. М. Назімовим у праці «Профорієнтація та профвідбір у соціалістичному суспільстві» (1972р.), під професійною орієнтацієюрозуміється – науково обґрунтована система форм, методів і засобів впливу на учнів та осіб, які працевлаштовуються, що сприяє їх своєчасному залучення у суспільне виробництво, раціональній розстановці, ефективному використанню й закріпленню по місцю роботи на основі об’єктивної оцінки та врахуванню схильностей, здібностей та інших індивідуальних якостей людини. Такий офіційний підхід у визначенні професійної орієнтації лежав в основі більшості точок зору радянських науковців тієї доби, що пояснювалося домінуванням ролі державних інтересів над інтересами особистості, що і визначало спрямованість усіх форм суспільної діяльності.

Такі визначення профорієнтації мали певне теоретичне підґрунтя. По-перше, нерозвиненість, слабкість, низька продуктивність професіографічних досліджень (такі дослідження тоді практично ще не здійснювалися) призводили до уявлення, що масові професії не висувають до особистості суттєвих специфічних вимог. По-друге, саме в цей період було привернуто увагу до питань співвідношення соціального й біологічного в природі особистості, але при цьому досить виразно виявлялася ідеологічно зумовлена фетишизація соціального фактору й недооцінка фактору біологічного.

На підставі таких положень у суспільстві розроблялися теоретичні концепції профорієнтації, які випливали з споживацького визначення профорієнтації й обґрунтовували таке визначення. У цих концепціях йшлося про те, що кожна нормальна людина має необмежену здатність до успішної праці в будь-якій галузі професійної діяльності. Цим самим фактично мала місце абсолютизація ролі соціальних факторів у розвитку професійних здібностей.

Непрестижність окремих професій, що зумовлена суттєвими недоліками організації праці й матеріального забезпечення, повинна була знайти у професійній орієнтації своє компенсування. Тому в процесі формування «психологічної готовності» в учнів до вибору цих професій увага молодих людей приверталася не до професіографічного матеріалу й не до професійно значущих індивідуальних особливостей кожного з них, а до супутніх «компенсаційних факторів», наприклад, розвинена спортивна база або гуртки самодіяльності у даному ПТУ, наявність вищого навчального закладу при підприємстві тощо.

На противагу подібним підходам сучасними українськими психологами під керівництвом проф. Б. О. Федоришина у 80-х роках ХХ ст. було розроблено нову концепцію професійної орієнтації, яка знайшла широке визнання в наукових колах, у навчальній роботі ВНЗ педагогічного й психологічного профілю й у практиці профорієнтаційної роботи з учнівською молоддю.

Вихідною позицією у розробці такої системи професійної орієнтації було бачення особистості не як об’єкта, а як суб’єкта саморозвитку. І саме цей процес саморозвитку покладено в основу формувальних функцій профорієнтації. Особистість у професійній орієнтації постає суб’єктом діяльності, суть якої полягає у підготовці до професійного самовизначення.

Маючи в основі принципи пріоритетності розвитку особистості, особистісного підходу в процесі підготовки молоді до оволодіння професіями, особистісно-орієнтованої освіти (Н. Г. Ничкало, Н. А. Побірченко, Б. О. Федоришин, В. В. Рибалка, Г. О. Балл та інш.), система профорієнтації зосереджується на самому індивіді, на його особистісному розвиткові у ході професійного становлення.

Засоби профорієнтації при цьому набувають характеру сприятливих умов, що стимулюють особистість до профорієнтаційної діяльності й через це до самопізнання, самокорекції і саморозвитку зі спрямуванням на оптимальне вирішення власних життєвих завдань. Свідоме професійне самовизначення передбачає аналіз особистістю суб’єктивних та об’єктивних умов професійного самовизначення з наступним вільним, самостійним прийняттям рішення щодо конкретного вибору професії або напрямку професійної освіти.

При такому підході професійна орієнтація, визначається як науково-практична система підготовки особистості до свідомого професійного самовизначення.

За цим визначенням особистість посідає центральне місце в процесі професійної орієнтації, стає суб’єктом професійної діяльності – використовує засоби професійної орієнтації для підготовки до свого власного й самостійного професійного самовизначення.

Професійна орієнтація забезпечує ефективне використання трудового потенціалу особи, сприяє підвищенню її соціальної та професійної мобільності, відграє значну роль у профілактиці вимушеного безробіття. Профорієнтаційні заходи стимулюють пошук людиною найефективніших засобів підвищення свого професійно-кваліфікаційного рівня, розвиток соціально-економічної ініціативи, інтелектуальної та трудової незалежності.

Головною метою профорієнтаційної роботи є сприяння специфічними методами посиленню конкурентоспроможності працівника на ринку праці та досягнення ефективної зайнятості населення.

Метоюпрофорієнтації є допомога особі у виборі професії або виду діяльності, які вона вважає найбільш прийнятними з точки зору задоволення власних потреб і потреб суспільства. Профорієнтація необхідна при:

v виборі першої професії або отриманні першої роботи;

v вирішенні проблем, які виникають під час роботи внаслідок особистісної чи професійної невідповідності або незадоволення нею;

v втраті чи зміні роботи.

Основним завданнямпрофорієнтації є забезпечення професійного вибору з врахуванням індивідуальних здібностей, інтересів і характеру людини та можливостей розвивати їх в процесі роботи з метою підвищення кваліфікації і професійного рівня.

Особливою проблемою в ринкових умовах є професійна переорієнтація людей зрілого віку. Вона має свої особливості:

v наявність сформованих і закріплених в певному процесі трудової діяльності знань, умінь, навичок, професійно важливих якостей.

v зменшення з віком можливостей якісних змін особистості, утворення нових психологічних структур.

Професійна переорієнтація – це об'єктивно обумовлений і особистісно-усвідомлений процес переходу від однієї професійно-трудової діяльності до іншої з врахуванням набутого професійного досвіду, віку, стану здоров'я, психофізіологічних особливостей, а також соціально-економічних інтересів особи. При виборі професії необхідно врахувати 3 фактори:

1. відповідність індивідуальних характеристик людини вимогам майбутньої діяльності;

2. організацію підготовки з врахуванням особливостей даного виду діяльності;

3. ринковий попит на працівників відповідних професій і кваліфікацій.

Профорієнтація повинна базуватися на двох пріоритетах: мотивації та особистісних якостях.

Проблема профорієнтації і профвідбору за своєю суттю і критеріями є соціально-економічною, а за методами вирішення – методико-біологічною та психолого-педагогічною.

За допомогою профорієнтації визначається найбільш прийнятний для людини вид праці, який вона може обрати. Метоюпрофорієнтаційного відбору є встановлення придатності людини до конкретного виду праці на основі виявлення протипоказань.

Профорієнтація, профконсультація і профвідбір складають психологічну трудову експертизу, яка може бути:

v прогностичною; (Прогностика – наука для передбачення майбутнього)

v ретроспективною; (Ретроспекти́ва (от лат. retrospectare, «поляд назад») – погляд в минуле, огляд того, що було в минулому)

Прогностичнатрудова експертиза визначає можливості і перспективи трудової діяльності людини;

Ретроспективна– оцінює минулу трудову діяльність, встановлює причини помилкових дій і низької якості роботи з метою внесення відповідних коректив у систему «людина-професія-робота».



Читайте також:

  1. V. Завдання.
  2. VІ. Підсумки уроку і повідомлення домашнього завдання.
  3. Адаптація персоналу: цілі та завдання. Введення у посаду
  4. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  5. Адміністративний проступок: поняття, ознаки, види.
  6. Адміністративні провадження: поняття, класифікація, стадії
  7. Акти застосування юридичних норм: поняття, ознаки, види.
  8. АКТУАЛЬНI ПРОБЛЕМИ І ЗАВДАННЯ КУРСУ РОЗМIЩЕННЯ ПРОДУКТИВНИХ СИЛ УКРАЇНИ
  9. Актуальність і завдання курсу безпека життєдіяльності. 1.1. Проблема безпеки людини в сучасних умовах.
  10. Актуальність проблеми професійної етики соціальної роботи
  11. Альтернативні варіанти геополітичної орієнтації України
  12. Аналіз руху грошових коштів у контексті нової фінансової звітності Важливим завданням аналізу фінансового стану підприємства є оцінка руху грошових коштів підприємства.




Переглядів: 4887

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Особливості роману «Пармський монастир» (1839). | СТРУКТУРА ПРОФОРІЄНТАЦІЇ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.021 сек.