МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Поняття, мета і завдання професійної орієнтаціїСТРУКТУРА ПРОФОРІЄНТАЦІЇ ЛЕКЦІЯ 2 Чому Жульєн Сорель не втримався на вершині своєї мрії? Назвіть суспільні цінності, притаманні Франції часів Реставрації. Які погляди Ж.Ж.Руссо знайшли відображення в романі «Червоне і чорне»? Які майстри слова заполювались новаторством зображення воєнних дій у романі «Пармський монастир»? Які події з історії Італії лягли в основу новели «Ванна Ваніні»? В яких образах втілились риси «італійського характеру»? Яким було ставлення письменника до особистості Наполеона? Які риси Бонапарта йому імпонували? В яких творах Стендаля звучить італійська тематика? Захоплення якою наукою мало вплив на стиль письменника? Як розумів завдання мистецтва Стендаль?
Під профорієнтацієюрозуміють процес систематичної професійної допомоги людині шляхом застосування психо-педагогічних прийомів щодо позитивної самооцінки та позитивного сприймання нею навколишнього середовища, підвищення інтелектуальної, професійної та особистісної віддачі. В 60-70-х рр. у вітчизняній науці панувало визначенняпрофесійної орієнтації як системи державних заходів, спрямованих на формування в учнівської молоді психологічної готовності до вибору професій на основі потреб суспільства із урахуванням потреб схильностей особистості учнів. Не важко помітити, що ключовими елементами визначення такого типу є державне управління процесом підготовки учня до вибору професії, спрямованість цього управління на певне коло професій і на певні галузі виробництва, формування в учнів психологічної готовності вибору саме цих, заданих професій. Особистість учня в такому процесі витісняється на край системи. Врахування психологічної структуру особистості здійснюється «на основі потреб суспільства», тобто як другорядний елемент професійної орієнтації. Згідно концепції, викладеної І. М. Назімовим у праці «Профорієнтація та профвідбір у соціалістичному суспільстві» (1972р.), під професійною орієнтацієюрозуміється – науково обґрунтована система форм, методів і засобів впливу на учнів та осіб, які працевлаштовуються, що сприяє їх своєчасному залучення у суспільне виробництво, раціональній розстановці, ефективному використанню й закріпленню по місцю роботи на основі об’єктивної оцінки та врахуванню схильностей, здібностей та інших індивідуальних якостей людини. Такий офіційний підхід у визначенні професійної орієнтації лежав в основі більшості точок зору радянських науковців тієї доби, що пояснювалося домінуванням ролі державних інтересів над інтересами особистості, що і визначало спрямованість усіх форм суспільної діяльності. Такі визначення профорієнтації мали певне теоретичне підґрунтя. По-перше, нерозвиненість, слабкість, низька продуктивність професіографічних досліджень (такі дослідження тоді практично ще не здійснювалися) призводили до уявлення, що масові професії не висувають до особистості суттєвих специфічних вимог. По-друге, саме в цей період було привернуто увагу до питань співвідношення соціального й біологічного в природі особистості, але при цьому досить виразно виявлялася ідеологічно зумовлена фетишизація соціального фактору й недооцінка фактору біологічного. На підставі таких положень у суспільстві розроблялися теоретичні концепції профорієнтації, які випливали з споживацького визначення профорієнтації й обґрунтовували таке визначення. У цих концепціях йшлося про те, що кожна нормальна людина має необмежену здатність до успішної праці в будь-якій галузі професійної діяльності. Цим самим фактично мала місце абсолютизація ролі соціальних факторів у розвитку професійних здібностей. Непрестижність окремих професій, що зумовлена суттєвими недоліками організації праці й матеріального забезпечення, повинна була знайти у професійній орієнтації своє компенсування. Тому в процесі формування «психологічної готовності» в учнів до вибору цих професій увага молодих людей приверталася не до професіографічного матеріалу й не до професійно значущих індивідуальних особливостей кожного з них, а до супутніх «компенсаційних факторів», наприклад, розвинена спортивна база або гуртки самодіяльності у даному ПТУ, наявність вищого навчального закладу при підприємстві тощо. На противагу подібним підходам сучасними українськими психологами під керівництвом проф. Б. О. Федоришина у 80-х роках ХХ ст. було розроблено нову концепцію професійної орієнтації, яка знайшла широке визнання в наукових колах, у навчальній роботі ВНЗ педагогічного й психологічного профілю й у практиці профорієнтаційної роботи з учнівською молоддю. Вихідною позицією у розробці такої системи професійної орієнтації було бачення особистості не як об’єкта, а як суб’єкта саморозвитку. І саме цей процес саморозвитку покладено в основу формувальних функцій профорієнтації. Особистість у професійній орієнтації постає суб’єктом діяльності, суть якої полягає у підготовці до професійного самовизначення. Маючи в основі принципи пріоритетності розвитку особистості, особистісного підходу в процесі підготовки молоді до оволодіння професіями, особистісно-орієнтованої освіти (Н. Г. Ничкало, Н. А. Побірченко, Б. О. Федоришин, В. В. Рибалка, Г. О. Балл та інш.), система профорієнтації зосереджується на самому індивіді, на його особистісному розвиткові у ході професійного становлення. Засоби профорієнтації при цьому набувають характеру сприятливих умов, що стимулюють особистість до профорієнтаційної діяльності й через це до самопізнання, самокорекції і саморозвитку зі спрямуванням на оптимальне вирішення власних життєвих завдань. Свідоме професійне самовизначення передбачає аналіз особистістю суб’єктивних та об’єктивних умов професійного самовизначення з наступним вільним, самостійним прийняттям рішення щодо конкретного вибору професії або напрямку професійної освіти. При такому підході професійна орієнтація, визначається як науково-практична система підготовки особистості до свідомого професійного самовизначення. За цим визначенням особистість посідає центральне місце в процесі професійної орієнтації, стає суб’єктом професійної діяльності – використовує засоби професійної орієнтації для підготовки до свого власного й самостійного професійного самовизначення. Професійна орієнтація забезпечує ефективне використання трудового потенціалу особи, сприяє підвищенню її соціальної та професійної мобільності, відграє значну роль у профілактиці вимушеного безробіття. Профорієнтаційні заходи стимулюють пошук людиною найефективніших засобів підвищення свого професійно-кваліфікаційного рівня, розвиток соціально-економічної ініціативи, інтелектуальної та трудової незалежності. Головною метою профорієнтаційної роботи є сприяння специфічними методами посиленню конкурентоспроможності працівника на ринку праці та досягнення ефективної зайнятості населення. Метоюпрофорієнтації є допомога особі у виборі професії або виду діяльності, які вона вважає найбільш прийнятними з точки зору задоволення власних потреб і потреб суспільства. Профорієнтація необхідна при: v виборі першої професії або отриманні першої роботи; v вирішенні проблем, які виникають під час роботи внаслідок особистісної чи професійної невідповідності або незадоволення нею; v втраті чи зміні роботи. Основним завданнямпрофорієнтації є забезпечення професійного вибору з врахуванням індивідуальних здібностей, інтересів і характеру людини та можливостей розвивати їх в процесі роботи з метою підвищення кваліфікації і професійного рівня. Особливою проблемою в ринкових умовах є професійна переорієнтація людей зрілого віку. Вона має свої особливості: v наявність сформованих і закріплених в певному процесі трудової діяльності знань, умінь, навичок, професійно важливих якостей. v зменшення з віком можливостей якісних змін особистості, утворення нових психологічних структур. Професійна переорієнтація – це об'єктивно обумовлений і особистісно-усвідомлений процес переходу від однієї професійно-трудової діяльності до іншої з врахуванням набутого професійного досвіду, віку, стану здоров'я, психофізіологічних особливостей, а також соціально-економічних інтересів особи. При виборі професії необхідно врахувати 3 фактори: 1. відповідність індивідуальних характеристик людини вимогам майбутньої діяльності; 2. організацію підготовки з врахуванням особливостей даного виду діяльності; 3. ринковий попит на працівників відповідних професій і кваліфікацій. Профорієнтація повинна базуватися на двох пріоритетах: мотивації та особистісних якостях. Проблема профорієнтації і профвідбору за своєю суттю і критеріями є соціально-економічною, а за методами вирішення – методико-біологічною та психолого-педагогічною. За допомогою профорієнтації визначається найбільш прийнятний для людини вид праці, який вона може обрати. Метоюпрофорієнтаційного відбору є встановлення придатності людини до конкретного виду праці на основі виявлення протипоказань. Профорієнтація, профконсультація і профвідбір складають психологічну трудову експертизу, яка може бути: v прогностичною; (Прогностика – наука для передбачення майбутнього) v ретроспективною; (Ретроспекти́ва (от лат. retrospectare, «поляд назад») – погляд в минуле, огляд того, що було в минулому) Прогностичнатрудова експертиза визначає можливості і перспективи трудової діяльності людини; Ретроспективна– оцінює минулу трудову діяльність, встановлює причини помилкових дій і низької якості роботи з метою внесення відповідних коректив у систему «людина-професія-робота». Читайте також:
|
||||||||
|