Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



СТРУКТУРА ПРОФОРІЄНТАЦІЇ

У структурі профорієнтації виділяють такі компоненти:

v профінформація;

v профконсультація;

v профвідбір.

Взаємозв’язки структурних елементів прослідковуються в трикутнику профорієнтації (рис. 1). Одна сторона його – хороше знання вимог, які висувають до людини різні професії. Цим питанням займається професіографія.Друга сторона – знання ринку можливої праці, потреб суспільства в тих чи інших спеціалістах. Третя сторона – знання особливостей особистості і, передусім, здібностей і призвання в цілому як поєднання інтересів, схильностей, бажань і здібностей до тієї чи іншої професії.

В суміжних кутах позначені форми профорієнтації.

профінформація

профконсуль- особистості профвідбір

тація

Рис. 1. Трикутник профорієнтації (за Костянтином Костянтиновичем Платоновим)

Проф. інформація полягає в ознайомленні людей з існуючими можливостями реалізації професійної діяльності.

Для незайнятого населення та безробітних важливою є інформація з таких питань:

v економічний стан регіону та перспективу розвитку;

v ситуація на ринку праці;

v можливості оволодіння новими професіями та спеціальностями;

v організаційні та економічні передумови самостійної зайнятості;

v послуги, які надають центри зайнятості.

Проф. консультація являє собою систему психолого-педагогічного вивчення особистості з метою надання їй допомоги у виборі професії, яка б відповідала її здібностям та інтересам і сприяла подальшому вдосконаленню.

Профвідбір являє собою систему заходів прогностичної оцінки взаємовідповідності людини і професії на основі порівняння вимог професії з психодіагностичними даними людини.

Професійна інформація ґрунтується на даних професіографіїнауки, яка описує професії і спеціальності з точки зору вимог до людини. Система цих вимог по кожній професії називається професіограмою. Професіограма – це спеціальна карта, яка містить розгорнутий перелік умов і характеристик трудової діяльності по конкретній професії, її окремих вимог і професійно важливих якостей, якими повинен володіти працівник.

Під професійними здібностями розуміють достатньо стійкі властивості особистості, які змінюються в процесі діяльності і забезпечують її успішність та вдосконалення.

Професіограма (опис професії) містить такі аспекти як:

v загальні відомості про професію та її динаміку в зв'язку з розвитком науки і техніки, соціальне та економічне значення;

v виробничу характеристику професії, опис трудового процесу (наводяться назви знарядь праці, за допомогою яких виконується робота, вказується рівень фізичного і психологічного напруження (значне, помірне, незначне), робоча поза тощо;

v санітарно-гігієнічні умови праці з виділенням професійних шкідливостей і переліком фізіологічних умов та медичних протипоказань;

v перелік обсягу знань і умінь, які необхідні для успішної професійної діяльності, з виділенням тих, що визначають професійну майстерність;

v характеристику видів і тривалості професійного навчання, можливості підвищення кваліфікації;

v Психограму, яка містить характеристики психологічних вимог професії до людини з виділенням основних і бажаних психічних особливостей, а також психофізіологічних протипоказань.

Кожна професія ставить різні вимоги до фізичних, психофізіологічних та психологічних властивостей людини. Такі вимоги називають характеристиками професії. Комплекс психофізіологічних і психологічних характеристик складає психологічний профіль професії, графічне зображення якого називається психограмою професії. В психограмах вимоги професії до різних властивостей працівника оцінюються в балах в діапазоні від 1 до 5 (від незначної до високої). Кожна професія відрізняється не просто окремими характеристиками, а певним комплексом характеристик, який формує психологічну структуру професії. Разом з тим психологічний профіль професії містить в собі і такі характеристики, які є спільними для цілої групи професій. Тому завданням професіографії є групування професій на основі спільності тих чи інших психологічних характеристик.

Психограма враховує такі властивості особистості:

1. Фізичні:

v сила рук;

v витривалість;

v темп;

v витрати м'язової енергії.

2. Психофізіологічні:

v загальна рухливість;

v гнучкість рук і пальців;

v зорове і слухове розрізнення об'єктів;

v чутливість аналізаторів (гострота зору, слуху, тактильних відчуттів);

v сенсомоторна координація, точність рухів;

v швидкість реакції.

3. Психічні процеси:

v концентрація, розподіл, стійкість уваги;

v сприймання форм і розмірів об'єктів;

v спостережливість;

v зорова, слухова, рухова пам'ять;

v логічне мислення;

v творче мислення і уява;

v лінгвістичні здібності;

v розуміння технічних пристроїв.

4. Темперамент і характер:

v емоційна стійкість і володіння собою;

v стресостійкість;

v тип вищої нервової діяльності;

v спрямованість особистості (інтроверт, екстраверт);

v вольові якості (наполегливість, ініціативність, рішучість, і т. ін.);

v здібності до керівництва, співробітництва.

Своєрідне гармонічне поєднання в структурі особистості здібностей та інтересів, які обумовлюють високу успішність професійної діяльності в тій чи іншій сфері, і характеризується як професійна обдарованість. Існують такі типи обдарованості, як технічна, математична.

Оцінка цих характеристик здійснюється за допомогою процентних рангів. Критерієм, на основі якого прогнозується можливий вибір професії, є відповідність психологічного профілю особистості психологічному профілеві професії. При цьому психологічний профіль професії повинен максимально відповідати психологічному профілю особистості. Це означає, що запропонована професія займає одне з найвищих місць на шкалі професійних інтересів особистості, а здібності, відмічені найвищим процентним рангом в психологічному профілі особистості, відносяться до тих психофізіологічних або психологічних властивостей, до яких ця професія ставить відносно високі вимоги.

Слід особливо пам'ятати, що метою проф. консультації є вивчення не окремих властивостей і здібностей особистості, а певної їх структури, функціонального складу, поєднання сенсомоторних, мнемічних, логічних, емоційно-вольових компонентів, які в різних видах діяльності розвиваються нерівномірно. В процесі їх розвитку формуються так звані професійно важливі якості, тобто індивідуальні якості працівника, які впливають на ефективність діяльності і успішність її освоєння. Крім процедури діагностики рівня вираженості професійно важливих властивостей, необхідно оцінити і спрогнозувати динаміку формування і розвитку індивідуальних професійно орієнтованих динамічних структур особистості, які забезпечать у майбутньому успішність діяльності.

 


Читайте також:

  1. III. Географічна структура світового ринку позичкового капіталу
  2. VІ. План та організаційна структура заняття
  3. Адміністративно – територіальний устрій і соціальна структура Слобожанщини у половині XVII – кінці XVIII століття
  4. Акти з охорони праці, що діють в організації, їх склад і структура.
  5. АРХІВНІ ДОВІДНИКИ В СИСТЕМІ НДА: ФУНКЦІЇ ТА СТРУКТУРА
  6. Атомно-кристалічна структура металів
  7. Базова алгоритмічна структура
  8. Банківська система та її структура. Функції Центрального банку.
  9. Безцехова виробнича структура.
  10. Будова систем: підсистема, елемент, структура, зв'язок.
  11. Бухгалтерська оцінка капіталу банку. Структура капіталу
  12. Бюджетна структура




Переглядів: 2634

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Поняття, мета і завдання професійної орієнтації | КЛАСИФІКАЦІЯ ПРОФЕСІЙ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.011 сек.