МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
СТРУКТУРА ПРОФОРІЄНТАЦІЇУ структурі профорієнтації виділяють такі компоненти: v профінформація; v профконсультація; v профвідбір. Взаємозв’язки структурних елементів прослідковуються в трикутнику профорієнтації (рис. 1). Одна сторона його – хороше знання вимог, які висувають до людини різні професії. Цим питанням займається професіографія.Друга сторона – знання ринку можливої праці, потреб суспільства в тих чи інших спеціалістах. Третя сторона – знання особливостей особистості і, передусім, здібностей і призвання в цілому як поєднання інтересів, схильностей, бажань і здібностей до тієї чи іншої професії. В суміжних кутах позначені форми профорієнтації. профінформація профконсуль- особистості профвідбір тація Рис. 1. Трикутник профорієнтації (за Костянтином Костянтиновичем Платоновим) Проф. інформація полягає в ознайомленні людей з існуючими можливостями реалізації професійної діяльності. Для незайнятого населення та безробітних важливою є інформація з таких питань: v економічний стан регіону та перспективу розвитку; v ситуація на ринку праці; v можливості оволодіння новими професіями та спеціальностями; v організаційні та економічні передумови самостійної зайнятості; v послуги, які надають центри зайнятості. Проф. консультація являє собою систему психолого-педагогічного вивчення особистості з метою надання їй допомоги у виборі професії, яка б відповідала її здібностям та інтересам і сприяла подальшому вдосконаленню. Профвідбір являє собою систему заходів прогностичної оцінки взаємовідповідності людини і професії на основі порівняння вимог професії з психодіагностичними даними людини. Професійна інформація ґрунтується на даних професіографії– науки, яка описує професії і спеціальності з точки зору вимог до людини. Система цих вимог по кожній професії називається професіограмою. Професіограма – це спеціальна карта, яка містить розгорнутий перелік умов і характеристик трудової діяльності по конкретній професії, її окремих вимог і професійно важливих якостей, якими повинен володіти працівник. Під професійними здібностями розуміють достатньо стійкі властивості особистості, які змінюються в процесі діяльності і забезпечують її успішність та вдосконалення. Професіограма (опис професії) містить такі аспекти як: v загальні відомості про професію та її динаміку в зв'язку з розвитком науки і техніки, соціальне та економічне значення; v виробничу характеристику професії, опис трудового процесу (наводяться назви знарядь праці, за допомогою яких виконується робота, вказується рівень фізичного і психологічного напруження (значне, помірне, незначне), робоча поза тощо; v санітарно-гігієнічні умови праці з виділенням професійних шкідливостей і переліком фізіологічних умов та медичних протипоказань; v перелік обсягу знань і умінь, які необхідні для успішної професійної діяльності, з виділенням тих, що визначають професійну майстерність; v характеристику видів і тривалості професійного навчання, можливості підвищення кваліфікації; v Психограму, яка містить характеристики психологічних вимог професії до людини з виділенням основних і бажаних психічних особливостей, а також психофізіологічних протипоказань. Кожна професія ставить різні вимоги до фізичних, психофізіологічних та психологічних властивостей людини. Такі вимоги називають характеристиками професії. Комплекс психофізіологічних і психологічних характеристик складає психологічний профіль професії, графічне зображення якого називається психограмою професії. В психограмах вимоги професії до різних властивостей працівника оцінюються в балах в діапазоні від 1 до 5 (від незначної до високої). Кожна професія відрізняється не просто окремими характеристиками, а певним комплексом характеристик, який формує психологічну структуру професії. Разом з тим психологічний профіль професії містить в собі і такі характеристики, які є спільними для цілої групи професій. Тому завданням професіографії є групування професій на основі спільності тих чи інших психологічних характеристик. Психограма враховує такі властивості особистості: 1. Фізичні: v сила рук; v витривалість; v темп; v витрати м'язової енергії. 2. Психофізіологічні: v загальна рухливість; v гнучкість рук і пальців; v зорове і слухове розрізнення об'єктів; v чутливість аналізаторів (гострота зору, слуху, тактильних відчуттів); v сенсомоторна координація, точність рухів; v швидкість реакції. 3. Психічні процеси: v концентрація, розподіл, стійкість уваги; v сприймання форм і розмірів об'єктів; v спостережливість; v зорова, слухова, рухова пам'ять; v логічне мислення; v творче мислення і уява; v лінгвістичні здібності; v розуміння технічних пристроїв. 4. Темперамент і характер: v емоційна стійкість і володіння собою; v стресостійкість; v тип вищої нервової діяльності; v спрямованість особистості (інтроверт, екстраверт); v вольові якості (наполегливість, ініціативність, рішучість, і т. ін.); v здібності до керівництва, співробітництва. Своєрідне гармонічне поєднання в структурі особистості здібностей та інтересів, які обумовлюють високу успішність професійної діяльності в тій чи іншій сфері, і характеризується як професійна обдарованість. Існують такі типи обдарованості, як технічна, математична. Оцінка цих характеристик здійснюється за допомогою процентних рангів. Критерієм, на основі якого прогнозується можливий вибір професії, є відповідність психологічного профілю особистості психологічному профілеві професії. При цьому психологічний профіль професії повинен максимально відповідати психологічному профілю особистості. Це означає, що запропонована професія займає одне з найвищих місць на шкалі професійних інтересів особистості, а здібності, відмічені найвищим процентним рангом в психологічному профілі особистості, відносяться до тих психофізіологічних або психологічних властивостей, до яких ця професія ставить відносно високі вимоги. Слід особливо пам'ятати, що метою проф. консультації є вивчення не окремих властивостей і здібностей особистості, а певної їх структури, функціонального складу, поєднання сенсомоторних, мнемічних, логічних, емоційно-вольових компонентів, які в різних видах діяльності розвиваються нерівномірно. В процесі їх розвитку формуються так звані професійно важливі якості, тобто індивідуальні якості працівника, які впливають на ефективність діяльності і успішність її освоєння. Крім процедури діагностики рівня вираженості професійно важливих властивостей, необхідно оцінити і спрогнозувати динаміку формування і розвитку індивідуальних професійно орієнтованих динамічних структур особистості, які забезпечать у майбутньому успішність діяльності.
Читайте також:
|
||||||||
|