Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Ціноутворення в умовах монопсонії. Встановлення обсягу закупівель монопсоніста

Від монопсоніста залежить обсяг закупівель, які він здійснить, і, відповідно, ціна придбання продукції. Саме над цією ціною у монопсоніста існує певна ступінь влади. Крива попиту DD монопсоніста може перетинати криву пропозиції галузі АС в двох варіантах D1D1 і D2D2, чи при двох ситуаціях в галузі: при спадній і при зростаючій ціні пропозиції (рис. 10.18).

 

P,C

D1 D2 МС

АС

 

 

Q

Рис. 10.18. Основні випадки функціонування монопсонії

 

На графіку пунктирною лінією розділені дві ситуації, які можливі в умовах монопсонії:

1) Монопсоніст функціонує в умовах спадаючої ціни пропозиції в галузі.

2) Монопсоніст функціонує в умовах зростаючої ціни пропозиції в галузі.

В першому випадку для придбання додаткової одиниці продукції монопсоніст буде знижувати свою ціну придбання, і як наслідок, його граничні витрати придбання продукції МС будуть нижче ціни, тому що сплачена монопсоністом ціна це і є витрати. Крива МС в цьому випадку буде розташована нижче за криву АС.

В другому випадку монопсоніст, маючи справу із зростаючою ціною пропозиції, стинатиметься із зростаючими граничними витратами придбання товару; крива МС опиниться вище за висхідну частину кривої пропозиції АС.

Для кращого усвідомлення проблеми обсягу закупівель монопсоніста розіб’ємо графік на рис. 10.18 на два окремих графіка: випадок із зростаючою ціною пропозиції в галузі і випадок із спадною ціною пропозиції в галузі.

За умов зростаючої ціни пропозиції: АС – крива середніх витрат в галузі (з точки зору монопсоніста – це крива пропозиції продукції); МС – крива граничних витрат галузі (з точки зору монопсоніста – це крива граничних витрат придбання); D2D2 – крива попиту (з точки зору монопсоніста – крива граничної корисності чи граничного доходу (МU чи МR) (рис. 10.19).

 

P,C

 

D2 MC AC

 

 

P0 E

P1 E1 E0 D2

Q1 Q0 Q

Рис. 10.19. Визначення обсягу закупівель монопсоніста за умов зростаючої ціни пропозиції

 

Точка Е – місце перетину кривої МС і D2D2. На кривій АС знаходимо точку Е1, яка визначить рівень ціни придбання монопсоніста Р1. Вона опиниться нижче за ціну Р0, яка була б за умов досконалої конкуренції покупців.

На цьому графіку монопсоніст купує продукцію в обсязі Q1, що є меншим за кількість Q0 за умов досконалої конкуренції. Цей випадок – для ситуації, коли зростає ціна пропозиції і граничні витрати придбання є вище за зростаючу ціну пропозиції. Рівень закупівель монопсоніст визначає, порівнюючи свої МС і MR.

При спадній ціні пропозиції скористуємося рис. 10.20.

 

P

D1

 

 

P0 E0 E1

P1 E AC

D1 MC

Q0 Q1 Q

Рис. 10.20. Визначення обсягу закупівель монопсоніста за умов cпадної ціни пропозиції

 

Точка Е – місце перетину МС і D1D1 покупця-монопсоніста. Відповідний рівень ціни знаходимо, проводячи вертикаль до кривої пропозиції АС (до точки Е1). Рівень ціни придбання буде Р1. Ця ціна знов, як і у попередньому випадку, буде нижчою за ціну Р0, яка встановилася б за умов досконалої конкуренції покупців. Однак обсяг закупівель монопсонії тепер буде Q1, що перевищує Q0.

Аналіз недосконалої конкуренції з боку покупця-монопсоніста призводить до аналогічних висновків відносно відхилення ринкових цін від стану рівноваги за умов досконалої конкуренції. Різниця полягає тільки в тому, що монопсоніст встановлює свою ціну вище за рівень досконалої конкуренції, а монопсоніст – нижче за той рівень, який був би при досконалій конкуренції.

Контрольні питання:

1. Якими є основні риси монопольного ринку?

2. Які Ви можете назвати різновиди монополії?

3. В чому полягає особливість чистої монополії?

4. Які існують бар’єри входження на монополізований ринок?

5. Що таке природна монополія? Чому функціонування природного монополіста в окремих секторах економіки є бажаним для суспільства?

6. Який вигляд має крива попиту монополіста? В чому полягає відмінність кривої граничної виручки монополіста від кривої граничної виручки досконалого конкурента?

7. Який існує зв'язок між ціновою еластичністю попиту, ціною попиту і граничною виручкою?

8. Яка умова рівноаги монопольної фірми в короткостроковому періоді?

9. Чи може фірма-монополіст мати економічні збитки? З чим це пов’язано?

10. Чи можна побудувати криву пропозиції для фірми-монополіста? Чому?

11. Що представляє собою рівновага монополіста в довгостроковому періоді?

12. Що таке цінова дискримінація? Чому вона притаманна саме монопольному ринку?

13. Які існують види цінової дискримінації? В яких випадках вони використовуються?

14. У чому полягає сутність монополістичного ціноутворення за принципом “вартість плюс”?

15. В чому полягають економічні наслідки монополії?

16. Що таке монопольна влада? Якими показниками вона вимірюється?

17. Розкрийте сутність державне регулювання природної монополії.

18. В чому полягають відмінності у побудові кривих попиту і пропозиції в умовах досконалої конкуренції з боку покупця і з боку продавця?

19. В чому полягають особливості побудови кривої пропозиції монопсонії?

20. Який вигляд має крива граничних витрат монопсонії?

21. Розкрийте сутність ціноутворення в умовах монопсонії.

22. Яким чином визначається обсяг закупівель монопсоніста?

 

 

ЛЕКЦІЇ №№ 113-14 (4 години)


Читайте також:

  1. III. Процедура встановлення категорій об’єктам туристичної інфраструктури
  2. V здатність до встановлення та підтримки гарних особистих стосунків і веденню етичного способу життя.
  3. Агрегатний індекс фізичного обсягу
  4. Актуальність і завдання курсу безпека життєдіяльності. 1.1. Проблема безпеки людини в сучасних умовах.
  5. Аналіз обсягу виробництва продукції в натуральному й вартісному вираженні.
  6. Аналіз обсягу пропозиції і реалізації послуг туристського підприємства
  7. Аналіз рівня, динаміки і структури обсягу виробленої та реалізованої продукції
  8. Аналіз та оцінка інвестування в умовах ризику. Якісні та кількісні методи оцінювання проектних ризиків.
  9. Аналітична робота в умовах кризи.
  10. АТ – одна з найбільш зручних форм колективного підприємства в умовах ринкової економіки. Першим АТ вважають створену у 1602 році Голандсько –Ост - Індську компанію.
  11. Безпека в умовах кримінальної злочинності
  12. Безпека життєдіяльності людини в умовах натовпу




Переглядів: 1056

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Попит і пропозиція покупця в умовах досконалої конкуренції і монопсонії | Олігополія та монополістична конкуренція: сутність, ознаки, особливості функціонування

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.012 сек.