МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Історiя розвитку технології харчових виробництвХарактеристика технології як науки i практичної дiяльностi Для задоволення своїх потреб в їжi, одязi, житлi, засобах працi людина споконвiкiв переробляла доступнi їй природнi ресурси сировини на необхiднi види продукцiї. Цей процес у XVIII ст. отримав назву "технологiя", що означаї "знання ремесла" ("техно" - грецькою майстернiсть, ремесло; "логос" знання, наука, вчення). Отже - технологiя, це процес отримання з вихiдної сиро вини певної продукцiї. Цим тepмiнoм позначають як наукову, так i практичну дiяльнicть. Технологiя як наука - це галузь знань про способи виробництва корисної для людини продукцiї та методи вiдбору з цих способiв найбiльш економiчних i довершених вiдносно надання потрiбних характеристик вироблюванiй продукції. Як практична дiяльнicть технологiя - це сукупнiсть засобiв, прийомiв, переробки сировини в кiнцеву продукцiю. Як практична дiяльнiсть технологiя виникла у стародавнi часи. В пам'ятках icтоpiї стародавнiх часiв (Китаю, Єгипту, Вавiлону, Риму, Греції та iн.) збереглися рецепти виготовлення багатьох продуктiв харчування: хлiба, сиру, вина, пива, квасу тощо. Технологiчна наука як самостiйна галузь знань почала формуватися з виникненням товарного виробництва i остаточно сформувалась в останнiй чвертi XVIII ст. Технологія харчових продуктів разом з технологією лікарських засобів спочатку розвивалась у складi хiмiчної технологiї. Вона є найбiльш стародавньою гiлкою хiмiчної технологii. Умовно в iстopї хiмiчної технологiї виокремлюють п'ять етапiв . 1. Стародавнiй (вiд доicторичних часiв до VIII-X ст. нашої ери). Це етап виникнення i поширення стародавнiх ремесел, коли емпiричним шляхом людина знаходила та вдосконалювала способи переробки сировини, складала рецепти та передавала їх спочатку усно, а потiм письмово вiд поколiння допоколiння. На цьому етапi технологiя виготовлення їжi мала суто практичне значення. 2. Середньовiчнuй етап (ХI-ХУII ст.) характеризується створенням цехiв, тобто дрiбнотоварного виробництва. На цьому етапi виникає розподiл працi мiж цеховиками. Процес виготовлення продукцiї подiляється на oкpeмi операцiї, якi виконуються рiзними особами з використанням рiзних прийомiвi засобiв працi. Здійснюється порiвняння i аналiз ефективностi рiзних прийомiв i способiв переробки, вибiр кращих та з'ясування причин перебiгу процесiв в сировинi пiд час її переробки. На вiдмiну вiд першого етапу технологiя мала вже нетiльки описовий, а й аналiтичний характер. Вона все бiльшенабувала рис наукової дисциплiни. В цей перiод роблятьсяпершi спроби аналiзу i узагальнення накопиченого досвiду, його вивчення i розповсюдження у виглядi рукописних i друкаваних книг, довiдникiв та пiдготовки кваліфікованих фахiвцiв з цієї галузi. Так, у 1549 р. в унiверситетi м. Падуя (Iталiя) була створена перша кафедра технологiї харчових i фармацевтичних матерiалiв. А в Росії в 1575 р. з'являється "Торговая книга" - рукописна книга, в якiй вперше дається опис харчових та інших продуктiв вiтчизняного та iноземного походження, якi були найбiльш поширенi в Росй i країнах Європи на той час. Kpiм опису асортименту i якicних характеристик в нiй описанi способи їх виготовлення та зберiгання. 3. Етап промuслової революції (ХУІІІ - XIX ст.) характеризується створенням промислового (мануфактурного) виробництва, на якому розподiл працi все бiльш поглиблюється, широко застосовуються спочатку паровi, а потiм електричнi машини, значно збiльшується продуктивнicть працi. Саме на цьому етапi технологiя набуває рис прикладноi: i теоретичної науки. Конструювання машин та обладнання для харчових виробництв потребувало знання сутності явищ i процесiв, якi вiдбуваються в цих машинах (одиничнi процеси). Kpiм якiсних характеристик сировини, продукції i процесiв з'являється потреба в точних кiлькicних розрахунках розмірів, режимiв, потужностi та iнших характеристик технологiчного обладнання i процесiв. Спираючись на досягнення фундаментальних наук (фiзики, хiмії, математики, бiології та iнших), тaкi методи були cтвopeнi, а на їx пiдставi були розробленi основи промислових технологiй бiльшостi харчових продуктiв, якi зберегли свої принциповi риси до теперiшнiх часiв. Харчова технологiя вiдокремилась вiд хiмiчноi:, а на межi XIX i ХХст. на стику технологiчних i технiчних наук виникла нова наука "Процеси i апарати", предметом якої є одиничнi процеси втехнологiчному обладнаннi. 4. В ХХ ст. харчова технологiя проходить четвертuй, найбiльш бурхливий індустрiалънuй етап. На цьому етапi в зв'язку з використанням у виробництвi поточних (безперервних) технологiчних процесiв, якi здiйснюються на конвеєрних механiзованих лiнiях, технологiя як наука стає синтетичною галуззю знань, що поєднує теорiю одиничних процесiв, теорiю систем, теорiю оптимiзації та математичногомоделювання [21]. Саме такий синтез дозволяє розглядати технологiчний процес виробництва продукції як iнтeгpoвaну систему одиничних процесiв та зв'язкiв мiж ними i оточуючим середовищем. Застосування обчислювальноi: технiки при проектуваннi i органiзації технологiчних процесiв дало можливicть використати великий арсенал методiв математичного моделювання i теорії оптимiзацiї. Завдяки цьому стало можливим оптимiзувати виробничi i управлiнськi процеси, виходячи з вимог до кiнцевого продукту, економiчної доцiльностi та охорони довкiлля. Широке впровадження в харчових виробництвах механiзованих, комплексно механiзованих та .автоматизованих технологiчних лiнiй викликало потребу автоматизацiї управлiння технологiчними процесами. А це в свою чергу привело до необхiдностi формалiзацiї процесiв, тобто точноi: кiлькicної їx характеристики. 5. В ХХI ст. технологiя вступила в сучасний, п'ятuй етап свого розвитку. Biн характеризується подальшою її iнтerрацiєю 3 менеджментом, економiкою, iнформатикою, логicтикою, маркетингом тощо. Зараз вона розглядається [21] "як кiбернетична, iнформацiйна система, що узгоджує не тільки внутрiшнi проблеми технологiї (якicть, собiвартicть продукції, тощо), а й зовнiшнi - постачання сировини, збут продукції, поява конкypeнтів i т.iн." i треба додати екологiчнi проблеми. Суттєвою особливiстю сучасного етапу розвитку технології є також поглиблене вивчення сутності фiзичних, хiмiчних, бiологiчних та iнших процесiв, якi вiдбуваються в сировинi, промiжних та кiнцевих продуктах у процесi їх виробництва. Воно необхiдне для створення загaльної теорії харчових технологiй, яка б забезпечила отримання в технологiчному процесi бiологiчно повноцiнної, безпечної i якicної продукції при оптимальних витратах матерiальних та енергетичних pecypciв.
Читайте також:
|
||||||||
|