Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Види професійної консультації.

Можна виділити наступні види профконсультацій: первинна, довідково-інформаційна, діагностична, медична і формувально-корегувальна. Профконсультація, як правило, проводиться спеціальними відділами профорієнтації центрів зайнятості, які координують роботу шкіл з профорієнтації. Таку роботу можуть проводити і відповідні бюро з профконсультації, де працюють психологи, лікарі, педагоги, економісти, що пройшли відповідну підготовку з профорієнтації. Розглянемо коротко зміст кожного з видів профконсультації.

Первинна професійна консультація є варіантом індивідуальної, поданої в згорнутому вигляді, і виконує функцію “фільтра” для відділення складних випадків від більш простих. У ході її з’ясовують:

- мотив звернення за консультацією;

- інформованість оптанта про світ професій, їх потреби;

- наявність і ступінь сформованості особистого профплану, його стійкість, свідомість, самостійність, можливість реалізації;

- стан здоров’я (зі слів оптанта);

- ставлення рідних до вибору професії ;

- деякі індивідуальні психологічні якості особистості;

- загальний рівень розвитку (для учнів – за успішністю навчання, для дорослих – за наявною освітою).

Довідково-інформаційна профконсультація спрямована на можливе, глибше ознайомлення людини із змістом обраної професії. У світі праці тисячі спеціальностей, і щоб вибір не був випадковий, необхідно мати всебічну (певним чином систематизовану) інформацію про професію, яка обирається. Це також повідомлення інформації про наявну потребу на робочу силу і можливості професійного навчання, про умови прийому в професійні навчальні заклади, особливості окремих професій.

Доцільно задати учням декілька питань про ті професії, з якими вони ознайомилися: перерахувати всі професії, які знають; які відмінності у змісті тих професій, які вивчили; що зацікавило вас при ознайомленні з професіями? Слід підкреслити, що хоча зміст діяльності деяких учнів за профілями допрофесійної підготовки і відображає певні сторони відповідних видів праці, але всього цього не достатньо для обґрунтованого вибору професії. Потрібна конкретна інформація про потреби народного господарства в обраній професії, про вимоги її до людини, про навчальні заклади, де за ними проводиться навчання, про умови прийому до навчального закладу, про можливості працевлаштування і професійного зросту. Таку консультацію можна отримати в процесі індивідуальної бесіди з профконсультантом, а також у центрі профорієнтації, де працюють досвідчені спеціалісти.

Діагностична профконсультаціяспрямована на виявлення в учнів їх інтересів, нахилів, здібностей, рис характеру і знань про вимоги професії до людини. Її мета – попередньо визначити, в яких сферах діяльності учень може найбільш плідно трудитися, тобто приносити максимальну користь громадськості і отримувати найбільше задоволення від своєї праці.

Слід відмітити, що розширення знань про себе дозволить кожному учневі повніше використовувати свої індивідуальні особливості в підготовці до професії і подальшій роботі. Правильна оцінка своїх інтересів, нахилів, здібностей дає учневі можливість об’єктивніше порівняти їх з вимогами обраної професії.

У діагностичній профконсультації застосовуються різні методи вивчення особистості – анкети, тести, використовуються спеціальні прилади. За змістом і методами вона співпадає з попередньою профорієнтаційною психодіагностикою. Отримані відомості аналізуються і узагальнюються консультантом разом з учнем у процесі індивідуальної бесіди.

Медична профконсультаціяпокликана виявити відповідність здоров’я людини тим вимогам професії, яку вона обирає. Проводить її лікар. Якщо професія протипоказана за станом здоров’я, то він радить обрати іншу, близьку до інтересів і нахилів учня, але яка не матиме негативного впливу на його організм. Треба знати, що якщо професія підібрана невірно з точки зору стану здоров’я, то вона може завдати шкоди для організму, викликати загострення наявного захворювання. Наприклад, при недостатній гостроті зору не можна обирати професії радіомонтажника, гравера, годинникаря. При захворювання хребта, суглобів не підходять професії, які вимагають тривалого перебування на ногах - токаря, каменяра, продавця, перукаря тощо.

У випадку відхилень у стані здоров’я необхідно обговорити з лікарем і питання про більш сприятливий для самопочуття шлях навчання в тому чи іншому навчальному закладі – ПТНЗ, ВнЗ, дізнатися про допустимі навчальні і виробничі навантаження. Своєчасна лікарська консультація дуже важлива для формування особистого професійного плану. Її необхідно отримати задовго до кінцевого рішення про вибір професії.

Формувально-коректувальнапотрібна тоді, коли професійні наміри учня не відповідають його реальним можливостям і здібностям. Нерідкі випадки, коли при обговоренні захоплень учня, його інтересів, індивідуально-психологічних особливостей і професійних намірів виявляється їх невідповідність. У цьому випадку учень разом з консультантом повинен ще раз ретельно проаналізувати свої особисті якості, наміри вибору і обрати раціональні етапи підготовки до вибору майбутньої професії.

Багато школярів розраховують на допомогу дорослих у виборі професії, частково батьків. Як правило, підлітки утримуються від будь-яких планів на майбутнє, сподіваються, що все вирішиться само собою. Профконсультант допоможе і в цьому випадку.

Слід також пам’ятати, що вибір кожного напряму навчання після закінчення основної школи повинен бути підкріплений запасним варіантом і відповідати професійним намірам. Наприклад, учні часто не знають, що одну і ту ж професію можна отримати в різних навчальних закладах. Тому при виборі продовження навчання в професійно-технічному училищі чи технікумі, слід мати на увазі два-три заклади (один – умовний, інший – запасний), що готують за обраною професією. Учні, які планують продовжити навчання в школі, повинні, в міру можливості, поєднувати вибір профілю професійної підготовки зі своїми намірами, а також інтересами, нахилами, здібностями і рисами характеру.


Читайте також:

  1. Актуальність проблеми професійної етики соціальної роботи
  2. Взаємозвязок соціалізації та професійної адаптації в
  3. Види та прийоми пам’яті. Розвиток професійної пам’яті
  4. ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА НЕДОТРИМАННЯ НОРМ ПРОФЕСІЙНОЇ ЕТИКИ ТА ЕТИКЕТУ В ПРОЦЕСІ РОЗРОБКИ ПРОГРАМНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ.
  5. Головні елементи та об’єкти професійної орієнтації
  6. Готовність майбутніх психологів до професійної діяльності
  7. Готовність майбутнього педагога до професійної діяльності
  8. Державної системи професійної орієнтації населення України
  9. Етапи соціально-професійної адаптації.
  10. Етика професійної кар’єри
  11. Завдання і функції системи професійної орієнтації




Переглядів: 5177

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Мета і завдання професійної консультації. | Форми та методи профконсультаційної роботи з учнями.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.01 сек.