Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Структура державного боргу України за 1998-2003 роки

млн.грн.

Показники
Державний борг України
Державний внутрішній борг
Державний зовнішній борг
Частка внутрішнього боргу, %
Частка зовнішнього боргу, %

Протягом 1998-2003 років прослідковується також і зростання внутрішнього державного боргу, розміри якого постійно збільшуються, хоча на кінець 2003 року прогнозується незначне зменшення. Однак, значно більшу питому вагу в складі державного боргу займає зовнішній державний борг. Як видно, з вище наведених даних, найбільшу частку в обсязі державного боргу він займав у 1999 році – 76% або 48688 млн. грн. За результатами 2000 року вперше в історії незалежної України спостерігається суттєве скорочення зовнішнього боргу. У порівнянні з 1999 роком, обсяг боргу скоротився майже на 2,3 млрд. доларів США, або на 18,3 відсотка, і склав на початок 2001 року 10,2 млрд. доларів США. Основними факторами такого скорочення стали проведення у березні взаємозаліку заборгованості за поставлені енергоносії перед урядом Російської Федерації, погашення у квітні частини зобов’язань за зовнішними комерційними показниками, а також проведена наприкінці серпня довгострокова виплата урядом двох кредитних траншів Міжнародного Валютного Фонду в розмірі 94,6 млн. доларів США, отриманих Україною протягом 1977-1998 років.

Загальний обсяг внутрішньої заборгованості держави може бути поділений на дві частини:

1. Монетизований борг, який складається з боргів опосередкованих кредитними стосунками держави з банками.

2. Немонетизований борг, який складається з невиконаних державою фінансових зобов’язань, передбачених чинним законодавством (заборгованість по виплаті пенсій, стипендій, допомог, заробітній платі тощо) та заборгованості по господарських стосунках з реальним сектором економіки.

Монетизований борг фіксується у балансах банків і тому аналіз його динаміки не викликає особливих ускладнень.

Значно складніше спостерігати динаміку немонетизованого боргу, особливо боргові стосунки держави та реального сектора економіки.

Сума монетизованого державного боргу складається з усіх випущених і непогашених боргових зобов’язань держави (як внутрішніх, так і зовнішніх), включаючи і видані гарантії за кредитами, що надаються іноземним позичальникам, місцевим органам влади, державним підприємствам.

Державний внутрішній борг гарантується всім майном, що перебуває у загальнодержавній власності.

Державний внутрішній борг України складається із заборгованості, що виникає за борговими зобов’язаннями уряду України.

До боргових зобов’язань уряду України належать випущені ним цінні папери, інші зобов’язання у грошовій формі, гарантовані урядом України, а також одержані ним кредити.

Граничний обсяг внутрішнього та зовнішнього державного боргу визначається за ст. 18 Бюджетного кодексу України.

Величина основної суми державного боргу не повинна перевищувати 60% фактичного річного обсягу ВВП. У разі перевищення граничної величини боргу Кабінет Міністрів України зобов’язаний вжити термінових заходів для зменшення суми державного боргу до 60 відсотків і нижче.

Обсяги державного боргу є дуже важливим індикатором загального стану економіки. Існує декілька показників оцінки державного боргу. Загальна сума державного боргу – це найкращий серед них, оскільки на його величину впливає інфляція.

Зовнішній борг складається із зобов’язань перед нерезидентами, які виникають внаслідок міжнародних позик або продажу фінансових активів за кордон.

Приплив зовнішніх приватних та державних фінансових ресурсів створює боргові зобов’язання перед нерезидентами і призводить до зростання зовнішнього боргу країни. Зовнішні позики дозволяють країні інвестувати і споживати більше, ніж виробляє власна економіка. Можливість позичати зовнішні ресурси означає, що фірми, уряди країн, де існує дефіцит капіталу, можуть залучати заощадження тих країн, де є надлишок капіталу і ринкова процентна ставка нижча.

Коли країна залучає зовнішні позики, вона повинна сплачувати відсотки, як і у випадку із внутрішнім боргом. Зростання боргу супроводжується зростанням відсоткових платежів, які необхідні для обслуговування боргу. Тому зовнішні позики мають покривати не лише різницю між державними доходами та видатками, але й відсоток боргу.

 

11.2. Обслуговування та управління державним боргом

Обслуговування державного боргу – це комплекс заходів держави з розміщення облігацій та інших цінних паперів, погашення позик, виплати процентів за ними, уточнення і зміни умов погашення випущених позик, визначення умов і порядку випуску нових державних цінних паперів.

Обслуговування державного боргу здійснюється МФУ через банківську систему. Для фінансування витрат по розміщенню, виплаті доходу і погашенню боргових зобов’язань уряду України у складі державного бюджету створюється фонд обслуговування державного внутрішнього боргу.

Погашення позик здійснюється за рахунок бюджетних коштів.

В умовах значного державного боргу держава вдається до рефінансування державного боргу, тобто погашення заборгованості шляхом випуску нових позик.

Рефінансування може використовуватися і при обслуговуванні зовнішнього боргу за умови, що репутація країни на міжнародному фінансовому ринку, а також економічна та політична стабільність не викликатимуть сумніву.

Джерелами погашення зовнішнього боргу є:

- бюджет;

- золотовалютні резерви;

- кошти, отримані від приватизації державного майна;

- нові запозичення.

Світовий досвід показує, що погашення заборгованості здійснюється переважно за допомогою конвертації боргу в акції підприємств. В Україні при обслуговуванні державної заборгованості перевага надається новим запозиченням.

Методами управліннядержавним боргом є: конверсія, консолідація, уніфікація, обмін облігацій, анулювання позики.

Конверсія – це зміна доходності позики (як правило у бік зниження процента).

Консолідація – збільшення строків випущеної раніше позики.

Уніфікація позик – це об’єднання декількох позик в одну, коли облігації раніше випущених кількох позик обмінюються на облігації нової позики.

Обмін облігацій – кілька раніше випущених облігацій прирівнюють до однієї нової облігації.

Відстрочення погашення позики, як правило, проводиться тоді, коли випуск нових позик використовують тільки на обслуговування випущених раніше позик. Щоб подолати таку фінансову ситуацію, Уряд оголошує про відстрочення погашення позики. Цей метод відрізняється від консолідації тим, що переносяться не тільки строки погашення, а й припиняється виплата доходів (при консолідації позик власники облігацій продовжують отримувати свій дохід).

Анулювання боргів – держава повністю відмовляється від зобов’язань по боргах, що може бути зумовлено її фінансовою неспроможністю (банкрутством або політичними мотивами).

Управління державним внутрішнім боргом України здійснюється Міністерством фінансів України у порядку, погодженому з Національним банком України.

Розміщення боргових зобов’язань Уряду України та надання гарантій від його імені провадить за його дорученням Міністерство фінансів України.

Граничні розміри державного внутрішнього боргу України, його структуру, джерела і строки погашення встановлює Верховна Рада України одночасно із затвердженням Державного бюджету України на наступний рік.

Невідкладним завданням є дальше зменшення боргової залежності та удосконалення системи управління державним боргом. На кінець 2003 року цей борг не повинен перевищувати 30 відсотків ВВП. Необхідно вжити заходів щодо удосконалення управління борговими ризиками, поліпшення прогнозування боргової політики та її координації з бюджетною, податковою та грошово-кредитною політикою.

 

Запитання і завдання для самостійної роботи:

1. Висвітліть суть та види державного боргу.

2. Який взаємозв’язок між дефіцитом бюджету і державним боргом?

3. Висвітліть обслуговування та управління державним боргом.

 

Дайте визначення таких понять:

Державний борг, внутрішній державний борг, зовнішній державний борг, монетизований борг, немонетизований борг, конверсія, консолідація, уніфікація позик, анулювання боргів.

 

Тести

1. Сума заборгованості по випущених і непогашених внутрішніх державних позик це є:

а) призначення державного боргу;

б) визначення державного боргу;

в) роль державного боргу;

г) значення державного боргу.

2. Сукупність заходів держави, конкретних дій її з виплати доходів кредиторам, погашення позик це:

а) управляння державним боргом;

б) значення державного боргу;

в) роль державного боргу;

г) призначення державного боргу.

3. Погашення попередньої заборгованості шляхом випуску нових позик це:

а) конверсія;

б) рефінансування;

в) консолідація;

г) уніфікація.

4. Зміна доходності позики це:

а) відстрочення;

б) анулювання;

в) конверсія;

г) жодна відповідь неправильна.

 



Читайте також:

  1. III. Географічна структура світового ринку позичкового капіталу
  2. VІ. План та організаційна структура заняття
  3. А/. Верховна Рада України.
  4. Автоматизована система ведення державного земельного кадастру
  5. АГРАРНЕ ПРАВО УКРАЇНИ
  6. Аграрні закони України
  7. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  8. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  9. Адміністративно – територіальний устрій і соціальна структура Слобожанщини у половині XVII – кінці XVIII століття
  10. Адміністративно-правовий статус Кабінету Міністрів України
  11. Адміністрація Президента України
  12. Адміністрування податкового боргу




Переглядів: 463

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Суть та види державного боргу | Список літератури

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.019 сек.