![]()
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||||
Основні етапи розвитку суб’єкта праціЛітература Лекція 2. Розвиток СУБ’ЄКТА праці Мета: ознайомлення студентів з основними етапами розвитку суб’єкта праці, аналіз проблеми формування індивідуального стилю діяльності, професійної самосвідомості та задоволеності працею. Професійна спрямованість: уміння аналізувати причини виникнення професійних криз, деструкцій та психічного вигорання у професійній діяльності. План: 1. Основні етапи розвитку суб’єкта праці. 2. Регулятивні процеси в структурі професійної діяльності. 3. Особистісні особливості передумови професійної компетентності. 4. Суб’єктивна установка, продуктивність праці й задоволеність працею. 5. Проблема формування індивідуального стилю трудової діяльності. 6. Проблема розвитку професійної самосвідомості. 7. Проблема суб’єктивної значимості, задоволеності працею і трудової мотивації. 8. Кризи професійного становлення. 9. Проблеми професійних деструкцій і психічного вигорання. 10. Акмеологічний підхід у дослідженні розвитку професіонала.
Основна література 1. Баклицький І.О. Психологія праці. Посібник. – Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2004. – С. 29-72. 2. Баклицький І.О. Психологія праці: Підручник. – К.: Знання, 2008. – С. 38-88. 3. Левитов Н.Д. Психология труда. − М.: Государственное учебно-педагогическое издательство Министерства просвещения РСФСР, 1963. – С. 5-76. 4. Психология труда: учеб. для студентов вузов, обучающихся по специальности 031000 «Педагогика и психология» / под ред. проф. А.В.Карпова. – М.: Изд-во ВЛАДОС-ПРЕСС, 2005. – С. 114-268. Додаткова література 5. Душков Б.А., Смирнов Б.А., Королев А.В. Психология труда, профессиональной и организационной деятельности: Словарь / Под ред. Б.А. Душкова. – М.: Академический Проект: Фонд «Мир», 2005. – 848 с. 6. Либин А.В. Дифференциальная психология: на пересечении европейских, российских и американских традиций: учебное пособие. – М.: Эксмо, 2006. – С. 387-404.
Традиційно в психології праці розглядається розвиток професійно важливих якостей, які визначають успішність праці. Але специфікою саме психологічного підходу є перенесення акценту на проблему розвитку самої особистості працівника. Важливо розуміти, як відбувається формування ціннісно-моральної, смислової, особистісної структури професійної свідомості працівника. За О.М.Леонтьєвим відбувається два народження особистості: вперше – у дошкільному віці, коли вибудовується перша ієрархія мотивів і з’являється здатність від чогось відмовитися; і вдруге – у підлітковому віці, коли людина по-новому усвідомлює свої мотиви і починає керувати власною поведінкою. Можна було би додати і третє народження особистості, пов’язане з громадянською зрілістю й узгодженням своїх мотивів з суспільними чи навіть загальнолюдськими. Умовно можна виділити наступні етапи розвитку самосвідомості особистості: 1. засвоєння норм, що опосередковані фізичним розвитком (формування фізичного Я особистості); 2. формування „соціального шару особистості”; 3. формування „духовного центру особистості” (ціннісно-моральне самовизначення). Для розуміння специфіки розвитку особистості належить виділити особливості формування її самосвідомості з урахуванням специфіки даної професії й особливостей ситуації розвитку конкретної особистості. Але центральна проблема: розвиток ціннісно-смислової сфери, розвиток готовності відповісти на запитання: заради чого я живу і працюю, навіщо я взагалі є таким-то спеціалістом? Періодизація розвитку людини як суб’єкта праці: 1. Стадія передгри (0 – 3 р.), коли відбувається засвоєння функцій сприйняття, рухів, мовлення, найпростіших правил поведінки і моральні оцінки, які стають основою подальшого розвитку і залучення людини до праці. 2. Стадія гри (3 – 6-8 р.), коли відбувається оволодіння „основними смислами” людської діяльності, а також ознайомлення з конкретними професіями у сюжетно-рольових іграх. „Гра – дитя праці”. 3. Стадія оволодіння навчальною діяльністю (6-8 – 11-12 р.), коли інтенсивно розвиваються функції самоконтролю, самоаналізу, здатності планувати свою діяльність, протистояти своїм бажанням. 4. Стадія оптанти – вибору, бажання (11-12 – 14-18). Це стадія підготовки до життя, до праці, свідомого і відповідального планування і вибору професійного шляху. 5. Стадія адепта – це професійна підготовка, яку проходять більшість випускників шкіл. 6. Стадія адптанта – це входження у професію після завершення навчання, що тривало від кількох місяців до 2-3 років. 7. Стадія інтернала – це входження у професію в якості повноцінного колеги, придатного стабільно працювати на нормальному рівні. 8. Стадія майстра. Виділяється професіоналізмом на фоні інших. 9. Стадія авторитета означає, що працівник став кращим серед майстрів. 10. Стадія наставника – вищий рівень роботи спеціаліста. Працівник не тільки гарний спеціаліст, але й Учитель, здатний передавати свій досвід учням. Тобто це педагогічний рівень. Рівні професіоналізму (за А.К.Марковою): – допрофесіоналізм (працює, але не володіє повним набором якостей професіонала); – професіоналізм (стабільно працює і робить все, що вимагається); – суперпрофесіоналізм (творчість, особистісний розвиток, акме – вершина професійних досягнень); – непрофесіоналізм, псевдопрофесіоналізм (зовні достатньо активна діяльність, але робить багато помилок або сам деградує як особистість); – післяпрофесіоналізм (порадник, наставник). Виділяють також більш конкретні етапи оволодіння професією: 1) адаптація людини до професії; 2) самоактуалізація людини в професії (виробка індивідуальної професійної норми, планка самореалізації); 3) гармонізація людини з працею (майстерність). 4) перетворення, збагачення людини професією. Це рівень творчості, коли відбувається пошук нових, більш досконалих способів досягнення бажаного результату. Але творчість передбачає певний ризик невдачі; 5) етап вільного володіння кількома професіями. Працівник виходить за рамки своєї формальної діяльності і стає все більш культурною істотою (наставником – філософом, психологом, педагогом, політиком); 6) етап творчого самовизначення себе як Особистості. Працівник намагається реалізувати свою головну життєву ідею і знаходить для цього можливості і сили. Згідно Е.Еріксону, головний критерій розвитку – психосоціальна ідентичність як інтегративна якість особистості. У зв’язку з цим виділяються наступні періоди: 1. Базальна «довіра – недовіра», в результаті чого може сформувати або надія, почуття захищеності, або безнадійність (до року). 2. «Автономія – сумніви-сором» (1-3 роки). 3. «Ініціативність – почуття провини» (засвоєння простих суспільних норм) – 3-6 роки. 4. «Працелюбність, умілість – почуття неповноцінності» (стосунки з однолітками, суперництво, самоідентифікація) – 6-14 років. 5. «Ідентичність – невизнання», формування рольової ідентичності, професійне та особистісне самовизначення – 14-20 років. Найбільш складна стадія у життя людини. «Головна проблема підлітка – пошук аристократії та ідеології», тобто зразків для наслідування. 6. «Співробітництво – відчуження, ізоляція», розвиток інтимних стосунків, планування і побудова сім’ї – 20-25 років. 7. «Дружба – ізольованість»; професійна діяльність, творчість, самоповага, статус у суспільстві. – 35-65 років. 8. Оцінка прожитого, усвідомлення ідентичності, цілісності свого життя чи навпаки, невдачі життя – 60-65 –… років.
Читайте також:
|
||||||||||
|