Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Основні типи і види діяльності

Під видом діяльності розуміють конкретну професійну (або позапрофесійну) діяльність, що характеризуються специфікою предмета, умов, змісту і вимог до неї. Ряд схожих у певному відношенні видів об’єднуються в типи. Наприклад, сумісна діяльність – це тип діяльності.

Традиційно діяльність диференціюють на трудову, ігрову, учбову. Трудова діяльністьпередбачає отримання суспільно значимого продукту, результату. Для ігрової та навчальної діяльності цей результат є не суспільно, а індивідуально значимим; не продуктивним, а репродуктивним. Він полягає в освоєнні суб’єктом соціально виробленого досвіду, знань. Проте в ігровій діяльності головним мотивом виступає сам процес діяльності, а не її результат.

Вказані види діяльності змінюють один одного в онтогенезі і позначаються поняттям ведучого виду діяльності для кожного основного вікового етапу. Таким самим фундаментальним є розділення діяльності на індивідуальну та сумісну. Сумісна діяльність реалізується, на відміну від індивідуальної, колективним суб’єктом, що має загальну для кількох осіб мету. Другою важливою ознакою сумісної діяльності є: просторова і часова співприсутність учасників діяльності, рольова та інструментальна диференціація учасників на тих чи інших задачах, наявність організуючого компоненту – лідера, керівника. Сумісна діяльність також внутрішньо неоднорідна і ділиться на підтипи: безпосередньо-сумісну (діяльність разом) та опосередковано-сумісну (діяльність поряд).

Поділ діяльності за предметною сферою. В результаті виділяються всі ті професії, які є на сьогодні, а також спеціальності всередині цих професій.

За іншою класифікацією виділяють 5 основних типів професійної діяльності: людина – техніка, людина – людина, людина – природа, людина – знак, людина – художній образ.

Загальним є дихотомічний поділ видів діяльності на зовнішню та внутрішню. Зовнішня – всі види, типи і процеси діяльності, які супроводжуються експлікованими, тобто об’єктивованими, проявами її виконавських компонентів – рухами, діями, експресією, комунікаціями. Внутрішня – розгортається в інтрапсихічному плані (психічна діяльність). Між зовнішньою та внутрішньою діяльністю існує генетичний зв’язок, оскільки друга формується в процесі онтогенезу на сонові першої за посередництва механізму інтеріоризації (формування структур і процесів психіки на основі засвоєння структур і засобів зовнішньої соціально-опосередкованої діяльності).

Діяльність також прийнято розділяти на виконавську та управлінську. Виконавська діяльність характеризується тим, що суб’єкт праці безпосередньо впливає на її предмет, хоча й контактує при цьому з іншими особами. Управлінська діяльність зазвичай не передбачає такого прямого впливу, проте обов’язково передбачає організацію одним суб’єктом діяльності інших суб’єктів, а також ієрархічність їх підпорядкування.

З практичної точки зору доцільно диференціювати діяльність в залежності від умов її виконання. За такою основою розрізняють діяльність у комфортних, нормальних, такими, що дозволяються, пара екстремальних й екстремальних умовах. В залежності від зміни умов суттєво змінюється «психофізіологічні ціна» діяльності, її напруженість, а також результативні параметри.

У прикладному відношенні важливим є поділ діяльності на безпосередню та опосередковану (дистанційну). У першому випадку суб’єкт праці безпосередньо впливає на предмет і так само безпосередньо отримує інформацію про його стан. У другому випадку інформація про предмет праці надається людині через опосередковані ланки (у знаковому вигляді). Свій вплив на предмет праці людина також здійснює не прямо, а шляхом певних органів управління (наприклад, діяльність операторського типу).

Застарілим є поділ діяльності на розумову (інтелектуальну) та фізичну. Проте існують багато професій, які враховують як розумову, так і фізичну діяльність, щоправда, в різній пропорції.

Також поділяють діяльність на творчу та репродуктивну; ініціативну (добровільну) та нав’язану (примусову) діяльність; поділ діяльності за характером кінцевого продукту – парціальна (часткова) та повну діяльність.


Читайте також:

  1. II. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми і мети уроку
  2. II. Основні закономірності ходу і розгалуження судин великого і малого кіл кровообігу
  3. IІI. Формулювання мети і завдань уроку. Мотивація учбової діяльності
  4. V. Питання туристично-спортивної діяльності
  5. Абсолютні та відності показники результатів діяльності підприємства.
  6. Автоматизація банківської діяльності в Україні
  7. Автоматизація метрологічної діяльності
  8. АДАПТАЦІЯ ОБМІНУ РЕЧОВИН ДО М'ЯЗОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
  9. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  10. Аксіоми безпеки життєдіяльності.
  11. Аксіоми безпеки життєдіяльності.
  12. Активізація пізнавальної діяльності учнів на уроках фізики.




Переглядів: 1793

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Основні компоненти діяльності | Психологічна структура сумісної діяльності

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.021 сек.