Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Основні типи і види діяльності

Під видом діяльності розуміють конкретну професійну (або позапрофесійну) діяльність, що характеризуються специфікою предмета, умов, змісту і вимог до неї. Ряд схожих у певному відношенні видів об’єднуються в типи. Наприклад, сумісна діяльність – це тип діяльності.

Традиційно діяльність диференціюють на трудову, ігрову, учбову. Трудова діяльністьпередбачає отримання суспільно значимого продукту, результату. Для ігрової та навчальної діяльності цей результат є не суспільно, а індивідуально значимим; не продуктивним, а репродуктивним. Він полягає в освоєнні суб’єктом соціально виробленого досвіду, знань. Проте в ігровій діяльності головним мотивом виступає сам процес діяльності, а не її результат.

Вказані види діяльності змінюють один одного в онтогенезі і позначаються поняттям ведучого виду діяльності для кожного основного вікового етапу. Таким самим фундаментальним є розділення діяльності на індивідуальну та сумісну. Сумісна діяльність реалізується, на відміну від індивідуальної, колективним суб’єктом, що має загальну для кількох осіб мету. Другою важливою ознакою сумісної діяльності є: просторова і часова співприсутність учасників діяльності, рольова та інструментальна диференціація учасників на тих чи інших задачах, наявність організуючого компоненту – лідера, керівника. Сумісна діяльність також внутрішньо неоднорідна і ділиться на підтипи: безпосередньо-сумісну (діяльність разом) та опосередковано-сумісну (діяльність поряд).

Поділ діяльності за предметною сферою. В результаті виділяються всі ті професії, які є на сьогодні, а також спеціальності всередині цих професій.

За іншою класифікацією виділяють 5 основних типів професійної діяльності: людина – техніка, людина – людина, людина – природа, людина – знак, людина – художній образ.

Загальним є дихотомічний поділ видів діяльності на зовнішню та внутрішню. Зовнішня – всі види, типи і процеси діяльності, які супроводжуються експлікованими, тобто об’єктивованими, проявами її виконавських компонентів – рухами, діями, експресією, комунікаціями. Внутрішня – розгортається в інтрапсихічному плані (психічна діяльність). Між зовнішньою та внутрішньою діяльністю існує генетичний зв’язок, оскільки друга формується в процесі онтогенезу на сонові першої за посередництва механізму інтеріоризації (формування структур і процесів психіки на основі засвоєння структур і засобів зовнішньої соціально-опосередкованої діяльності).

Діяльність також прийнято розділяти на виконавську та управлінську. Виконавська діяльність характеризується тим, що суб’єкт праці безпосередньо впливає на її предмет, хоча й контактує при цьому з іншими особами. Управлінська діяльність зазвичай не передбачає такого прямого впливу, проте обов’язково передбачає організацію одним суб’єктом діяльності інших суб’єктів, а також ієрархічність їх підпорядкування.

З практичної точки зору доцільно диференціювати діяльність в залежності від умов її виконання. За такою основою розрізняють діяльність у комфортних, нормальних, такими, що дозволяються, пара екстремальних й екстремальних умовах. В залежності від зміни умов суттєво змінюється «психофізіологічні ціна» діяльності, її напруженість, а також результативні параметри.

У прикладному відношенні важливим є поділ діяльності на безпосередню та опосередковану (дистанційну). У першому випадку суб’єкт праці безпосередньо впливає на предмет і так само безпосередньо отримує інформацію про його стан. У другому випадку інформація про предмет праці надається людині через опосередковані ланки (у знаковому вигляді). Свій вплив на предмет праці людина також здійснює не прямо, а шляхом певних органів управління (наприклад, діяльність операторського типу).

Застарілим є поділ діяльності на розумову (інтелектуальну) та фізичну. Проте існують багато професій, які враховують як розумову, так і фізичну діяльність, щоправда, в різній пропорції.

Також поділяють діяльність на творчу та репродуктивну; ініціативну (добровільну) та нав’язану (примусову) діяльність; поділ діяльності за характером кінцевого продукту – парціальна (часткова) та повну діяльність.


Читайте також:

  1. II. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми і мети уроку
  2. II. Основні закономірності ходу і розгалуження судин великого і малого кіл кровообігу
  3. IІI. Формулювання мети і завдань уроку. Мотивація учбової діяльності
  4. V. Питання туристично-спортивної діяльності
  5. Абсолютні та відності показники результатів діяльності підприємства.
  6. Автоматизація банківської діяльності в Україні
  7. Автоматизація метрологічної діяльності
  8. АДАПТАЦІЯ ОБМІНУ РЕЧОВИН ДО М'ЯЗОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
  9. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  10. Аксіоми безпеки життєдіяльності.
  11. Аксіоми безпеки життєдіяльності.
  12. Активізація пізнавальної діяльності учнів на уроках фізики.




Переглядів: 1725

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Основні компоненти діяльності | Психологічна структура сумісної діяльності

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.