Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Психологічна характеристика і психограма професій

Для психолога-практика важливо розуміти, яким чином складається грамотний опис різних видів професійної праці, які загальні характеристики використовуються для повного розгляду професій. Окрім використання готових описів професій (професіограм) слід бути готовим до самостійного виділення й опису особливостей професій, характерних для конкретних умов своєї місцевості і не представлених у професіограма.

Професіограма – описово-технологічна характеристика різних видів професійної діяльності, складена за певною схемою і для вирішення певних задач.

Психограма – виділення та опис якостей людини, необхідних для успішного виконання трудової діяльності. Це професійно важливі якості.

Система професіограма – технологія психологічного вивчення суб’єкта праці, в якій поєднуються власне професіограма і психограма.

На основі цілей та задач виділяються наступні типи професіограм:

1. Інформаційні професіограми (для використання в профконсультації та профорієнтації).

2. Орієнтовно-діагностичні професіограми (для виявлення причин збоїв, аварій, низької ефективності праці).

3. Конструктивні професіограми (для вдосконалення ергатичної системи, на основі проектування нових зразків техніки, а також підготовка і організація праці самого персоналу).

4. Методичні професіограми (для підбору адекватних методів, спрямованих на рефлексію і наступну організацію праці самого спеціаліста).

5. Діагностичні професіограми (для підбору методик для профвідбору і перепідготовки кадрів).

Вимоги до професіограми:

– чітке виділення предмету і результату праці (на що спрямовані головні зусилля людини);

– виділення не окремих компонентів і сторін праці, а опис цілісної професійної діяльності;

– демонстрація можливих ліній розвитку людини в даній професії;

– показ можливих перспектив зміни в самій професії;

– спрямованість професіограми на рішення практичних задач (професіограма на основі професійного відбору, професійного навчання, раціоналізації праці);

– виділення й опис різних некомпенсованих професійних психологічних якостей, а також тих якостей, які можуть бути компенсовані.

Модель спеціаліста передбачає виділення професіограми, професійно-посадових вимог, кваліфікаційного профілю. Зазвичай це відображено у посадових інструкціях.

При побудові моделі спеціаліста виділяють:

1. Модель реально існуючого, «готового» спеціаліста, куди входять: а) модель діяльності спеціаліста (мета, задачі, дії, операції); б) модель особистості спеціаліста (особистісний профіль – система професійно важливих якостей).

2. Модель самої підготовки спеціаліста. Такі моделі сильно варіюються в залежності від досвіду того, хто навчається, тому реальна побудова таких моделей ускладнена.

В результаті психологічного вивчення професії можна отримати психологічну характеристику професіїпсихограму. Вона дозволяє встановити те, що можна назвати професійним типом. Наприклад, у професії педагога важливо добре знати дітей і вміти впливати на них.

Психограма професії – система професійно важливих якостей, що складають психологічну кваліфікацію професії. Під професійно вадливими якостями слід розуміти професійні здібності і характеристики особистості, що забезпечують ефективне виконання діяльності. Іншими словами, психограма описує тип працівника (його особистісні особливості), які якнайкраще підійдуть для даної професії. Відповідно психограма може враховувати акцентуації характеру працівника, тип темпераменту (тип нервової системи і тип протікання нервових процесів), особливості поведінки у конфліктних та фрустраційних ситуаціях, стійкості до монотонії, особливостей протікання пізнавальних процесів (домінуючий тип пам’яті, мислення, сприймання, уваги), особливостей соціального і життєвого досвіду працівника тощо.

Психограма може бути розроблена за окремими трудовими операціями. У такому випадку психограма зазвичай є громіздким документом, тому практично доводиться користатися лише коротким висновком, що являє собою висновок професіографування.

 


Читайте також:

  1. I. Загальна характеристика політичної та правової думки античної Греції.
  2. II. ВИРОБНИЧА ХАРАКТЕРИСТИКА ПРОФЕСІЇ
  3. II. Морфофункціональна характеристика відділів головного мозку
  4. VII. Професійна кооперація
  5. Аварії на хімічно-небезпечних об’єктах та характеристика зон хімічного зараження.
  6. Автобіографія. Резюме. Характеристика. Рекомендаційний лист
  7. Автокореляційна характеристика системи
  8. Актуальність проблеми професійної етики соціальної роботи
  9. Амплітудно-частотна характеристика, смуга пропускання і загасання
  10. Аналіз виробничого травматизму і професійних захворювань в рослинницькому технологічному комплексі
  11. Аналіз основних систем трудового і професійного навчання: предметної, предметно-операційної, операційної, операційно-предметної, системи ЦІП, операційно-комплексної тощо.
  12. Аналіз та планування витрат організації на професійне навчання персоналу




Переглядів: 2186

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Методи вивчення професій | Поняття професійної придатності

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.