Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Характеристика професій

Рівні аналізу трудової діяльності

За Є.М.Івановим існують такі рівні системного аналізу трудової діяльності:

1. Нормативно-параметричний рівень: характеристики об’єму праці (соціально-технічні і соціально-економічні характеристики; цілі, умови, засоби, сам трудовий процес); об’єктивні характеристики праці (вік, здоров’я, успішність праці).

2. Морфологічний рівень – сама структура і взаємовідносини різних нормативно заданих складових праці: трудовий процес і умови праці, інтегровані в операціонально-технологічну структуру праці, все це обумовлює професійну когнітивно-мотиваційну складову, операційну, емоційно-вольову.

3. Функціональний рівень, де інтегруються нормативно-параметричні і морфологічні характеристики суб’єкта і об’єкта праці (це реальні дії і вся трудова діяльність в цілому).

За В.Д.Шадриковим, існують такі рівні аналізу діяльності:

1. Особистісно-мотиваційний рівень: суспільна значущість професії, особистісна значущість.

2. Компонентно-цільовий аналіз діяльності, де виділяється діяльність в цілому і окремі операції; інформаційна основа кожної дії; правила обробки цієї інформації; якості індивіда, що впливають на ефективність праці.

3. Інформаційний рівень, де виділяється психофізіологічний аспект, оціночний аспект; власний психологічний аспект.

4. Структурно-функціональний рівень. На даному рівні виявляються зв’язки між окремими компонентами діяльності, встановлюється значущість цих зв’язків і питома вага компонентів.

5. Індивідуально-психологічний рівень передбачає виділення та аналіз мотивів, цілей, трудових установок, критеріїв досягнення цілей, програму досягнення цілей.

 

4. «Формула професії»

«Формула професії» розглядається як основа побудови «Схеми аналізу професії». У традиційній «формулі професії» виділяють такі узагальнені характеристики професій:

типи професій з предмету праці: природа – П, техніка – Т, людина – Л, знакові системи – З, художній образ – Х;

класи професій – по цілям праці: гностичні – Г, перетворюючі – П, дослідні – Д;

відділи професій – за засобом праці: ручні – Р, механічні – М, автоматичні – А, функціональні – Ф;

групові професії – за умовами праці: побутовий клімат – П, відкрите повітря – О, незвичайні – Н, моральна відповідальність – М, екстремальні умови – Е.

За допомогою цієї формули можна закодувати будь-яку професію. Але тут можуть виникати певні непорозуміння. Тому застосовують «Схему аналізу професії»:


Предмет праці:

– природа (тварини, рослини)

– матеріали й заготовки

– діти

– дорослі

– техніка

Цілі праці:

– контроль, оцінка, діагноз

– перетворююча

– винахідлива

– транспортування

– обслуговування

– власне розвиток

Засоби праці:

– ручні й прості

– механічні

– автоматичні

– функціональні (мова, міміка, зір, слух)

– теоретичні (знання, способи мислення)

– переносні або стаціонарні засоби

Умови праці:

– побутовий мікроклімат

– велике приміщення з людьми

– звичайний виробничий цех

– незвичайні виробничі умови (вологість, температура)

– екстремальні умови (ризик для життя)

– робота на відкритому повітрі

– домашній кабінет, лабораторія, майстерня

Характер рухливості в праці:

– переважно сидячи

– переважно стоячи

– багатоманітність рухів

– тривала ходьба

– вимушені статичні пози

– висока вибіркова рухливість окремих м’язів

Характер спілкування в праці:

– мінімальне спілкування

– клієнти, відвідувачі

– звичний колектив

– робота з аудиторіями

– виражена дисципліна, субординація в праці

– невеликий колектив у замкненому просторі

Відповідальність в праці:

– матеріальна

– моральна

– за життя і здоров’я людей

– невиражена відповідальність

Особливості праці:

– можливість працювати за сумісництвом

– велика офіційна зарплатня

– пільги

– спокуси (хабарі, крадіжки, використання обладнання)

– вишукані стосунки

– зустрічі зі знаменитостями

– відрядження по країні

– завершений результат праці

– високий престиж професії

– виражена корисність праці

Типові труднощі і неприємності:

– нервова напруга

– профзахворювання

– поширена нецензурна лексика

– підвищений ризик судимості

– невисокий престиж роботи

– маленька зарплатня

– суспільно презирлива праця

Мінімальний рівень освіченості для праці:

– без спеціальної освіти

– короткочасні курси

– початкове професійне

– освіта (СПТУ)

– середня професійна освіта (технікум)

– незакінчена вища освіта

– бакалаврат

– магістратура

– вчена ступінь

– додаткова професійна освіта



Читайте також:

  1. I. Загальна характеристика політичної та правової думки античної Греції.
  2. II. ВИРОБНИЧА ХАРАКТЕРИСТИКА ПРОФЕСІЇ
  3. II. Морфофункціональна характеристика відділів головного мозку
  4. VII. Професійна кооперація
  5. Аварії на хімічно-небезпечних об’єктах та характеристика зон хімічного зараження.
  6. Автобіографія. Резюме. Характеристика. Рекомендаційний лист
  7. Автокореляційна характеристика системи
  8. Актуальність проблеми професійної етики соціальної роботи
  9. Амплітудно-частотна характеристика, смуга пропускання і загасання
  10. Аналіз виробничого травматизму і професійних захворювань в рослинницькому технологічному комплексі
  11. Аналіз основних систем трудового і професійного навчання: предметної, предметно-операційної, операційної, операційно-предметної, системи ЦІП, операційно-комплексної тощо.
  12. Аналіз та планування витрат організації на професійне навчання персоналу




Переглядів: 705

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Психологічні поняття та критерії професійної діяльності | Диференційно-психофізіологічні аспекти становлення професіонала

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.