Місцевий бюджет: склад, структура та принципи побудови
Із 1990 р. в Україні розпочався процес становлення системи самостійних місцевих бюджетів, здійснення на новій основі їхніх видатків, запровадження нових способів формування доходів. Правову основу бюджетної діяльності органів місцевого самоврядування в Україні складають Конституція України, Закон України ”Про місцеве самоврядування”, Європейська хартія про місцеве самоврядування, Бюджетний кодекс України та інші законодавчі та нормативні документи.
Система місцевих бюджетів − сукупність самостійних місцевих бюджетів, які не включаються до складу державного бюджету і один до одного.
Система місцевих бюджетів включає два види бюджетів:
• бюджети територіальних громад та інших органів місцевого самоврядування;
• бюджети державних утворень, які є суб'єктами федерацій (наприклад, бюджети земель у Німеччині, штатів у США, суб'єктів федерацій у Російській Федерації).
В унітарних країнах поняття місцеві бюджети збігається з поняттям бюджети місцевого самоврядування. У федеративних державах використовується два види місцевих бюджетів. Україна с унітарною країною. Тому тут місцевими бюджетами слід вважати бюджети органів місцевого самоврядування.
Конституція України не визначила характеру республіканського бюджету Автономної Республіки Крим, обласних та районних бюджетів. Але їх, безумовно, слід вважати місцевими, оскільки у правовій унітарній державі може бути лише один державний бюджет − бюджет центрального уряду.
Рис.4.Структура бюджетної системи місцевих бюджетів
Місцевий бюджет може розглядатися в трьох аспектах:
• по-перше, це правовий акт, згідно з яким виконавчі органи влади отримують легітимне право на розпорядження певними фондами грошових ресурсів;
по-друге, це план (кошторис) видатків і доходів відповідного місцевого органу влади чи самоврядування;
• по-третє, це економічна категорія, оскільки бюджет є закономірним економічним атрибутом будь-якої самостійної територіальної одиниці, наділеної відповідним правовим статусом.