Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Фінансовий аналіз коштів місцевих бюджетів

 

Місцеві бюджети посідають важливе місце в економічному та соціальному житті суспільства. У нинішніх умовах вони є одним із джерел задоволення потреб населення, за їх допомогою втілюються загальнодержавні програми, пов'язані з розвитком галузей народного господарства, здійснюється підтримка вітчизняних виробників, фінансуються програми з підвищення життєвого рівня населення, створення нових робочих місць. За рахунок місцевих бюджетів фінансується проведення превентивних, оздоровчих, спортивних, культурних заходів. Майже половина видатків зведеного бюджету України здійснюється через місцеві бюджети.

Ось чому в системі управління та функціонування фінансів місцевих органів влади важливе місце посідає фінансовий аналіз. За допомогою нього органи місцевого самоврядування повинні забезпечити ефективне використання та збереження грошових коштів, при цьому не тільки виявити, а й попередити недоліки в роботі установ, підприємств, організацій, забезпечити мінімізацію нераціональних витрат. Для цього необхідно створення оптимального механізму прийняття ефективних управлінських рішень на базі фінансового аналізу.

Проблеми фінансового аналізу розглянуто в наукових працях М. Баканова , М.Коробова, Г. Митрофанова, Є. Мниха. Однак у своїх дослідженнях вони приділяють увагу питанням аналізу на мікро-рівні, на рівні підприємства. На сьогодні відсутні системні розробки щодопроведення фінансового аналізуна рівні територій (макрорівень).

Фінансовий аналіз коштів місцевого бюджету повинен передбачати вивчення основних показників доходної та витратної частини місцевого бюджету; виявлення певних закономірностей розвитку регіону; визначення відхилень від планових показників; з'ясування можливих резервів збільшення доходної бази бюджетів територіально-адміністративних одиниць і розробку пропозицій щодо подальшого збільшення доходів та ефективного витрачання коштів місцевого бюджету. Важливою умовою фінансового аналізу коштів місцевих бюджетів як інструменту управління є запровадження загальних принципів його здійснення.

Основним з них є:

науковість,

об'єктивність,

системність,

комплексність,

ефективність,

оперативність,

регулярність.

Дотримання цього сприятиме проведенню всебічного аналізу факторів впливу на кошти місцевих бюджетів, забезпечить можливість їх виконання та здійснення цілей управління бюджетними коштами.

Сутність фінансового аналізу коштів місцевого бюджету виявляється через вирішення таких завдань:

• вивчення основних показників звітів про виконання місцевого бюджету за

доходами, з'ясування абсолютних розмірів власних, закріплених і регулюючих доходів, а також розмірів міжбюджетних трансфертів і визначення результату виконання місцевого бюджету через виявлення розміру дефіциту чи профіциту;

• визначення структури доходної частини місцевого бюджету: питомої ваги

власних, закріплених і регулюючих доходів, а також дотацій та субвенцій у загальній сумі доходів; з'ясування структури доходної частини бюджету в розрізі окремих статей надходжень до бюджету або в розрізі окремих груп доходів відповідно до обраного критерію класифікації;

• виявлення абсолютних і відносних розмірів відхилення від запланованих

показників, визначення факторів впливу на розміри відхилень від планових статей;

• визначення темпів росту та приросту відносно попередніх років, а також

визначення середньорічних темпів росту й приросту як загальної суми місцевого бюджету, так і в розмірі окремих його статей чи груп доходів;

• визначення показників податкоспроможності населення регіону та регіону

взагалі; коефіцієнтів співвідношення власних доходів до решти суми доходної частини бюджету; показників розподілу загальної суми доходів бюджету та в розрізі окремих статей чи груп доходів бюджету на душу населення регіону;

• зіставлення розрахованих показників з відповідними показниками інших

місцевих бюджетів і зі середніми показниками поУкраїні;

• розробка прогнозних якісних показників розвитку регіону та кількісних

показників окремих статей місцевого бюджету на наступний рік, а також у перспективі розвитку на середньо− й довгостроковий період;

• складання аналітичних висновків щодо загального стану бюджету регіону та

можливих шляхів збільшення доходів місцевого бюджету з урахуванням норм чинного законодавства.

Для успішного вирішення поставлених завдань необхідно визначити методологічні засади проведення аналітичної роботи та опанувати методологію аналізу; визначити основні техніко-економічні характеристики об'єкта дослідження; провести аналіз даних про досліджуваний об'єкт, зробити відповідні висновки на основі проведеної роботи.

Для проведення аналізу місцевих бюджетів, перш за все, розробляється модель проведення аналізу. До структурних елементів моделі проведення аналізу відносяться: об'єкти аналізу; суб'єкти аналізу; методи проведення аналізу; інформаційне забезпечення.

Об’єктами аналізу є показники доходної та витратної частини відповідного місцевого бюджету, який досліджується в розрізі окремих статей та певних груп доходів і видатків відповідно до обраного критерію дослідження.

Суб'єктами фінансового аналізу доходів і видатків місцевого бюджету виступають як безпосередньо, так і опосередковано зацікавлені користувачі інформації.

Місцевий бюджет є важливим фінансовим інструментом регулювання соціально-економічних процесів на території певного регіону. Безпосередніх користувачів аналітичної інформації цікавить реальний стан доходної частини місцевого бюджету як джерело фінансування витрат на здійснення делегованих і власних повноважень виконавчих органів місцевого самоврядування, як джерело фінансування суспільних благ регіону та база можливого покращання умов життя в регіоні, як інформаційна основа для дослідження питання дотримання чинного законодавства органами місцевого самоврядування при виконанні своїх обов'язків, як інформаційна база для визначення обсягів фінансування вирівнювання регіональних доходів.

Безпосередніми користувачами аналітичної інформації про стан місцевого бюджету виступають: рада народних депутатів адміністративно територіальної одиниці; виконавчі органи місцевого самоврядування; вищестоящі виконавчі органи; уповноважені особи перевіряючих органів; інвестори; кредитори (банки тощо); населення регіону тощо.

Опосередковано інформація про стан місцевого бюджету ціка­вить представників інших територіальних одиниць для можливості зіставлення показників власного бюджету з бюджетом іншої території; працівників джерел масової інформації для представлення аналітичної інформації масовому споживачу інформації; зацікавлені в отриманні даних фінансового аналізу місцевих бюджетів різні соціальні спілки чи організації для проведення своєї професійної діяльності; аналітичну роботу з доходів і витрат місцевого бюджету проводять також наймані певними фінансовими структурами аудиторські фірми тощо.

Фінансовий аналіз місцевого бюджету проводиться за допомогою сукупності методів і прийомів (аналіз абсолютних показників, горизонтальний, вертикальний, трендовий аналіз), що дозволяють структурувати та ідентифікувати взаємозв'язки серед основних показників.

Аналіз абсолютних показників необхідний для визначення даних, відображених у звітності про виконання місцевого бюджету:

• склад доходів і видатків, загальна сума надходжень до бюджету за звітний період;

• обсяги витрат за різними класифікаційними ознаками залежно від мети проведення аналізу;

• обсяги дефіциту чи профіциту місцевого бюджету та інші абсолютні показники.

Горизонтальний (тимчасовий) аналіз є необхідним для порівняння кожної позиції звітності із попереднім періодом, що дозволяє з'ясувати тенденції зміни статей бюджету або їхніх груп та на основі цього розрахувати базові тенденції росту (приросту). Під час горизонтального аналізу з'ясовуються абсолютні та відносні зміни обсягу різних статей бюджету за певний період. Безумовно, в умовах інфляції цінність результатів горизонтального аналізу суттєво знижується. Не дивлячись на це, отримані дані можна використати для міжтериторіальних порівнянь.

Вертикальний (структурний) аналіз проводиться для визначення структури кінцевих фінансових показників, тобто з'ясування питомої ваги окремих статей місцевого бюджету в загальному кінцевому результаті (з'ясування впливу кожної позиції звітності на результат у цілому). Перевага вертикального аналізу, по-перше, полягає в тому, що він дозволяє проводити міжтериторіальні порівняння економічного потенціалу та результатів виконання бюджету, що відрізняються за кількістю наявних ресурсів та іншими об'ємними показниками; по-друге, питомі показники певною мірою коригують негативний вплив інфляційних процесів, які можуть суттєво змінювати абсолютні показ­ники фінансової звітності.

Трендовий аналіз засновано на порівнянні кожної позиції звітності за певний період та на з'ясуванні тренду, тобто основної тенденції динаміки показників без обліку випадкових впливів та індивідуальних властивостей окремих періодів. За допомогою тренду проводиться перспективний та прогнозний аналіз.

Розрахунок фінансових (аналітичних) коефіцієнтів при фінансовому аналізі місцевого бюджету полягає у визначенні певних коефіцієнтів співвідношення, які показують рівень розвитку територіальної одиниці. Найчастіше у фінансовому аналізі використовують такі коефіцієнти співвідношення

Індекс рівня самостійності місцевого бюджету розраховується шляхом визначення пропорції співвідношення суми власних доходів до решти надходжень до місцевого бюджету, тобто відображає ступінь самостійності місцевого самоврядування в галузі формування власного доходу й, відповідно, подальшого планування розпорядження отриманими коштами. У розвинених країнах цей показник дорівнює приблизно одиниці, тоді як в Україні він не дорівнює 0.1 . Цей показник можна поділити на індекс абсолютної самостійності (співвідношення кошика власних доходів і загального рівня доходів місцевого бюджету) та індекс відносної самостійності (співвідношення кошика власних і закріплених доходів, а також загального обсягу доходів місцевого бюджету).

Індекс результату виконання місцевого бюджету показує співвідношення модуля суми перевищення доходів над видатками (профіцит) до суми видатків або навпаки − суми перевищення видатків над доходами (дефіцит) до суми доходів. Цей показник відображає співвідно­шення абсолютного відхилення доходів чи видатків до балансової валюти бюджету адміністративно-територіальної одиниці. Визначення його дозволяє з'ясувати очікуваний або отриманий результат вико­нання бюджету.

Коефіцієнти розподілу доходів місцевого бюджету на душу насе­лення адміністративно-територіальної одиниці визначаються шляхом ділення загальної суми доходів місцевого бюджету, суми окремих чи згрупованих статей доходної частини бюджету на кількість осіб, що проживають на території досліджуваної адміністративно-територіальної одиниці. Такі показники дозволяють провести і аналітичну роботу щодо сукупності місцевих бюджетів, середніх показників доходів місцевих бюджетів по районне чи в цілому по Україні.

Індекс відносної податкоспроможності адміністративної одиниці показує суму податків, що сплачується і певної адміністративної одиниці, в розрахунку на одну проживає на певній території, з урахуванням сум с реструктуризованої заборгованості за сплати податків і зборів

 

Питання для самостійного опрацювання

1. Форми фінансового регулювання місцевих бюджетів в умовах ринкових відносин.

2. Роль місцевих бюджетів у соціальному та економічному розвитку регіонів.

3. Розподіл податкових доходів між місцевими бюджетами різних рівнів.

4. Правові основи виконання бюджету регіону

5. Розпорядники коштів, їх права та обов’язки.

6. Об’єкт взаємовідносин місцевих бюджетів з Державним бюджетом України.

7. Основні етапи розвитку місцевих бюджетів в Україні.

8. Структурна класифікація бюджету: поточний бюджет та бюджет розвитку.

9. Джерела доходів та напрями використання коштів бюджету розвитку.

10. Бюджетний борг.



Читайте також:

  1. ABC-XYZ аналіз
  2. II. Багатофакторний дискримінантний аналіз.
  3. SWOT-аналіз у туризмі
  4. SWOT-аналіз.
  5. Tема 4. Фації та формації в історико-геологічному аналізі
  6. V. Нюховий аналізатор
  7. АВС (XYZ)-аналіз
  8. Автомати­зовані інформаційні систе­ми для техніч­ного аналізу товар­них, фондових та валют­них ринків.
  9. Активний бюджетний дефіцитхарактеризу­ється спрямуванням коштів на інвестування еко­номіки, що сприяє зростанню ВВП.
  10. Алгоритм однофакторного дисперсійного аналізу за Фішером. Приклад
  11. Альтернативна вартість та її використання у проектному аналізі
  12. Аналіз активів банку




Переглядів: 1051

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Інвестиційна складова місцевих бюджетів | Поняття та класифікація доходів місцевих бюджетів

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.041 сек.