Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Суспільний поділ праці та технологічний спосіб виробництва

Економічна система – сукупність усіх видів економічної діяльності людей у процесі їх взаємодії, спрямованої на виробництво, розподіл, обмін і споживання товарів та послуг, на регулювання економічної діяльності відповідно до мети суспільства.

Економічна система та її матеріальна основа

Тема 3. Економічна система суспільства

Контрольні завдання

Визначте єдино правильну відповідь

2.1. Економічні інтереси – це:

а) прагнення людства реалізувати свою мету;

б) прагнення людства задовольнити матеріальні потреби;

в) усвідомлені економічні потреби окремих людей, соціальних верств, суспільства.

2.2. Економічні інтереси стають могутньою рушійною силою соціально-економічного прогресу, коли:

а) домінують особисті інтереси;

б) має місце оптимальне поєднання особистих, колективних та суспільних інтересів;

в) переважають суспільні інтереси.

2.3. Вкажіть найбільш повне визначення речового фактора виробництва:

а) знаряддя праці; б) засоби праці; в) засоби виробництва.

2.4. Виробництво – це:

а) процес створення благ, який передбачає незалежність та ізольованість індивідуальних виробників один від одного;

б) процес створення благ, який завжди має суспільний характер;

в) процес виготовлення лише матеріальних благ.

2.5. До засобів праці належать:

а) сировина, штучні матеріали, вторинна сировина;

б) сировина, робоча сила, машини;

в) машини, устаткування, виробничі будівлі, споруди, дороги.

Ключові слова: економічна система, продуктивні сили суспільства, техніко-економічні відносини, суспільний поділ праці, технологічний спосіб виробництва, суспільний спосіб виробництва, виробничі відносини, закон адекватності.

Основними елементами економічної системи, її підсистемами є:

§ продуктивні сили,

§ техніко-економічні відносини,

§ виробничі відносини (відносини економічної власності),

§ господарський механізм.

Ці підсистеми забезпечують перетворення природи відповідно до потреб людей, створюють матеріальні і духовні блага, визначають зростання продуктивності праці. Кожна з підсистем в свою чергу є досить складною системою, яка складається з певних компонентів, розвивається у відповідності із законами, які притаманні як для всієї економічної системи, так і законами притаманними даній підсистемі.

Продуктивні сили складають матеріально-речову основу економічної системи.

Традиційними елементами структури продуктивних сил є засоби праці та предмети праці, які в єдності утворюють засоби виробництва; люди з їх здібностями до праці; сили природи, що використовуються людьми (вітер, сонце, вода, тощо). На межі ХІХ та ХХ століть до загальної структури продуктивних сил включається ще один елемент – форми і методи організації виробництва. З середини 50-х років ХХ століття, з початку розгортання НТР, продуктивні сили включають п’ятий, якісно новий елемент – науку. Шостий елемент – інформація – з’являється в середині 1970-х років.

Усі ці елементи постійно розвиваються, вдосконалюються.

Головною продуктивною силою є людина. Це зумовлено тим, що, по-перше, людина – творець усіх інших елементів продуктивних сил, по-друге, без праці людини вони не перетворюються на фактори виробництва; по-третє, потреби та інтереси людини – основна рушійна сила соціально-економічного прогресу суспільства.

 

Між складовими продуктивних сил існує тісна взаємодія. Технологія виробництва відображає взаємодію всіх складових продуктивних сил, способи і прийоми дії робочої сили на предмети праці відповідними засобами праці.

Відносини які виникають між людьми з приводу технологій називаються техніко-економічними відносинами. Це відносини спеціалізації, кооперування та концентрації виробництва.

Основою розвитку техніко-економічних відносин є суспільний поділ праці.

Суспільний поділ праці – це спеціалізація виробників на виготовленні окремих видів продуктів або на певній виробничій діяльності.

Генезис суспільного поділу праці включає три етапи.

Впродовж майже трьох мільйонів років існування первіснообщинного ладу суспільний поділ праці був відсутній. Це означало, що кожна доросла людина виконувала усі види роботи. У ІІІ-ІІ тисячоліттях до н.е. пастуші племена відокремлюються від землеробських. Це перший великий суспільний поділ праці.

Пізніше відбувся другий – ремесло відокремилось від землеробства.

Третій великий суспільний поділ праці відбувся в рабовласницькому суспільстві, коли виділився клас купців.

Розрізняють три форми суспільного поділу праці.

Загальний – це поділ суспільного виробництва на великі сфери, роди (промисловість, сільське господарство).

Частковий – це поділ сфер і родів на окремі галузі, види виробництва.

Одиничний – поділ праці в середині окремого підприємства на професії, види зайнятості.

Поглиблення суспільного поділу праці викликає до життя необхідність узгодження і об’єднання діяльності людей. Виникають відносини кооперації, комбінування, концентрації виробництва та інші, які у своїй взаємодії і утворюють техніко-економічні відносини.

Техніко-економічні відносини в їхній взаємодії з розвитком продуктивних сил формують технологічний спосіб виробництва. Він базується на техніко-економічному поєднанні речових та особистих факторів виробництва.

Виділяють три типи технологічного способу виробництва, які послідовно приходять на заміну один одному.

Перший, доіндустріальний, базується на примітивних засобах праці і важкій ручній некваліфікованій праці. Існував з моменту виникнення людства до кінця XVIII- початку XIX століття. Технічні функції виконувала сама людина, рух знарядь праці визначався рухами людини.

Другий, індустріальний, базується на праці машин. Виник наприкінці XVIII- початку XIX століття і проіснував до 50-х років ХХ століття (до початку НТР). Робітник перетворюється на додаток до машини. Етапами становлення машинного (промислового) виробництва є проста кооперація, мануфактура, фабрика.

Проста кооперація – це найпростіша форма підприємства, за якої наймані робітники спільно виконують однорідну роботу, застосовується ручна праця, відсутня спеціалізація.

Мануфактура прийшла на зміну простій кооперації. Це підприємство, що базувалося на поділі праці і спеціалізації найманих робітників, ручній праці і примітивній техніці.

Фабрика– це вища стадія становлення промислового виробництва, це крупне підприємство, яке засноване на застосуванні системи машин.

Третій, постіндустріальний, базується на автоматизованій праці. Робітник перестає бути додатком до машини, його замінює автоматично керуючий пристрій.

 


Читайте також:

  1. D) оснащення виробництва обладнанням, пристроями, інструментом, засобами контролю.
  2. I спосіб.
  3. I. Доповнення до параграфу про точкову оцінку параметрів розподілу
  4. II. Вимоги безпеки праці перед початком роботи
  5. IV. Розподіл нервової системи
  6. V. Розподільний диктант.
  7. А джерелами фінансування державні капітальні вкладення поділяються на централізовані та децентралізовані.
  8. Абстрактна модель оптимального планування виробництва
  9. Авоматизація водорозподілу регулювання за нижнім б'єфом з обмеженням рівнів верхнього б'єфі
  10. Автоматизація виробництва
  11. Автоматизація водорозподілу з комбінованим регулюванням
  12. Автоматизація водорозподілу на відкритих зрошувальних системах. Методи керування водорозподілом. Вимірювання рівня води. Вимірювання витрати.




Переглядів: 907

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Економічні інтереси | Типи та критерії класифікації економічних систем

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.