Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Необхідність і методи антимонопольного регулювання

 

Аналіз наслідків монополізації економіки дозволяє виділити ряд позитивних моментів. На перших порах, в період свого становлення, монополії сприяють НТП. Вони мають можливості, і використовують їх, для розвитку виробництва, фінансування науково-дослідних лабораторій, впровадження нової техніки та технологій. Створюється можливість планомірного та організованого розвитку економіки. Саме великі корпорації успішно використовують систему планування. Монополія – це масове виробництво, яке дає можливість здійснювати економію на витратах.

В той же час, уже в період появи монополізації економіки виявились її негативні результати:

▪ монополія придушує конкуренцію, виступає її антиподом (хоча сама виникла із конкурентної боротьби);

▪ монополізм починає гальмувати науково-технічний прогрес, адже за умов відсутності конкурентного середовища на ринку зникає потреба в удосконаленні техніки. Економіка стає надзвичайно марнотратною, оскільки основними факторами розвитку виступають додаткові матеріальні, фінансові та людські ресурси;

▪ ціноутворення носить суб’єктивний характер. Користуючись своїм панівним становищем на ринку монополії встановлюють монопольно високі ціни (вище вартості) на товари і послуги, що продаються, та монопольно низькі ціни (нижче вартості) на товари і послуги, які купуються самою монополією. Така система ціноутворення забезпечує монополіям монопольні прибутки;

▪ вкладення коштів орієнтується на монопольні прибутки, а не на потреби споживачів. Як наслідок, порушується дія об’єктивного ринкового механізму попиту і пропозиції, що приводить до зростання диспропорцій суспільного відтворення і поглиблення суперечностей ринкової економіки (кризи стають тривалішими і небачено зростає безробіття).

Перевага негативних рис монополій над позитивними змушує державу здійснювати антимонопольне регулювання на основі антимонопольного законодавства.

Перші антимонопольні закони були прийняті ще у 1889 (у Канаді) та 1890 (у США) роках. Проте лише у 30-40х роках ХХ століття антимонопольне регулювання стало застосовуватись повною мірою. Саме в цей період були прийняті антимонопольні закони у більшості ринкових країн.

Антимонопольні закони визначають ситуацію монополії. Підприємством-монополістом вважається фірма, частка якої на ринку певного товару досягає 35-40% (у залежності від законодавства). Антимонопольні закони забороняють формування монополістичних об’єднань підприємств, передбачають контроль за створенням нових фірм та їх об’єднань і примусовий поділ монополій на окремі конкуруючі одиниці, створення державних підприємств у монополізованих галузях, визначають рівень концентрації виробництва, що загрожує появою монополізму.

Європейська та японська системи антимонопольного права забороняють не саму монополію, а лише її зловживання владою.

З 1992 року в Україні діє антимонопольний закон – „Про обмеження монополізму і недопущення недобросовісної конкуренції у підприємницькій діяльності’’.


Читайте також:

  1. Авоматизація водорозподілу регулювання за нижнім б'єфом з обмеженням рівнів верхнього б'єфі
  2. Автоматизація водорозподілу з комбінованим регулюванням
  3. Автоматизація водорозподілу на відкритих зрошувальних системах. Методи керування водорозподілом. Вимірювання рівня води. Вимірювання витрати.
  4. Автоматизація водорозподілу регулювання зі сталими перепадами
  5. Автоматизація водорозподілу регулюванням з перетікаючими об’ємами
  6. Автоматизація водорозподілу регулюванням за верхнім б'єфом
  7. Автоматизація водорозподілу регулюванням за нижнім б'єфом
  8. Автоматичне регулювання витрати помпових станцій
  9. Автоматичне регулювання.
  10. Агрегативна стійкість, коагуляція суспензій. Методи отримання.
  11. Адаптовані й специфічні методи дослідження у журналістикознавстві
  12. Адміністративні (прямі) методи регулювання.




Переглядів: 981

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Монополії: суть та форми | Суспільний продукт і його форми

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.014 сек.