Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Стратегічні орієнтири фінансової політики

Тема 5. Засади фінансової стратегії і тактики в контексті економічного зростання

1. Стратегічні орієнтири фінансової політики.

2. Роль політики доходів і зайнятості в системі фінансової стратегії держави.

3. Ресурсне забезпечення економіки країни як складова економічного зростання.

 

Досвід ринкових перетворень у колишніх соціаліс­тичних країнах свідчить про те, наскільки складними є транс­формаційні процеси, що мають свої специфічні ознаки і проб­леми в кожній країні. Водночас цей досвід наочно показав, що успіхи або невдачі ринкових реформ багато в чому залежать від наявності обґрунтованої фінансової стратегії.

Країни, що чітко визначилися з подальшими шляхами розвитку, наприк­лад Угорщина, Чехія, Польща, вже досягли відчутних результатів. Ті ж країни, до яких належить і Україна, що проводили ре­форми без чітко визначеної стратегії, намагаючись об'єднати те, що аж ніяк не може співіснувати разом - так звані завою­вання соціалізму і ринкові відносини, пережили значний еко­номічний спад і затяжну фінансову кризу.

Нині Україна є втіленням своєрідної парадоксальності в зі­ставленні потенційних можливостей і одержаних у процесі реформування економіки результатів. Свого часу після розпа­ду СРСР вона характеризувалася як одна з найперспективніших у плані економічного розвитку на основі ринкових пере­творень. Вона мала досить потужний промисловий потенціал, розгалужену інфраструктуру, достатню в цілому ресурсну за­безпеченість, кваліфіковані кадри з високим освітнім рівнем. Але реальність ринкових перетворень виявилася досить болю­чою, внаслідок чого те, що напередодні економічного реформування й утворення незалежної держави здавалося надійним потенціалом, насамперед потужний військово-промисловий комплекс, перетворилося фактично в непосильну ношу. Вод­ночас реальна оцінка того, що відбулося, свідчить, що Україна не стільки розгубила свої потенційні можливості, скільки вони були перебільшені, і навіть не перебільшені, а просто вияви­лися зайвими і непотрібними в нових умовах.

Діюча нині в Україні система макроекономічного регулю­вання недостатньо ефективна, про що свідчить багато фактів. Разом з тим найбільш показовими є саме ті сфери, де доклада­лися значні зусилля, але отримані результати були або негатив­ними, або мізерними порівняно з цими зусиллями. Такими сфе­рами є насамперед податкова, бюджетна і грошова політика.

Податкова політика в Україні з моменту її незалежності харак­теризується крайньою нестабільністю. За десять років було при­йнято три редакції закону про систему оподаткування. Тричі кар­динально змінювався порядок справляння основних податків - на додану вартість і на прибуток підприємств. Метою цих змін було вдосконалення механізму оподаткування як у напрямку по­силення його фіскальної ефективності, так і в бік підвищення ді­євості впливу податків на соціально-економічний розвиток.

По­дальший аналіз економічної і фінансової ситуації в Україні свід­чить, що реальних позитивних результатів від податкових рефор­мацій досягнуто не було, а податкова система так і не забезпечує ані достатніх доходів для бюджету, ані цілеспрямованості впливу на соціально-економічний розвиток. У зв'язку з цим з метою ком­плексного підходу до оподаткування було розроблено проект По­даткового кодексу України, який тривалий час перебуває на об­говоренні у Верховній Раді України. За цей час він теж зазнав численних змін, але так і не ухвалений донині. У результаті зно­ву йдеться про необхідність реформування хоча б окремих пода­тків, насамперед на доходи громадян. Але за такого підходу не­можливо буде провести комплексну податкову реформу.

Аналогічно можна охарактеризувати і бюджетну політику. Хоча в окремі роки її орієнтири дещо змінювалися, у цілому бюджету була властива соціальна спрямованість, а основне за­вдання, що стояло перед бюджетом, полягало в забезпеченні соціального захисту населення. Наскільки ж реалізоване це за­вдання? Як показав проведений аналіз, рівень соціального за­хисту громадян і фінансування соціальної сфери перебувають на дуже низькій відмітці. У результаті тривалої політики соці­ального захисту потреба в ньому не тільки не зменшувалася, а й постійно зростала і продовжує зростати. Проте не може ж держава нескінченно захищати своїх громадян - це нонсенс.

За таких умов стабілізувати бюджет дуже важко, якщо взагалі не неможливо. Тому результативність подібної бюджетної по­літики можна оцінити тільки негативно, хоча, звичайно, ми розуміємо об'єктивну потребу в цих видатках.

У цілому бюджетній політиці був властивий пасивний ха­рактер. Вона була спрямована не на протидію негативним тен­денціям і виведення країни з економічної і фінансової кризи, а на ліквідацію наслідків кризи. Можливо, це і необхідно, але за подібного підходу криза може тривати нескінченно, а потреба в соціальному захисті, що вимагає значних коштів, набуває хронічного характеру. Проте світова практика свідчить, що бюджетна політика може відігравати й активну роль у виве­денні країни з економічної кризи.

Оцінюючи монетарну політику України, варто зазначити, що саме в ній удалося досягти певних результатів. Насамперед це стосується стабілізації в останні роки національної грошової одиниці. Обвалу гривні, на грані якого кілька разів перебувала українська національна валюта, вдавалося уникнути. Протягом 2001-2002 рр. гривня не тільки не девальвувала, а й постійно зміцнювалася відносно головних валют світу.

Процес курсоутворення був досить керованим і прогнозованим. Це, безумов­но, сприяло відносній стабілізації фінансової системи, що і да­ло підстави стверджувати про певні ознаки макроекономічної стабілізації. Проте поки що обнадійливі позитивні результати 2000 - 2002 рр. не дають твердих гарантій, а тому й оцінка мо­нетарної політики має бути зваженою.

Таким чином, ні у фіскальній, ні в монетарній політиці, не­зважаючи на значні зусилля і досягнення певних позитивних результатів, ситуацію неможливо визнати безпроблемною. При цьому не можна однозначно характеризувати цю політику як неправильну або неадекватну реальній економічній ситуа­ції. Навпаки, хоча і були допущені окремі, іноді серйозні, по­милки, у цілому характер і напрямки політики були зваженими й обґрунтованими.

Причин неефективної фінансової політики багато. Виділимо серед них ключові. Передусім це фінансова модель, що дісталася в спадщину від адміністративної еконо­міки, а також відсутність чіткої фінансової стратегії у здійс­ненні ринкових перетворень. Кожний напрям фінансової полі­тики - податкова, бюджетна, монетарна – розроблявся і реалізовувався без достатнього ув'язування їх між собою. При цьому стратегія як така взагалі була відсутня, а вся політика зводилася до вирішення розрізнених тактичних завдань.

Характерною ознакою нинішнього часу є зміна ситуації в економіці України. Перехід до етапу економічного зростання вимагає кардинальних змін у фінансовій політиці держави. По­винна змінитися не тільки спрямованість цієї політики, а й її іде­ологія. Необхідні, по суті, принципово інші фінансові стратегія і тактика. Водночас, досліджуючи завдання і проблеми їх зміни, необхідно передусім всебічно проаналізувати фінансову страте­гію і тактику макроекономічної стабілізації, яка використовува­лася до цього часу.

Якщо тактичні засоби, переважно мо­нетарного напряму, як було показано вище, ще піддаються пев­ному аналізу, то щодо фінансової стратегії можна констатувати, по суті, її повну відсутність. І хоча останнім часом питання сто­совно того, що створюється в Україні, не обговорюється, повної ясності в тому, який саме тип економічної системи формується в Україні, немає. Не маючи ж чітко визначеної економічної докт­рини, неможливо сформувати і відповідну фінансову стратегію. Тому насамперед спробуємо визначитися з їх орієнтирами.

У переважній більшості офіційних документів указується, що Україна прагне сформувати соціальне орієнтовану економіку.

Проте будь-яка економіка є соціально орієнтованою, адже вона існує не заради самої себе, а для задоволення потреб населення. Питання в тому, як вони забезпечуються – переважно на основі індивідуального чи суспільного (насамперед через бюджет) спо­живання, чи на основі оптимального співвідношення між ними. В Україні слід формувати економічну систему на основі поєднання індивідуального і суспільного споживання, але з перевагою індивідуального на основі фінансової моделі, властивої західноєвропейським країнам. Виходячи саме з такого розуміння завдань економічного розвитку України, спробуємо визначити концептуальні основи її фінансової стратегії.

Якщо до останнього часу головним завданням фінансової політики фактично було пом'якшення наслідків глобальної економічної кризи та вихід з неї, то віднині домінантою фінан­сової стратегії має стати надійне забезпечення реалізації полі­тики економічного зростання. Основа основ цієї стратегії - забезпеченість підприємницьких структур і держави достатні­ми фінансовими ресурсами й створення передумов їх раціо­нального та ефективного використання.

Ключовими пробле­мами у забезпеченні економічного зростання фінансовими ресурсами є встановлення оптимального співвідношення за двома параметрами. По-перше, між внутрішніми і зовнішніми джерелами формування цих ресурсів. По-друге, між фінансо­вою централізацією та децентралізацією і, відповідно, між су­спільним та індивідуальним споживанням.

Стосовно пропорцій між внутрішніми та зовнішніми дже­релами фінансових ресурсів слід зауважити, що з позицій стратегічних орієнтирів головним є визначення пріоритетності зусиль. Останнім часом переважали зусилля щодо залучення зовнішніх фінансових ресурсів. Безумовно, без припливу капіталу досягти прогресу у відродженні еконо­міки і наступному зростанні як обсягів ВВП, так і його розмі­рів на душу населення, неможливо.

В умовах глобалізації сві­тової економіки і вільного руху капіталів вирішити завдання економічного зростання за фінансової ізоляції просто немож­ливо. Проте яку б важливу роль не відігравали ці ресурси у забезпеченні потреб економічного розвитку України, все ж слід визнати, що наріжним орієнтиром фінансової стратегії України на найближчу перспективу має стати всебічне спри­яння формуванню національного капіталу.

Іноземні інвестиції і запозичення – дуже важливий чинник економічного зростання, однак підвалини цього зростання завжди мають національні корені. При цьому роль національ­ного капіталу не лише у тому, що він є основою фінансового забезпечення суспільного прогресу і добробуту. Він створює відповідне економічне середовище всередині країни, яке й сприяє надходженню іноземних інвестицій.

Економісти й по­літики весь час намагаються визначити, в чому причина того, що іноземні інвестиції в українську економіку вкрай обмежені. Називається безліч причин – і нестабільність законодавства, і надмірний податковий тиск, і бюрократичні перепони, що, безперечно, є реальністю. Однак ігнорується основний чинник – практична відсутність цивілізованого, дієспроможного, розви­нутого і потужного легального національного капіталу в краї­ні. Адже іноземний капітал може пра­цювати тільки у відповідному середовищі, і якщо його не створити, не допоможуть ніякі пільги і переваги.

Отже, першою складовою фінансової стратегії України має стати сприяння формуванню і нарощенню національного капіта­лу. Засоби, що можуть і повинні використовуватись для реалізації цієї стратегічної мети, лежать насамперед у сфері фіскальної та грошово-кредитної політики. Стратегічним завданням у сфері фіскальної політики є зниження податкового тиску на підприєм­ницьку діяльність. У свою чергу, це можливо лише за умови до­корінної зміни податкової структури в Україні. Досі основними платниками податків та обов'язкових платежів є підприємства.

За таких умов усі намагання знизити рівень оподаткування при­зводять до виникнення протиріч між податковою і бюджетною політикою. Неможливо одночасно знижувати рівень оподаткуван­ня підприємств і намагатись забезпечити хоча б мінімум соціаль­них видатків. До того ж податкова політика в Україні характеризується нестабільністю і непослідовністю.

Велику роль у розвитку національного капіталу має відігра­вати грошово-кредитна політика. Немає потреби зайвий раз підкреслювати важливість стабільності національної валюти. Сьогодні процес курсоутворення є досить керованим і прогно­зованим. Однак у цій проблемі є інший пріоритетний аспект – вартість грошей. На даний момент вона в середньому в 2,5-3 ра­зи вища, ніж у країнах із розвиненою ринковою економікою.

При цьому певною мірою втрачено вплив Національного бан­ку України на процеси ціноутворення на кредитному ринку через механізми облікової ставки та обов'язкового резервуван­ня. Тому, незважаючи на позитивну тенденцію зниження про­центних ставок за кредитами комерційних банків, стратегіч­ним завданням має бути подальше зниження вартості грошей з метою забезпечення переважній більшості суб'єктів підприєм­ницької діяльності реального доступу до кредитних ресурсів.

У сфері грошово-кредитної політики є ще одна невирішена проблема, яка обов'язково має бути врахована у фінансовій стратегії України, - мобілізація ресурсів через інституції фі­нансового ринку. У нашій державі створені досить розгалуже­ні банківська система та інфраструктура фондового ринку. Однак обсяги фінансових ресурсів, що ними мобілізуються, не відповідають ні потребам економічного зростання, ні потен­ційним можливостям цих інституцій.

І хоча наша держава далеко не багата країна, ресурси, що обертаються поза межами фінансового ринку, досить значні, їх мобілізація дала б змогу істотно знизити потреби у зовнішніх джерелах фінансування, досить дорогих для нас і за ціною, і за умовами.

Другою важливою складовою фінансової стратегії України має стати оптимізація пропорцій між індиві­дуальним та суспільним споживанням. Це те стратегічне за­вдання, яке випливає з нинішніх проблем у сфері державних фінансів. Велике навантаження, яке припадає на бюджет, уск­ладнює фінансову ситуацію в країні. Намагання вирішувати за рахунок бюджету досить широке коло проблем має об'єктивне підґрунтя – вкрай низький рівень доходів громадян. Звідси і на­пруженість у бюджеті, бо держава змушена фінансувати значні соціальні видатки.

Звісна річ, проблеми бюджету неможливо ви­рішити за один-два роки. Але не помічати того, що нинішня бю­джетна модель передбачає значну централізацію коштів, факти­чно звужуючи ресурсне забезпечення підприємницьких структур і фінансового ринку, далі неможливо. Роль бюджету у суспільст­ві досить велика. Він не тільки провідна ланка фінансової систе­ми, а й основний центр концентрації грошових коштів, найбільш ефективний у руках держави інструмент впливу на економіку (як під час мобілізації доходів, так і під час їх використання). У зв'язку з цим такими важливими для суспільства є порядок і пропорції його формування і використання – навколо цих пи­тань завжди відбувається гостра політична боротьба.

Світова практика свідчить, що бюджетна політика може ві­дігравати активну роль у виведенні країни з кризи, стабілізації економіки і фінансів, в економічному зростанні. Тому виникає питання: чому цей чинник не використовується – тому, що неправильно визначені орієнтири бюджетної політики, чи то­му, що їх неможливо змінити в умовах існуючої системи фі­нансових відносин у суспільстві? Глибинна суть проблеми полягає у тому, що в Україні збереглась прак­тично недоторканною фінансова модель адміністративної еко­номіки. Оскільки вона не адекватна ринковим відносинам, то і всі реформи, що спрямовані на перехід до ринкової економіки, виявились поки що мало результативними.

Детальний аналіз свідчить, що за змістом фінансові відно­сини в Україні практично не змінилися. Результатом проведе­них реформ була зміна форм, а не суті цих відносин. Так, в умовах адміністративної економіки централізація частини на­ціонального продукту в бюджеті здійснювалась за допомогою платежів державних підприємств, які становили до 90 % усіх доходів бюджету.

Характерною особливістю цих платежів бу­ла по суті їх попередня сплата. Платежі зприбутку сплачува­лись авансовими внесками в процесі його формування, а не пі­сля визначення фінансових результатів. Податок з обороту, що являв собою різницю між фіксованими державою роздрібними й оптовими цінами, вносився після відвантаження товарів, а не їх кінцевої реалізації. Це вело до того, що формування бюджету, хоча і було гарантованим, відбувалося у відриві від реалізовано­го ВВП. Саме в цьому були витоки штучної бездефіцитності бю­джету.

У процесі реформування на початку 90-х років системи платежів підприємств у бюджет було здійснено перехід до пода­ткових взаємовідносин. Замість платежів з прибутку був уведе­ний податок на прибуток (в окремі роки на доход), а функції по­датку з обороту передавалися податку на додану вартість. При цьому підхід до їх сплати практично залишився незмінним - як і раніше пріоритетними є інтереси держави. Авансовий характер платежів дає змогу провести первинне вилучення ВВП до бю­джету ще до його розподілу між виробниками - підприємцями та найманими працівниками.

У цій моделі фінансових відносин заробітна плата продовжує відігравати другорядну роль, перебу­ваючи у шкалі пріоритетів на останньому місці після платежів до бюджету та формування прибутку.

 


Читайте також:

  1. Абсолютні показники фінансової стійкості
  2. Абсолютні показники фінансової стійкості та її типи
  3. Аграрна політика як складова економічної політики держави. Сут­ність і принципи аграрної політики
  4. Активний характер соціальної політики.
  5. Аналіз економічноїї політики за допомогою моделі Мандела-Флемінга. Випадки вільного та фіксованого валютного курсів.
  6. Аналіз посередників в системі розподільчої політики
  7. Аналіз руху грошових коштів у контексті нової фінансової звітності Важливим завданням аналізу фінансового стану підприємства є оцінка руху грошових коштів підприємства.
  8. Аналіз фінансової незалежності підприємства
  9. Аналіз фінансової стійкості підприємства
  10. АНАЛІЗ ФІНАНСОВОЇ СТІЙКОСТІ ПІДПРИЄМСТВА
  11. Аналіз фінансової стійкості підприємства
  12. Аналіз фінансової стійкості підприємства.




Переглядів: 735

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Фінансова політика в умовах перехідної економіки | Роль політики доходів і зайнятості в системі фінансової стратегії держави

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.