Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Визначення бюджетної системи України та її структура

Тема 8. Бюджетний устрій та бюджетна система України

1. Визначення бюджетної системи України та її структура.

2. Принципи побудови бюджетної системи України.

3. Бюджетна класифікація та її показники.

 

 

Під бюджетною системою слід розуміти сукупність окремих її ланок, юридично пов’язаних між собою, які базуються на загальноприйнятих принципах, що відповідають міжнародним стандартам.

Як правило, бюджетні системи існують двох типів. В унітарних державах – дворівнева система, яка включає державний та місцеві бюджети. У державах із федеративним устроєм (США, Німеччина, Росія) бюджетні системи включають три і навіть чотири рівні: федеральний бюджет, бюджети членів федерації та місцеві бюджети, а також бюджети земель.

Економічна природа та суть бюджетної системи виявляються не в її структурі, тобто не в тому, скільки в ній ланок, а в тому, які фінансові можливості законодавчо закріплені за кожною ланкою та який рівень фінансової незалежності мають ці ланки при здійсненні покладених на них Конституцією та чинним законодавством функцій.

Бюджетна система України- це сукупність Державного бюджету та місцевих бюджетів, побудована з урахуванням економічних відносин, державного і адміністративно-територіальних устроїв і врегульована нормами права.

Бюджетний устрій– це організація і принципи побудови бюджетної системи, її структури, взаємозв’язок між окремими ланками бюджетної системи. Бюджетний устрій України визначається з урахуванням державного устрою і адміністративно-територіального поділу України. У червні 2001 року Верховною Радою України був прийнятий Бюджетний кодекс, який визначив основні засади бюджетної системи України, її структуру, принципи та правові аспекти функціонування і який набрав чинності 1 січня 2002 року.

Державний бюджет висвітлює систему фінансових показників, які відображають створення і використання фінансових ресурсів у всіх секторах економіки держави. У ньому в найбільш загальній формі фінансово обґрунтовується прогноз економічного та соціального розвитку держави. Державний бюджет, віддзеркалюючи обсяг ресурсів, що мобілізуються в даному періоді, та їх використання, своїми результатами засвідчує загальне збалансування фінансових ресурсів і їх витрат. Фактично державний бюджет конкретизує фінансові ресурси адресно, територіально і галузево.

 

Відповідно до статті 5 Бюджетного кодексу (Структура бюджетної системи України):

1. Бюджетна система України складається з державного бюджету та місцевих бюджетів.

2. Бюджетами місцевого самоврядування визнаються бюджети територіальних громад сіл, селищ, міст та їх об'єднань.

3. Місцевими бюджетами визнаються бюджет Автономної Республіки Крим, обласні, районні бюджети, бюджети районів у містах та бюджети місцевого самоврядування.

 

Стаття 2 Закону України «Про бюджетну систему України» в редакції від 29 червня 1995 р., який діяв до прийняття Бюджетного кодексу України, встановлювала, що бюджетна система України складається з Державного бюджету України, республіканського бюджету Автономної Республіки Крим та місцевих бюджетів. Там же містилось визначення зведеного бюджету як сукупності всіх бюджетів, що входять до складу бюджетної системи України, з по­дальшою деталізацією складових зведених бюджетів різного рів­ня.

Показово, що статтею 3 цього ж Закону було визначено поняття бюджетного устрою як організації і принципів побудови бюджет­ної системи, її структури, взаємозв'язку між її окремими ланками. Чинне бюджетне законодавство не дає подібного визначення.

Згідно зі стат­тею 2 Кодексу бюджетна система України - сукупність державно­го бюджету та місцевих бюджетів, побудована з урахуванням еко­номічних відносин, державного і адміністративно-територіальних устроїв і врегульована нормами права. Таким чином, на зміст та склад бюджетної системи України впливають декілька складових:

а) економічні відносини;

б) державний устрій;

в) адміністративно-територіальний устрій.

Ці положення є відображенням конституційних норм, які міс­тяться в статтях 132-133 Конституції України, що визначають за­сади територіального устрою (ст. 132) та систему адміністратив­но-територіального устрою України (ст. 133). Фактично відпо­відно до статті 133 Конституції України і побудовано склад бюд­жетної системи України, яка включає:

1) Державний бюджет України;

2) місцеві бюджети:

а) бюджет Автономної Республіки Крим;

б) обласні бюджети;

в) районні бюджети;

г) бюджети районів у містах;

д) бюджети місцевого самоврядування:

- бюджети територіальних громад сіл;

- бюджети територіальних громад селищ;

- бюджети територіальних громад міст та їх об'єднань.

Підставами розмежування бюджетів на бюджети місцеві та бюджети місцевого самоврядування є повноваження певних орга­нів влади щодо їх прийняття та виконання і особливості формуван­ня доходної частини. Доходи місцевих бюджетів містять переваж­но закріплені доходи (ст. 66 Кодексу), тобто ті, що надходять за рахунок розподілення загальнодержавних податків і зборів. Бюд­жети місцевого самоврядування містять як доходи аналогічного характеру (ст. 64 Кодексу), так і значне коло власних надходжень, доходів, що формуються за рахунок власних джерел відповідних територіальних громад: місцевих податків та зборів; плати за зем­лю; податку з власників транспортних засобів, податку на промисел; коштів від відчуження майна; плати за оренду майнових ком­плексів, що перебувають у комунальній власності (ст. 69 Кодексу). Бюджети місцевого самоврядування - базові бюджети.

 

Відповідно до статті 6 Бюджетного кодексу (Зведений бюджет):

1. Зведений бюджет є сукупністю показників бюджетів, що використовуються для аналізу і прогнозування економічного і соціального розвитку держави.

2. Зведений бюджет України включає показники Державного бюджету України, зведеного бюджету Автономної Республіки Крим та зведених бюджетів областей та міст Києва і Севастополя.

3. Зведений бюджет Автономної Республіки Крим включає показники бюджету Автономної Республіки Крим, зведених бюджетів її районів та бюджетів міст республіканського значення.

4. Зведений бюджет області включає показники обласного бюджету, зведених бюджетів районів і бюджетів міст обласного значення цієї області.

5. Зведений бюджет району включає показники районних бюджетів, бюджетів міст районного значення, селищних та сільських бюджетів цього району.

6. Зведений бюджет міста з районним поділом включає показники міського бюджету та бюджетів районів, що входять до його складу. У разі, коли місту або району у місті адміністративно підпорядковані інші міста, селища чи села, зведений бюджет міста або району в місті включає показники бюджетів цих міст, селищ та сіл.

 

Зведений бюджет є сукупністю бюджетних показників усіх бюджетів, що існують на відповідній території. Зведені бюджети використовуються для аналізу і прогнозування економічного та со­ціального розвитку держави, територіальних громад.

Зведені бюджети існують на рівні держави, Автономної Рес­публіки Крим, області, району, міста з районним поділом.

Частини 2-6 статті 6 Кодексу побудовані за єдиною схемою, за якою відповідний зведений бюджет визначається як сукупність показників бюджетів, що існують на території дії зведеного бюд­жету. Так, зведений бюджет України включає показники Держав­ного бюджету України, зведеного бюджету Автономної Республі­ки Крим та зведених бюджетів областей та міст Києва і Севастопо­ля. Відповідним чином визначені й інші зведені бюджети.

Зведені бюджети існують з метою:

а) розрахунків соціальних та фінансових нормативів, норм для складання проектів бюджетів;

б) аналізу ефективності бюджетних витрат;

в) з'ясування підстав надання трансфертів.

Зведені бюджети не затверджуються, а мають розрахунково-ін­формаційний характер.

На відміну від Закону України «Про бюджетну систему Укра­їни» в редакції від 29 червня 1995 р., де визначення складу бюд­жетної системи та зведеного бюджету містилось в одній статті (ст. 2), у чинному Бюджетному кодексі України - це дві статті: стаття 5 «Структура бюджетної системи України» і стаття 6 «Зве­дений бюджет».

Незважаючи на те, що стаття 6 містить шість час­тин, фактично вони об'єднуються в дві складові цієї статті: понят­тя зведеного бюджету та склад відповідних зведених бюджетів (України, Автономної Республіки Крим, області, району, міста з районним поділом), побудований за однотипною схемою.


Читайте також:

  1. I визначення впливу окремих факторів
  2. I. Органи і системи, що забезпечують функцію виділення
  3. I. Особливості аферентних і еферентних шляхів вегетативного і соматичного відділів нервової системи
  4. II. Анатомічний склад лімфатичної системи
  5. II. Визначення мети запровадження конкретної ВЕЗ з ураху­ванням її виду.
  6. II. Вимоги до складання паспорта бюджетної програми
  7. II. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми і мети уроку
  8. III. Географічна структура світового ринку позичкового капіталу
  9. IV. Розподіл нервової системи
  10. IV. Система зв’язків всередині центральної нервової системи
  11. IV. Філогенез кровоносної системи
  12. Ocнoвнi визначення здоров'я




Переглядів: 1193

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Управління фінансами та його складові елементи | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.