Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Творче завдання

Вступ

Вступ

У прадавні часи люди обожнювали сили природи, вірили в те, що магічними діями можна домогтися кращого врожаю.

Існували пісні, які співалися під час різних народних свят та обрядів. Ці пісні тісно пов’язані зі стародавніми язичницькими віруваннями. Наші пращури-слов’яни вірили в сили природи, в духів. Вони вважали, що обрядовими піснями можуть вплинути на природні стихії: викликати дощ чи вимолити в сонечка тепла.

 

Види календарно-обрядових пісень

У кожну пору року виконувалися особливі календарно-обрядові пісні. Вони повинні були забезпечити успіхи людини в господарюванні, добрий урожай, щастя в родинному житті. Наприклад: на сільських майданах і галявинах співали веснянки і гаївки, під час Зелених свят – русальні пісні, на Івана Купала – купальські. Пісня жнив люди співали жниварські, славлячи землю за те, що дала їм гарний урожай.

 

Слухання. Календарно-обрядові пісні (на вибір вчителя)

Аналіз прослуханих творів

До якої пори року належать ці пісні?

Що вас вражає в цій музиці?

Що ви уявляєте, слухаючи її?

Розучування української народної пісні «Чи не той то Омелько»

Виконання пісні «Золота зіронька», Н.Май

 

Підсумки уроку

Календарно-обрядові пісні – це картина життя українського народу, його вірувань, сподівань, надій.

 

Домашнє завдання(за бажанням)

Дізнайтеся у дорослих, які календарно-обрядові пісні або пісні-ігри вони знають. Чи співали вони їх, коли були маленькими? Які правила виконання цих пісень запам’ятали? Разом підготуйте розповідь «Улюблена українська народна пісня моєї родини».

 

 

Урок 10. ПІСНЯ – ДУША НАРОДУ. ІСТОРИЧНІ ПІСНІ

Дата:

Мета: познайомити дітей з українськими історичними піснями. Прививати любов до української народної культури, звичаїв Розвивати естетичні смаки дітей, вміння аналізувати прослухані твори.

 

Український народ має цікаву та досить складну історію. Сторінки цієї історії знайшли своє місце в українських піснях.

 

Історичні пісні

В історичних піснях розповідається про важливі події або відомих народних героїв. Найдавніші історичні пісні пов’язані з добою козаччини, оспівують українських козаків-патріотів, вони називаються козацькі .

Козаки не могли жити без доброї пісні, без музики. Вони грали на бубнах і трубах, але найчастіше – на бандурах і кобзах. За часів козаччини на Україні було багато кобзарів – співців-мандрівників, яких осліпили вороги в неволі. Та навіть незрячими вони зберегли свій бойовий дух. Мандруючи Україною, кобзарі в думах і піснях оспівували доблесть і славу героїв, красу рідного краю. Нерідко поводирями в них були діти, підлітки. (Ілюстрації українських кобзарів на малюнках Опанаса Сластіона, ілюстрація пам’ятника кобзарю Остапу Вересаю у с.Сокиринці на Чернігівщині)

 

Слухання. Українська народна пісня «За світ встали козаченьки»

За переказами, автором пісні «За світ встали козаченьки» вважають легендарну піснярку з Полтавщини Марусю Чурай. Створена вона була як лірична, але поступово так полюбилася козакам, що перетворилася на маршову, похідну. Пісня має кілька варіантів.

Аналіз прослуханого твору

Про що розповідається в пісні?Охарактеризуйте засоби музичної виразності. Який характер пісні? Яких козаків можна уявити?

 

Виберіть ударний музичний інструмент та створіть ритмічний супровід до пісні.

 

Слухання. М.Лисенко, увертюра до опери «Тарас Бульба»

Мелодії народних пісень у своїх творах використовували багато композиторів. В увертюрі до опери «Тарас Бульба» Миколи Лисенка ви почуєте мелодію народної пісні.

 

Аналіз прослуханого твору

Мелодія якої пісні звучить в оркестровому виконанні?

Порівняйте характер мелодії української народної пісні «За світ встали козаченьки» та увертюри до опери. Що змінилося?

Порівняйте засоби виразності творів (ритм, характер мелодії, темп, динаміку).

Відомості про композитора

Микола Віталійович Лисенко (1842-1912) – славетний український композитор, засновник української класичної музики, диригент, піаніст, педагог.

Рід Лисенків походить із козацької старшини часів Богдана Хмельницького, засновником роду вважається легендарний козацький гайдамацький ватажок Вовгура Лис, сподвижник Максима Кривоноса. Батько М.Лисенка, Віталій Романович, був військовим, а на схилі віку, коли вийшов у відставку, займався етнографічними дослідженнями, гарно співав українські пісні, вправно добирав акомпанемент на фортепіано.

Нащадок давнього шляхетського роду, Микола Лисенко поєднав у собі заповідану предками відданість національній ідеї та музичне обдарування. З дитячих років він полюбляв музику. Його мати була прихильницею європейської та російської класики. Помітивши музичні здібності сина, з 5 років почала вчити його гри на фортепіано. У 9 років Микола написав свій перший музичний твір – граційну «Польку», видану батьком у подарунок до дня народження сина. Також дуже полюбилися хлопчику українські народні пісні, обряди, свята.

Коли Микола виріс і став відомим композитором, він працював майже у всіх музичних жанрах. У спадщині митця є опери «Тарас Бульба», «Наталка Полтавка», «Різдвяна ніч» та інші. Він започаткував жанр дитячої опери, написавши для дітей три музичні казки: «Коза-Дереза», «Пан Коцький», «Зима і весна».

Протягом усього життя він збирав український пісенний фольклор, творчо застосовував його у власній музиці, сягнувши справжніх духовних вершин українського народу.

 

Демонстрація пісні «Козацькому роду нема переводу», М.Балеми, М.Воньо та П.Карася

Розучування пісні «Козацькому роду нема переводу», М.Балеми, М.Воньо та П.Карася

1.Сяяли на сонці шаблі запорожців,

Як вони на конях гнали ворогів.

Козацькому роду нема переводу –

Лине його слава з далечі віків.

 

Приспів:

Гей, співай, козаки,

Про любов, про землю свою святую.

Славте, гей, козаки,

Волю золотую.

 

2.Наші козаченьки, славні запорожці

Вірними шаблями очищали світ.

Козацькому роду нема переводу –

Прапор малиновий кличе у похід.

Приспів.

3.Квітне наша доля, наче маки в полі,

І ранкове сонце виплива з дібров.

Козацькому роду нема переводу –

Козаки в колисках виростають знов.

Приспів

 

Виконання української народної пісні «Чи не той то Омелько»

Підсумки уроку

Козацька сторінка займає важливе місце у житті кожного справжнього українця. І кожного дня підростають на нашій землі маленькі козаченьки, які будуть прославляти і захищати нашу Батьківщину.

 

Домашнє завдання

Намалюйте ілюстрацію до знайомої вам історичної пісні.

 

Урок 11. НАРОДНІ МУЗИЧНІ ІНСТРУМЕНТИ

Дата:

Мета:познайомити дітей з народними музичними інструментами, музикою троїстих музик. Розвивати естетичні смаки дітей, прививати їм любов до української народної музики.

 


Читайте також:

  1. V. Завдання.
  2. VІ. Підсумки уроку і повідомлення домашнього завдання.
  3. Адаптація персоналу: цілі та завдання. Введення у посаду
  4. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  5. АКТУАЛЬНI ПРОБЛЕМИ І ЗАВДАННЯ КУРСУ РОЗМIЩЕННЯ ПРОДУКТИВНИХ СИЛ УКРАЇНИ
  6. Актуальність і завдання курсу безпека життєдіяльності. 1.1. Проблема безпеки людини в сучасних умовах.
  7. Аналіз руху грошових коштів у контексті нової фінансової звітності Важливим завданням аналізу фінансового стану підприємства є оцінка руху грошових коштів підприємства.
  8. Архітектура і образотворче мистецтво Русі.
  9. Архітектура та образотворче мистецтво
  10. Архітектура та образотворче мистецтво
  11. Архітектура та образотворче мистецтво Київської Русі
  12. Архітектура та образотворче мистецтво.




Переглядів: 1033

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Творче завдання | Творче завдання

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.021 сек.