Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Понятійний апарат

Історія науки й техніки – це самостійна, інституціональна оформлена галузь історичної науки, дисциплінарне оформлення якої відбувається в цей час. Вона характеризується наступними положеннями:

· Носить міждисциплінарний характер

· Є комплексною наукою, одночасно гуманітарної, природної й технічної.

· Це клініка наука, що поєднує на новому рівні досягнення окремих наукових напрямків, що не є прямій сумою знань.

· Це що динамічно змінюється наука, що постійно поповнюється новими знаннями, концепціями й фактами.

· Вона є своєрідною специфічною єдиною мовою міждисциплінарної взаємодії й спілкування фахівців різних галузей знання.

Вона має свій понятійний апарат:

Історія (від грецького – розпитую, досліджую, розповідь про минулому) має безліч значень

· Процес розвитку чого-небудь

· Комплекс історичних наук, що вивчають минуле людства у всій його конкретності й різноманітті

· Наука про розвиток якої-небудь області природи або знання

· Дійсність у її розвитку й русі

· Минуле, що зберігається в пам'яті людства

· Розповідь, оповідання.

Поняття наука:

· Сфера людської діяльності, функцією якої є розробка й теоретична систематизація об'єктивних знань про дійсність.

· Система знань про закономірності розвитку природи, суспільства й мислення, окрема галузь таких знань.

· Те, що одержує, дає досвід, урок.

· Процес отриманих знань.

Мети науки:

· Опис процесів дійсності, виявлення істотних властивостей і відносин дійсності

· Систематизація процесів дійсності, розподіл описаного по класах, підкласах, розділах.

· Пояснення процесів дійсності й виклад сутності досліджуваних явищ, процесів, об'єктів.

· Пророкування процесів дійсності, побудова прогностичних моделей процесів розвитку.

Поняття техніка (від грецького – митецька, мистецтво, майстерність, професія, виверт, спосіб):

· Сукупність засобів людської діяльності, створені для здійснення процесів виробництва й обслуговування невиробничих потреб суспільства

· Машини, механізми, прилади, пристрої, знаряддя тієї або іншої галузі виробництва.

· Сукупність навичок і прийомів у якому-небудь виді діяльності, майстерності (будівельна техніка, музична).

У техніку матеріалізовані знання й виробничий досвід, накопичений людством у процесі розвитку суспільного виробництва. Структура техніки визначається його галузевою приналежністю. Гірська, авіаційна й ін.

 

5. Історія науки й техніки має свою історіографію, що вивчає:

1. Проблеми генезису й наступного розвитку історії природознавства й техніки, їхніх галузей і підгалузей у зв'язку з потребами науки й техніки.

2. Аналіз історичних умов, зовнішніх і внутрішніх факторів, закономірностей цього процесу

3. Взаємодія історії природознавства й техніки з іншими галузями науки, включаючи цивільну історію, історію філософії, наукознавство й ін.

4. Формування й зміна історично-наукових і історично-технічних концепцій, шкіл, напрямків.

5. Аналіз методів і конкретних методик історично-наукових і історично-технічних розробок.

6. Еволюція структури й зміна функцій історії природознавства й техніки як наукових дисциплін.

Історики науки й техніки вивчають історичні процеси наукового пізнання й технічної творчості.

Історія науки й техніки має свою структуру й інфраструктуру.

Це сукупність основних організаційно оформлених структурних одиниць, це:

Дослідницькі інститути, факультети й кафедри. Суспільства й фонди, національні й міжнародні співтовариства, музеї й спеціальні експозиції, журнали й газети, комп'ютерні бази даних, аудіовізуальні матеріали, енциклопедії й монографії.

Серйозну проблему представляє питання виникнення науки (класичного природознавства).

· Якщо неї розглядати як діяльність по одержанню й обробці знань, то початок цього процесу лежить у доцивілізаційному періоді - кам'яному віці, тобто близько 2 млн. років тому.

· Якщо як форму суспільної свідомості, як поява доказового виду знання, то час її виникнення - У вік до н.е. (Древня Греція)

· Якщо як соціальний інститут - ХУ1- ХУП ст. (новий час)

· Якщо як систему ретрансляції знань, підготовки кадрів, як інтеграцію досліджень - середина Х1Х у

· Якщо вважати науку безпосередньою продуктивною силою - друга половина ХХ в.

Основними критерію визначення науки є:

1. Експериментальне обґрунтування наукового знання (демаркація з повсякденним досвідом)

2. Теоретична форма подання наукового знання з логіко-математичним і теоретично-експериментальним обґрунтуванням. (демаркація з релігійно-містичною й міфологічною формою)

3. Наявність спеціального (математичного) понятійної мови (демаркація зі значенням і змістом повсякденної мови).

Варто розрізняти передісторію й властиво історію науки й техніки

У передісторії виділяються архаїко-міфологічний, доксографічним, ранні форми науковості, ритуально-рецептурний етапи

властиво історію науки й техніки класичної науки ( ХУП-Х1Х вв.)

некласична наука (кінець Х1Х - середина ХХ), постнеклассическая наука (із середини ХХ в.).

Оскільки предметом розгляду курсу є світовий розвиток науки й техніки, те виправданим можна вважати використання загальної історичної періодизації


Доцивілізаційний розвиток..................40 тис.років до н.е. - 4 тис років до н.е.

Палеоліт – до 12 тис.років до н.е.

Мезоліт – до 7 тис. років до н.е.

Неоліт – до 4 тис. років до н.е.

 

Період древніх цивілізацій...................4 тис. років до н.е. - 5 в.до н.е.

Енеоліт - тис. років до н.е. – 2 тис. до н.е.

Бронзове століття – до 1 тис. років до н.е.

Залізний вік - із середини 1 тис. років до н.е.


Читайте також:

  1. Cтруктура апаратних засобів ІВС
  2. АДАПТАЦІЯ ОПОРНО-РУХОВОГО АПАРАТУ ТА ФУНКЦІОНАЛЬНИХ СИСТЕМ ОРГАНІЗМУ ДО ФІЗИЧНИХ НАВАНТАЖЕНЬ
  3. Алгоритм розрахунку апаратів псевдозрідженого шару.
  4. Апарат держави. Орган держави. Інститут держави Апарат держави - частина механізму держави.
  5. Апарат державного управління як система органів виконавчої влади.
  6. Апарат Кабінету Міністрів України
  7. Апарат управління безпекою життєдіяльності
  8. Апарат управління залізниці
  9. Апарат управління Укрзалізниці
  10. Апарати керування пневматичними приводами.
  11. АПАРАТИ КОМБІНОВАНОЇ ДІЇ
  12. АПАРАТИ КОМБІНОВАНОЇ ДІЇ




Переглядів: 1505

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Методологія історії науки й техніки | Древній Рим

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.014 сек.