Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Уроки № 14, 15

Тема: Н у дієприкметниках та нн у прикметниках дієприкметникового походження.

Мета:пояснити правила написання нн у прикметниках дієприкметникового походження, формувати вміння відрізняти їх від пасивних дієприкметників на -ний, визначати орфограми “Буква н у суфіксах дієприкметників” та “НН у прикметниках дієприкметникового походження”; виховувати повагу до загальнолюдських моральних цінностей; розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення.

Тип уроків:уроки вивчення нового матеріалу.

Обладнання:роздавальний матеріал, підручник.

Хід уроків

І. Перевірка домашнього завдання.

*Робота біля дошки.Виконання індивідуальних завдань за роздавальним матеріалом двома учнями.

Картка 1   Переписати, вставляючи на місці крапок пропущені літери. Підкреслити безособові дієслівні форми на –но, -то. Немало прож..то, ще більш пер..жито. Добро, що у полі колиш..ться жито. Не все тобою пер..думано, не всі проспівано пісні. (М.Стельмах.) Але в ж..тті моїм ще втрач..но не все. (Олександр Олесь.) Б..гато зірочок бл..скучих ро..сипано по н..бесах, неначе квіточок пахучих. (Л.Глібов.) Пензлем зорі домал..овано ніч. І світанок вже намал..овано пензлем пір’їстим зорі. А тиша – наче в вуха влито віск. (Є.Гуцало.) Дивне місто проти сонця! Всі взолочено віконця. (П.Тичина.)
Картка 2   Переписати речення, підкреслити в кожному граматичні основи. Вказати особові й безособові форми дієслів.   Весь світ даровано людині. (М.Рильський.) Не всі серця дадуться хробаку, не всі шляхи у круг закуто. (М.Бажан.) І зітхати ще рано. Життя не прожито. (А.Малишко.) Дано вуста мені, щоб я правду говорив ними. (М.Самійленко.) І правді я дивлюсь в лице. Життям заплачено за це. (О.Лукашенко.) У надрах роздроблено камінь. Це зроблено цими руками. (В.Швець.) Здерто з лісу геть сорочку, зніс все ураган. (П Усенко.) Холодним спокоєм одягнено поля, у білому вбранні замислилась земля. (В.Сосюра.)
Картка 3 Переписати, вставляючи пропущені літери. Підкреслити в кожному реченні граматичну основу. Вказати безособові форми дієслів. Україно! Земле кохана! Скільк.. поту г..ркого вил..то на твої ниви! Скільк.. крові пролито на роси чистії! Скільк.. жита витоптано ворожими кіньми! Скільк.. могил в..соких самотньо в ст..пу бов..аніє! Л..жать у тих могилах лицарі славні, що боронили волю рідного краю. То пре..ки твої. Хіба не тобі заповідано ними в піснях стати за правду, за землю рідну? За Ю.Мушкетиком.
Картка 4 Переписати, вибираючи з дужок префікс. Виділені слова розібрати за будовою.   Що погано (з-, с-)ховано, те викинуто. То широко закроєно, проте вузько (з-,с-)шито. То дуже мудро, що на снігу (с-, з-)печено. (При-, пре-)йшов рано, аж не дано. Що (з-, с-)сказано, має бути (з-, с-)роблено. Народна творчість.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

* Робота з підручником.Виконання вправи 91.

Опрацювання теоретичного матеріалу (п.7, с. 36-37).

ІV. Виконання вправ на закріплення.

* Словниковий диктант.Визначити, якою частиною мови є кожне слово.

Неоціненний, несказанний, непримиренний, печений, зрізаний, пересичений, з’ясований, незрівнянний, незрівняний.

* Прочитати.У виділених словах обгрунтувати написання нн. Вказати серед них прикметники, дієприкметники та прикметники дієприкметникового походження.

І. Благословенний мамин заповіт ніхто в мені не зможе поламати. (Д.Павличко.) І знову завмирає в чеканні стражденне хліборобське серце. (М.Стельмах.) Надвечір лихо склалось: страшенна буря зразу заревіла. (Л.Глібов.) І котяться хвилі невпинної бурі. (Л.Первомайський.) Насувають хмари в обріях зелених, ніч проходить чорна в зорях незчисленних. (П.Усенко.)

ІІ. Під літнім широченним набокраєм мене стрічають друзі і знайомі, і кожен добрим словом пригощає. (А.Малишко.) І є така натхненна тишина, коли сузір’ями спадає вишина. (П.Воронько.) І здавалось, наче не дерева, а якесь страшне і темне військо із страшенних велетнів зібралось... (Б.Грінченко.) Ніч здавалася таємницею, яка береже в собі стільки незбагненного (Є.Гуцало.) Мов нескінченний сон, тягнуться виткані на тумані дерева. (М.Стельмах.) Знаю я у лісі, куме, незліченний скарб багатий, та того не знаю слова, що ним можна скарб узяти. (Б.Грінченко.)

* Переписати, вставляючи Н або НН. У прикметниках дієприкметникового походження поставити наголос. Яким чином їх написання залежить від місця наголосу?

І. Шале..ая муха вкусила за вухо. То гріх непроще..ий – їсти хліб немащен..ий. Заробле..ий хліб глевким не буває. Купова..ий хліб завжди маленький. Важке не є нездола..е. Незва..ий гість гірше вовка. Його кожен знає, як облупле..ого. Невгомо..ому не варто свині пасти. Ужале..ий змією й мотузки боїться.

Народна творчість.

ІІ. Час летів, і пройшли над Єгиптом віки незчисле..і. (Леся Українка.) О Мойра, Мойра! Люта, невблага..а! (В.Самійленко.) В долонях матері Деметри дріма натрудже..а земля. (Д.Луценко.) Калина незнище..а лиш тому, що має вглибині немрущий корінь. (В.Забаштанський.) І я спостерігав неутоле..им зором, як дивна твориться на світі давнина. (М.Рильський.) І дійсність здається нездійсне..им сном. (Л.Первомайський.) Вступила в мене сила незнище..а. (Д.Павличко.) Між блисків думки тісно уляглось несказа..е про те страшне, потворне. (П.Тичина.) І ми всім серцем розуміли, що нездола..і наші сили. (М.Рильський.) Пора в дорогу. В путь щасливу нових незбагне..ихшукань. (А.Малишко.) Ліфт стартував, націле..ий у небо. (В.Коротич.) Гряди з питанням нездола..им: “Коли ж ми збудемось в народ?” (І.Драч.) Маленький сірий птах, маліший од сльозини, ти вічно прилітай з незбагне..их верхів. (Б.Олійник.)

 

Словник. Мойра – в античній міфології богиня долі. Деметра – антична богиня родючості, хліборобства та шлюбу.

*Прочитати речення, правильно наголошуючи виділені слова.Пояснити написання н та нн.

У кожної каріатиди свій незбагненний, свій тяжкий тягар. (О.Башкирова.) Вже наші серця навіки з’єднала незбагнена сила, якій ні початку нема, ні кінця. (Л.Первомайський.) Палає в квітах нездоланна воля. (Я.Райніс.) Там люди нездолані, горді й суворі, сили волелюбного й славного роду. (М.Бажан.) Нездоланні чари польоту й висоти. (Д.Павличко.) Сій, травню, квітами, сій! Луки, поля засівай! Край неподоланий мій в райдуги барвні вбирай! (П.Усенко.)

Словник. Каріатида – вертикальна підпора у вигляді жіночої постаті, що підтримує балкове перекриття будівлі.

* Пояснювальний диктант.Позначити орфограми “Буква н у суфіксах дієприкметників” та “НН у прикметниках дієприкметникового походження”. У прикметниках дієприкметникового походження поставити наголос.

 

І. Дивлюся кругом, оглядаюсь, але невблаганна зима! (Є.Гуцало.) На зажурені віти лягали сніжини, навіть зір од морозу холов. (В.Сосюра.) І вовік бесмертен рух нескінченної спіралі. (Б.Олійник.) Ми тихо стояли, дивились, як ясно на темному морі незлічені світла сіяли. (Леся Українка.) Душа моя відчайно незагоєна. (І.Драч.) Болять мені рани нездійсненого польоту. (Д.Павличко.) Шум величезного вітрила, мах нездоланного крила – це музики земної сила. (М.Бажан.) Згадав я отчий край, де ріс, і матір, сумом оповиту, і добрі очі, повні сліз і незбагненного блакиту. (Д.Луценко.)

ІІ. Я пригадую знову ночі тишу чудову і каштановий шепіт розтривожених крон. (Д.Луценко.) Мов злочинна рука, невблаганна, важка впала раптом розбурхана злива. (М.Вороний.) Пустель незбагнена краса, тебе не пестила роса. (П.Усенко.) І перед тьмою незбагненних явищ лякливо клякне невсипущий дух. (М.Бажан.) У вікна заплакані лине холодний туман. (М.Старицький.) Ця подорож така неждана. (Д.Павличко.) Я незнищенні барви цього краю в свою сумну вітчизну забираю. (Я.Райніс.) Освітлений, як храм, стоїть осінній ліс. (Є.Гуцало.) З дрібненьких квітів падає на пальці такий нежданий, передчасний пил цей. (В.Коротич.) Сльота, нескінченна сльота закрила в холодній, струмливій запоні оті старовинні міста. (М.Бажан.) Спокуси й совісті невдавана розмова, непримиренний поміж ними бій. (М.Нагнибіда.)

 

* Диктант з коментуванням.У прикметниках дієприкметникового походження поставити наголос.

 

Слово Шевченкове – незнищенне, бо він закодував у ньому українську душу, саме єство українця. (В.Баранов.) І нездоланна ти, Отчизно непокірна! (А.Малишко.) До світла - нескінченнийшлях. (Л.Дмитерко.) Я за тебе не забуду, незліченними гадками все тобі являться буду. (І.Франко.) Була вечеря не свята й не тайна, та повна дум величних, небуденних і почуттів жагучих, незбагненних, які в слова не втиснути ніяк. (П.Воронько.) Я відчуав, що беру участь у якійсь незбагненній грі (Є.Гуцало.)

Треба брати за віхою віху і не ждати собі нагород. Бо сміється над страхами віку незнищенний мій, вічний народ (Д.Кремінь.) Будуть далі нові, барвінкові, незрівнянні творіння митців. (П.Усенко.) Нам шкода ранішніх утрат, нам жаль нездійсненого раю. (М.Вороний.) А чутки приходять у село, мов довгождані свята, і розхлюпуються красою наївних легенд і вірою в те, що щось робиться зверху для хліброба. (М.Стельмах.)

 

* Прочитати статті зі словника-довідника1.Витлумачені в них слова ввести до самостійно складених речень (усно). Самостійно скласти словникові статті на тлумачення слів нездоланий – нездоланний; незлічений – незліченний; нескінчений – нескінченний.

НЕЗДІЙСНЕНИЙ – НЕЗДІЙСНЕННИЙ.

Нездійснений.Який не здійснився, не збувся. Жаль за нездійсненими бажаннями та мріями.

Нездійсненний.Який не може здійснитися, який неможливо виконати. Ваші плани фантастичні, вони нездійсненні.

V. Підбиття підсумків уроку.

VІ. Домашнє завдання. П. 7, вправа 96 (письмово), 97 (усно).


Читайте також:

  1. N Уроки класного читання
  2. Завершення української національно-демократичної революції, її наслідки та уроки
  3. Інтегровані уроки
  4. Інтегровані уроки.
  5. Існує й інша, повніша восьмиетапна модель змін, висловлена (John P.Kotter).У 1995-1996 рр. і викладена Р. Дафтом у книзі « Уроки лідерства », ст. 476.
  6. Історичне значення та основні уроки Української національної революції 1917-1921рр.
  7. Історичне значення та основні уроки Української національної революції 1917-1921рр.
  8. Історичне значення та уроки боротьби укр. народу за незалежність.
  9. Нестандартні уроки
  10. Основні уроки української національної революції 1917-1920 рр.
  11. Підсумки та уроки національно-визвольних змагань в Україні в 1917 – 1920 рр.
  12. Причини поразки та історичні уроки української національно-демократичної революції 1917-1920 р.




Переглядів: 717

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Урок № 13 | Уроки № 16, 17

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.042 сек.