Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Уроки № 16, 17

Тема: Не з дієприкметниками.

Мета:пояснити правила написання не з дієприкметниками, формувати вміння визначати орфограму “Не з дієприкметникoм” й обгруновувати вибір написання відповідним правилом; виховувати повагу до усної народної творчості та влучного поетичного слова; розвивати увагу, удосконалювати вміння виконувати такі мисленнєві дії, як порівняння, конкретизація, аналіз.

Тип уроків:уроки вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, таблиця.

Хід уроків

І. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

* Робота з підручником. Опрацювання таблиці “Не з дієприкметником” (с. 41).

ІІІ. Виконання вправ на закріплення вивченого.

*Прочитати словосполучення.Пояснити написання не з дієприкмет никами.

 

Некований кінь; давно не кований кінь. Незакінчений портрет; не закінчений вчасно портрет. Незавершена справа; не завершена вчасно справа.

* Прочитати, пояснити написання НЕ з дієприкметниками.

Увійшов я в сінечки, а сінечки не метені. Увійшов я в світлицю, а світлиця не топлена, діжка хліба не мішана. Лука негребена схожа на дівку нечесану. Де багато господинь, там хата не метена і каша не варена. Не хвалися піччю в нетопленій хаті.

Народна творчість.

* Пояснювальний диктант.У кожному реченні підкреслити граматичну основу. Позначати в словах орфограму “Не з дієприкметникoм”. Обгрунтувати вибір написання.

 

І. Для дурнів закон не писаний. Ледареві норма не вказана. Силуване - не милуване. Невисіяне насіння і на той рік не пропаде. Слово не куповане, але й не продане. Він грамотний, та не друкований. Яка диковина, що собака не кована. Неспіймана риба завжди велика. Пішов так мені вік, як несоленій капусті. Незораний переліг не схилить урожай до ніг. Продумана робота – певна, а непродумана – даремна. У недоглянутого майна всі господарі. Незакінчене діло покривається снігом. Скачуть не писані рукави, а сите черево. Вір не почутому, а баченому.

Народна творчість.

ІІ. Душа моя у кригу не закута. Ще ніким не спіймані у світі українські сизі солов’ї. (А.Малишко.) Найманий кінь ніколи не зморений. Якщо щось мале не зроблене, то й велике не зроблене. Посварилися за шкуру неспійманої білки. Невживане залізо скоро іржавіє. Бережись хліба недопеченого і фельдшера недовченого. З невстреленого лиса кожуха не шиють.

Народна творчість.

 

* Переписати, знімаючи дужку.Позначати в словах орфограму “Не з дієприкметникoм”.

 

І. Повсюди чад, а ворог лютий гнітить наш мозок не/окутий. (М.Старицький.) Оживе наш люд забутий, а ті, що слухають од нас самі пісні, почують голос ще не/чутий. (В.Самійленко.) Скрипки плачуть: “Не/обачний!” (М.Вороний.) І нас веде війни сувора днина твердих, як сталь, не/схилених в журбі. (А.Малишко.) Папери в смітницю летять! Не/списані, але роздерті! (М.Самійленко.) Невже не/дописані впали тих слів полум’яні рядки? (П.Усенко.) Молоде піднялось покоління, не/залякане вночі арештами, не/допитуване в комісіях. (А.Малишко.)

ІІ. Глянув у синій, не/торканий став. (Б.Олійник.) І разу всім не/звідані красоти відкрилися в маленькому струмку, не/бачені, не/зрозумілі доти. (Л.Забашта.) Серед не/рушеної ніколи тиші пролинув якийсь звук. (Б.Грінченко.) В темно-синій далині – не/згасаючі вогні. (Б.Дегтярьов.) Зашумлять, зашумлять ще не/знані моря. (П.Усенко.) Щасливий той, у кого нива своя, не/найнята на рік. (В.Самійленко.) Не/огородженая хата, холодні сонця промені. (В.Сосюра.) Хатам, від дороги не/віддаленим, бризкають межи очі авто. (М.Самійленко.) Літо раптом створило в світах не/сподіваний мир і веселкою мир не/сподіваний той увінчало. (Є.Гуцало.)

 

*Попереджувальний диктант.Позначити орфограму “Не з дієприкметником”.

 

І. Ще стільки слів несказаних у серці! (В.Сосюра.) Слова, не домовлені серцем раніше, в коштовний не вписані том. (М.Бажан.) Моє серце – засіяне поле, на якому брунькуються вперше ще не бачені квіти ніколи. (М.Нагнибіда.) Бодай не цвіли, не зростали ніколи несіяні паростки зла! (Б.Дегтярьов.) В’ється в мереживах дум хмелем непроханий сум. (Д.Луценко.) Поки живі, говорім! Космічне безмежжя не прочитане аніким. (М.Самійленко.) О непромовлені слова, в яких душа і тоне, й тане! (М.Рильський.) Ти хоч словечко мов від тих палких незраджених розмов. (А.Малишко.) Глибин нерозвіданих човен пізна ще не впізнаний світ. (П.Усенко.) Коні круто крешуть в брук, ще копита непритерті. (Б.Олійник.) Грай, мій коню! На шляху крутому, не обмежений манежем, грай! (М.Самійленко.) Басує невтишений кінь. (П.Усенко.) Ірже скажено жеребець, ірже ридма. Не сідланий, не спутуваний зроду, благає волі, а її нема, і тяжко проклинає він свободу. (Д.Павличко.) Рух шалений чомусь у мені викликає незнану напругу. (В.Сосюра.)

ІІ. Не хиліться! Дивіться далеко у новий, ще не звіданий світ. Світанок миє вікон скло. А недовершеного скільки! Ще більш, як звечора було. Молода, ще не вінчана пара в перевеслі ходила щасливо. Скільки високих, некошених трав забуяє в теплі! Навіщо ж пісня? А на те, щоб легше брать усе круте і неприступне у житті на ще не звіданій путі.

З творів П.Воронька.

* Диктант з коментуванням.

 

І. Лани мої неорані, давні перелоги! Доки по вас блукатимуть брати мої вбогі? (П.Куліш.) Радуйся, ниво моя, не полита стронцієм білим і жар-сльозою! Радуйся, ниво моя, не покрита чорною атомною грозою. (А.Малишко.) Моя доля – серед поля нев’язана воля! (П.Куліш.) Нема полону й рабства дял душі, не скутої нікчемним страхом смерті. (Д.Павличко.) В весіннім небі Праги червоно-біло-синій стяг держави нікому не підкорених слов’ян. (Л.Дмитерко.) Щемом і незнаною журбою спрагла наливається душа. (Д.Луценко.) Я поляжу без слави в могилі німій і нікому не знаній. (П.Куліш.) Скривився імператор. Ось яка та пісня, не убита досі ними, не вирвана із серця мужика! (Д.Павличко.) І з’являється пісня недочитаною сторінкою. (А.Малишко.) І рот слова несказані жує. (М.Бажан.) Біля дверей – строката плутанина. Дядьки незграбно вносять піаніно, не звиклі до крихкого вантажу. (Б.Олійник.) І наша ученість, добром не підкута, - то лжа єсть прелюта, то лжа єсть прелюта! (І.Драч.)

ІІ Я часто ночами пригадую знов дитинства сполохану казку. Спасибі вам, мамо, за вічну любов і щедру незміряну ласку. Схилялось над ліжком привітне чоло, дрімали натомлені очі... Спасибі вам, мамо, за Ваше тепло і довгі недоспані ночі. Дитинства не жду я із вирію знов, не вернеш і мамину казку... Спасибі Вам, мамо, за вічну любов і всю неоплачену ласку. Спасибі вам, літа, за хліб і сіль, за радість і невиплаканий біль.

З творів Д.Луценка.

ІІІ. Летять широкі дні, як поїзди в путі, на пройдені шляхи й не пройдені тобою. (А.Малишко.) Здавалося, весь світ переверну, доб’юся ще не чуваних рекордів. (Д.Луценко.) Ця путь затемнена ніким не сходжена ще вся. (М.Самійленко.) Осінь відлито з золота, що захололо довкола, на охололе золото неохололе спада. (Є.Гуцало.) Тепер і хмари, і небо над ними, і земля під ними, і жовто-імлистий просвіток з одного краю обрію, і перша блискавка з другого – все це скидалося на незавершені полотна геніїв про створення світу. (М.Стельмах.) Приходять до серця некликані гості, та з них найприкріша – нудьга. (М.Бажан.)

* Прочитати. Пояснити написання не зі словами. Якими частинами мови (або особливими формами частин мови) є виділені слова?

Як між павами ворона поваги не має, так невчений в товаристві голову схиляє. Хто стане слово слухати невчене? (І.Франко.) У житті мудрющий не вчений, а тямущий. Панич кручений стелитись по землі не вчений. (Нар.творч.)

* Подані фразеологізми ввести до самостійно складених речень (усно).Якими частинами мови (особливими формами ) є виділені слова? Пояснити написання не.

Ділити шкуру невбитого ведмедя. Йому закон не писаний. Незбагненними шляхами (Незбагненна мудрість).

ІV. Підбиття підсумків уроку.

V. Домашнє завдання.П. 8, вправа 115.


Читайте також:

  1. N Уроки класного читання
  2. Завершення української національно-демократичної революції, її наслідки та уроки
  3. Інтегровані уроки
  4. Інтегровані уроки.
  5. Існує й інша, повніша восьмиетапна модель змін, висловлена (John P.Kotter).У 1995-1996 рр. і викладена Р. Дафтом у книзі « Уроки лідерства », ст. 476.
  6. Історичне значення та основні уроки Української національної революції 1917-1921рр.
  7. Історичне значення та основні уроки Української національної революції 1917-1921рр.
  8. Історичне значення та уроки боротьби укр. народу за незалежність.
  9. Нестандартні уроки
  10. Основні уроки української національної революції 1917-1920 рр.
  11. Підсумки та уроки національно-визвольних змагань в Україні в 1917 – 1920 рр.
  12. Причини поразки та історичні уроки української національно-демократичної революції 1917-1920 р.




Переглядів: 812

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Уроки № 14, 15 | Урок № 18

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.019 сек.