„Зірки” – висококваліфіковані спеціалісти у перспективному віці
„Сухостій” – люди у віці з низькою кваліфікацією
„Тверді середняки” - висококваліфіковані спеціалісти у віці
Рівень поточної професійної компетенції
Схема 8.6. Чинники, що визначають просування по службі
Таблиця 8.4.
Загальні стадії для всього циклу кар'єрного росту
Стадія
Вік
Характеристика
1. Стадія росту
від народження до 14 років
формування особистості людини за допомогою суспільного впливу (це взаємодія з родиною, друзями, вихователями, викладачами)
2. Стадія дослідження
від 15 до 24 років
людина досліджує професійні альтернативи, попередній вибір професії і кар'єри
3.Стадія формування
з 24 років до 44 років
основна стадія у житті людей, оскільки в цей час людина виконує роботу, що допомагає їй зайняти постійне місце в обраному професійному напрямку
3.1. Підстадія іспиту
25 – 30 років
людина вирішує, чи підходить їй дана професія, оскільки може бути різне сприйняття роботи в теоретичному і практичному аспектах (до 30 років людина більш мобільна і може змінювати сферу діяльності)
3.2.Стабілізаційна підстадія
30 – 40 років
професійні цілі чітко окреслені, основна увага приділяється плануванню кар'єри, підвищенню активності в напрямку зміни, розвитку роботи, самоосвіти
3.3. Підстадія кар'єрної кризи
35 – 45 років
людина робить переоцінку цінностей, аналізуючи свою роботу, успіх, просування, досягнення цілей; це найбільш складний період, тому що людина звичайно не досягає всього наміченого на початку кар'єри, не реалізує свої мрії
4. Стадія збереження
45 – 65 років
людина вже досягла досить багато в професійній діяльності, зайняла свою нішу у світі і тому їй залишається лише зберігати досягнуте
5. Стадія зниження активності
при виході на пенсію
пов’язано з необхідністю примиритися з обмеженням влади, активності, відповідальності
Таблиця 8.5.
Етапи кар'єри
Етапи кар'єри
Вік
Характеристика етапу
Особливості мотивації (за Маслоу)
Попередній
До 25 років
Підготовка до трудової діяльності, вибір сфери діяльності
Безпека, соціальне визнання
Становлення
25-30 років
Освоєння роботи, розвиток професійних навичок
Соціальне визнання, незалежність, нормальний рівень оплати праці
Просування
30-45 років
Професійний розвиток, просування за службою, зростання кваліфікації
Соціальне визнання, самореалізація, високий рівень оплати праці
Збереження
45-60 років
Підвищення кваліфікації. Навчання молодих кадрів. Пік удосконалення кваліфікації
Підвищення рівня оплати праці, стабілізація незалежності, інтерес до інших джерел доходу
Завершення
60-65 років
Підготовка до виходу на пенсію, пошук і навчання власної зміни
Утримання соціального визнання, збереження рівня оплати праці, підвищення інтересу до інших джерел доходу
Пенсійний
Після
65 років
Заняття новими видами діяльності
Пошук самовираження в новій сфері діяльності, достатній розмір пенсії, здоров'я
Схема 8.7. Основні особистісні орієнтації, що визначають види кар'єр, до яких люди найбільш схильні (за Голландом)
Таблиця 8.6. Заходи щодо планування кар'єри
Суб'єкт планування
Заходи щодо планування ділової кар'єри
Працівник
Первинна орієнтація і вибір професії.
Вибір підприємства і посади.
Орієнтація у підприємстві.
Оцінка перспектив і проектування зростання.
Реалізація зростання.
Менеджер з персоналу
Оцінка при прийомі на роботу.
Визначення робочого місця.
Оцінка праці і потенціалу працівників.
Добір у резерв.
Додаткова підготовка.
Програми роботи з резервом.
Просування.
Новий цикл планування.
Безпосередній керівник (лінійний менеджер)
Оцінка результатів праці. Оцінка мотивації.
Організація професійного розвитку. Пропозиції щодо стимулювання. Пропозиції щодо зростання.