Підхід
| Концепція
| Базовий зміст
| Аспекти розгляду проблеми «Я»
|
Функціо-нальний
| Теорія особистості (В. Джемс)
| Чисте (пізнаюче) Я та
Емпіричне Я, що пізнається і містить ієрархію «Я»
(духовне, матеріальне, соціальне, фізичне)
| «Я» як центральне утворення особистості; структура самосвідомості; виділення Я-образів.
|
Психоаналітичний
| Психодинамічна теорія особистості (З. Фрейд)
| Структура особистості як сукупність біологічних (Воно) психічних (Я) та соціальних (Супер - Я) чинників; рівні усвідомлення чинників (свідомий, передсвідомий, несвідомий)
| Самосвідомість не розглядається. Фрейдівське «Я» змістовно співвідноситься з Я-концепцією, а Супер -Я – із самооцінкою та
Я-ідеальним.
|
Індивідуальна теорія особистості (А. Адлер)
| Особистість через
«творче Я»
| Аспекти самосвідомості: самооцінка; почуття неповноцінності та переваги; здатність людини до керування собою та власним життям
|
Соціокультурна теорія особистості (К. Хортні)
| Особистість через
Я-реальне; аналіз внутрішньоособистісних конфліктів та невротичних розладів самосвідомості
| Я-реальне – центральна категорія особистості; біологічна обумовленість самосвідомості
(розвиток самосвідомості йде зсередини людини, тобто не залежить від соціуму)
|
Его-теорія особистості
(Е. Еріксон)
| Поняття «Его», що характеризується стадіями психосоціального розвитку
| Самосвідомість як впевненість, самоконтроль, самооцінка, почуття
Его-ідентичності
|
Гуманістичний
| Гуманістична теорія особистості (А.Маслоу)
| Особистість як ієрархія вроджених потреб і спонукань
| Потреби «Я» в позитивному ставленні до себе, у саморозвитку та самореалізації як вищих потреб особистості
|
Диспозиційна теорія особистості (Г. Олпорт)
| Особистість як замість, розвиток якої забезпечує формування «Я»
| Самопізнання як синтез: відчуття власного тіла; відчуття самоідентичності; почуття самоповаги; розширення самості; образ себе; раціонального керування самим собою; цілепокладання
|
Гуманістична теорія особистості (Е. Фром)
| Формування особистості через екзистенціальні потреби людини
| Проблема «Я» через поняття ідентичності
|
Феноменологічна теорія особистості (К. Роджерс)
| Особистість через поняття
Я-концепції
| Я-концепція як центральне соціально обумовлене утворення особистості;
Я-образи: Я-реальне,
Я-ідеальне)
|
Струк-турний
| Теорія особистості (Р. Мейли)
| Особистість через трикомпонентну структуру «Я»
| Біологічний, психологічний та соціальний аспекти «Я»
|
Соціологічний
| Соціологічна теорія особистості (П. Жане)
| Особистість як обумовленість психіки людини процесом соціальної взаємодії
| Соціальна обумовленість самосвідомості та механізм ставлення людини до себе (тобто будь-яка форма ставлення до себе за своїм походженням є і проявом ставлення до інших людей)
|
Теорія «Дзеркального-Я»
(Ч. Кулі)
| Я-концепції як уявлення індивіда про оцінку його особистості іншими
| Суб’єктивно-інтерпретований зворотний зв’язок, отриманий від інших як основна інформація про власне «Я»
|
Соціально-психологічна концепції
(Д.Мід)
| Людське «Я» як соціальний процес, що відбувається всередині індивіда, у результаті якого виникають «Я-усвідомлююче» та «Я» як об’єкт усвідомлення
| Визначення розвитку самосвідомості процесом спільної діяльності людей як засобу самопізнання
|