Залізниці будуються у відповідності з державними планами розвитку економіки країни. Для отримання найбільш оптимального напрямку майбутньої залізниці, виконуються економічні та технічні вишукування нової лінії. Економічні вишукування дозволяють отримати напрямок залізниці з урахуванням обслуговування промислових центрів та густонаселених районів (тобто визначити економічну ефектив-
ність від будівництва залізниці). Технічні вишукування визначають трасу залізниці. Вишукування передбачає знаходження найбільш оптимального варіанту залізниці. При трасуванні залізниці її намагаються зробити прямою (найкоротша відстань між двома точками), але таке не завжди виходить – на шляху зустріча-
Траса залізниці з обходом перешкод
ються або природні перешкоди, або населені пункти. В таких випадках приходиться відхилятися від прямої або будувати штучні споруди. В результаті отримаємо лінію залізниці, яка буде складатися з прямих дільниць, що спряжені кривими. За даними вишукувань складається проект та смета залізниці і після затвердження проектної документації приступають до будівництва. Напрямок лінії спочатку вказується на мапах, а потім уточнюється і переноситься безпосередньо на місцевість. Вся лінія розбивається на відрізки по 100 м (пікети). Десять пікетів становлять кілометр. За визначеним напрямком визначається підвищення або пониження однієї точки по відношенню до іншої. Висота точок визначається від рівня моря, така висота має назву абсолютною відміткою точки. Положення цих точок визначається за допомогою нівеліра. Паралельно залізниці виділяється дільниця землі, яка називається смуга відводу. Її ширина визначається проектом так, щоб на ній могли розміститися необхідні залізничні споруди та пристрої.