Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Проблема заборгованості України

Державний борг деформує економіку, гальмує розвиток реальних економічних процесів і в кінцевому рахунку не дозволяє ефективно розвиватися країні. Зростання рівня нагромадження зовнішньої заборгованості в Україні та значна питома частка ресурсів, які відволікають на його обслуговування, зумовлюють дедалі гостріший характер проблеми зовнішньої заборгованості. Наявність державного боргу, його розміри, розміщення і методи погашення прямо чи опосередковано впливають на всі сторони економічного життя країни. Всі ці фактори і зумовлюють необхідність дослідження цього питання.

Статистика свідчить, що переважна більшість країн світу мають державний борг. Зовнішня заборгованість розвинутих країн коливається в межах від 41-43 % - у Фінляндії та Великій Британії, до 196% у Японії. Аналіз сучасних публікацій з питань зовнішньої заборгованості дозволив визначити, що валовий зовнішній борг - це загальний обсяг заборгованості за всіма існуючими, але в жодному разі не умовними, зобов'язаннями, що мають бути сплачені боржником у вигляді основної суми або відсотків у будь-який час у майбутньому, і які є зобов'язаннями резидентів цієї економіки перед нерезидентами.

В умовах обмеженого доступу до зовнішніх фінансових ресурсів, спричиненого світовою фінансово-економічною кризою, темп приросту зовнішнього боргу України впродовж 2009 р. суттєво уповільнився і за рік склав 2,3% проти 27,1% у 2008 р.. Обсяг валового зовнішнього боргу України на 1 січня 2010 р. становив 104 млрд. дол. США (88,9% від ВВП).

Суттєво змінилися акценти в структурі заборгованості за секторами економіки країни: 2009 р. був позначений заміщенням боргу банківського сектору боргом секторів державного управління, частка яких у валовому зовнішньому борзі зросла за звітний рік з 16,4% до 23,1%, а банківського зменшилась з 38,8% до 29,6%. Частка інших секторів економіки становила 47,3% проти 44,8% на кінець 2008 р. [6].

Звітні дані Національного банку України свідчать, що на кінець І півріччя 2010 р. обсяг валового зовнішнього боргу України становив 104,5 млрд. дол. США, що на 1,2 млрд. дол. США (на 1,2%) більше, ніж на початок року.

Зміна заборгованості впродовж півріччя сформувалась під дією наступних факторів:

1. за рахунок операцій борг збільшився на 4,5 млрд. дол. США;

2. курсова різниця, що виникла внаслідок посилення долара США по відношенню до інших валют, зменшила обсяг боргу на 2,7 млрд. дол. США;

3. інші зміни (переоцінка, списання боргу і т.п.) сприяли зниженню боргу на 0,6 млрд. дол. США.

Основними чинниками, що зумовити таку динаміку обсягів зовнішньої заборгованості у І півріччі 2010 р., були:

1. суттєве накопичення короткострокового боргу інших секторів за кредитами та кредиторською і простроченою заборгованістю (на 3,2 млрд. дол. США або на 22,1%) до 17,5 млрд. дол. США;

2. залучення нових короткострокових кредитних ресурсів сектором державного управління (на 2 млрд. дол. США);

3. системне скорочення довгострокових зобов'язань українських банків перед нерезидентами за кредитами та депозитами (на 2,4 млрд. дол. США або на 11,3%).

У валютній структурі валового зовнішнього боргу на 01.07.2010 р. найбільшою залишається частка долара США, яка зросла до 73,1% проти 70,8% на початок року. Частка зовнішньої заборгованості в національній валюті у звітному півріччі зросла порівняно з початком року до 1,4% (на 0,5 п.п.). Питома вага зобов'язань у СПЗ та євровалюті помітно скоротилась за звітне півріччя: відповідно з 12,6 до 11,8% та з 12,4 до 10,6% .

Протягом І півріччя 2010 р. обсяг зовнішніх зобов'язань секторів державного управління та органів грошово-кредитного регулювання зріс на 1,2 млрд. дол. США, а інших секторів (включно з міжфірмовим боргом) - на 2,5 млрд. дол. США. Їх питома вага в структурі валового зовнішнього боргу досягла відповідно 24,1% та 48,9%. Банки скоротили обсяг свого зовнішнього боргу на 2,5 млрд. дол. США, а питому вагу - до 27% валового обсягу зовнішнього боргу.

Основною валютою зовнішніх запозичень України на 1 січня 2011 р. залишається долар США, хоча його частка скоротилася до 70,5% проти 80% на початок року. У 2010 р., після надходження стабілізаційного кредиту за програмою stand-by та додаткового розподілу Міжнародним валютним фондом Спеціальних прав запозичень, помітно зросли зобов'язання у СПЗ (12,5% проти 4,6% на початок року). Частка зобов'язань у євро змінилась несуттєво (12,8% на 01.01.2010 р. проти 10,3% на 01.01.2009 р.).

Оскільки більшість зовнішніх кредитів в Україну надходять в іноземній валюті, то на фоні стрімкої девальвації національної валюти зберегти свою платоспроможність можуть лише суб'єкти зі стабільним притоком іноземної валюти, що видається малоймовірним.

Основними факторами, які зумовлюють виникнення та поглиблення зовнішньої заборгованості в Україні є:

1. незбалансованість державних фінансів та хронічний дефіцит поточного рахунку платіжного балансу;

2. нестабільність грошової одиниці, відсутність ефективної державної політики енергозбереження та надмірна енергетична залежність;

3. суттєва потреба в інвестиціях на тлі зниження інвестиційної активності;

4. неможливість залучення коштів населення у банківський сегмент, значний відтік капіталу за межі України та пов'язана з ними нестача фінансових ресурсів для реалізації соціально-економічних реформ.

Отже, в умовах обмеженого доступу до зовнішніх фінансових ресурсів, можна сказати, що на кінець І півріччя 2010 р. обсяг валового зовнішнього боргу України становив на 1,2% більше, ніж на початок року; в більшості секторів економіки все ж таки спостерігаються тенденції до підвищення заборгованості України, але не в таких обсягах як у 2009 р.. Проте стимулювання економіки за рахунок боргового фінансування може бути лише тимчасовим і набути зворотної сили після відновлення економічного зростання.

Зовнішній борг України на кінець першого півріччя 2012 року.

Протягом першого півріччя 2012 року рівень валового зовнішнього боргу України зменшився відносно ВВП з 76.4% до 74.1% та за станом на 1 липня 2012 року становив 129.0 млрд. дол. США. Зовнішній борг сектору загального державного управління (далі – ЗДУ) скоротився за звітний період на 1.9 млрд. дол. США – до 23.9 млрд. дол. США в результаті планового погашення Урядом у ІІ кварталі облігацій зовнішньої державної позики 2007 року та кредиту ВТБ. Відносно ВВП борг сектору ЗДУ скоротився з 15.7% до 13.8%.

Планові виплати з погашення кредиту МВФ зумовили скорочення зовнішнього боргу сектору органів грошово-кредитного регулювання (далі –ОГКР) на 1.2 млрд. дол. США – до 6.2 млрд. дол. США (3.6% від ВВП).

Українські банки скоротили обсяг своїх зовнішніх зобов’язань на 1.2 млрд. дол. США – до 24.0 млрд. дол. США (13.8% від ВВП), головним чином за рахунок погашення довгострокових кредитів – на 0.9 млрд. дол. США. З початку року банками було погашено єврооблігацій на 0.7 млрд. дол. США.

Водночас на внутрішньому ринку підвищився інтерес нерезидентів до облігацій банків, випущених у гривні, у результаті чого зобов’язання за ними зросли на 0.5 млрд. дол. США.

З початку 2009 року заборгованість українських банків перед нерезидентами скоротилася на 15.4 млрд. дол. США (на 39.1%).

Водночас підприємства реального сектору продовжили залучати зовнішні ресурси. Борг інших секторів за перше півріччя 2012 року збільшився на 7.0 млрд. дол. США – до 74.7 млрд. дол. США (з 41.0% до 43.0% від ВВП) за рахунок зростання: зобов’язань за негарантованими кредитами на 3.3 млрд. дол. США (у тому числі за кредитами від прямих інвесторів – на 1.1 млрд. дол. США); кредиторської заборгованості підприємств за зовнішньоторговельними операціями – на 3.1 млрд. дол. США.

Питома вага боргу інших секторів, уключно з кредитами від прямого інвестора, за перше півріччя 2012 року зросла з 53.6% до 58.0% валового обсягу зовнішнього боргу України. Частка боргу банківського сектору у валовому обсязі зовнішнього боргу скоротилася з 20.0% до 18.6%. Борг секторів ЗДУ та ОГКР на кінець першого півріччя 2012 року становив 23.4% порівняно з 26.4% на початок року. За початковим строком погашення довгострокові зобов’язання становлять 72.8% валового обсягу зовнішнього боргу (93.9 млрд. дол. США).

Основною валютою зовнішніх запозичень за станом на 01.07.2012 залишається долар США (72.8%). Питома вага зобов’язань в спеціальних правах запозичень (СПЗ) за півріччя скоротилася з 12.8% до 11.5%. Частка зовнішньої заборгованості в гривні залишається незначною – 2.2% від валового обсягу боргу.

 

 

Питання для самоконтролю

1. Дайте визначення поняття «реструктуризація боргу».

2. Яка організація займається реорганізацією офіційних боргів країн?

3. Яка організація займається реорганізацією комерційних боргів країн?

4. Назвіть різновиди базових умов реструктуризації офіційного боргу.

5. Перерахуйте етапи реструктуризації комерційного боргу.

6. Які ви знаєте боргові інструменти?

7. Назвіть методи управління зовнішнім боргом.

 


Читайте також:

  1. IV. Проблема антропогенних змін клімату або «парниковий ефект».
  2. А/. Верховна Рада України.
  3. АГРАРНЕ ПРАВО УКРАЇНИ
  4. Аграрні закони України
  5. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  6. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  7. Адміністративно-правовий статус Кабінету Міністрів України
  8. Адміністрація Президента України
  9. Адреси бібліотек України
  10. Акти Верховної Ради України
  11. Акти Кабінету Міністрів України
  12. Акти Конституційного Суду України в системі національного законодавства.




Переглядів: 800

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Реструктурування зовнішнього боргу | Сукупність міжнародних валютних відносин складають світову валютну систему.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.