![]()
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Лекція 10. ПРОГНОЗУВАННЯ ТА ПРОГРАМУВАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ЕКОНОМІКИПрогноз – це науково-обґрунтоване судження про можливий стан об'єкта в майбутньому, а також про альтернативні шляхи і строки досягнення такого стану. Економічне прогнозування – це визначення стану та можливих напрямів розвитку об’єкту прогнозування на усіх рівнях економічної системи: мікрорівні, мезорівні, макрорівні. Передбачення- випереджувальне відображення дійсності. Існує три форми передбачення: гіпотеза, прогноз та план (програма). Етапи процесу формування прогнозів:
Розрізняють три способи прогнозування:
Експертний спосіб прогнозування формується через опитування спеціалістів і експертів стосовно об’єкта прогнозування і ґрунтується на їх досвіді. Спосіб екстраполяції ґрунтується на збиранні усієї інформації про об’єкт прогнозування в минулому і його розвиток і перенесення закономірностей його розвитку на майбутнє. Спосіб моделювання ґрунтується на дослідженнях, що базуються на побудові моделей об’єкта відповідно до бажаних змін його стану [3]. В економічній теорії і практиці існують різні підходи до класифікації прогнозів [2, 3, 6, 8, 9]. Класифікація прогнозів: 1. За ступенем контролю:
2. За масштабом (залежно від рівня агрегування):
3. За часом (за тривалістю прогнозного горизонту):
4. За об'єктом прогнозу:
5. За кількістю об'єктів:
6. Залежно від того, прогноз заданий одним числом чи інтервалом:
7. За функціональною ознакою:
8. За варіантами прогнозу:
9. За елементами та напрямами відтворення:
Пошуковий прогноз - базується на умовному перенесенні в майбутнє тенденцій розвитку об'єкта в минулому і сьогоднішніх і при цьому не враховується вплив факторів, здатних змінити ці тенденції. Нормативний прогноз - розробляється на основі заданих цілей (нормативів) і передбачає визначення способів і терміну їх досягнення. Державне прогнозування економічного і соціального розвитку національної економіки – це науково обґрунтоване передбачення напрямів розвитку країни, галузей, можливого стану економіки та соціального сфери в майбутньому, а також альтернативних шляхів розвитку і строків їх досягнення. Основними функціями прогнозування є [2, 3, 6, 9]:
Стадії наукового аналізу об'єкта прогнозування наступні: 1. Ретроспекція(погляд в минуле) - дослідження історії розвитку об'єкта прогнозування для забезпечення його систематизованого опису: - визначення джерел прогнозної інформації; - збирання, зберігання й обробка інформації; - з'ясування й уточнення кількісних та якісних характеристик об'єкта прогнозування, методів виміру і представлення інформації. 2. Діагноз(розпізнання, визначення)-визначення нинішнього стану об'єкта прогнозування (науковий опис основних характерних ознак об’єкту): - аналіз об'єкта прогнозування, що становить основу прогнозної моделі; - розробка моделі прогнозування; - вибір адекватного методу прогнозування. 3. Проспекція(погляд в майбутнє)- розробка самого прогнозу: - верифікація (оцінка достовірності, точності та обґрунтованості прогнозу); - синтез (систематизація окремих прогнозів); - оцінка повноти інформації, уточнення; - коригування прогнозної моделі відповідно до нової інформації, що надходить.
Для виконання зазначених функцій соціально-економічне прогнозування повинно ґрунтуватися на певних принципах, які характеризують основні риси прогнозування і становлять одне ціле це: наукової обґрунтованості, системності, адекватності, багатоваріантності, цілеспрямованості та ефективності. Принципи прогнозування: принцип наукової обґрунтованості, принцип системності, принцип адекватності, принцип альтернативності, принцип цілеспрямованості, принцип ефективності. Методи прогнозування– це сукупність способів і прийомів розробки прогнозів, які дозволяють на основі аналізу даних ретроспективного періоду, зовнішніх і внутрішніх факторів впливу на об’єкт, а також їх кількісних змін здійснити переконливі передбачення стосовно майбутнього розвитку національної економіки. Економіко-математичне моделювання базується на створенні моделі, яка має відбутися у майбутньому, на основі попереднього вивчення об'єкта й визначення його суттєвих характеристик, здійснення експериментального і теоретичного аналізу моделей, співставлення результатів з даними об'єкта, коригування моделі [3, 6]. Цей метод використовують для об’єктів, яким притаманна складність. Економіко-математична модель(міра, зразок)- система формалізованих співвідношень, які описують основні взаємозв'язки елементів, що утворюють економічну систему. Класифікація економіко-математичних моделей [6]: - За характером і змістом:
- За очікуваним результатом:
- За рівнем агрегування показників:
- За номенклатурою продукції:
- За часом:
- За ресурсами:
Вибір моделей прогнозування відбувається на основі критеріїв оптимізації й отримання бажаних результатів. Вигляд представлення моделі може бути у вигляді математичних формул, діаграм, графіків, макетів тощо. Макроекономічне планування – це вид діяльності держави стосовно визначення стратегічних, тактичних і оперативних цілей планового періоду, а також способів досягнення таких цілей, з метою досягнення бажаного стану національної економіки. Об'єктом макроекономічного планування є національна економіка, процеси, які в ній відбуваються, суб'єктом - держава. План – це сукупність обґрунтувань цілей і способів їхнього досягнення. Показник - це міра планового завдання, яка забезпечує його кількісну або якісну визначеність. Основними вимогами до макроекономічних показників є: 1. Показники мають бути придатними для агрегування (укрупнення) та дезагрегування (розукрупнення). 2. Показники мають бути чітко визначеними, вимірюваними, порівнянними з показниками державної статистики. 3. Система показників повинна забезпечувати комплексну характеристику всіх аспектів функціонування національної економіки. 4. Система показників повинна бути адаптивною (гнучкою) і відображати всі зміни стану об'єкта планування. 5. Директивні показники повинні бути адресними і містити вказівки відносно конкретних виконавців планових завдань. 6. Індикативні показники повинні інформувати суб'єктів ринку про наміри держави у відповідних сферах і орієнтувати їх на діяльність у напрямку пріоритетів державної політики. В літературі існують такі види показників макроекономічних планів:
Класифікація балансів здійснюється за багатьма ознаками, зокрема:
Програма– це план діяльності, який дозволяє людині, колективу, державі цілеспрямовано діяти в постійно змінюваних умовах. Економічна програма - це система взаємопов'язаних і узгоджених заходів, план дій, спрямовані на досягнення єдиної мети, розв'язання однієї проблеми. Програмування– це процес складання і реалізації програм, на основі аналізу економіки і виявлених невирішених ринком проблем. Класифікація програм [3, 6, 9]: - за часом:
- за характером:
- за масштабом:
- за об’єктами:
Програмно-цільовий метод планування реалізується через цільові комплексні програми. Цільова комплексна програма (ЦКП) - це документ, в якому визначено за ресурсами, виконавцями й термінами здійснення комплекс заходів (економічних, науково-дослідних, техніко-виробничих тощо), спрямованих на досягнення цілей. Класифікація цільових комплексних програм: - за змістом і характером: соціально-економічні, виробничі, науково-технічні, екологічні, інституційні та регіональні. - за періодами реалізації: довгострокові (5-10), середньострокові (1-5) та короткострокові (до 1 року). Етапи розробки та реалізації цільових комплексних програм: відбір переліку проблем, що підлягають програмному розв'язанню; формування та видача вихідного завдання на розробку програми; розробка проекту програми; затвердження програми; реалізація програми та звіт про виконання програми. Програма економічного й соціального розвитку- це адресний документ, у якому передбачається комплекс взаємопов'язаних з ресурсами, виконавцями й термінами здійснення заходів щодо найефективнішого вирішення найважливіших завдань розвитку науки і техніки, впровадження досягнень науково-технічної революції у виробництво за пріоритетними напрямками. Читайте також:
|
||||||||
|