Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Формування соціалістичних ідей.

Еволюція класичної політичної економії в першій половині ХІХст.

Класична школа політичної економії..

 

1. Класична школа політичної економії

Утвердження економічних відносин, характерних для ринкової економічної сис-

теми, в ряді країн Західної Європи поставило нові завдання перед системою уяв-

лень про те, як ця система функціонує. Виникла необхідність у формуванні нової

економічної ідеології, здатної пояснити й узагальнити нові економічні процеси. На

зміну меркантилізму прийшла класична політична економія. Вона зародилася в

Англії в кінці XVII ст. і у Франції на початку XVIII ст.

Якщо меркантилісти в своєму аналізі виходили з досить поверхового

розуміння процесу обігу і тому бачили тільки зовнішню сторону явищ, то класи-

ки за предмет дослідження взяли виробництво, поклали початок науковому

аналізу цієї сфери. Тим самим відбулися зміни, глибокі зрушення в самому

предметі політичної економії, яка з міркувань щодо принципів управління гос-

подарством країни перетворилася на науку про категорії і закони економічного

життя. Саме класична школа, зокрема праці А.Сміта перетворили політичну

економію на повноцінну наукову дисципліну.

Класична школа проголосила ідею природного порядку, дію об'єктивних

економічних законів. А це змінило напрям досліджень від системи регламентую-

чих правил до економічної свободи, яка одна тільки й забезпечує ефективний

розвиток економіки.

Класична школа, на відміну від меркантилістів - прихильників державного

втручання в економічне життя, проголосила принцип економії свободи,

економічного лібералізму. Класики були противниками протекціонізму. Про-

блему цінності, яка на той час була однією з центральних в економічному

аналізі, вони вирішували переважно з позицій трудової теорії, застосовуючи аб-

страктно-дедуктивний метод дослідження економічних явищ. Західні економісти

віддають належне класичній школі, але не ідеалізують її теоретичні розробки, а

оцінюють їх у контексті історичного розвитку економічних ідей. На основі цих

поглядів почала формуватися система уявлень про економіку, що базувалася на

таких принципах:

- суспільство в цілому і його економіка підкоряються дії «природних» законів,

що відображають наявність у світі загального порядку і не залежні від волі,

бажань, поінформованості людей;

- втручання держави в ці процеси недоцільне й небажане Вона повинна

лише підтримувати порядок і гарантувати економічну свободу;

- дія економічних законів реалізується через переслідування

кожним індивідом своїх особистих інтересів. Зіткнення цих інте-

ресів у процесі конкуренції веде до вироблення оптимальних

рішень. Така модель поведінки одержала назву «економічна людина»

(homo economicus);

- умовою бездоганної дії цього механізму є забезпечення мак-

симуму економічної свободи, найкращою гарантією якої є приватна

власність і повнота інформації, якою володіють економічні суб'єкти.

Ці принципи характеризують класичну школу на всіх етапах її існування і є

критеріями приналежності до неї тих чи інших економістів і течій економічної

думки.

Для розуміння ідей класичної школи треба детально розглянути роботи її

найвидатніших представників: У. Петті, А. Сміта і Д. Рікардо - в Англії,

П. Буагільбера і Ф. Кене – у Франції.

Основоположником класичної політичної економії в Англії є Уїльям Петті (1623

– 1687 рр.).

Основні теоретичні ідеї У. Петті

1. У. Петті намагається проникнути в суть економічних явищ і процесів, знайти

причинно-наслідкові зв’язки між ними, внутрішні закономірності їх розвитку.

2. У. Петті вперше в історії економічної науки почав використовувати математи-

чний і статистичний аналіз.

3. Шукаючи відповідь на запитання про джерела суспільного багатства, У. Петті

вводить в науковий обіг широко відомий вислів: "Труд - батько багатства, а зем-

ля – його мати". Він вважає, що джерелами багатства країни виступають перш за

все праця людей, а також природа, земля, яка дає ресурси для виробництва.

2. У. Петті ввів поняття ринкової і природної ціни. Він показав, що природна ці-

на товарів залежить від затрат праці на їх виробництво, а ринкова ціна (У. Петті

називає її “політичною” ціною) – це ціна ринку, вона змінюється разом із зміна-

ми у природній ціні, а також із зміною ринкової ситуації.

5. У. Петті не був послідовним у своїй теорії трудової вартості. Його погляди ще

знаходилися під впливом меркантилізму. Він вважав, що праця є джерелом ба-

гатства не в усіх галузях виробництва, а тільки в галузях з добування золота і

срібла. Тобто золото і срібло (гроші) мають вартість тому, що на їх видобування

було витрачено багато людської праці. Всі інші товари мають вартість лише то-

му, що вони обмінюються на золото і срібло, які і визначають їх вартість.

6. У. Петті ще не відрізняє між собою такі фактори товару, як вартість і спожив-

на вартість. Звідси він змішує абстрактну працю, як джерело вартості, з конкрет-

ною працею як джерелом споживної вартості.

Дійсно, у створенні споживної вартості беруть участь і праця, і земля: "Труд

– батько багатства, земля – його мати". Але джерелом вартості згідно з теорією

трудової вартості може бути тільки праця.

7. У. Петті аналізує також такі категорії, як заробітна плата, земельна рента, бан-

ківський процент. Він вважає, що заробітна плата – це ціна праці робітника і

пропонує підприємцям платити мінімальну заробітну плату, яка б забезпечила

мінімум засобів існування робітника.

Земельну ренту У. Петті розглядає як різницю між вартістю сільськогосподарсь-

кої продукції і затратами на її виробництво. Ціна землі тим більша, чим більшу

земельну ренту вона приносить.

Банківський процент, згідно з поглядами У. Петті, залежить від величини земе-

льної ренти.

У цілому погляди У. Петті мають суперечливий характер, хоча він і намага-

ється з’ясувати суть економічних явищ.

У Франції XVII ст. промисловість була слабо розвинена. В економічній теорії

та економічній політиці панував меркантилізм. Це була аграрна країна, в якій

90% населення було сільським.

У перший половині XVIII ст. Франція втрачає військову могутність і свої

позиції у зовнішній торгівлі. Відтак ідеї меркантилізму також втрачають своє

значення. У Франції формується класична політична економія як альтернатива

меркантилізму.

Засновник класичної політичної економії у Франції П'єр Буагільбер (1646 -

1714рр.), народився в Руані в дворянській сім'ї, здобув високу освіту. Теоретич-

но обґрунтовуючи питання реформування економічної політики, Буагільбер ста-

вить кілька проблем: чим визначається економічне зростання країни, дією яких

законів забезпечується, що є джерелом багатства, що лежить в основі ціни.

Відповіді на ці запитання він дає на основі теорії вартості.

Ідеї П. Буагільбера продовжували фізіократи. Теорія фізіократів ("фізіо" –

природа, "кратос" - влада) – виходить з того, що єдиним джерелом багатства кра-

їни є праця людей, зайнятих в сільському господарстві. Саме природа, земля

примножує це багатство, оскільки здатна плодоносити, і давати нові врожаї. В

усіх інших галузях виробництва, вважали фізіократи, нічого нового не створю-

ється, а тільки переробляється те, що створено в сільському господарстві.

Засновником цієї школи є французький економіст Ф. Кене (1694 – 1774

рр.), його головна праця "Економічна таблиця"( 1758р.).

Основні теоретичніі ідеї Ф. Кене

1. Ф. Кене критично ставився до теорії меркантилістів, вважаючи їх погляди по-

верхновими. Він намагається створити цілу систему економічних ідей, які б

складали певну економічну концепцію.

2. Ф. Кене вважає, що в економічному житті суспільства діють такі ж об’єктивні

економічні закони, як і в природі. У той же час він ще не бачить різниці між за-

конами природи й економічними законами.

3. Ф. Кене поділяє все суспільство на три великі класи:

- виробничий клас, до якого належать фермери і селяни;

- клас земельних власників (феодалів);

- безплодний клас, до якого він відносить ремісників, купців, банкірів, ростов-

щиків.

4. Найважливіша заслуга Ф. Кене полягає в тому, що у своїй "Економічній таб-

лиці" він здійснює першу в історії економічної науки спробу розглянути процес

суспільного відтворення і те, як відбувається обмін виробленої продукції між

цими трьома класами, реалізується вироблена продукція і створюються умови

для початку нового виробничого процесу.

5. Ф. Кене один з перших вводить в економічний обіг поняття "чистий продукт"

як різницю між повною вартістю сільськогосподарської продукції і витратами на

її виробництво. Але "чистий продукт" за Кене створюється лише в сільському

господарстві.

6. Ф. Кене поділяє вкладений капітал на основний і оборотний. Основний капі-

тал (Кене називає його “початкові аванси”) – це витрати на знаряддя праці, сіль-

ськогосподарські споруди, придбання худоби, - те, що використовується протя-

гом декількох років.

Оборотний капітал (“річні аванси” по Кене) – це витрати на посівний матеріал,

робочу силу.

Таким чином, Ф. Кене вводить багато правильних категорій і здійснює їх до-

сить грунтовний аналіз. Але його погляди обмежуються лише сільським госпо-

дарством, що дало підставу для критичного ставлення до теорії фізіократів з бо-

ку найвидатнішого представника англійської класичної економічної школи –

Адама Сміта.

Теоретичні ідеї фізіократів намагався втілити в життя А.Тюрго (1727 –

1781 рр.). У 1774 р. він став міністром фінансів Людовіка XVI. Вчений підготу-

вав і здійснив низку буржуазних економічних реформ, які передбачали ліквіда-

цію феодальних обмежень у торгівлі й виробництві, заборону податку з хлібної

торгівлі тощо. Ці прогресивні перетворення спричинили незадоволення

феодальної знаті і були скасовані. Це був крах не тільки реформи, а й фізіократії

в цілому.

Економічне вчення А. Сміта

Подальший розвиток, збагачення і конкретизація ідей класичної школи

пов'язані з ім'ям видатного англійського економіста Адама Сміта (1723 —

1790 рр.). У праці "Дослідження про природу і причини багатства народів" (1776

р.) він довів, що разом з поділом праці розвивається обмін, що гроші - це не ви-

гадка людей, а атрибут самого обміну, що вони є товаром.

Основні теоретичні ідеї А. Сміта

1. Політична економія у А. Сміта формується в цілісну систему наукових погля-

дів, як закінчена система, в якій одне положення логічно випливає з іншого.

2. А. Сміт поглиблює і розвиває теорію трудової вартості:

по-перше, на відміну від У. Петті й фізіократів, Сміт підкреслює, що праця є

джерелом багатства в усіх галузях суспільного виробництва;

по-друге, розрізняє споживну вартість товару та його мінову вартість, показує,

що в основі пропорції обміну одного товару на інший лежать витрати праці на їх

виробництво;

по-третє, розглядає дію закону вартості.

3.Теорія трудової вартості А. Сміта має суперечливий характер. Відкривши дію

закону вартості. А. Сміт не зміг пояснити на основі цього закону створення до-

даткової вартості (прибутку). Якщо робітник продає підприємцю свою працю,

то, згідно із законом вартості він має отримувати таку заробітну плату, яка б до-

рівнювала вартості його праці. Але якщо віддати робітникові всю вартість това-

ру, створеного його працею, то підприємець не буде мати прибутку. Звідси

А. Сміт робить висновок, що закон вартості діяв тільки до капіталізму. При капі-

талізмі закон вартості вже не діє, а вартість товару визначається як сума доходів

трьох основних класів суспільства: робітників, підприємців і землевласників.

Вартість товару = заробітна плата + прибуток + земельна робота

Ця формула отримала в економічній літературі назву "догма Сміта".

А. Сміт не включає в вартість товарів вартість засобів виробництва, оскіль-

ки вважає, що вартість останніх також складається із заробітної плати, прибутку

і земельної ренти. Це пояснюється тим, що А. Сміт не розумів подвійного харак-

теру праці, а саме того, що конкретною працею робітник переносить вартість за-

собів виробництва на товар, і створює його споживну вартість, а абстрактною

працею створюється нова вартість.

Недоліком теорії трудової вартості А. Сміта є також те, що він не розрізняв

індивідуальну й суспільну вартість товарів.

Взагалі ж теорія трудової вартості А. Сміта мала величезне значення, оскі-

льки під багатством країни він розумів продукт, який створюється працею людей

в усіх галузях матеріального виробництва. Виходячи з цих теоретичних поглядів,

А. Сміт створює систему практичних рекомендацій, спрямованих на економіч-

ний розвиток країни.

Практичний аналіз в теорії А. Сміта

1. У своїх практичних рекомендаціях А. Сміт виходив з того, що головний мотив

економічної діяльності людини – це її своєкорисний інтерес, егоїзм суб’єкта,

який веде своє господарство, щоб задовольнити свою жадобу в багатстві. За-

вдання держави полягає лише в тому, щоб створити всі умови для реалізації цих

особистих інтересів, для свободи підприємницької діяльності. При цьому держа-

ва не повинна втручатися у процес підприємницької діяльності, виконуючи лише

роль "нічного сторожа".

2. Коли підприємець отримує можливості для організації своєї виробничої діяль-

ності, він діє як "економічна людина", оскільки виробляє ті товари й послуги, які

задовольняють потреби всього суспільства, і роблять багатшими і підприємця, і

суспільство в цілому.

3. Сміт вважає, що стихійне виробництво товарів та послуг багатьма підприєм-

цями не приведе до їх перевиробництва або недовиробництва, оскільки в еконо-

мічному житті діє "невидима рука" економічних законів, які скеровують дії лю-

дей в потрібне русло і роблять непотрібним втручання держави.

4. Створення умов для свободи підприємницької діяльності передбачає:

- вільну купівлю-продаж на ринку всіх видів ресурсів: землі, робочої сили, засобів

виробництва;

- відміну всього, що обмежує мобільність робочої сили, і перш за все відміну крі-

посного права;

- повну свободу зовнішньої торгівлі, проведення політики фрітредерства (віль-

ної торгівлі);

- повну свободу торгівлі всіма видами товарів та послуг, відміну будь-якої дер-

жавної регламентації в діяльності промисловців та торговців.

5. А. Сміт вважав, що в основі зменшення вартості товарів лежить збільшення

продуктивності праці. В основі зростання останньої велике значення має погли-

блення суспільного розподілу праці, спеціалізації виробників на виготовленні

окремих видів товарів та послуг.

Економічне вчення Д. Рікардо

Видатним представником класичної політекономії був відомий англійський

економіст Давід Рікардо (1772 – 1823 рр.). Його головна праця "Основи

політичної економії та оподаткування" (1817 р.) свідчить, що він був буржуаз-

ним ідеологом епохи промислового перевороту. На його думку, життєздатність

капіталістичного виробництва зумовлена вільною конкуренцією, яка забезпечує

реалізацію інтересів як особи, так і суспільства.

Основні теоретичні ідеї Д. Рікардо

І. Д. Рікардо значно поглибив теорію трудової вартості:

- розрізнив поняття споживної вартості й вартості товару;

- показав, що мінова вартість – це тільки форма вираження вартості товару;

- ввів поняття величини вартості товару і показав, що величина вартості товару

прямо пропорційна продуктивності праці;

- на відміну від А. Сміта показав, що закон вартості діє і при капіталізмі, визна-

чає пропорції, в яких одні товари обмінюються на інші відповідно до суспільно-

необхідних затрат праці.

2. Д. Рікардо, як і А. Сміт, вважає, що заробітна плата –це ціна праці робітника.

Він показав, що сума заробітної плати і прибутку в кожний даний період – вели-

чина стала. Тому збільшення заробітної плати не приведе до збільшення вартості

товару, а тільки зменшить прибуток капіталіста. Тому він рекомендує підприєм-

цям для збільшення їх прибутків зменшувати заробітну плату.

3. Позичковий відсоток банкіра й земельну ренту землевласника Д. Рікардо розг-

лядає як форми прибутку підприємця, який віддає частину свого прибутку бан-

кіру чи земельному власнику за використання позичкового капіталу або землі.

4. Д. Рікардо, розглядаючи природу грошей, виходить з кількісної теорії грошей,

вважає, що купівельна спроможність грошей залежить від кількості грошей, які

знаходяться в обігу. Гроші - це товар, що має цінність. Основою грошової систе-

ми є золото. Цінність золота і срібла, як і будь-якого іншого товару, визначається

витратами праці. За даної цінності грошей їхня кількість в обігу залежить від су-

ми товарних цін.

5. Д. Рікардо, аналізуючи процес суспільного відтворення і реалізацію виробле-

ної продукції, приходить до висновку, що економічні кризи при капіталізмі не

можливі, оскільки ця система забезпечує повну реалізацію товарів і послуг на

основі суспільного розподілу праці, коли продукція одних підприємств є тільки

вихідною сировиною для інших.

6. Д. Рікардо є автором теорії "порівняльних економічних переваг" у світовій то-

ргівлі. Він першим з економістів розробив теорію міжнародної торгівлі і показав,

чим вона відрізняється від внутрішньої торгівлі. Якщо внутрішня торгівля роз-

вивається і зумовлюється тенденцією норми прибутку до вирівнювання, то зов-

нішня - "порівняльними витратами". А.Сміт сформулював тезу про "абсолютні

переваги" в міжнародній торгівлі, які має конкретна країна у виробництві яки-

хось товарів з іншими країнами. Ці переваги зумовлюються як природними, так і

набутими факторами. Рікардо довів, що взаємовигідна торгівля можлива навіть

за умов, коли різні країни мають відносні переваги щодо виготовлення тих чи

інших товарів. Аналізуючи процес світової торгівлі на прикладі Англії і Порту-

галії, Д. Рікардо показав, що багатій країні вигідно торгувати з бідною або менш

економічно розвиненою при умові, якщо кожна країна буде спеціалізуватися на

виробництві тих товарів та послуг, альтернативна вартість виробництва яких у

неї нижча.

4. Еволюція класичної політичної економії в першій половині

ХІХст.Формування соціалістичних ідей

Класична школа політичної економії, започаткована А.Смітом і Д.Рікардо,

справила великий вплив на подальший розвиток економічної науки і форму-

вання економічної політики.

Класичні доктрини знайшли відображення у працях багатьох авторів, зок-

рема економістів нової хвилі - Т.Мальтуса, Дж.Мілля, Д.Мак-Куллоха,

Н.Сеніора. Цих авторів відносять до представників класичної школи тому, що в

центрі їхньої уваги все ще залишаються проблеми економічного розвитку, зрос-

тання масштабів виробництва.

Як і засновники класичної школи, вони вважали, що капіталізм, побудова-

ний на приватній власності й зіткненні інтересів економічних суб’єктів власни-

ків факторів виробництва, є прогресивним ладом; що головними умовами зрос-

тання багатства суспільства є вільна конкуренція і раціональний розподіл варто-

сті; що тільки ринок визначає, скільки і чого необхідно виробляти, держава не

повинна втручатися в ринкові відносини, бо це призведе до руйнування ринко-

вих механізмів саморегулювання.

Більшість ідей, сформульованих цими авторами, були розвитком класичної

доктрини. Так, Мальтус (1766 – 1834 рр.) в памфлеті "Нарис про закон народона-

селення у зв'язку з майбутнім удосконаленням суспільства" викладає свої по-

гляди на закономірності і взаємозалежності економічного й демографічного

процесів. Ця праця була присвячена критиці теорії Годвіна і Кондорсе, які об-

стоювали можливість побудови суспільства ідеальної рівності за умови держав-

ного втручання у сферу розподілу суспільних доходів.

Мальтус вважав, що будь-яка спроба побудувати таке суспільство зазнає

краху внаслідок збільшення населення понад можливу пропозицію продуктів

споживання. Крім того, втручання держави зруйнує основи саморегулювання

економічних і демографічних процесів.

Виходячи з кількісних характеристик, Мальтус намагається показати, як

процес відтворення населення впливає на економічні процеси в суспільстві. На

його думку, суспільство перебуває у стані рівноваги, коли кількість споживаць-

ких благ відповідає кількості населення.

Петті, а за ним і Сміт у численному працездатному населенні бачили пере-

думову багатства країни. Мальтус показав і зворотній бік цього процесу. Він не

заперечує, що численне населення - одна з умов багатства, але він не згоден з

класиками стосовно питання про те, як отримати численне і здорове населення.

Причину, що перешкоджає нормальному відтворенню здорового, працездатного

населення, він вбачає у природному законі народонаселення, згідно з яким всім

живим істотам притаманне постійне прагнення плодитися швидше, ніж це допу-

скає кількість харчів, які є в їхньому розпорядження.

Т. Мальтус, на відміну від Д.Рікардо, стверджував, що земля не є "безкош-

товним" даром, її ресурси обмежені. Використовуючи статистичні дані про на-

родонаселення землі, вчений показує, що воно збільшується в геометричній

прогресії, а засоби існування - в арифметичній. Мальтус робить висновок, що

коли населення буде подвоюватися кожні 25 років, то вже через два століття

кількість населення буде відноситися до засобів існування як 256 до 9, а через

три століття - як 4096 до 13. Тобто можлива поява збиткового населення, не за-

безпеченого засобами існування. Це може призвести до соціальних конфліктів,

війн.

Мальтус вважає, що суспільство, знаючи наслідки процесу зростання наро-

донаселення, може й мусить втручатися і регулювати цей процес. Довгий час

теорія Т.Мальтуса вважалася реакційною. Його ідеї перекручувалися. Наприк-

лад, стверджувалося, що за Мальтусом виходить так: їжі на всіх не вистачить,

тому війни, в яких гинуть мільйони людей, необхідні й корисні.

Деякі твердження Т.Мальтуса давали для цього привід. Наприклад, вчений

стверджував, що населення зростає за біологічними законами, як у живій

природі. Але це не так. Раціональна людина, думаючи про продовження свого

роду, звертає увагу на різні фактори. Про це свідчить практика розвинених країн.

Але в цілому розвиток нашої цивілізації підтверджує висновки цього вченого.

За два останніх століття кількість населення Землі виросла з 1 млрд. на початку

XIX ст. до 6 млрд. в 1999 році. Через 120 років населення планети складе 12

млрд. чоловік.

Слід мати на увазі, що ресурси землі швидко зменшуються. Із загальної

площі землі 150 млн. кв. кілометрів 2 млн. вже втрачено і відтворити їх для ви-

робництва предметів споживання неможливо. Скорочуються і енергоресурси.

Тому держава, на думку Мальтуса, повинна втручатися у процес відтворення на-

родонаселення, використовуючи як економічні важелі, спрямовані на стриму-

вання його зростання, так і різноманітні превентивні заходи.

Період розвитку політичної економії в Англії відповідає періоду започатку-

вання класичної школи у Франції. Революційна зміна феодального устрою на-

прикінці XVII ст. й швидкий розвиток капіталістичних відносин поставили перед

французькою економічною наукою багато нових питань, на які складно було да-

ти відповідь з позицій англійської класичної політекономії.

Представниками французької класичної економічної школи були Ж.Б.Сей і

Ф.Бастіа.

У 1828-1829 рр. Сей опублікував "Повний курс практичної політичної

економії" в шести томах. Політична економія Сея в основному наслідувала ідеї

А.Сміта, але Сей зробив більше, ніж просто популяризував класичне вчення, він

збагатив це вчення власними ідеями.

Головну ідею праці Сміта - трудове походження багатства - було трансфор-

мовано Сеєм у теорію трьох факторів виробництва. Людина, капітал і земля -

основні агенти виробництва, чинники зростання багатства в суспільстві. Саме

вони доставляють те, що Сей, згідно зі своєю теорією послуг, називає продук-

тивними послугами. На них існує попит промислових підприємців. Підприємці

комбінують виробничі послуги з метою задоволення попиту на продукти спожи-

вання.

Підприємець у Сея - це людина, наділена особливими якостями, що дають

їй змогу вести виробництво вибраним свідомо курсом, панувати у сфері

розподілу. Тобто Сей фактично розглядає підприємця як четвертий фактор ви-

робництва.

Ще одним представником французької класичної школи політекономії був

Ф.Бастіа (1801-1850 рр.). Він стояв на індивідуалістичних позиціях, як Сміт,

вірив, що прогрес суспільства пов’язаний з реалізацією свободи інтересів

окремої людини, що приватні інтереси антагоністичні тільки зовні, а, по суті, во-

ни солідарні: досить щоб кожний домагався здійснення власних інтересів, і тоді

він побачить, що сам того не бажаючи, буде слугою інтересів інших.

Сукупність цих інтересів і їх узгодження, на думку Бастіа, є предметом

політичної економії. На відміну від соціалістів, він впевнений, що гармонію

інтересів може забезпечити капіталізм, який є асоціацією об'єднаних спільною

метою людей, але відносини між ними складаються на основі дії природних сил,

об'єктивних економічних законів. Дія цих сил забезпечує гармонію інтересів, а

відтак — прогрес суспільства.

Американська економічна наука XIX ст. розвивалася під впливом

англійської класичної політекономії, але водночас мала певні особливості,

зумовлені специфікою розвитку капіталізму в США: він панував на Півночі, тоді

як Південь залишався рабовласницьким. Виникла необхідність довести

прогресивність капіталістичного устрою, оптимістично змалювати його пер-

спективи, оголосити побудову капіталізму сучасною метою.

Засновниками ліберальної економічної теорії в США вважають Г.Кері (1793

– 1879 рр.), у працях якого капіталізм розглянуто як економічний устрій, що

керується об'єктивними економічними законами і не потребує втручання держа-

ви.

Кері належить пріоритет відкриття так званого закону зростання частки

робітників у національному продукті, відповідно до якого зростання

продуктивності праці призводить до знецінення колишніх зусиль, оскільки сила

природного опору зменшується, а нові асоційовані зусилля (мається на увазі зро-

стання суспільного характеру праці) посилюють свій вплив. Відбувається

переоцінювання внеску капіталіста у виробництво і його відносна частка на мо-

мент розподілу зменшується.

Розвиток капіталізму покликав до життя явища, що свідчили про

недосконалість нового економічного устрою. Капіталізм і наслідки його пану-

вання в усіх сферах соціального життя критикували не тільки його противники, а

й прихильники. Одними з перших науково обґрунтованих соціалістичних докт-

рин, що базувались на критиці приватної власності, на концепції її трансформа-

ції, були ідеї соціалістів-утопістів Сен-Сімона, Фур'є і Оуена.

Головною особливістю утопічного соціалізму було те, що його автори нама-

галися вирішити проблеми побудови справедливого суспільства негайно, спира-

ючись на тогочасні суспільні інституції - державу, науку, мораль, політику й то-

гочасну економічну базу. Вони вірили, що суспільство можна вдосконалити,

впливаючи на людську свідомість, використавши силу держави.

Соціалісти-утопісти шукали виходу в просвітительстві: потрібно, щоб

суспільство, а під суспільством вони розуміли найбільш освічену його частину,

усвідомило, що капіталістичний лад суперечить людській природі.Сен-Сімон,

Фур'є і Оуен пророкували загибель капіталізму і виникнення нової економічної

системи, яку Сен-Сімон назвав індустріалізмом, Фур'є — гармонією, а Оуен -

комунізмом.

Індустрію Сен-Сімон розуміє широко. Індустріалом він називає кожного,

хто не ухиляється від суспільне корисної праці у будь-якій сфері. Праця є скла-

довою суспільної індустрії. У цій системі немає місця для феодальних елементів

і ледарів. Для Сен-Сімона індустріальна система - це не тільки нові можливості

виробництва, що згодом забезпечуватиме всі потреби, а й зміна соціального се-

редовища, умови для формування якого підготувала ще капіталістична індустрія.

Майбутній суспільний лад Фур'є називає соціальною гармонією. Первин-

ною господарською одиницею, за Фур'є, є фаланга. Для неї характерні суспільна

форма виробництва на підставі спільної власності і розподіл відповідно до вне-

ску кожного у виробництво. Господарською основою фаланги є агровиробниц-

тво в різних його видах, з особливим ухилом у бік землеробства й садівництва.

Фаланга - це щось на зразок акціонерного товариства, де частину витрат станов-

лять витрати на суспільні потреби - виховання дітей, утримання дитячих

дошкільних закладів та шкіл.

В основу програми Р.Оуена покладено теоретичну систему, провідною

ідеєю якої є формування соціального середовища, сприятливого для ефективної

праці й всебічного розвитку людини. Оуен проголошує, що людина - продукт се-

редовища, в якому вона існує. Це одна з головних ідей теорії та практики Оуена.

Під середовищем він розуміє суспільно-економічні відносини. Основними скла-

довими суспільного середовища, за Оуеном, є інституціональні (ідеологія, мо-

раль, право, освіта) та економічні компоненти. Він вважає, що функції з форму-

вання нового середовища має взяти на себе держава, силою своєї влади спону-

каючи до створення прогресивних інституціональних і економічних форм.

Оуен запевняє, що за допомогою виховання і законодавства, яке відповідає

названим ним принципам, можна створити нове суспільство, позбавлене будь-

яких проблем. З цією метою з власної ініціативи він створює спілки банкірів та

підприємців, проводить з ними "виховну роботу", закликаючи до свідомої пере-

будови соціального середовища, але зазнає поразки.

Створені Сен-Сімоном, Фур'є і Оуеном моделі "справедливого" суспільства

різнились між собою. Але вони створили теоретичну систему, що містить у собі

майже всі ті ідеї та формули, які стали обов'язковими для пізніших

соціалістичних доктрин ХІХ - XX ст.

Марксизм виник у 40-х роках ХІХ ст. як напрям класичної політекономії.

Засновники марксизму К.Маркс і Ф.Енгельс були сучасниками й свідками ут-

вердження капіталістичних відносин, розвитку глибоких криз, загострення

суспільних суперечностей, проявами яких були заворушення, повстання,

соціальні потрясіння. Так, 1825 рік в Англії став початком пори криз, банкрутств

і збільшення безробіття на тлі бурхливого зростання промисловості.

Робочий клас, що повністю залежав від розвитку капіталістичного вироб-

ництва, бо не мав інших засобів до існування, крім праці, чутливо реагував на

похибки свого становища. Почалось формування профспілок, які розгортають

широкомасштабну боротьбу за економічні інтереси робочого класу.

У 1936 р. в Англії виникає чартистський рух, що проіснував близько

чверті століття. Його організованість, масовість, економічні й, головне, політичні

гасла свідчили про те, що в суспільстві народжується нова могутня сила. Пов-

стання сілезьких ткачів 1844 р. розпочався новий напрям у робочому русі. По-

стало питання про теоретичне обґрунтування революційної боротьби.

Революція 1848 р., коли паризькі робітники у Франції вийшли на бари-

кади з буржуазно-ліберальними гаслами, післяреволюційні події підготували

нові підходи до визначення мети боротьби робочого класу за свої права. К.Маркс

і Ф.Енгельс розпочинали свою діяльність як революційні демократи й теоретики

революційної боротьби, але згодом створили власну теоретичну систему, яка

охопила всі соціальні науки. Теоретичними джерелами марксизму, крім класич-

ної англійської політекономії, були німецька філософія і французький утопічний

соціалізм.

К.Маркс і Ф.Енгельс вважали, що робочий клас покликаний історією рево-

люційно перетворити суспільство, знищити експлуатацію людини людиною,

класи, створити нове соціалістичне суспільство. Вони розробили свій метод дос-

лідження - метод діалектичного матеріалізму - і застосували його до аналізу еко-

номічного життя суспільства, що забезпечило розгляд суспільства у процесі його

безперервного розвитку і змін на основі діалектичної взаємодії продуктив-

них сил і виробничих відносин, базису й надбудови. К.Маркс і Ф.Енгельс

обґрунтували, що економічні зміни є вираженням суспільно-виробничих

відносин. Через це вони не можуть бути вічними й незмінними, а мають

історично перехідний характер.

К.Маркс всебічно дослідив капіталістичний спосіб виробництва, його ви-

никнення і розвиток, сутність капіталістичної експлуатації, додаткової вартості

та ті перетворені форми, в яких вони виступають на поверхні капіталістичної

дійсності. Він сформулював закон вартості, розкрив механізм його дії за умов

простого товарного й капіталістичного господарства. К.Маркс обґрунтував

сутність капіталу, його поділ на постійний і змінний, розкрив закони

функціонування суспільного відтворення. Ці погляди знайшли втілення у таких

працях К.Маркса, як "Капітал", "Критика Готської програми", "Анти-Дюрінг"

Ф.Енгельса та ін.

Марксистська економічна теорія містить цілу низку науково обґрунтованих

висновків, що характеризують закономірності функціонування капіталістичного

ринкового господарства, зокрема ідеї про ринкову ціну рівноваги, формування

середньої норми прибутку, визначення ролі конкуренції, внеску капіталізму в

розвиток продуктивних сил та ін.

Загальна оцінка марксистського вчення має врахувати і його помітний вне-

сок у розвиток системного аналізу.

К.Маркс і його послідовники у своїх дослідженнях відштовхувалися від

трудової теорії вартості, критикуючи теорію граничної корисності, теорію

факторів виробництва. У сучасному макроекономічному аналізі марксистська

трудова теорія вартості не може бути базою для прикладних досліджень, не дає

змоги простежити за допомогою кількісних показників і зобразити у вигляді лі-

нійних моделей процеси нагромадження, розподілу суспільного продукту, еко-

номічного зростання, закономірності й фактори ціноутворення, тобто процес ві-

дновлення економічної рівноваги.

У К. Маркса визначення вартості ґрунтується на визначенні тільки одного

фактора виробництва, а сучасна економічна думка базується на багатофакторно-

му аналізі.

 


Читайте також:

  1. АДАПТОВАНА ДО РИНКУ СИСТЕМА ФОРМУВАННЯ (НАБОРУ) ОКРЕМИХ КАТЕГОРІЙ ПЕРСОНАЛУ. ВІДБІР ТА НАЙМАННЯ НА РОБОТУ ПРАЦІВНИКІВ ФІРМИ
  2. Алгоритм формування комплексу маркетингових комунікацій
  3. Алгоритм формування потенціалу Ф2
  4. Алгоритм формування статутного фонду банку
  5. Альтернативні джерела формування підприємницького капіталу
  6. Аналіз ефективності формування та використання банківських ресурсів
  7. АНАЛІЗ ОБОРОТНИХ АКТИВІВ ЗА ДЖЕРЕЛАМИ ЇХ ФОРМУВАННЯ
  8. Аналіз процесу формування маркетингових комунікацій
  9. Аналіз руху та ефективності формування грошових потоків
  10. Аналіз стратегічних альтернатив та визначення оптимальної стратегії формування фінансових ресурсів
  11. Аналіз структури майна та динаміки джерел його формування
  12. Аналіз формування прибутку.




Переглядів: 1045

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Особливості промислового розвитку. | Формування світового ринку.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.084 сек.