Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Джерела похибок обчислень

На деяких етапах розв’язування задачі на ЕОМ можуть виникати похибки, які спотворюють результати обчислень. Оцінка ступеня достовірності отриманих результатів є найважливішим питанням при організації обчислювальних робіт. Це особливо важливо за відсутності дослідних або інших даних для порівняння, які могли б в деякій мірі показати надійність чисельного методу, що використовується, і достовірність отриманих результатів.

Розглянемо джерела похибок на окремих етапах розв’язування задачі.

1. Математична модель, прийнята для опису даного процесу або явища, може внести істотні похибки, якщо в ній не враховані які-небудь важливі риси даної задачі. Зокрема, математична модель може чудово працювати в одних умовах і бути абсолютно неприйнятною в інших; тому важливо правильно враховувати область її застосування.

2. Початкові дані задачі часто є основним джерелом похибок. Це так звані неусувні похибки, оскільки вони не можуть бути зменшені обчислювачем ні до початку розв’язування задачі, ні в процесі її розв’язування. Проведений раніше аналіз оцінки похибок при виконанні арифметичних операцій показує, що слід прагнути того, щоб всі початкові дані були приблизно однакової точності. Істотне уточнення одних початкових даних за наявності великих похибок в інших, як правило, не приводить до підвищення точності результатів.

3. Чисельний метод також є джерелом похибок. Це пов'язано, наприклад, із заміною інтеграла сумою, усіканням рядів при обчисленнях значень функцій, інтерполяцією табличних даних тощо. Як правило, похибка чисельного методу регульована, тобто вона може бути зменшена до будь-якого розумного значення шляхом зміни деякого параметра (наприклад, кроку інтеграції, числа членів усіченого ряду тощо). Похибку методу звичайно прагнуть довести до величини, у декілька разів меншої похибки початкових даних. Подальше зниження похибки не приведе до підвищення точності результатів, а лише збільшить вартість розрахунків через необґрунтоване збільшення об'єму обчислень. Докладніше похибки методів розглядатимемо при аналізі конкретних чисельних методів.

4. При обчисленнях за допомогою ЕОМ неминучі похибки округлень, пов'язані з обмеженістю розрядної сітки машини. Звичайно після виконання операції проводиться не округлення результату, а просте відкидання зайвих розрядів з метою економії машинного часу. Правда, в сучасних машинах передбачена свобода вибору програмістом способу округлення; відповідні засоби має в своєму розпорядженні більшість алгоритмічних мов.

Максимальна відносна похибка при округленні є , де aоснова системи числення, k – кількість розрядів мантиси числа. При простому відкиданні зайвих розрядів ця похибка збільшується удвічі.

Не дивлячись на те, що при рішенні великих задач виконуються мільярди операцій, це зовсім не означає механічного множення похибки при одному округленні на число операцій, оскільки при окремих діях похибки можуть компенсувати одна одну (наприклад, при складанні чисел різних знаків). Разом з тим, іноді похибки округлень в поєднанні з погано організованим алгоритмом можуть сильно спотворити результати.

5. Переведення чисел з однієї системи числення в іншу також може бути джерелом похибки через те, що основа однієї системи числення не є ступенем основи іншої (наприклад, 10 і 2), Це може привести до того, що в новій системі числення число стає ірраціональним.

Наприклад, число 0,1 при перекладі в двійкову систему числення приймає вигляд 0,1 = 0,00011001100... Може виявитися, що якщо з кроком 0,1 потрібно при обчисленнях пройти відрізок [0; 1] від х = 1 до х = 0, то десять кроків не дадуть точного значення х = 0.

 


Читайте також:

  1. А джерелами фінансування державні капітальні вкладення поділяються на централізовані та децентралізовані.
  2. Активність особистості та її джерела, спрямованість особистості
  3. Альтернативні джерела формування підприємницького капіталу
  4. АНАЛІЗ ОБОРОТНИХ АКТИВІВ ЗА ДЖЕРЕЛАМИ ЇХ ФОРМУВАННЯ
  5. Аналіз співвідношення активів із джерелами їх фінансування
  6. Антропогенне забруднення природного середовища. Джерела забруднень
  7. Антропологічні джерела
  8. Банківське право України: поняття , предмет регулювання, джерела і система
  9. Безперебійні джерела живлення
  10. Бюджетний дефіцит та джерела його фінансування.
  11. Бюджетний дефіцит, його суть, причини виникнення та джерела фінансування
  12. Бюджетний дефіцит: причини виникнення та можливі джерела покриття




Переглядів: 2740

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Пряма та обернена задачі теорії похибок | Наближене знаходження сум числових рядів

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.