Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Романтика революції, свідоме прагнення політизувати поетичне слово.

Рідна мова - душа нації, її коріння.

- Традиція Т. Шевченка ("Я на сторожі коло їх поставлю слово"), Лесі Українки ("Слово, чому ти не твердая криця") підхоплена і розвинута Олесем. Для нього рідне слово - могутній орел, але орел "скутий" колонізаторами, їхніми заборонами, їхнім глумом, він заклинає слово стали мечем, сонцем, щоб осяяти край, картає ледачих дітей, що забули мову батьків і кинули її на сміх чужинцям.

О слово рідне! Орле скутий! Чужинцям кинуте нп сміх! Співочий грім батьків моїх, Дітьми безпам'ятне забутий.

О слово рідне! Шум дерев! Музика зір блакитнооких, Шовковий гпів степів широких, Дніпра між ними левів рев..

О слово! Будь мечем моїм! І Ні, сонцем стань! вгорі спинися, | Осяй мій край і розлетися | Дощами судними над ним.

(1907 р.)

- Радість від того, що рідна мова нарешті зазвучала в школі, гімн перемозі рідного слова, огуда тим, хто забуває рідну мову.

Як розлучимось з тобою, Як забудем голос твій І в вітчизні дорогій Говоритимем чужою?!

Емоції клекотять у кожній поезії Олеся, тому в ній багато риторичних фігур, різноманітних інтонацій, н.'ійтонших нюансів люських почуттів. Для українського патріота, яким вважав поет себе й свого читача, краще стати німим, аніж зрадити мову.

Краще нам німими стати, Легше гори нам нести, Ніж тебе розіп'ясти, Наша мово, наша мати!

(1914р.)

- Революційна символіка увіршах на громадянську тему.

Символ - це умовне позначення словом, предметом, образом певного поняття чи явища.

Символіка - вираження ідей,понять або почуттів' за

допомогою умовних знаків - символів.

Замовкніть всі: великий час прийшов. Мовчать в цю мить громи-гармати, Схилилась наша хоругов, І на коліна стала Мати. 162

На терезах життя і смерті ми, І хтось один з них переваже... Коли життя, - гриміть громи! За волю кожний з нас поляже! (1916р.)

Великий час прийшов — символ надходження колосальних національних, соціальних та політичних змін, катаклізмів.

Схилилась наша хоругов - символ клятви, присяги абоприсягання нпд труною загиблих.

На коліна стала Мати - символ часу врочистої молитви іприсяги, Мати - Україна.

Терези життя і смерті - на їхніх чашах вимірюється людський

вік, слмвол долі.

Гриміть, громи (у Франка: "Гримить!") - революційний символ, що означає початок бурхливих революційних подій.

- У громадянських поезіях Олеся революційна символіка переплітається з козацькою, релігійною, біблійною. У віршах "Воля?! Воля?!", "1 мая", "Замовкніть всі" Олесь користується великою, кількістю революційних символів: воля, червоні прапори, Марсельєза, "в щасливий край розрівняна дорога", "удари молотка", але поряд "обітній край", "глухих, сліпих під прапори скликали" - це символи

• Біблії.

- Вплив російських революційних пісень ("Марсельєза", "Вар­шав'янка", "Сміло в ногу рушайте" та ін.). Оригінальні поезії Олеся часто нагадують революційні пісні.

Ще в нас вогонь не згас в грудях, Ще має наш народний стяг, І тільки січі прийде час, -Злетяться враз мільйони нас.

(1905 р.)

6. "Чужиною" (поезія часів еміграції).

- Тема покинутої батьківщини, ностальгія за рідною землею ("Зелений ліс, і май, і сонце", "Жита! Пригадую...", "Там десь за мурами...", "Коли 6 я знав, що розлучусь з тобою...").

О принесіть як не надію, То крихту рідної землі:

Я притулю до уст її І так застигну, так зомлію.

(1921р.)

У снах до поета приходять мати й Україна (поезія "Моїй матері"). Ліричному герою сниться, що він "вернувсь додому", бентежне чекання хвилюючої зустрічі з "хатонькою", "де мати жде мене й не жде".

Прокинувсь в морі раювання І все збагнув і похолов... Іду дорогою вигнання І по сліду моему - кров.

(1926 р.)

- Гірка доля вигнанця, розлученого з рідним краєм, самотність, туга ("Як пес голодний, кинутий і гнаний...", "Стомився я вкрай...", "Серед юрби веселої...", "О сонце, всміхнись хоч мені..." та ін.).

Коли я вмер - забув, не знаю... Я в чорній прірві забуття... О краю мій, коханий краю, Коли ж це стратив я життя?!

(1925р.)

Образ смерті, що раз по раз спливає в емігрантській ліриці ("Однаково: більше не жити", "Коли я вмер", "Все більш і більш зникає рідний берег...", "Схилив я голову і йду поволі...", "О, не дурно в скорботах" та ін.).

Чужина - могила, чужина - труна, Душа на чужині, як чайка сумна...

(1927р.)

- І все ж оптимістичні ноти, життєлюбство поета навіть в умоваїх еміграції ("О. Кобилянській", "П.Д.", "Є слова, що білі-білі", "Була, як ніч, душа моя...", "Гіркий був келих життьовий", "Який шалений вітер" та ін.).

Як жити хочеться! Несказанно, безмірно...

Не надивився я ні на зелену землю,

Ні на далекі сині небеса.

Я не наслухався ні шуму рік широких,

Ні шелесту лісів дрімучих, темних,

Ні голосу пташок, що вихваляють світ.

- "Ніхто не одкидає великої щирості його емігрантських поезій, його чутливості до нових вражень і обставин. На еміграції в поезії Олеся з'являються кав'ярня ("Вона приходить завжди в певний час") і великоміський пейзаж ("Весна, Шенбрун і липові алеї"), з такою

непідробною силою вибухають в його рядках настрої ностальгії ("Прибув з України і все розказав", "В вигнанні дні течуть, як сльози")". Микола Зеров.


Читайте також:

  1. V Потреби та мотиви стимулюють пізнання себе та прагнення до саморозвитку.
  2. Аналізоване слово.
  3. З. Фрейд припускав, що розвиток має під собою дві рушійні сили: прагнення до задоволення і принцип реальності.
  4. Завершення української національно-демократичної революції, її наслідки та уроки
  5. Інтереси і прагнення соціально зрілої особистості
  6. Отже, виділяється дві сфери людського інтересу - ма­теріальна (прагнення до комфорту) і духовна (прагнення задовольнити цікавість).
  7. Прагнення до підвищення кваліфікації.
  8. Прагнення до пригнiчення потреби у залежностi з прагненням отримувати любов i турботу.
  9. Прагнення до світового панування папської влади.
  10. Рівень домагань — прагнення досягти мети тієї складності, на яку людина вважає себе здатною.
  11. Рідне слово. Книга для тих,хто навчає




Переглядів: 930

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тематична та емоційно-настроєва характеристика лірики. | Письменник, політик, людина.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.052 сек.