МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Основні етапи розробки збалансованої системи показниківРозробка збалансованої системи показників передбачає наступні дії (рис. 9.3): формування місії, бачення, стратегії підприємства, розробку стратегічних цілей, показників, за якими здійснюватиметься оцінка досягнення цих цілей, а також встановлення причинно-наслідкових зв’язків між ними, визначення норм для обраних показників, розробку конкретних заходів досягнення цілей і визначення пріоритетних ініціатив.
Рис. 9.3 – Розробка збалансованої системи показників
ЗСП являє собою процес, що має два напрямки: згори донизу - переведення місії, цінностей, бачення і стратегій у практичну площину реалізації стратегій, та знизу догори – реалізація системи. Для успішної розробки ЗСП слід дотримуватися двох принципів: по-перше, ЗСП повинна мати одну спрямованість з місією, цінностями, баченням і стратегіями підприємства і постійно їм відповідати; по-друге, слід фіксувати цілі та показники для кожної з чотирьох складових ЗСП. Типові показники, якими можна представити чотири складові ЗСП, наведені у табл. 9.1. Генерація цілей, їх відбір і уточнення повинні здійснюватися за допомогою колективних експертних методів, передбачати залучення до їх формулювання не тільки топ-менеджерів, але і ключових працівників, що потім і здійснюватимуть реалізацію стратегій. Таблиця 9.1 – Типові показники в розрізі чотирьох складових ЗСП
Після формулювання цілей, розробляється система показників, що їм відповідає. Показники діяльності – це інструменти, які дозволяють визначити, чи досягаються встановлені цілі, і чи рухається підприємство шляхом успішної реалізації стратегій. ЗСП кожного підприємства унікальна, навіть якщо побудована на основі подібних показників. Для виміру результатів досягнення тієї або іншої стратегічної мети можна використати різні показники. Доцільно розглядати різні варіанти для того, щоб обрати найбільш оптимальні показники для підприємства, що найкращим чином відображають його стратегію. Встановлення цілей і показників системи являє собою формування облікової відомості збалансованих показників, приклад якої наведений на рис. 9.4.
Рис. 9.4 – Приклад збалансованої облікової відомості Коли показники для кожної складової визначені, необхідно їх уточнити, тобто залишити лише ті показники, які точно фіксують суть стратегії підприємства. Необхідність уточнення показників ЗСП також обумовлена тим фактом, що більшість практиків радить уникати надмірної деталізації, оскільки це може призвести до розпилення зусиль підприємства. В разі необхідності можна розробити краще декілька збалансованих систем показників для реалізації окремих стратегій диверсифікованого підприємства за напрямками діяльності, не пов’язаними між собою. Можна також розробляти ЗСП для кожного підрозділу підприємства, встановивши між ними причинно-наслідкові зв’язки. Серед загальних критеріїв відбору показників слід відмітити наступні: o чіткий зв’язок зі стратегією підприємства; o показники повинні чітко відображати мету, яку прагне досягти підприємство; o кожний показник повинен мати кількісний вираз; o показники повинні бути доступні і зрозумілі; o показники повинні мати чітке визначення; o повинні бути збалансовані випереджаючі показники і показники, що запізнюються: на кожний з останніх повинен приходитися один або декілька випереджаючих показників. Дискусійним є питання щодо кількості показників, які повинні міститися у ЗСП. Історія розробки і впровадження ЗСП свідчить, що найбільш оптимальним є використання 20-25 показників, однак якщо стратегія вимагає 30 показників, це також можливо. Оптимальним є такий приблизний розподіл показників за складовими: - фінанси: 3-4 показники; - клієнти: 5-8 показників; - внутрішні бізнес-процеси: 5-10 показників; - навчання і розвиток: 3-6 показників. Для того, щоб отримати саме збалансовану систему показників, необхідно набір відібраних показників пов’язати причинно-наслідковими зв’язками або розробити стратегічну карту. Якщо зв’язки між показниками не встановлені, це заважає реалізації стратегій підприємства. Розробка стратегічних карт – це досить складна задача для підприємства. Стратегічна карта деталізує систему показників, фокусуючи увагу на основних напрямках діяльності. Стратегічна карта наочно демонструє взаємозв’язок між розробленими стратегічними цілями і показниками в розрізі основних складових ЗСП і служить демонстрацією логіки подальшого розвитку (рис. 9.5). Побудова стратегічної карти подібна побудуванню „дерева цілей” і використовує його основні принципи (співпідпорядкованість, розгортаність, співвідносна важливість), хоча інформаційне навантаження стратегічної карти набагато більше, оскільки вона містить не тільки стратегічні цілі і заходи, але ще і показники, а також відображає зв’язок між окремими складовими ЗСП та напрямок здійснення управлінських дій (розробка здійснюється згори донизу, а реалізація дій здійснюється у напрямку знизу догори).
Рис. 9.5 – Приклад моделі збалансованої системи показників
Після того, як визначені показники ЗСП, відібрані основні напрямки діяльності, що розкривають стратегію підприємства, встановлені причинно-наслідкові зв’язки між показниками і цілями, слід встановити норми показників ЗСП. Це дозволить при появі фактичних даних певним чином реагувати за встановленими показниками в процесі реалізації стратегій. При встановленні норм у ЗСП слід кількісно визначити, яких саме значень показників підприємство передбачає досягти у найближчі 3-5 років. Останнім кроком у розробці ЗСП є встановлення пріоритетних ініціатив, тобто виконання конкретних програм, проектів або набору заходів, які слід здійснити для реалізації стратегій підприємства. Для встановлення пріоритетних ініціатив доцільно спочатку проаналізувати всі поточні ініціативи, співставити їх зі стратегіями підприємства, ліквідувати нестратегічні ініціативи та розробити відсутні, визначити пріоритетність ініціатив, що залишилися.
Читайте також:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|