Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Сутність та функції ринку.

Т.4 Ринок. Ринкова система

1. Сутність та функції ринку.*

2. Структура та інфраструктура ринку.*

3. Закони функціонування ринку.*

4. Попит, пропозиція, ринкова рівновага.**

5. Еластичність попиту і пропозиції.***

6. Особливості формування ринкової економіки в Україні (самостійне вивчення).***

 

 

Ринок – сукупність економічних відносин між домогосподарствами, фірмами, організаціями і державою з приводу купівлі-продажу товарів та послуг, та механізм забезпечення цих процесів згідно з законами товарного виробництва.

Ознаки сучасного ринку:

1. наявність економічно та юридично незалежних суб’єктів

2. еквівалентний обмін товарів

3. конкуренція

4. стихійне ціноутворення

5. реальна інформація про ринок

6. «диктат» споживача – D<S

7. тенденція до монополізації

 

Функції ринку:

1) регулююча– забезпечує зв’язки між різними галузями, між попитом і споживанням; встановлює пропорції витрат і прибутків; забезпечує безперервність відтворення капіталу;

2) стимулююча– ринок сприяє тим виробникам, які найбільш раціонально використовують фактори виробництва; які скорочують індивідуальні затрати робочого часу, стимулює запровадження досягнень НТП в виробництво; спонукає виробників на виробництво нових видів продукції;

3) розподільча – якщо затрати індивідуального робочого часу на виробництво товарів перевищують суспільно необхідні затрати, то такі товари не витримають цінової конкуренції: тобто ринок розподіляє доходи виробників. Для одних виробників створюються умови для подальшого розвитку; для інших – настає питання подальшого існування. Відбувається соціальне розшарування суспільства за доходами.

4) інтегруюча – об’єднання економіки країни в одне ціле; створення системи зв’язків між сферами виробництва і споживання;

5) ціноутворююча – встановлення цін відповідно з законом вартості та врахуванням корисності.

6) інформаційна – ринок дає об’єктивну інформацію про попит і пропозицію товарів (корисність і затрати).про рівень витрат і доходів, про ефективність національної економіки в цілому.

 

2.Структура ринку:

1.ринок предметів споживання і послуг;

В структурі витрат економічно розвинених країн частка споживання складає 60-70% від ВВП. Купівля продаж відбувається в формі оптової і роздрібної торгівлі.

2.ринок засобів виробництва;

Товарами на ринку засобів виробництва є засоби праці (знаряддя, станки, інструменти, техніка) і предмети праці (це в основному - сировина)

3.ринок інформації;

Товарами на ньому виступають патенти, ліцензії, цінна інформація.

4.фінансовий ринок ( або ринок позичкових капіталів) - це механізм мобілізації та пере поділу тимчасово вільних фінансових ресурсів.

Фінансовій ринок включає:

а) ринок капіталів (інвестиційний ринок);

б) ринок кредитів;

в) ринок цінних паперів.

Товарами на ринку капіталів є вільні кошти окремих осіб, підприємств і держави, які можуть бути спрямовані на інвестиції: будівництво, реконструкцію, придбання засобів виробництва, МТЗ, придбання нової техніки і технології і т.п.

Кредитний ринок – це система відносин між позикодавцями (кредиторами) та позикоодержувачами з приводу позики в грошовій або товарній формі. Кредитор отримує певний дохід за надання кредиту в залежності від умов кредиту.

Ринок цінних паперів. Цінні папери – це грошові документи, які визначають взаємовідносини між суб’єктами ,що їх випустили (емітентами) і тими, хто їх придбав. Вони передбачають виплату доходу у вигляді відсотків або дивіденду.

5.валютний ринок;

Предметом купівлі-продажу на ньому є різні національні валюти. На валютному ринку встановлюються курси валют – ціна валют на внутрішньому ринку в залежності від рівня попиту і пропозиції на валюту та інших факторів.

6.ринок робочої сили;

Перетворення робочої сили на товар привело до виникнення ринку робочої сили. 7.тіньовий ринок

Тіньовим ринком називають сегмент економіки ,в межах якого відбувається позазаконна діяльність з метою отримання прибутку.

 

Для функціонування ринку необхідна наявність інфраструктури – комплексу галузей, систем, служб, які обслуговують ринок.

Інфраструктура ринку включає:

- підприємства оптової та роздрібної торгівлі

- кредитну систему та комерційні банки

- систему страхування та страхові компанії

- митну систему

- валютну систему

- громадські організації

- аудиторські фірми

- аукціони, ярмарки

- організації захисту прав працюючих за наймом

- .господарські суди

- торгові палати.

 

3. Ринковий механізм

Ринок функціонує у відповідності з ринковим механізмом.

Ринковий механізм – це система, яка забезпечує ефективний розподіл ресурсів, оптимальну організацію виробництва, економічно доцільний розподіл прибутків і встановлення об’єктивної ринкової ціни.

Складові частини ринкового механізму:

- попит;

- пропозиція;

- ціна;

- конкуренція.

Ринковий механізм сам забезпечує свою стабільність, це саморегульована система(тобто, він сам відновлює порушену рівновагу). Він діє у відповідності з законами ринкової економіки:

- закон попиту

- закон пропозиції

- закон ринкової рівноваги

- закон вартості

- закони грошового обігу

- закон конкуренції

 

4.Попит – це кількість товарів, яку споживачі спроможні купити за певними цінами протягом певного періоду часу.

Закон попиту: при зниженні ціни на одиницю продукції у споживачів виникає бажання купити її в більшій кількості і навпаки – підвищення ціни викликає скорочення попиту.

         
 
P
   
D1
 
 
   

 

 


Нецінові фактори попиту:

1. зміна уподобань споживачів;

2. зміна числа покупців;

3. зміна доходів звичайних споживачів товару;

4. зміна цін на пов’язані товари;

5. зміна очікувань;

6. сезонність.

Пропозиція – це кількість товарів, яку фірми згодні продати за певним рівнем цін протягом певного періоду часу.

1.Закон пропозиції: із зростанням ціни на товар фірми згодні продати його в більшій кількості і навпаки – із зниженням ціни кількість товаріу, яку пропонують для продажу зменшується.

 
 


S

 

 

       
 
 
   
Q


Нецінові фактори пропозиції:

1. зміна цін на сировину (ресурси)

2. кількість продавців на певному ринку

3. зміна рівня технології виробництва

4. державне вручання (податки, дотації)

5. ціни на інші товари

6. очікування (ефекти очікувань)

 

Стан ринкової рівноваги визначається шляхом співставлення попиту і пропозиції.

Ринкова рівновага – цетакий стан ринку, коли попит на товар дорівнює його пропозиції, тобто, продавці і покупці товару дійшли до компромісного рішення щодо ціни товару(згодні з нею).

.

P
S
т. О – точка ринкової рівноваги

P0 – ринкова рівноважна ціна

О
Q0 – рівноважна кількість продажу.

           
 
Po
   
 
     
Q
 

 


Рівноважна ціна – ціна, при якій попит і пропозиція співпадають. Це єдина стійка ціна на даному ринку, хоча вона може змінюватися під впливом різноманітних нецінових чинників.

 

5. Еластичність попиту характеризує чутливість споживача до зміни цін на товари або до зміни рівня доходів.

Розрізняють три види еластичності попиту:

а) еластичність попиту за ціною Ed показує наскільки змінюється величина попиту при зміні ціни товару на 1%

або

Якщо: - попит еластичний

- попит нееластичний

- попит одиничний (пропорційний)

- попит абсолютно нееластичний

- попит абсолютно еластичний

 

б) еластичність попиту за доходом EI показує наскільки змінюється попит на товар при зміні доходу споживача на 1%

або

 

В залежності від значення EI товари розрізняються

- товари першої необхідності

- товари вищої якості

- товари нижчої якості

- предмети розкоші

 

в) перехресна еластичність попиту характеризує відносну зміну попиту на певний товар при зміні ціни на інший товар Цей коефіцієнт характеризує пов'язаність товарів.

 

, або

Якщо: ЕCN >0 – товари С і N взаємозамінюючі;

ЕCN <0 – товариС і N взаємодоповнюючі;

ЕCN = 0 - товариС і N незалежні.

 

 

Еластичність пропозиції ES показує наскільки змінюється кількість пропозиції при зміні ціни товару.

Якщо:

ES > 1 – пропозиція еластична;

ES <1 – пропозиція нееластична;

ES = 0 – пропозиція абсолютно нееластична;

ES → ∞ - пропозиція абсолютно еластична.

 

Еластичність пропозиції залежить від тривалості ринкового періоду: довгострокового, короткострокового або миттєвого. Чим більша тривалість ринкового періоду, тим більш еластичною може бути пропозиція.

 

Питання для контролю знань:

1. Що таке ринкова економіка?*

2. Функції ринку.**

3. Особливості сучасного ринку.*

4. Ринкові моделі**

5. Структура сучасного ринку.**

6. Ринкова інфраструктура.*

7. Ринковий механізм, його функції.*

8. Закони ринкового механізму.**

9. Що таке попит?*

10. Пояснити закон попиту.**

11. Що таке пропозиція?

12. Пояснити закон пропозиції.**

13. Що характеризує еластичність попиту за ціною?***

14. Що характеризує еластичність попиту за доходом?***

15. Що характеризує перехресна еластичність попиту ?***

16. Поясніть економічний зміст еластичності пропозиції.***

17. Особливості формування ринкової економіки в Україні.***

 

Література:

1. Мочерний С.В. Основи економічних знань: Підр. – К.: Академія, 2000-р. 2.4, 106 – 115с.

2. Гальчинський А.С. та ін. Основи економічної теорії: - Підр.: -К.: Вища школа, 1995, - теми 9, 10, 114 - 155 с.

3. Основи економічної теорії. Підручник. За заг. редакцією Ю.В.Ніколенка. – К.: ЦУЛ, 2003. – гл.6, 135 - 147 с.

4. Основи економічної теорії./ Посібник. В.О.Рибалкін, М.О.Хмелевський та ін. – К.: ВЦ «Академія», 2003. – 2.1, 2.2, 126 – 132 с.


Читайте також:

  1. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  2. Алгоритм знаходження ДДНФ (ДКНФ) для даної булевої функції
  3. Але відмінні від значення функції в точці або значення не існує, то точка називається точкою усувного розриву функції .
  4. Аналіз коефіцієнтів цільової функції
  5. АРХІВНІ ДОВІДНИКИ В СИСТЕМІ НДА: ФУНКЦІЇ ТА СТРУКТУРА
  6. Асимптоти графіка функції
  7. Базальні ядра, їх функції, симптоми ураження
  8. Базові функції, логічні функції
  9. Банки як провідні суб’єкти фінансового посередництва. Функції банків.
  10. Банківська система та її основні функції
  11. Банківська система та її структура. Функції Центрального банку.
  12. Банківська система: сутність, принципи побудови та функції. особливості побудови банківської системи в Україн




Переглядів: 787

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Сензитивні періоди розвитку. | У зв’язках з громадськістю

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.024 сек.