Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ЛК.01 – Основи управлінських рішень 2 страница

Вивчення нового матеріалу

1. Вступна бесіда про навколишню природу.

Подивіться уважно навколо. Що ви бачите?

Згадайте, де ви відпочивали влітку, що спостерігали?

(Вчитель доповнює, пояснює: Сонце, небо, хмари, дерева, птахи, річ-

ки, моря, дощ, грім, райдуга, вода, яку ми п'ємо, повітря, яким ми дихає- мо... Як можна назвати все це одним словом? (Природа))

Чи можна назвати природою школу, будинки, машини? (Ні)

Чому? (Бо це створено руками людини.)

Отже, все, що зроблено і побудовано руками людини,— це руко- творний світ навколо нас.

Умовно природу поділяють на живу і неживу.

Як ви вважаєте, що належить до живої природи, а що — до не- живої?

(Учні відповідають, учитель підсумовує.)

До неживої природи належать сонце, місяць, зорі, вода, повітря, а також різне каміння, пісок, глина, ґрунт, який є необхідною умовою для життя рослин і багатьох тварин. До живої природи належать люди­на, рослини і тварини.

Чому природу поділили на живу і неживу? У чому полягає різниця між живою і неживою природою?

(Уточнюючи відповіді, вчитель підкреслює, що ознаками всього живого є те, що воно: народжується, живиться, дихає, росте, розмножується і відмирає. А предмети неживої природи цих ознак не мають.)

Чи може жива природа існувати без неживої? Чому?

Що потрібно рослинам, тваринам для життя? (Тепло, світло, вода, ґрунт, повітря)

Отже, жива природа не може існувати без неживої. Але жива при­рода впливає на неживу.

Чи пов'язані тварини і рослини між собою? Як? (Відповіді учнів)

Ви дізналися, що тварини живляться рослинами. Але є тварини, що їдять інших тварин. Такі зв'язки називаються ланцюжками живлення.

Наприклад:

КОЛОСОК   МИША   ЗМІЯ   ОРЕЛ
     

 

Спробуйте самостійно навести приклади ланцюжків живлення у природі. (Учні наводять приклади.)

Зараз ми з вами поговорили про життя рослин і тварин. А що ж по­трібно для життя людини? (Повітря, вода, їжа, тепло)

А чи змогла б жити без природи людина? (Ні)

Доведіть.

Учитель загадує загадку:

Куди вступиш — всюди маєш,

Хоч не бачиш — споживаєш. (Повітря)

Учитель пропонує учням закрити рукою ніс і рот.

Що ви відчуваєте?

Чому ви задихаєтеся?

Чого вам не вистачає?

(Учніроблять висновок:«Людині для життя потрібне повітря».)

Без повітря людина не може прожити навіть кілька хвилин. Вона постійно вдихає і видихає повітря, тобто дихає все своє життя.

Послухайте і відгадайте загадку:

Відома звіку рідина,

Усяк її вживає.

Буває хмаркою вона,

Сніжинкою буває,

Бува, як скло,

Крихка, тверда

Звичайна, підкажіть,... (вода).

Без води не можуть жити люди, тварини, рослини. Де немає води, там немає життя. Але всьому живому потрібна чиста вода. А щоб краще зро- зуміти, чи може людина жити без води, уважно послухайте оповідання.

НАВІЩО П'ЮТЬ ВОДУ?

Здається, запитання просте. А спитаєш, то виявляється, що з деся­ти чоловік тільки один знає, навіщо п'ють воду. Ти скажеш: воду п'ють тому, що хочеться.

А чому хочеться?

Тому, що без води не можна жити.

А жити не можна тому, що ми воду весь час витрачаємо і нам треба поповнювати її запас.

Подихай на холодне скло. Скло спітніє, вкриється краплинками води.

Звідки взялася вода? З тіла. Або ось ти жаркого дня спітнів. Звідки взявся піт? Знову ж таки — з тіла.

А якщо ти воду витрачаєш, то тобі треба її час від часу поповнюва-

За добу людина втрачає аж десять склянок води, отже, стільки ж тре­ба її випити або з'їсти.

А хіба воду їдять?

У тому то й справа, що їдять. У м'ясі, овочах, у хлібі, у будь-якій їжі води дуже багато.

(М. Ільїн)

Як ви гадаєте, чи може людина жити без їжі? (Ні)

Чому?

Людина не може жити не тільки без води, але й без їжі. Для того, щоб людина розвивалася і жила, їй необхідно їсти. Потрібно вживати їжу рослинного та тваринного походження.

III. Закріплення вивченого матеріалу

Робота з підручником (С. 21—23).

Учні виконують завдання у зошитах.

Гра «Поміркуй».

Класифікація предметних малюнків: жива і нежива природа, руко- творний світ.

Береза, гриб, місяць, сонце, річка, олівець, будинок, автомобіль, дів- чинка.

Відгадайте загадки.

До якої природи належать слова-відгадки?

♦ Голуба хустина, червоний клубок,

По хустині качається,

Людям усміхається. (Небо, сонце)

Прозорий, мов скло, а не вставиш у вікно. (Лід)

Не дерево, а з листками, Не сорочка, а зшита,

Не поле, а засіяне. (Книжка)

Біла латка, чорна латка По дереву скаче. (Сорока)

Хоч не шию я ніколи, а голок завжди доволі. (Їжак)

Всю ніч бродить навмання, Прокладає шлях до дня. (Місяць)

Червоне коромисло

Через річку повисло. (Веселка)

Шість ніг без копит. Ходить, а не стукотить. Літає, а не птиця. (Жук)

Підсумок уроку

Що належить до живої природи?

Що належить до неживої природи?

Що ми називаємо «рукотворним світом»?

Чи може людина жити без повітря, води, їжі? Гра «Хто більше?»

Учні об'єднуються в 3 команди. Одна команда називає предмети жи­вої природи, друга — неживої природи, третя — «рукотворного світу». Виграє та команда, яка назве більше предметів.

Домашнє завдання

Опрацювати статті у підручнику.

Дібрати по три загадки про предмети живої та неживої природи.

урок 7

Тема. Сонце

мета: розширити уявлення учнів про Сонце; з'ясувати роль Сон­ця для природи, формувати уявлення про тінь; розвивати спостереж- ливість за об'єктами природи; виховувати інтерес до традицій українсь- кого народу.

Обладнання: рулетка або метр, гномон — метровий кілок, сигналь- ні картки.

ХіД УРОКУ

I. Повторения вивченого на попередніх уроках

1. Учні згадують, що належить до живої та неживої природи.

2. Гра «Жива чи нежива природа».

Учитель називає слова, а учні, якщо це жива природа, піднімають сиг- нальні картки голубого кольору, якщо нежива — білого, предмети руко­творного світу — червоного кольору.

Буряк, береза, півень, сонце, сад, білка, автобус, земля, мати, качка, автомобіль, бабуся, підручник, землероб, шпак, кінь.

II. Робота над новим матеріалом 1. Розповідь вчителя.

— Коли ви поглянете на вечірнє небо, що ви там побачите?

Багато яскравих зірок горять на ньому. Їх ніхто не запалює. Вони самі там горять. Але є одна зірка, не схожа на інші. Що це за зірка? Нехай вам допоможе загадка: «Гарне, добре, на всіх людей дивиться, а людям на себе дивитися не дозволяє».

Напевно, ви здогадалися, що це Сонце.

Сонце, як і інші зірки,— величезна вогняна куля, що світиться! Це — зоря, яка складається з розжарених газів і випромінює у простір багато світла і тепла. Кожен з вас спостерігав: коли сходить сонце, настає день, при цьому чим вище воно піднімається над поверхнею землі, тим стає тепліше. Серед зір Сонце розташовано до нас найближче, тому ми ба- чимо його як велику кулю, що своїм світлом затьмарює інші небесні сві- тила. Ось чому зорі ми бачимо лише вночі у вигляді маленьких світлих крапочок. Ці зірки від Землі розташовані так далеко, що світло від них йде роками.

На відміну від Сонця, Земля — холодна тверда куля. Сама світитись вона не може. Її освітлює Сонце. Отже, Земля — не зірка. Земля — плане­та. Сонце і планети разом складають Сонячну систему, в якій є вісім ос- новних планет. У центрі Сонячної системи знаходиться Сонце. Найближ- че від усіх до Сонця знаходиться Меркурій, потім — Венера. Третя пла­нета за відстанню від Сонця — наша Земля. Далі йдуть Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун.

Якщо уявити собі Землю завбільшки в горошину, тоді Сонце, порів- няно із Землею, буде таке, як величезний кавун, Юпітер — велике яб- луко, Сатурн — звичайне яблуко, Уран і Нептун — дві вишні, Венера і Марс — маленькі горошинки, а Меркурій — зернятко проса.

Сонце посилає на землю світло і тепло. Без нього неможливе було б життя.

Земля — це єдина планета Сонячної системи, на якій ростуть росли­ни, живуть тварини і люди. На інших планетах поки що живих організ- мів не виявлено.

Уівіть собі, що сталося б на Землі, коли б погасло Сонце? (Якби Сон­це охололо, Земля поринула б у темряву, загинуло б усе живе.)

Діти, ми часто вживаємо слово небо. А що воно означає?

Небо — це товстий шар повітря, який оточує нашу Землю. На ньо­му ми бачимо Сонце, зорі, місяць, блискавку, хмари. Промені Сонця, проходячи крізь повітря, надають небу різного забарвлення — блакит- ного, червоного, рожевого.

Від чого ще, крім освітлення Сонцем, залежить колір неба? (При­чиною зміни кольору неба може бути кількість вологи в повітрі, наявність пилу, різних газів.)

Подумай і відгадай.

Що коло тебе біжить, а не доженеш? (Відповіді учнів.)

Так, це тінь. Що ж таке тінь? Це темний відбиток будь-якого не- прозорого предмета, освітленого з протилежного боку. Через нього не проходить сонячне світло, тому й створюється тінь.

Практична робота на вимірювання тіні від гномона.

Ця робота проводиться для того, щоб учні простежили за змінами висоти Сонця на небосхилі.

Один учень встановлює перпендикулярно до поверхні Землі гномон. Другий, у тому місці, де закінчується тінь, проводить рисочку, а третій вимірює відстань від гномона до рисочки. Це й буде довжина тіні, яка впала від гномона.

Робота з підручником.

Учні опрацьовують матеріали підручника (С. 24—25).

Читання оповідання «За лісом, за пралісом золота діжа сходить» за

Іваном Сенченком (С. 27), використовуючи ілюстрацію підручника (С. 26).

III. Закріплення вивченого матеріалу

1. Бесіда.

Що таке Сонце?

Що таке Земля?

Що знаходиться в середині Сонячної системи?

Яка планета є третьою за відстанню від Сонця?

Що падає від предметів, які освітлює Сонце?

Як можна, не дивлячись на Сонце, визначити, високо чи низько воно перебуває над поверхнею Землі?

У який час доби ви спостерігали найдовшу і найкоротшу тінь свою та від різних предметів (дерева, стовпа, будинка)?

Чому вранці холодніше, ніж опівдні?

Які зміни у природі вам доводилось спостерігати протягом дня?

(Так поступово вчитель підводить дітей до розуміння, що причиною цих явищ, які вони спостерігали, є Сонце.)

Послухайте віршований жарт В. Бутрім.

ЧОМУ БУВАЄ ДЕНЬ І НІЧ, АБО НЕДОВІРЛИВИЙ ЧОМУЧКО

Чому буває день і ніч? — Спитав синок у мами.

Земля — як велетенський м'яч, Бо форма така сама.

Дивись, я м'ячик поверну Червоним до віконця. Це значить: сторону одну Зігріє зараз Сонце. Червоний бік святкує день, А синій — ніч покрила! Тепер я повернула м'яч — Все навпаки зробила. Ось так на зміну ночі день Приходить,— каже мама. Син мовчки вислухав її, А потім мовив прямо:

Не вірю я тобі, пробач. Цього не може бути!

Бо ти сама крутила м'яч, А Землю хто покрутить?

Наші предки вважали Сонце «царем» неба, який удень освітлює і зігріває землю, а вночі ховається за землю, обходить її та вранці з'являється на Сході. Сонце живе в морях і звідти сходить. При його сході величезна кількість чортів піднімають його палями. Наші пращури віри- ли, що Сонце виходить з-під землі і біжить по поверхні невидимого неба, заходить у Землю і впродовж цілої ночі здійснює свій шлях під землею.

2. Розгадування кросворда.

Якщо ви правильно розгадаєте кросворд, то у виділених клітинках прочитаєте назву найпрекраснішої планети.

1 2

 

1, 5 — Поле незміряне, вівці незлічені, пастух рогатий. (Небо, зорі, Місяць)

4 — Біла смуга з безлічі зірок, що проходить через все зоряне небо, Молочний Шлях. Український народ здавна називав його... (Чумацький шлях).

Ключ: Земля.

IV. Підсумок уроку. Домашнє завдання

Знайти загадки про Сонце.

Зробити малюнок «Я вранці Сонце радо зустрічаю».

Придумати вранішнє привітання до Сонця.

УРОК 8

Тема. У царстві рослин

Мета: ознайомити учнів з розмаїттям рослинного світу, сформувати поняття дерева, кущі, трав'янисті рослини; ознайомити з функціональним призначенням органів рослин, показати пристосування рослин для по- ширення плодів і насіння; розвивати спостережливість; виховувати бе- режливе ставлення до природи, любов до рідного краю; почуття пре­красного в природі.

Обладнання: роздавальні картинки, плакати, таблиці, гербарій.

ХіД УРОКУ

Організаційний момент

Діти, яка пора року настала?

Як ви дізналися?

Які зміни відбулися в природі за тиждень?

Відгадайте загадку: «Невидимка ходить гаєм, всі дерева роздя- гає». (Осінь)

Актуалізація опорних знань

Що оточує нас у житті й одночасно живе своїм життям? (Рос- лини)

Які ви знаєте рослини? (Кущі, дерева, трави) Чим вони відріз- няються?

Де ростуть рослини?

Вивчення нового матеріалу 1. Розповідь з елементами бесіди.

Рослини поширені по всій земній кулі. На величезних просторах вони утворюють ліси, степи, луки. Населяють вони і водойми, ростуть навіть на скелях і в сипучих пісках. Де б вони не росли, їм завжди по- трібне сонячне світло і тепло, повітря, вода і ґрунт. Рослини збагачують повітря киснем, який потрібен для дихання людям і тваринам, роблять його чистішим і свіжішим. Тому рослини називають зеленими легеня- ми Землі. Завдяки повітрю ми живемо і повинні дбати про його чистоту. Адже забруднене повітря — велика загроза для всього живого. Потрібно більше насаджувати різноманітних рослин: дерев, кущів, квітів. У нашій школі є така традиція: кожен першокласник і випускник на згадку про себе садить біля школи дерево.

У природі є багато видів рослин: і дерева, і кущі, і трави.

Запам'ятайте, що дерево має тільки одне високе стебло (стовбур), у куща — кілька низьких міцних стебел. Трав'янисті рослини мають м'які, соковиті, зелені стебла.

Демонстрація таблиці, на якій зображені дерева, кущі, трав'янисті рослини.

Робота з підручником (С. 28—29).

Яку будову має кожна рослина? (Корінь, стебло, квітка, плоди з насінням)

Які спільні ознаки мають дерева і кущі?

Скільки стовбурів має дерево?

А кущ?

Чи мають стовбур трав'янисті рослини?

Робота з гербарієм «Органи рослин».

Розгляньте рослини, назвіть їх. Розкажіть про будову окремих рослин.

До якої групи вони належать?

Уважно послухайте загадку В. Бутрім та спробуйте відгадати її.

Що є спільного в калині, І смородині й шипшині, Бузині, бузку, ожині, Аґрусі, а ще в ліщині? Має також барбарис З ними кілька спільних рис. А от м'ята, і суниця, І кульбаба, і пшениця, І тополя, й кипариси Зовсім інші мають риси! (Це кущі.)

Як назвати одним словом м'яту, суницю, кульбабу, пшеницю? (Трави)

А що об'єднує тополю й кипариси? (Це дерева.)

Рослини розподіляють на культурні (рослини, які вирощують люді на городах, полях, в садах) та дикорослі (їх ніхто не садив, не доглядав за ними, вони ростуть самі.)

♦ Чи культурні ці рослини:

Помідор, гарбуз, малина,

Морква, жито, огірки,

Мак, кульбаба, буряки?

(Кульбаба — дикоросла рослина, а мак і малина бувають і культурни- ми, й дикорослими.)

Чи культурні ці рослини: Кабачки, кавун і дині, Абрикос і полуниці, Подорожник і пшениця?

(Помилково потрапив до переліку культурнихрослин подорожник.)

Фізкультхвилинка. У ч и т е л ь

Трава низенька, низенька, Дерева високі, високі. Вітер дерева колише, гойдає, То вправо, то вліво нахиляє, То вперед, то назад. То вниз пригинає. Птахи летять, відлітають, А діти за парти сідають.

У плодах дозріває насіння. Для поширення насіння рослини ма- ють різні пристосування: насінина клена — крильця, лопуха — гачечки, кульбаби — парашутики. Одні насінини розносяться вітром, а інші при- кріплюються гачечками до тварин і таким чином розповсюджуються.

Робота з підручником (С. 30—31).

Роль рослин у житті людей.

Рослини є головною їжею, ліками, кормом для тварин, сировиною для промисловості, будівельним матеріалом. Діти, нині багато видів рослин і тварин зникли або зникають (їх знищили). Багато з них занесено до Чер- воної книги — це перелік рослин і тварин, яким загрожує повне зникнен- ня на Землі. Цю книгу порівнюють з червоним знаком світлофора — сиг­налом, який сповіщає про загрозу і вимагає бути уважним та обережним.

Робота з ілюстраціями, малюнками рослин, які занесені до Червоної книги: підсніжник сніговий, дрібноплідна журавлина, півонія тонколис- та, ковила пухнастолиста тощо.

Зриваючи лісові та польові квіти, ми завдаємо непоправної шко- ди рослинному світу свого краю.

Пам'ятка

Кожен зелений листок, кожна травинка виділяє у повітря кисень. Без нього немає життя. Не топчи, не рви рослини даремно.

Найгарніша квітка та, що квітує там, де зросла. Не губи її!

Невеличкий скромний букет квітів говорить про те, що ти свідома, добра, бережлива людина.

Щоб згубити молоде дерево, потрібна хвилина, а виростити — роки. Не ламай черемху та інші кущі! Природа щедра до нас. Усе, що ми маємо,— від неї, то відплати їй своєю добротою, увагою, і вона буде щедрішою.

Узагальнення й систематизація знань

Гра «Посадирослину» (гра зм'ячем)

Ведучий кидає м'яч гравцям, які називають дикорослі рослини, куль- турні рослини, рослини, що занесені до Червоної книги.

Підсумок уроку

— У народі кажуть, що кожна людина у своєму житті повинна поса- дити дерево. Де б ви не були, ви повинні завжди пам'ятати, що не мож­на топтати траву, ламати дерева, зривати квіти.

Слова цього вірша повинні надихати вас на добрі справи.

Он повзе мурашка, ось хлюпоче річка. Не ламай ромашку, не топчи травичку. В зелені діброва, в китицях калина, Глянь, яка чудова наша Україна!

Домашнє завдання

Опрацювати статтю підручника.

Дібрати загадки про культурні й дикорослі рослини.

Підготувати рецепт лікарського чаю (за допомогою батьків).

УРОК 9

Тема. У царстві тварин

Мета: ознайомити учнів з різноманітним світом тварин; формувати поняття комахи, птахи, звірі; навчати їх розпізнавати за істотними зов- нішніми ознаками; розвивати логічне мислення через завдання на порів- няння, доведення, вилучення зайвого, встановлення взаємозв'язку між рослинами і тваринами, між самими тваринами; виховувати бережливе ставлення до всього живого.

Обладнання: картини із зображенням птахів, звірів, комах.

ХіД УРОКУ

I. Актуалізація знань учнів, повідомлення теми уроку

1. Вступна бесіда.

— Сьогодні ми поговоримо про світ природи. Адже кожної хвилини, щомиті всі ми спілкуємося з навколишнім світом. І, мабуть, ви вже встиг- ли помітити: все, що нас оточує, перебуває в нерозривному взаємозв'язку, живі організми повністю залежать від неживої природи. Та й у самій живій природі все пов'язане одне з одним. Ви також є невід'ємною частиною велетенського Всесвіту.

Тож я хотіла б розпочати наш урок з казки. А чому з казки? А тому, що в дитинстві все починається з казки.

А придивись, будь ласка, У лісі всюди казка. Вона блукає лісом. Прислухайся, будь ласка, У лісі всюди казка.

(С. Бабій)

ЩО ТАКЕ ЛІС?

Одного разу художник вирішив намалювати ліс. «Що таке ліс? — роз- мірковував він.— Звісно, ліс — це дерева».

І він намалював дуби, ялини, сосни, куші ліщини, зелену траву і яскраві квіти. А в куточку картини він намалював маленького чоловічка з довгою бородою — дідуся-лісовичка. Бо ж який це ліс без лісовичка?

Повісив художник свою картину на стіну, помилувався нею і кудись поїхав. Коли за деякий час він повернувся, то на картині побачив лише чорні стовбури дерев.

Що трапилося з лісом? Чому він пропав? — жахнувся він.

Ти забув намалювати гриби, — озвався дідусь-лісовичок.— Без гри- бів не буде лісу.

Художник взяв пензля й намалював знову дерева й кущі, траву, кві­ти, а серед трави — гриби. Проте ліс продовжував усихати.

Це тому, що у твоєму лісі немає комах,— зауважив лісовичок.

Художник знову взявся за пензля, і на квітах та листячку з'явилися

яскраві метелики і моторні жуки.

Ну, нарешті, все в порядку, — вирішив художник і, ще раз помилу- вавшись картиною, знову кудись поїхав.

А коли він невдовзі з'явився, то не повірив власним очам: на місці розкішного килима з квітів і трав була лише оголена земля. І дерева теж були голі, неначе взимку.

Художник підійшов ближче... і вжахнувся. Весь ліс було вкрито тов- стим шаром гусені та жуків.

Навіть лісовичок з острахом відсунувся на край картини і вигляд мав дуже засмучений.

Це ти в усьому винний! — заволав художник. — Ти наказав мені на­малювати комах. А вони з'їли весь ліс! Що ж робити? Невже я ніколи не зможу намалювати справжній ліс?

Ніколи,— мовив лісовичок,— якщо не намалюєш птахів. Тому, що справжній ліс не може існувати без птахів.

Художник не сперечався, взяв пензлі, фарби. Він знову намалював дерева, кущі, траву і квіти. Під деревами й у траві він хитро замаскував гриби, на листя посадив метеликів, бджіл і бабок, а на гілках з'явилися веселі птахи. Працював він довго. Та, коли йому здалося, що роботу за- кінчено, лісовичок мовив:


Мені затишно у цьому лісі. Однак я не хочу, щоб він знову за- гинув.

Але чому ж він тепер може загинути? Адже в ньому все є!

Не все,— сказав лісовичок.— Намалюй жабу і ящірку.

І художник намалював жабу та ящірку. І ще різних звірів.

Він закінчив роботу, коли надворі було темно. Художник хотів запа- лити світло, аби побачити, що ж у нього вийшло, та раптом почув якісь шерехи, форкання, тріск гілок.

Ось, нарешті, це справжній ліс,— почувся із темряви голос діду- ся-лісовичка. Тепер він буде жити. Тому що тут є все: і дерева, і гриби, і квіти, і тварини. Це — ліс.

Художник запалив світло й уважно подивився на картину.

Але лісовичок десь подівся.

А може, він просто причаївся у траві або сховався у кущах. Може, він заліз на дерево, і його не видно було серед листя. Та він міг заховатися в лісі де завгодно. Адже там живуть тисячі й тисячі мешканців, яких не- можливо побачити! Але всі вони неодмінно знаходяться в лісі.

(Ю. Дмитрієв)

Діти! Ця казка є доказом того, що у світі природи все тісно пов'язане одне з одним і не може існувати навіть без однієї, найменшої частинки. У природі все закономірно.

Ліс — одяг Землі, охоронець річок, збирач води, захисник ґрунту від вимивання, лікар, сторож здоров'я людини, дім для тварин.

Як підсумок відомостей про ліс пропоную вам прислів'я. Але воно зашифроване, тож потребує знання алфавіту.

Л І С — Н А Ш Е Б А Г А Т С Т В О

 

Багато лісу — не загублюй! Мало лісу — бережи! Нема лісу — посади!

— Розгадавши кросворд, ми дізнаємося тему нашого уроку.

         
           
           
               
                 
             
             

 

Смугаста кішка, живе в лісі. (Тигр)

Птах із великими очима, гострими кігтями, загнутим носом. (Сова)

Червонясту шубку має, По гілках вона стрибає, Горішки, шишки збирає. (Білка)

Хижий звір із темним хутром у білу смужку, впадає в сплячку. (Борсук)

Прийшла кума з довгим віником на бесіду з милим півником. (Лисиця)

Тварина багата і рогів багато. (Олень)

У лісі біля пня біготня і метушня: народ робочий весь день клопоче. (Мурашки)

Отже, тема нашого уроку — «Тварини лісу». Сьогодні ви дізнає- тесь, чому тварини живуть у лісі, чому ліс потребує охорони.

II. Вивчення нового матеріалу 1. Бесіда.

Я хочу запропонувати вам послухати уважно вірш.

Було у матері-Природи Дві донечки такої вроди: Хто їх побачив хоч на мить, Не міг забуть і розлюбить. Голубооку звали Флора, У неї очі, наче зорі. Завжди замріяна, тендітна, Ласкава, ніжна та привітна. А Фауна — швидка, як вітер, Могла з птахами полетіти, І за оленями стрибати, Та з білочками пустувати. Обидві світ живий любили, Відтак його боготворили. Тож вирішила мудра мати На посаг їм дарунки дати: Мрійливій Флорі — світ рослинний, А жвавій Фауні — тваринний, Щоб берегли і доглядали, Від всього злого захищали. Живуть в легендах і понині Живого світу дві богині.

Отже, діти, як називається рослинний світ? (Відповіді учнів.)

Правильно — флора. А тваринний? (Відповіді учнів.)

Теж правильно назвали — фауна.

Загалом розрізняють живу і неживу природу. Тварини, як і рослини,— це живі організми, частина живої природи.

Які ознаки властиві живим організмам? (Відповіді учнів.)

То чому ж живу природу поділили на рослин і тварин? Чим вони відрізняються? (Основна відмінність між рослинами і тваринами полягає в тому, як і чим вони живляться.)

Робота з підручником (С. 32).

Робота з малюнками із зображенням тварин лісу.

Які з них вам відомі?

Де ви їх бачили? Що цікаве про них знаєте?

Слухання аудіозапису «Голоси птахів».

Відгадування загадок.

Швидко скрізь вона літає, Безліч мошок поїдає, Під дахом гніздо будує,

Тільки в нас не зимує. (Ластівка)

Чорномазий, жовтодзьобий, Він за плугом важно ходить. Сторож вірний, друг полів, Перший вісник теплих днів. (Грак)

Не людина, а живе в хатці. (Шпак)

У вирій він не відлітає, Бо роботу й взимку має. Чути в лісі його стук, Дзьобом по корі: тук-тук! (Дятел)

Бідовий хлопчина В сірій кожушині По дворах стрибає, Крихти все збирає. (Горобець)

Як одним словом назвати цих тварин? (Птахи)

Розгляд птахів, зображених на ілюстрації в підручнику (С. 33).

Назвіть зображених птахів. Що ви про них знаєте?

Практична робота з визначення істотних ознак птахів.

Що спільного у зовнішній будові птахів?

З яких частин складається тіло птахів?

Чим вкрите тіло?

Що розміщено на голові?

Скільки ніг? Які вони?

Робота з підручником (С. 34). Проведення гри «Що нам треба знати й мати?»

Гра «Хто це?»

Учні беруть картинки із зображенням птахів та описують їх. 10. Бесіда про розмаїття комах. Робота з підручником (С. 32).

Розгляньте комах. Чим вони відрізняються? Що у них спільного?

Полічіть, скільки у комахи ніг.

Зі скількох частин складається тіло? Що є на тілі у комах?

Спробуйте відгадати назви комах.

Жучок крапчастий, червоненький, Корисний дуже, хоч маленький. На полі бажаний він гість: Шкідливу попелицю їсть. (Сонечко)

Ця комаха — трудівниця, Їй без діла не сидиться. Все над квітами літає,

Цілий день медок збирає. (Бджола)

От трудяги, так трудяги! Всі працюють, ділові! Дуже дружні ці комахи — Санітари лісові. (Мурашки)

В кожну квітку заглядає Волохатий цей товстун, Все гуде, медок шукає.

Він справжнісінький ласун! (Джміль)

Ніс довгий, голос тонкий.

Хто його вб'є, свою кров проллє. (Комар)

Гра «Яка тварина заблукала?» Розгляд ілюстрації на дошці.

Назвати тварину, що є зайвою у кожному рядку: І ряд — комахи, II — птахи, III — звірі.

Бесіда про звірів.

Відгадайте загадки.

Сіренька, маленька, хоч якого кота з місця стягне. (Миша)

В темнім лісі проживає, Довгий хвіст пухнастий має, А як вийде полювати, Бережись, мишва хвостата! (Лисиця)

З рогами, а не бик, Доять, а не корова, Кору обдирає,

А кошики не плете. (Коза)

Літо й осінь він старався, Досхочу він наїдався.

А на зиму спати ліг — Влаштував собі барліг. (Ведмідь)

♦ В полі, в лісі проживають, А хатиночок не мають. Довговухі стрибунці, Сірі й білі. Це... (зайці).

— Щоб дізнатись, як одним словом називаються ці тварини, складіть слово із поданих букв:


Читайте також:

  1. A) правові і процесуальні основи судово-медичної експертизи
  2. I. ОБРАЗОВАНИЕ СОЕДИНЕННЫХ ШТАТОВ 14 страница
  3. IV. Прийняття рішень у полі четвертої інформаційної ситуації
  4. R – розрахунковий опір грунту основи, це такий тиск, при якому глибина зон пластичних деформацій (t) рівна 1/4b.
  5. V. Прийняття рішень у полі п’ятої інформаційної ситуації
  6. VI. Прийняття рішень у полі шостої інформаційної ситуації
  7. А. В. Дудник 1 страница
  8. А. В. Дудник 10 страница
  9. А. В. Дудник 11 страница
  10. А. В. Дудник 12 страница
  11. А. В. Дудник 2 страница
  12. А. В. Дудник 3 страница




Переглядів: 819

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ЛК.01 – Основи управлінських рішень 1 страница | ЛК.01 – Основи управлінських рішень 3 страница

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.079 сек.