Покришка складається з каркаса З, подушкового шару 4, протектора 5, боковий 2 і бортів 6. Каркас виготовляють з кількох шарів прогумованої тканини (корду) і міцно приєднують до жорстких бортів, за допомогою яких покришка кріпиться на ободі колеса. У бортах вмонтовані осердя (кільця) 1 із стального дроту, обгорнуті стріч¬кою. Кільця захищають борти від розтягування і запобігають зіскакуванню шини з колеса.
Будова коліс вантажних і легкових автомобілів, колесо автомобіля складається з диска і обода. На вантажних автомобілях застосовують колеса з плоским ободом, що має два бортових кільця, одне з яких знімне . Знімне кільце кріпиться на ободі за допомогою розрізного знімного замкового кільця (ЗИЛ-130). В автомобілях ГАЗ-53А колесо має розширений обід з конічними полицями і знімне розрізне бортове кільце, яке одночасно виконує функції замкового кільця. На легкових автомобілях обід колеса нерозбіриий. Крім двох бортів, посередині є заглиблення, призначене для монтажу покришки на обід. Диски коліс мають конічні отвори, за допомогою яких колесо встановлюють на шпильки маточини. Гайки коліс також мають конус. Збіг конусів гайок з конусними отворами на дисках забезпечує правильне ценгтрування коліс . У вантажних автомобілях на задню вісь установлюють два колеса з кожного боку. Внутрішні колеса закріплені на шпильках ковпачковими гайками (футорками), що мають зовнішню і внутрішню різьбу, а зовнішні колеса — гайками з конусом. Щоб запобігти самовідкручуванню гайок під час прискорення і гальмування автомобіля на деяких вантажних автомобілях гайки лівого боку мають ліву різьбу, а гайки правого боку — праву. Кути встановлення передніх коліс.
Щоб забезпечити легкість керування автомобілем, його стійкість і рівномірне спрацювання шин, передні колеса і шворні поворотних цапф установлюють у певне положення. Конструкція передньої осі дає можливість дістати розвал і сходження передніх коліс, поперечний (боковий) і поздовжній кути нахилу шворнів. Кути установлення передніх коліс:
а — розвал колеса і поперечний нахил шворня; б — поздовжній нахил шворня; в — сходження і найбільші кути повороту коліс
Розвал коліс — це нахил площини обертання коліс до вертикалі. Якщо верхня частина колеса нахилена від автомобіля назовні, розвал позитивний, якщо всередину — негативний. В автомобіля ГАЗ-53А розвал коліс повинен бути 1° ± 0,25°. Поперечний нахил шворня — це нахил його верхнього кінця всередину (до середини балки переднього моста). Кут між віссю шворня і вертикаллю в поперечній площині повинен бути 8° ± 0,5° (ГАЗ-53А). Поздовжній нахил шворня — це нахил верхнього кінця шворня назад від вертикалі, він має бути 2,5° ± 0,5° (ГАЗ-53А). Сходження коліс — це встановлення їх у площині обертання під кутом до поздовжньої осі автомобіля. В автомобіля ГАЗ-53А сходження коліс (різниця відстаней А і Б між внутрішніми краями шин, виміряних в одній горизонтальній площині) дорівнює 1,5...3,0 мм. Поперечний нахил шворня і позитивний розвал коліс полегшують керування автомобілем. Поздовжній нахил шворня забезпечує стійкість автомобіля, що рухається. Сходження запобігає коченню по розхідних дугах коліс, що мають позитивний розвал. У кожної моделі автомобіля свої кути встановлення коліс, значення яких вказують у технічній характеристиці автомобілів. У вантажних автомобілях усі названі кути, крім сходження коліс, не регулюються і забезпечуються точністю виготовлення відповідних спряжених деталей на заводі. В легкових автомобілях з незалежною підвіскою передніх коліс розвал, сходжен¬ня коліс і кути нахилу шворнів можна регулювати. Для мащення підшипників маточин передніх коліс застосовують спеціальне консистентне (густе) мастило. Ковзні і різьбові пальці, втулки підвіски, підшипники шворнів поворотних цапф і кульові шарніри поворотних стояків змащують густим мастилом через маслянки. Ресорні листи змащують графітним мастилом. У міру необхідності в амортизатори слід доливати рідину. Ця рідина складається із суміші мінеральних масел. Вона повинна мати низьку температуру застигання, невисоку в'язкість, що мало залежить від зміни температури, добру мастильну здатність. Таким вимогам відповідає суміш трансформаторного і турбінного масел. Для телескопічних амортизаторів рекомсчідується суміш 50 % трансформаторного і 50 % турбінного масел або амортизаційна рідина ЛЖ-12Т. Автомобільні шиниАвтомобільні шини поглинають поштовхи від нерівностей дороги, значно розвантажуючи деталі підвіски. На сучасних автомобілях установлюють пневматичні шини, які бувають камерними і безкамерними. В автомобілях ГАЗ-53А і ЗИЛ-130 застосовують камерну шину. Вона складається з покришки, камери з вентилем і ободової стрічки, яка захищає камеру від стирання ободом колеса і защемлення краями покришки. Розріз покришки
Подушковий шар гуми, який розміщений між протектором і каркасом захищає останній від пошкодження Візерунок протектора залежить від призначення покришки, наприклад, для роботи в умовах бездоріжжя (м'який грунт, пісок, сніг) застосовують шини з крупним візерунком протектора, на дорогах з твердим покриттям — з дрібним візерунком. У покришках типу Р і РС нитки корду розміщені на найменшій відстані між бортами; таке розміщення називається радіальним. У цих покришках нитки в суміжних шарах не перехрещуються, навантаження від внутрішнього тиску на нитки, порівняно із звичайними шинами, смешується вдвоє, зони також менше нагріваються. Для збільшення міцності шин Р і РС подушковий шар вигоговляють з трьох — шести шарів малорозтяжного металевого або віскозного корду, нитки якого розміщені майже вздовж окружності. Покришка типу РС має знімний протектор, що складається з кількох кілець, які виготовляють з протекторної гуми, зміцненої металокордом. Якщо кільця спрацьовуються, їх замінюють новими. При цьому треба, щоб нове кільце мало такий самий візерунок і його спрацювання було однаковим з рештою кілець. Навіть незначне зменшення тиску повітря в цих шинах може спричинити прокручування кілець і псування шини. Камера — замкнутий гумовий рукав, у який нагнітають повітря через вмонтований у неї вентиль — клапан, що пропускає повітря тільки в камеру. Основні деталі вентиля — гумовометалевий корпус, золотник, який складається з ніпеля і клапана з пружиною, і ковпачок . Під час накачування шини клапан під тиском повітря, долаючи силу пружності пружини, відкривається, а коли повітря не подається, пружина закриває клапан, і, отже, повітря з камери не випускатиметься. Щоб полегшити накачування повітря, наконечник шланга насоса для шин має стержень, який при з'єднанні шланга з вентилем примусово відкр¬ває клапан. Коли наконечник шланга викручують з вентиля, клапан звільняється.
На бокову поверхню покришки і камери наносять їх розміри в дюймах. Перше число означає ширину профіля В, друге — діаметр обода колеса . Розміри шин і тиск повітря в них наведено в таблиці.
Модель автомобіля
Розмір шини
Тиск повітря в шинах коліс, кПа (кгс/см2)
Тип шини
мм
дюйми
передніх
задніх
ГАЗ-53А ЗИЛ-130 ГАЗ-24 «Волга»
240 X 508 260 X 508 185 X 355
8,25 X 20 9,0 X 20 7,35 X 14
280(2,8) 350(3,5) 170(1,7)
430(4,3) 500(5,0) 170(1,7)
Камерна Те саме Камерна або безкамерна
У деяких шинах діаметр профілю і ободи позначено в міліметрах (260Х 508). Крім розміру шини, на покришці поставлене клеймо із зазначенням заводу, що випустив шину, місяця і року випуску та номера. Наприклад, О IV 78,250078845 розшифровується так: О — Омський шинний завод, IV — квітень, 78 — рік випуску, 250078845 — номер покришки. Останнім часом застосовуються і безкамерні шини, в яких шина складається тільки з покришки. На відміну від звичайної покришки у безкамерній шині на зовнішній поверхні бортової частини нанесені кільцеві ущільнювачі з еластичної гуми з кількома бортиками по окружності. Внутрішня поверхня безкамерної шини покрита повітронепроникним шаром гуми. Обід колеса з безкамерною шиною повинен бути герметичним. Вентиль закріплений на ободі диска, і місце з'єднання з ним ущільнене гумовими прокладками. Кромки борта повинні бути рівними. Безкамерну шину, що втратила герметичність, можна використати як звичайну покришку, всередину якої вкладають камеру. Правила демонтажу, монтажу та експлуатації шин.Прийоми монтажу шин автомобіля ЗИЛ-130:
а — борт покришки відтискують прямою лопаткою вниз; б — борт покришки продовжують відтискувати вниз прямою лопаткою і лопаткою з кривим захватом; в — борт покришки знімають з конічної полички; г — прямою лопаткою відтискують замкове кільце з канавки обода колеса; д — замкове кільце піднімають лопаткою з кривим захватом; е — пряму лопатку ставлять під замкове кільце; є — замкове кільце, підтримуючи рукою, витискають прямою лопат¬кою; ж — після перевертання диск колеса виймають з шини
Перед встановленням шини на обід колеса вантажного автомобіля у покришку вкладають камеру й ободову стрічку. Складену шину надівають на обід колеса, в отвір обода вставляють вентиль. Піднявши шину з боку вентиля, надівають її протилежний бік на обід, встановлюючи бортове кільце, потім замкове, втискуючи його в канавку до повної посадки. Змонтоване колесо вставляють у захисну загородку и накачують повітря доти, поки тиск у шинах становитиме 60...150 кПа (0,6... ...1,5 кгс/см2). Після цього борт покришки розправляють, б'ючи дерев'яним молотком по зовнішньому краю замкового кільця. Борт шини повинен повністю сісти на полиці обода і кільця. Після цього повітря накачують у шину до тиску, вказаного в інструкції по експлуатації автомобіля. Під час демонтажу шини необхідно повністю випустити з неї повітря, а потім, користуючись монтажними лопатками, зняти замкові і бортові кільця так, як показано на малюнку. Спочатку прямою лопаткою відтискують борт униз (а), потім у паз, що утворився, вводять лопатку з кривим захватом (б) і, пересуваючи обидві лопатки по окружності обода, відокремлюють борт покришки від замкового кільця (в). Замкове кільце відтискують прямою лопаткою (г), піднімають угору лопаткою з кривим захватом (д) і, утримуючи в цьому положенні плоску лопатку, вводять її з торця під замкове кільце (е). Потім, підтримуючи замкове кільце рукою, прямою лопаткою виводять його із заглиблення обода (є). Знімають нерозрізне бортове кільце і, перевернувши покришку, знімають борт покришки з конічної полиці обода (ж). Монтаж шини на обід колеса легкового автомобіля починають з установлення покришки. Покришку одним бортом надівають на обід колеса, після цього в неї вкладають камеру. При цьому необхідно спочатку вставити вентиль в отвір обода, а потім усю камеру закласти в покришку. Після цього покришку з одного боку стискують так, щоб другий борт знаходився у наглибшому місці обода, і монтажними лопатками поступово пересувають другий борт за край обода. Це треба робити обережно, щоб не притиснути камери монтажною лопаткою. Потім накачують у шину повітря до норми і перевіряють, щоб борт покришки був щільно притиснутий до бортів обода. Монтаж безкамерних шин треба виконувати дуже обережно, щоб не пошкодити бортів, оскільки це порушить герметичність шини. Для полегшення посадки шини на обід застосовують обтискну стрічку. Щоб перевірити герметичність шини, її після накачування занурюють у ванну з водою. Якщо ванни немає, то ділянку між бортом шини і закраїною обода колеса змочують мильною водою. Нові шини для встановлення на автомобіль треба добирати з однаковим візерунком протектора. Покришки, які були в експлуатації, треба комплектувати за візерунком протектора і за ступенем спрацювання. Спрацювання передніх і задніх шин неоднакове. Щоб спрацювання шин було рівномірним, потрібно періодично, через кожні 5000...6000 км пробігу міняти їх місцями відповідно до заводської інструкції. Для кожної моделі автомобіля встановлено норми тиску повітря в шинах, які наведено в таблиці вище Відхилення від норм тиску допускається для вантажних автомобілів у межах ± 20 кПа (0,2 кгс/см2), а для легкових ± 10 кПа (ОД кгс/см2). Більші відхилення значно скорочують строк служби шин. Підвищений тиск повітря в шинах призводить до перевантаження ниток каркаса та їх руйнування, до нерівномірного спрацювання протектора. Ще небезпечніше зменшення тиску; пониження тиску на 25 % скорочує строк служби шин на 50 %. Категорично забороняється їздити на спущених шикях навіть на коротку відстань, оскільки це призводить до повного руйнування покришки. Перед виїздом з автотранспортного підприємства і в дорозі необхідно стежити за тиском повітря в шинах. Тиск перевіряють тільки манометром. Накачують повітря в шини компресором або ручним насосом. На кожному автомобілі шини розраховані на певне навантаження. Збільшення навантаження призводять до надмірного прогинання шин, внаслідок цього під час робои перегрівається шина, спрацьовується каркас, відшаровуються протектор. Перевантажена шина при наїзді на різні предмети легко руйнується. Шини можуть бути перевантажені під час перевезення вантажу, що перевищує норму навантаження на автомобіль або якщо вантаж неправильно розміщений у кузові (зміщення вантажу на один бік або назад), чи їзді на одній шині при спарених шинах, використанні шин неоднакового діаметра. Покришки з пробоїнами та іншими механічними пошкодженнями, крізь які волога може потрапити в каркас і спричинити його загнивання, відремонтувати не можна. Тому покришки, що мають навіть незначні механічні пошкодження, треба здавати в ремонт. Під час обертання колеса виникають великі інерційні сили. Якщо маса колеса по окружності неоднакова, то з'являється биття і покришка поступово руйнується. На багатьох автомобілях, у тому числі ЗИЛ-130 і ГАЗ-24 «Волга», є тягарці для балансування коліс» які можна переміщати по окружності обода. Майстерність водіння автомобіля, правильний вибір режиму роботи шин у різних умовах можуть значно збільшити їх пробіг. Велика швидкість на поворотах і по поганій дорозі, різке гальмування і рушання автомобіля з місця, пробуксовування коліс, їзда по трамвайних рейках і щільно до броЕки тротуару призводить до псування і швидкого спрацювання шин. Під час роботи і при поставленні автомобіля в гараж треба уникати наїздів на різні нафтопродукти, оскільки вони руйнують гуму. Якщо автомобіль ставлять на тривалий час, шини треба розвантажити, встановивши автомобіль на козли. Обшиповка шин. Для поліпшення зчеплення шин з дорогою застосовуються шипи протиковзання. Шипи виготовляють з твердих сплавів. Встановлюють їх у шину за допомогою особливого пневматичного пістолета. Висота шипа над поверхнею шини 1.5...2 мм. Гальмівний шлях під час їзди на шинах з шинами скорочується майже вдвічі. Особливо ефективні шипи під час руху по обледенілих і укочених снігових дорогах. Шипи, як показує досвід їх застосування, служать близько ЗО 000 км пробігу. На дорогах з твердим сухим покриттям шини з шипами не приносять користі. Експлуатація автомобіля в умовах бездоріжжя потребує застосування додаткових засобів підвищення прохідності, до яких відкосять кільцеві і тракові ланцюги протиковзання, металеві колійні сітки та ін. Найпоширенішим засобом є ланцюги протиковзання. Ланцюги мають бути добре натягнутими і закріпленими.