МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Духовна сфера суспільства.Соціальна сфера суспільства.
Соціальна сфера, у найзагальнішому (тобто філософському) її розгляді, є деяка системна цілісність – цілісна безліч елементів, що перебувають між собою у певних стосунках і зв’язках. Соціальна сфера суспільства – переважно предмет соціологічного знання. Соціальна філософія, представляючи осмислення громадського життя з позиції природи і сенсу існування людини, взаємовідносин свободи і необхідності, спрямованості соціальної еволюції, не зупиняється на соціологічному підході до соціальної сфери суспільства. Широко застосовуючи дискусійні методи осмислення соціальної реальності, соціальна філософія формулює основні принципи соціального буття людини, розглядаючи людину як соціальну істоту. У конкретного індивіда соціальність виступає комунікабельністю з іншими індивідами. Соціальні особисті якості виявляються не просто результатом впливу суспільства на окремого члена, а соціально сформованою якістю суб’єктності, особи. Залучення індивіда у сферу соціального, комунікація із соціальним здійснюється, як правило, через окремі структурні об’єднання індивідів – професійні, конфесійні, кланові, статево-вікові, політичні та ін. Рольові, статусні, престижні інтереси й організації індивіда знов-таки визначаються масштабністю і глибиною комунікативних зв’язків, у світлі яких здійснюється бачення практично всіх проблем життєдіяльності особи. Тільки керуючись колективістськими нормами поведінки, індивід виявляє соціальні якості. Колективістські норми – приналежність різного рівня людським спільностям та об’єднанням. Тому норми далеко не завжди скоординовані, можуть в принципі збігатися, але можуть бути і контрарними (протилежними). Людство ще не знайшло більш-менш прийнятної й обґрунтованої відповіді на питання, що ж таке «соціальне». Тому в сучасних умовах, як і дві тисячі років тому, над виявленням якості соціального явища варто подумати.
Поняття «духовне», «духовність» завжди мали у філософії фундаментальне значення. Вони відіграють визначну роль у ключових проблемах: людина, її місце і призначення у світі, зміст її буття, культура, суспільне життя тощо. Поняття «духовне», «духовність» є похідними від слова «дух» (лат. spirit та грець. пневма), що зустрічається вже в античній культурі та означає «рухливе повітря», «дихання», носія життя, його енергетичний, активно-творчий початок. Уже в первісну епоху складаються перші уявлення про духовність. Тут панує ідея одухотвореності всього світу, що втілена у понятті «демон», яке означало властиву кожній речі живлющу одухотворену силу. Але поняття «духовності» як специфічної людської властивості ще не було. Воно сформувалося в античності, де активно використовувалися поняття «логос», «пневма» як космічні початки. На відміну від натурфілософії вже у Платона розмежовується та протиставляється тілесне й духовне. Арістотель розглядає тілесне та духовне як рівно необхідні, хоча і з різних причин, початки буття. Новий підхід формулюється у християнській традиції. Тут дух має обличчя, розуміється як уособлений Абсолют. Дух Святий означає животворну силу божества. Водночас виникає уявлення про наявність розумної душі як специфічної ознаки людини, яка виділяє її з тваринного світу та уподібнює Богу (Фома Аквінський). Починаючи з епохи Відродження, поняття «духу» вже частіше стає визначенням активного початку людини, її творчої потенції, пригладжувалось протиставленням духовного та тілесного. Проте ці завоювання філософської думки на шляху осягнення духовності багато в чому втрачені в епоху Просвітництва, що раціоналізувала людину та витіснила поняття духу із засобів визначення людини. Ця тенденція стала силою у матеріалістичній традиції. «Дух», «духовне» стали синонімами свідомого, розумного. Духовне життя у марксистській філософії тривалий період ототожнювалося з процесом виробництва та відтворенням свідомості, а духовне життя особи, її духовний світ залишалися поза межами філософського міркування. Душа і духовне зводились до психологічного і теж не стали предметом філософського дослідження. Проте у вітчизняній філософській традиції увага до проблеми духовності була завжди великою. Вже Київська Русь успішно сформувала духовно-моральний ідеал із перевагою духовного над матеріальним, щоб підтримати духовну домінанту життя. («Повість минулих літ», «Домострой» тощо). Проблема духовності була провідною в російській релігійній філософії кінця ХІХ - початку ХХ ст. Її розробка пов’язана з іменами Ф.Достоєвського, В. Соловйова, Л.Толстого, М.Бердяєва, П.Флоренського, С.Булгакова. В сучасній філософії проблема духовності набуває дедалі більшої актуальності. Це пов’язано з загальним антропологічним поворотом, що стався у сучасній філософії, і з прагненням подолати раціоналізм та ірраціоналізм у розумінні людини, з обміркуванням підстав глобальної духовної кризи, що вразила людство у ХХ ст., пошуком шляхів її подолання. Життя суспільства – складний, цілісний процес активно-творчої діяльності людей, яка спрямована на засвоєння та перетворення світу, створення, збереження, примноження, засвоєння культури, у ході чого задовольняються, виробляються, розвиваються людські потреби. Світ культури – це світ предметів, наповнений ідеальним змістом та значенням, у яких закодована, акумульована соціальна інформація, досвід багатьох поколінь. У світ культури, в якому розгортається життя суспільства, входять цінності та норми, ідеї та образи, звичаї та традиції. У реальному суспільному житті щільно переплетені та рівно необхідні матеріальне, речове та ідеальне, духовне. Духовне пронизує усі сфери суспільного життя – економічну, соціальну, політичну, суто духовну. Адже у будь-якому виді діяльності людина прагне задовольнити не тільки матеріальні, але й духовні потреби. Духовне життя суспільства охоплює не тільки ідеальні явища, але й суб’єктів духовного життя, які мають певні потреби, інтереси, ідеали, а також соціальні інститути, що займаються виробництвом, розподілом та зберіганням духовних цінностей (клуби, бібліотеки, театри, музеї, навчальні заклади, релігійні та суспільні організації тощо). Отже, духовна сфера – це духовне життя людей, яке цілеспрямовано організується суспільством.
Читайте також:
|
||||||||
|