Раціональність фактичного асортименту продукції визначають за формулою рангового коефіцієнту кореляції Спірмена, яка відображає взаємозв'язок структури асортименту та рівня рентабельності кожної асортиментної групи:
,
де Cor – коефіцієнт раціональності асортименту продукції;
Соі – ранг випуску і –тої асортиментної групи в порядку убування величин;
Срі – ранг рентабельності і‑асортиментної групи в порядку убування величин;
n – кількість асортиментних груп;
6 – коригуючий множник.
Коефіцієнт кореляції категорій (Cor) змінюється від -1 (зі зростанням категорії одного з параметрів категорія другого параметру має тенденцію до зниження) до +1 (зі зростанням одного з параметрів категорія другого параметру має тенденцію до збільшення). За раціональної структури асортименту має місце суттєвий позитивний зв’язок між обсягом випуску асортиментних груп продукції та їх рентабельністю, тобто Соrопт > 0,6…0,7.
Приклад:
Ранговий аналіз асортименту продукції ВАТ «Завод ім. Фрунзе»
Асортиментна група
Питома вага випуску, %
Рентабельність, %
Ранг випуску (Соі )
Ранг рентабельності (Срі )
Різниця рангів (Соі - Срі )
Сітки
-2
Решета для агроринку
-2
Стелажні системи
Полиці
Ємності для сміття
Скриньки почтові
Перфоровані полотна загального призначення
-2
Шафи
Лавки
Коефіцієнт рангової кореляції
Висновок: асортимент продукції ВАТ «Завод ім. Фрунзе» має низький рівень раціональності. Особливу увагу слід приділити продукції з асортиментної групи "Лавки", оскільки саме за цією групою спостерігається основний дисбаланс асортименту (у загальному обсязі випуску продукції "Лавки" займають лише 2 %, хоча їх реалізація забезпечує найвищій рівень рентабельності, який дорівнює 39 %). Лідером за обсягами виробництва є продукція асортиментної групи "Решета для агроринку" (37 %) при рівні рентабельності 20 %. Не зовсім логічно виглядає і розподіл обсягів виробництва за асортиментними групами "Стелажні системи", "Полиці", "Ємності для сміття", оскільки при рівні рентабельності 25 % вони займають лише 3-4 % в загальному обсязі виробництва.