МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Питання до самоконтролюВСТУП
Ринкова економіка формує жорсткі умови функціонування підприємств, що обумовлюються не тільки наявністю конкуренції та високими вимогами до якості продукції, але й необхідністю гнучко реагувати на зміни ринкової ситуації, яка не завжди сприяє процвітанню підприємств. Успіх підприємства залежить від здатності оперативно змінювати структуру виробництва і управління, розробляти нову продукцію, впроваджувати у виробництво нові технології, а також правильно планувати обсяги виробництва, інвестицій та прибутків для досягнення максимально можливої ефективності діяльності підприємства та забезпечення його існування у довгостроковій перспективі. Стратегічне управління – це концепція інтегрального підходу до управління діяльністю підприємства, яка дозволяє: – порівнювати цілі розвитку підприємства, які відображають його орієнтацію в процесі адаптації до зовнішнього середовища, що відбивається у заходах спрямованих на уникнення або пом’якшення загроз і розвитку можливостей, враховуючи потенціал підприємства; – здійснювати процес формулювання стратегії відповідно до внутрішніх та зовнішніх можливостей розвитку підприємства через досягнення встановлених цілей; – організовувати і стимулювати діяльність підприємства по досягненню цілей на основі забезпечення виконання розроблених стратегій. Стратегічне управління є невід’ємною частиною циклу економічних дисциплін. Знання основ стратегічного управління необхідні багатьом працівникам різних підрозділів підприємств незалежно від форми власності і організаційно-правової форми господарювання. Навчальна програма даної дисципліни охоплює різні аспекти стратегічної діяльності підприємств, які функціонують у ринковому середовищі. Головна ціль курсу – засвоєння студентами сутності й особливостей стратегічного управління на підприємстві; закладення основи знань теоретико-методологічних аспектів та навичок практичного застосування прийомів і методів формулювання стратегій; отримання навичок розробки стратегічних планів, проектів і програм; створення системи стратегічного управління та забезпечення її ефективного функціонування у динамічному ринковому середовищі; ознайомлення з вітчизняним та зарубіжним досвідом застосування стратегічного управління. Поєднання теорії й практики стратегічного управління допоможе сформувати конкурентоспроможного фахівця, здатного вирішувати складні завдання як окремих підприємств, так і економіки в цілому. 1 ЗМІНИ ТА РОЗВИТОК ПІДПРИЄМСТВА
1.1 Природа змін у соціально-технічних системах, причини змін
Підприємство може розглядатися як соціально-технічна система. Технічна підсистема включає не тільки устаткування, але й процедури організації виробництва, компонування робочих місць, раціонального використання виробничих площ, навчання працівників передовим технологіям та інші напрямки підвищення їхньої кваліфікації. Соціальна підсистема повинна забезпечувати ефективну роботу технічної системи. Вона включає підбор і просування кадрів, забезпечення розподілу відповідальності в ході прийняття рішень, ефективну систему оплати праці й преміювання, вирішення проблеми статусу. Ціль організаційного дизайну такої соціально-технічної системи полягає у досягненні оптимальної відповідності між технічною системою підприємства і його соціальною структурою. Соціально-технічні системи є відкритими системами, тому зміни в них – явища природні і неминучі. Зміни у соціально-технічних системах здебільшого э реакцією на зміни у зовнішньому середовищі (науково-технічний прогрес, інфляція, зміни в державному регулюванні тощо), хоча для змін можуть бути і внутрішні причини (будь-які зміни виробничого потенціалу).
1.2 Характеристика розвитку підприємства
Об’єктивність постійних змін внутрішнього та зовнішнього середовища висуває необхідність забезпечення сталого розвитку підприємства. Організаційний розвиток – це довготривала робота щодо вдосконалення процесів вирішення організаційних проблем та оновлення підприємства за допомогою агентів (каталізаторів) змін шляхом більш ефективного спільного регулювання з використанням культурних постулатів, теорій і технологій прикладної науки про поведінку. Розвиток підприємства можна класифікувати за трьома видами: продуктовий, техніко-технологічний та організаційно-управлінський. Розвиток підприємства пов’язаний з такими поняттями як новація, нововведення, інновація й інноваційний процес. Вони мають різне смислове значення, однак серед вчених і фахівців єдиного погляду на визначення цих понять немає. Управління процесом організаційного розвитку повинно здійснюватися відповідально, його ефективність має одержувати оцінку. 1.3 Нововведення та розвиток підприємства
Зміни призводять до нововведень, які найчастіше спричиняють розвиток підприємства в напрямках: – оцінки та зміни мети підприємства; – організаційної структури управління, тобто розподілу повноважень; – організації виробничо-господарської діяльності; – техніки, технологічних процесів, конструкцій виробів; – можливостей і поведінки працівників тощо. Нововведення – це створення, використання і поширення нового засобу, продукту або процесу (технічного, економічного, організаційного, культурного тощо). Існує безліч класифікацій нововведень. Приклад однієї з них наведений в таблиці 1.1.
Таблиця 1.1 – Класифікація нововведень
Також нововведення можна класифікувати за цілями, темпами, тривалістю, ступенем керованості, ступенем передбачуваності наслідків тощо.
1. Що таке «відкрита система»? 2. Які існують підґрунтя для розвитку підприємства? 3. Які можуть бути нововведення на підприємстві? 2 СТРАТЕГІЧНЕ ПЛАНУВАННЯ ЯК ІНСТРУМЕНТ УПРАВЛІННЯ ЗМІНАМИ
2.1 Актуальність стратегічних підходів до управління в умовах змін середовища
Для того щоб бути конкурентоспроможними у сучасному постійно мінливому середовищі, підприємства змушені витрачати багато зусиль для розробки і реалізації стратегічних цілей з наступною оцінкою результатів своєї діяльності по їхньому досягненню. Ці завдання відносяться до компетенції стратегічних підходів до управління. Стратегічний підхід до управління – це система методів і методичних прийомів, що забезпечують постійну орієнтацію управлінської діяльності на розробку та реалізацію стратегій. Такий підхід сприяє можливостям підприємства максимально ефективно управляти внутрішнім потенціалом підприємства і максимально ефективно підлаштовуватися під вимоги та зміни зовнішнього середовища. Застосування стратегічних підходів до управління дозволяє підприємствам бути стратегічно-орієнтованими. Стратегічно-орієнтоване підприємство – це підприємство, де стратегічне мислення є основною, принциповою настановою в діяльності персоналу підприємства, насамперед вищого керівництва; існує система стратегічного управління; застосовується раціональний процес стратегічного планування, який дає змогу розробляти та використовувати інтегровану систему стратегічних планів; поточна, повсякденна діяльність підпорядкована досягненню стратегічних орієнтирів.
2.2 Стратегічне мислення та його основні елементи
Стратегічне мислення – це вид процесу мислення, який базується на стратегічних категоріях. Зміст цього явища полягає в усвідомленні мети розвитку підприємства та способів її досягнення, в ствердженні необхідності спостереження за зовнішнім і внутрішнім середовищем (для визначення мети та способів досягнення), формування стратегій та рішень, що з них випливають, а також налагодження діяльності по їх виконанню. Для забезпечення ефективності стратегічної діяльності мислити стратегічно повинні не тільки керівники, але й всі співробітники підприємства. Рівень стратегічного мислення відбиває стратегічний рівень підприємства – рівень його готовності до конкурентної боротьби в стратегічній перспективі. Основними елементами стратегічного мислення є стратегічні цілі, а також способи та засоби по їх досягненню. Порівняння «регулярного» мислення, орієнтованого на тактичну й поточну діяльність, та стратегічного мислення, орієнтованого на стратегічну діяльність, наведено в таблиці 2.1. Таблиця 2.1 – Порівняння «регулярного» та стратегічного мислення
2.3 Сутність стратегічного планування, його ознаки та функції
Стратегічне планування – це верхній рівень планування, який передбачає розробку генеральної стратегічної цілі, функціональних стратегічних цілей, стратегії, стратегічних планів, проектів та програм. Сутність стратегічного планування полягає в забезпеченні довгострокової стійкої конкурентоспроможності підприємства шляхом збалансування нових ринкових можливостей та внутрішнього потенціалу підприємства. Процес стратегічного планування є безперервним річним циклом робіт, в якому повинні брати участь всі підрозділи підприємства. Стратегічне планування має такі характерні ознаки: 1) прогнозування стану зовнішнього середовища здійснюється по стратегічних зонах господарювання (СЗГ); 2) планування здійснюється по стратегічних господарських центрах (СГЦ); 3) маркетинговий стратегічний аналіз як внутрішнього, так і зовнішнього середовища підприємства; 4) методика стратегічного планування передбачає розробку декількох стратегічних сценаріїв з урахуванням можливих ситуацій в майбутньому. До підфункцій стратегічного планування відносяться стратегічні цілевстановлення, прогнозування, моделювання та програмування. В корпоративній системі планування підприємства стратегічне планування виконує наступні функції: – забезпечення підприємства генеральними настановами діяльності такими як місія, бачення, стратегічні цінності та стратегічні орієнтири; – забезпечення підприємства генеральними показниками діяльності; – відображення та сприяння підвищенню конкурентоспроможності підприємства за допомогою сумісного аналізу внутрішнього та зовнішнього середовища; – розподілення обмежених ресурсів; – аналіз відповідності діяльності підприємства його генеральним настановам: місії, баченню, стратегічним цінностям, стратегічним орієнтирам; – розробка бази для поточного та оперативного планування.
2.4 Відмінність поточного та стратегічного планування
Поточне планування – це процес, за допомогою якого реалізуються стратегічні плани, проекти і програми підприємства. Результатом цього процесу є поточний план (на базі якого розробляється оперативний або оперативно-календарний план), в якому окремим підрозділам та виконавцям на поточний рік встановлюються конкретні завдання, які у сукупності сприяють досягненню стратегічних цілей підприємства. Основні відмінності поточного та стратегічного планування наведені в таблиці 2.1.
Таблиця 2.2 – Порівняння поточного та стратегічного планування
Продовження таблиці 2.2
2.5 Співвідношення стратегічного планування та стратегічного управління
Стратегічне планування є одним з етапів еволюційного розвитку стратегічного управління. Перехід до стратегічного управління дав змогу подолати обмеження стратегічного планування: фокусування на прийнятті оптимальних стратегічних рішень, а не на досягненні нових стратегічних результатів; переважання аналітико-прогнозних функцій; орієнтацію на економічні та технологічні зміни. Основними функціями сучасного стратегічного управління є: стратегічне планування, організація (побудова системи стратегічного управління), мотивація на досягнення стратегічних цілей та стратегічний контроль. Стратегічне планування є базою і орієнтиром для виконання всіх інших функцій стратегічного управління. Читайте також:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|