МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Сутнісна характеристика економічного потенціалу підприємства.
В Україні певний теоретичний фундамент оцінки фінансово-економічного потенціалу та рівня його використання почав формуватися лише останні декілька років. Так, цією проблемою щільно займається кафедра економіки, контролю та аналізу господарської діяльності Донецького державного університету економіки і торгівлі ім. М. І. Туган-Барановського; цьому питанню присвячені роботи к.е.н. Воронкової А.Е. (Західноукраїнський державний університет, м. Луганськ), В. Щелкунова - першого віце-президента Української спілки промисловців та підприємців та інших українських науковців. Значно більшим є обсяг робіт зарубіжних вчених. Питанням формування й визначення потенціалу підприємств були присвячені роботи Сліже М.У., Спіріна В.С. , Русінова Ф.М., Макаренко О.Г. , Мосіна В.Н., Крука Д.М. та інших. Але й досі немає однозначного підходу для визначення термінів «підприємницький потенціал» і «економічний потенціал», єдиної думки щодо їхньої оцінки. У роботі треба розглянути наступні питання: сутність поняття «економічний потенціал підприємства»; встановлення та обґрунтування їх складових елементів; дослідження інформаційних потоків в системі управлянні потенціалом підприємства. Діяльність будь-якого підприємства спрямована на досягнення визначених результатів. Ефективність роботи підприємства визначається наявністю слушних початкових умов (забезпеченість матеріальними, фінансовими, людськими ресурсами) і раціональною управлінською орієнтацією в їх використанні.
Рис. 2.1 Блочно-модульна структуризація потенціалу підприємства
Відповідно доресурсної концепції, потенціал підприємства розглядається як система ресурсів, що вступають у взаємодію й обумовлюють досягнуті результати. Блок ресурсів, незважаючи на нібито однозначність їхнього трактування, в економічній літературі представляється різним набором модулів. Так, автори блочно-модульної структуризації пропонують у складі ресурсів виділяти кадрові, інформаційні, фінансові та матеріальні. Деякі автори розглядають у якості ресурсних складових тільки персонал і основні фонди, інші виділяють у складі ресурсів тільки людський, матеріальний й організаційний аспекти, що навіть при глобальному розумінні даних складових залишає за межами розгляду технологічні розробки, привабливість територіального розташування й інші елементи. Найбільше поширення одержала концепція виділення в сукупності ресурсів наступних елементів: - технічні ресурси (виробничі потужності та їхні особливості, обладнання, матеріали і т. ін.); - технологічні ресурси (технології, наявність конкурентоспроможних ідей, наукові розробки й ін.); - кадрові ресурси (кваліфікаційний, демографічний склад працівників, їхнє прагнення до знань і удосконалювання, інтелектуальний капітал); - просторові ресурси (характер виробничих приміщень і території підприємства, розташування об'єктів нерухомості, комунікацій, можливість розширення й ін.); - інформаційні ресурси (кількість і якість інформації про внутрішнє та зовнішнє середовище, каналів її поширення, можливості розширення та підвищення вірогідності інформаційної бази і т. ін.); - ресурси організаційної структури системи управління (характер і гнучкість керуючої системи, швидкість проходження керуючих впливів і ін.); - фінансові ресурси (наявність і достатність власного та позикового капіталу, стан активів, ліквідність, наявність кредитних ліній і т. ін.). Наведене вище групування однак може бути доповнено ще одним невід’ємним елементом системи ресурсів, а саме – діловою репутацією підприємства, тому що в сучасних умовах конкурентне становище підприємства за інших рівних виробничих, організаційних і фінансових умов визначається також наявністю в підприємства позитивного іміджу. Таким чином, кожний із зазначених видів ресурсів становить сукупність можливостей досягнення цілей підприємством. Це означає, що маючи у своєму розпорядженні ті чи інші засоби виробництва, кадри, виробничі приміщення з певними характеристиками, спорудження та інші ресурси, підприємство тією чи іншою мірою здатне задовольняти потреби та запити потенційних покупців. Крім ресурсної складової в сучасній економічній теорії виділяють блок системи управління. В управлінському блоці формулюється місія, розробляється стратегія розвитку, визначаються цілі на найближчу перспективу, ставляться задачі. У ньому, як правило, розрізняють три підсистеми: 1) планування - націлена на виявлення майбутнього потенціалу успіху. Тобто з урахуванням довгострокових цілей підприємство повинне вирішити, чи треба намагатися формувати новий потенціал або діяти за раніше наміченим курсом, тобто використовувати уже виявлений; 2) реалізація – має завданнями створення нового потенціалу та перетворення існуючого у фактори успіху. При цьому підсистема, націлена на створення нового потенціалу, знаходиться в тісному зв'язку з адаптивним (на основі сформованих уявлень, удосконалювання устояних моделей) і генеративним (заснованим на стимулюванні підприємницького духу, виникненні оригінальних компетенцій й ринкових шансів) навчанням. Підсистема, націлена на перетворення існуючого потенціалу у фактори успіху, повинна забезпечити трансформацію компетенцій і внутрішніх ресурсів, які відповідають ринковим шансам, у ринкові конкурентні переваги, що повинні, у свою чергу, впливати на рішення про закупівлі з боку покупця; 3) контроль - виконує функції перевірки ефективності здійснення планів й рішень (чи дотримуються плани, чи досягається адекватна конкурентка позиція, чи забезпечує ця позиція задовільні результати) та постійного контролю за вірогідністю планових передумов. Особлива увага приділяється блоку діяльності персоналу, оскільки будь-яка організація - це насамперед люди. Так даний блок містить три складові: 1) аналітична діяльність персоналу - містить у собі наукові дослідження та розробки і є основою для виробництва того чи іншого ресурсу або продукції; 2) виробнича діяльність персоналу - охоплює безпосередньо діяльність, пов'язану зі здійсненням виробничого процесу; 3) комунікаційна діяльність персоналу - діяльність, спрямована на взаємодію з ринком. Вона виконує функції розробки та застосування комплексу маркетингових інструментів впливу на ринок (просування, стимулювання, ціноутворення, товарна політика). Разом з тим за допомогою комунікаційної складової забезпечується надходження інформації про зовнішнє середовище, яка необхідна для управління на етапі планування та розробки стратегічних цілей.
Читайте також:
|
||||||||
|