Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Порівняльний підхід при оцінці вартості бізнесу

 

Порівняльний підхід дає можливість визначити вартість біз­несу відповідно до представлених на вільних ринках аналогічних об’єктів, враховуючи сучасні умови. Основний постулат за такої оцінки – схожі економічні інтереси (вигоди) повинні оцінюва­тися приблизно однаково.

Даний підхід щодо оцінки підприємства (бізнесу) використовується за умов наявності достатньої бази даних про угоди купівлі-продажу. Відповідно до нього цінність підприємства визначається реальними цінами продажів аналогічних підприємств, зафіксованих ринком. Причому вартість, розрахована з використанням таких цін, найбільшою мірою враховує численні вартісні фактори (співвідношення попиту та пропозиції на даний вид бізнесу, рівень ризику, перспективність бізнесу, його прибутковість і т. аб.).

Вибір підприємств-аналогів здійснюється з урахуванням таких вимог:

- одна галузева приналежність з об’єктом оцінки;

- порівнянність якісних і кількісних характеристик аналога з відповідними характеристиками об’єкта оцінки.

- можливість отримання повної та достовірної інформації для порівняння характеристик аналога із характеристиками об’єкта оцінки.

Порівняльний (ринковий) підхід ґрунтується на використанні трьох основних методів:

1) методу мультиплікаторів;

2) методу галузевих співвідношень;

3) методу аналогових продаж.

Найбільшого поширення в рамках даного підходу набув ме­тод мультиплікаторів. Даний метод базується на використанні коефіцієнтів, що відображають взаємозв’язок між ринковою вартістю бізнесу та певною фінансово-економічною базою (фінансовим показником). Найбільшого поширення набули цінові мульти­абл.омен, які можна підрозділити на інтервальні та абл.омент-ні. Загальна характеристика найпоширеніших мультиплікаторів подана у абл.. 12.2.

 

Таблиця 12.2

Мультиплікатори оцінки вартості бізнесу

Мультиплікатор Призначення Основна вимога
Інтервальні мультиплікатори
Ціна / При­буток Відтворює зв'язок вартості бізнесу з фі­нан­совими результатами його діяльнос­ті. Причому за базу розрахунку можуть вико­ристовуватися як сума чистого чи валового прибутку, так і їхні середньо­річні вели­чини Повна відповідність видів прибутку в оцінюваних компаній та методів бух­галтерського обліку в час­тині формування та роз­поділу їх прибутку
Ціна / Гро­шовий потік Характеризує зв'язок вартості бізнесу з розміром грошового потоку, генерова­ного ним. Перевага цього мультипліка­тора пе­ред попереднім у тому, що він ширше тра­ктує фінансові результати ді­яльності біз­несу, а також на основі дис­контування дає змогу коректно врахо­вувати ретроспекти­вні дані Відповідність методів бух­галтерського обліку
Ціна / Виторг від реалізації (опера­ційної діяльності) Характеризує залежність вартості бізнесу від виторгу від реалізації. Даний мульти­плікатор не залежить від методів бух­гал­терського обліку та має універсальний ха­рактер. Також використовується мо­дифі­кована форма даного мультипліка­тора «ціна / натуральний обсяг виробни­цтва». Крім того, як база розрахунку можуть ви­користовуватися інші невартісні величини (кількість устаткування, квадратура виро­бничих площ тощо) Основну частину фінансових результатів функціонування бізне-су складає ефектив-ність комерційної діяльності. За обра-хунку інших видів даного мультиполі-катора слід особливо ретельно обґрунтову-вати залежність вартості бізнесу від обраного показника
Ціна / Диві­денди Описує зв'язок вартості бізнесу та суми дивідендів, виплачених чи потенційних Повна відповідність орга­нізаційно-правової форми бі­знесу та схожість дивіде­нд­ної політики компаній
Одномоментні мультиплікатори
Ціна / Балан­сова вартість Описує зв'язок вартості бізнесу та ба­лан­сової вартості аналогічних компаній (про­ектів). Під час розрахунків викори­стову­ються балансові показники чи аналітично визначена величина скоригованих активів підприємства Ресурсна природа оціню­ваного бізнесу

 

Продовження табл. 12.2

Ціна / Чиста вар­тість активів Характеризує залежність вартості бізне­су від суми його чистих активів. У про­цесі визначення даного мультиплікато­ра особ­ливо важливими є значення рентабельності продажу, структура ка­піталу та активів, ліквідність та інші фі­нансово-економічні показники   Оцінювана компанія пови­нна мати значні інвестиції у майно (нерухомість, цінні папери, газове чи на­фтове обладнання тощо). Основ­ною діяльністю ком­панії є купівля та перепро­даж та­кого майна. Внесок у вар­тість бізнесу персоналу підприє-мства є незначним
Фінансові мультиплікатори
Прибуток / Інвес­тований капі­тал Відображає залежність вартості бізнесу від рівня прибутковості використання інвесто­ваного капіталу Оцінка вартості бізнесу проводиться з позицій вла­сників капіталу (акціоне­рів, інвесторів) і передба­чає ідентичність методів визначення та політики розподілу прибутку і виду оцінки вартості інвестова­ного капіталу
Прибуток / Ви­торг від реалізації Характеризує залежність вартості бізне­су від рентабельності продаж (опера­ційної діяльності) Основним видом діяльно­сті виступає реалізація то­варів (послуг чи виконання робіт) та ідентичність систем бухгалтерського обліку
Власний капі­тал / Позико­вий капі­тал Описує залежність вартості бізнесу від структури його капіталу Капітал порівнюваних ком­паній зіставний за розмі­ром та правовим статусом

 

Залежно від мети та наявної інформації можуть використо­вуватися й інші види оціночних мультиплікаторів, що покликані описувати найсуттєвіші фактори визначення вартості бізнесу.

Метод галузевих співвідношень базується на використанні емпірично визначених і рекомендованих співвідношень між вар­тістю бізнесу та окремими фінансово-економічними параметра­ми. Він є ніби спрощеним варіантом методу мультиплікаторів, тому що передбачає визначення вартості бізнесу за вже встанов­леними спеціалізованими коефіцієнтами.

Метод галузевих співвідношень, на жаль, не набув достатньо­го поширення у вітчизняній оціночній практиці через відсутність мінімально необхідного масиву статистичної інформації чи її за­критого характеру. Тому з огляду на це можна рекомендувати досвід іноземних оцінювачів:

― бухгалтерські фірми та рекламні агентства продаються від­повідно за 0,5 та 0,7 річної валового виторгу (мається на увазі 50-70%);

― салони краси - за 0,25-0,7 суми річної валового виторгу, вартості обладнання та запасів;

― ресторани і туристичні агентства - відповідно за 0,25-0,5 та 0,04-0,1 річного валового виторгу;

― автозаправні станції - за 1,2-2,0 місячного валового ви­торгу;

― підприємства роздрібної торгівлі - за 0,75-1,5 суми чисто­го прибутку, обладнання та запасів;

― машинобудівні підприємства — за 1,5-2,5 суми чистого прибутку та виробничих запасів тощо.

Метод аналогових продаж (ринку капіталу) базується на використанні інформації щодо ринкової вартості пакетів акцій схожих компаній, на основі чого робиться висновок щодо вар­тості оцінюваного бізнесу. Відповідно до принципу заміщення інвестор інвестує кошти в оцінюваний бізнес у такому ж роз­мірі, як і в аналогічну компанію, акції котрої вже котируються на ринку. Слід відзначити, що ринкову інформацію щодо ціни на акції аналогічних компаній коригують з огляду на специфі­ку оцінюваного бізнесу. Основною перевагою цього методу є використання фактичної ринкової інформації, а не прогнозних даних. Хоча обов'язковою вимогою використання даного ме­тоду оцінки є схожість організаційно-правової форми порів­нюваних компаній та достовірність (надійність) ринкової ін­формації.

Процес визначення вартості бізнесу з використанням цього методу передбачає виконання таких етапів.

Етап 1. Збір ринкової інформації, її аналітичне опрацювання та відбір необхідної, допоміжної й довідкової.

Етап 2. Формування переліку схожих (аналогічних) компаній, що передбачає:

- визначення максимального переліку компаній, схожих чи пов'язаних з оцінюваною (відбір проводиться за галузевою озна­кою, продуктовою подібністю, обсягами виробництва, основним видом сировини тощо);

- відбір на базі попереднього пункту компаній-кандидатів, які мають найбільшу схожість з оцінюваним за ключовими кри­теріями успішності функціонування бізнесу (важливим критерієм відбору є можливість отримання додаткової достовірної інфор­мації щодо тієї чи іншої компанії);

- визначення остаточного переліку схожих (аналогічних) ком­паній за галузевою ознакою, розміром та обсягами виробництва, перспективами росту, господарськими ризиками, якістю мене­джменту тощо.

Етап 3. Фінансово-економічний аналіз компаній зі списку на базі таких вимог:

- аналітичні розрахунки даного етапу повинні базуватися на інформації останніх п'ять років діяльності компаній;

- аналіз повинен мати проблемно орієнтований характер і ба­зуватися на системному підході;

- розрахунки повинні давати можливість визначати рейтинг компаній на основі системи цільових орієнтирів оцінювача (за­мовника).

Етап 4. Розрахунок оціночних коефіцієнтів (мультиплікато­рів) і визначення їх нормативного значення на базі результатів попереднього етапу. Як базу оціночних коефіцієнтів використо­вують попередньо визначені ключові (критичні) показники виро­бничо-комерційної діяльності підприємств, які суттєво вплива­ють на вартість бізнесу.

Етап 5. Визначення розрахункової вартості бізнесу, зважу­вання проміжних результатів і внесення остаточних коригу­вань (поправок) у розрахункову вартість бізнесу.

Найтиповішими поправками, що вносяться у розрахункову вартість біз­несу, є коригування залежно від непривабливого для покупця характеру диверсифікації бізнесу (портфельна знижка); частки виробничих активів у загальній вартості майна (виробнича знижка); недостачі власного оборотного капіталу чи інвестицій (фінансова знижка); рівня контролю наданого інвесторові чи власникові (контрольна знижка); рівня ліквідності (знижка лік­відності).

 

 

 



Читайте також:

  1. ERP і управління можливостями бізнесу
  2. III етап. Системний підхід
  3. IV етап. Ситуаційний підхід
  4. Аксіологічний підхід до вивчення педагогічних явищ.
  5. Акціонерне товариство, як форма організацій бізнесу. Акції, їх суть і види.
  6. Алфавітний підхід до вимірювання кількості інформації.
  7. Альтернативні теорії вартості
  8. Аналіз вартості капіталу
  9. Аналіз витрат на 1 грн. вартості продукції
  10. Аналіз і оцінка рівня соціальної відповідальності бізнесу
  11. Аналіз показників валового прибутку і собівартості реалізованої продукції
  12. Аналіз собівартості окремих видів продукції.




Переглядів: 388

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Методи доходного підходу до оцінки вартості бізнесу | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.