МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Порівняльний підхід при оцінці вартості бізнесу
Порівняльний підхід дає можливість визначити вартість бізнесу відповідно до представлених на вільних ринках аналогічних об’єктів, враховуючи сучасні умови. Основний постулат за такої оцінки – схожі економічні інтереси (вигоди) повинні оцінюватися приблизно однаково. Даний підхід щодо оцінки підприємства (бізнесу) використовується за умов наявності достатньої бази даних про угоди купівлі-продажу. Відповідно до нього цінність підприємства визначається реальними цінами продажів аналогічних підприємств, зафіксованих ринком. Причому вартість, розрахована з використанням таких цін, найбільшою мірою враховує численні вартісні фактори (співвідношення попиту та пропозиції на даний вид бізнесу, рівень ризику, перспективність бізнесу, його прибутковість і т. аб.). Вибір підприємств-аналогів здійснюється з урахуванням таких вимог: - одна галузева приналежність з об’єктом оцінки; - порівнянність якісних і кількісних характеристик аналога з відповідними характеристиками об’єкта оцінки. - можливість отримання повної та достовірної інформації для порівняння характеристик аналога із характеристиками об’єкта оцінки. Порівняльний (ринковий) підхід ґрунтується на використанні трьох основних методів: 1) методу мультиплікаторів; 2) методу галузевих співвідношень; 3) методу аналогових продаж. Найбільшого поширення в рамках даного підходу набув метод мультиплікаторів. Даний метод базується на використанні коефіцієнтів, що відображають взаємозв’язок між ринковою вартістю бізнесу та певною фінансово-економічною базою (фінансовим показником). Найбільшого поширення набули цінові мультиабл.омен, які можна підрозділити на інтервальні та абл.омент-ні. Загальна характеристика найпоширеніших мультиплікаторів подана у абл.. 12.2.
Таблиця 12.2 Мультиплікатори оцінки вартості бізнесу
Продовження табл. 12.2
Залежно від мети та наявної інформації можуть використовуватися й інші види оціночних мультиплікаторів, що покликані описувати найсуттєвіші фактори визначення вартості бізнесу. Метод галузевих співвідношень базується на використанні емпірично визначених і рекомендованих співвідношень між вартістю бізнесу та окремими фінансово-економічними параметрами. Він є ніби спрощеним варіантом методу мультиплікаторів, тому що передбачає визначення вартості бізнесу за вже встановленими спеціалізованими коефіцієнтами. Метод галузевих співвідношень, на жаль, не набув достатнього поширення у вітчизняній оціночній практиці через відсутність мінімально необхідного масиву статистичної інформації чи її закритого характеру. Тому з огляду на це можна рекомендувати досвід іноземних оцінювачів: ― бухгалтерські фірми та рекламні агентства продаються відповідно за 0,5 та 0,7 річної валового виторгу (мається на увазі 50-70%); ― салони краси - за 0,25-0,7 суми річної валового виторгу, вартості обладнання та запасів; ― ресторани і туристичні агентства - відповідно за 0,25-0,5 та 0,04-0,1 річного валового виторгу; ― автозаправні станції - за 1,2-2,0 місячного валового виторгу; ― підприємства роздрібної торгівлі - за 0,75-1,5 суми чистого прибутку, обладнання та запасів; ― машинобудівні підприємства — за 1,5-2,5 суми чистого прибутку та виробничих запасів тощо. Метод аналогових продаж (ринку капіталу) базується на використанні інформації щодо ринкової вартості пакетів акцій схожих компаній, на основі чого робиться висновок щодо вартості оцінюваного бізнесу. Відповідно до принципу заміщення інвестор інвестує кошти в оцінюваний бізнес у такому ж розмірі, як і в аналогічну компанію, акції котрої вже котируються на ринку. Слід відзначити, що ринкову інформацію щодо ціни на акції аналогічних компаній коригують з огляду на специфіку оцінюваного бізнесу. Основною перевагою цього методу є використання фактичної ринкової інформації, а не прогнозних даних. Хоча обов'язковою вимогою використання даного методу оцінки є схожість організаційно-правової форми порівнюваних компаній та достовірність (надійність) ринкової інформації. Процес визначення вартості бізнесу з використанням цього методу передбачає виконання таких етапів. Етап 1. Збір ринкової інформації, її аналітичне опрацювання та відбір необхідної, допоміжної й довідкової. Етап 2. Формування переліку схожих (аналогічних) компаній, що передбачає: - визначення максимального переліку компаній, схожих чи пов'язаних з оцінюваною (відбір проводиться за галузевою ознакою, продуктовою подібністю, обсягами виробництва, основним видом сировини тощо); - відбір на базі попереднього пункту компаній-кандидатів, які мають найбільшу схожість з оцінюваним за ключовими критеріями успішності функціонування бізнесу (важливим критерієм відбору є можливість отримання додаткової достовірної інформації щодо тієї чи іншої компанії); - визначення остаточного переліку схожих (аналогічних) компаній за галузевою ознакою, розміром та обсягами виробництва, перспективами росту, господарськими ризиками, якістю менеджменту тощо. Етап 3. Фінансово-економічний аналіз компаній зі списку на базі таких вимог: - аналітичні розрахунки даного етапу повинні базуватися на інформації останніх п'ять років діяльності компаній; - аналіз повинен мати проблемно орієнтований характер і базуватися на системному підході; - розрахунки повинні давати можливість визначати рейтинг компаній на основі системи цільових орієнтирів оцінювача (замовника). Етап 4. Розрахунок оціночних коефіцієнтів (мультиплікаторів) і визначення їх нормативного значення на базі результатів попереднього етапу. Як базу оціночних коефіцієнтів використовують попередньо визначені ключові (критичні) показники виробничо-комерційної діяльності підприємств, які суттєво впливають на вартість бізнесу. Етап 5. Визначення розрахункової вартості бізнесу, зважування проміжних результатів і внесення остаточних коригувань (поправок) у розрахункову вартість бізнесу. Найтиповішими поправками, що вносяться у розрахункову вартість бізнесу, є коригування залежно від непривабливого для покупця характеру диверсифікації бізнесу (портфельна знижка); частки виробничих активів у загальній вартості майна (виробнича знижка); недостачі власного оборотного капіталу чи інвестицій (фінансова знижка); рівня контролю наданого інвесторові чи власникові (контрольна знижка); рівня ліквідності (знижка ліквідності).
Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|