МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Теорія, як вища форма наукового знання.Поняття теорія тлумачиться по-різному. Теоріями часто називають сукупність ідей і поглядів, які так або інакше пояснюють явища мат. та духовного світу. Є природничо-наукові теорії і соціальні теорії. Теоріями вважаються певні положення і висновки, підтверджені науковими фактами і перевірені практикою. Загальним для всіх цих визначень є – в якості теорій виступає знання про об’єкт. Проте, теорія – це не просто знання, а вища і найскладніша форма наукового знання. Теорія– це конкретне сутнісно-змістовне знання про об’єкт пізнання, яке може бути використане у предметно-практичній і пізнавальній діяльності. Теорія повинна пояснювати факти на основі фундаментальності: 1) ідеї; 2) принципів; 3) законів; і зводити всю їх сукупність в одну систему. Поза системою немає теорій.
Наукова теорія повинна бути: а) внутрішньо-замкнутою; б) не суперечливою в логічному відношенні системних суджень. Всяка наукова теорія має свою висхідну емпіричну основу, яка охоплює усю сукупність фактів, що стосується відповідної галузі дійсності. Для теоретичного узагальнення потрібні не тільки факти, а система фактів. В теорії факти не фігурують самі по собі, а у вигляді сукупності основних понять, які відображають найсуттєвіші: а) риси; б) властивості; в) зв’язки явищ дійсності. Важливішим компонентом історії є закони. У законах виражається основний зміст поняття. Теорія може включати цілий ряд законів, однак є домінуючі закони. Проте все це не створює знання на теоретичному рівні: потрібен більш високий рівень синтезу. Таким синтезуючим компонентом теорії є ідея. Інколи вживають поняття принцип. Ці поняття однотипні, але відіграють різні функції. 1) наукова теорія – основа об’єднання воєдино ін. компонентів теорії: а) понять; б) законів; в) самих теорій. 2) принцип – провідне начало, але воно виступає в науковому пізнанні не як основа обєднання елементів теорії воєдино, а як засіб такого обєднання. Принцип також ідея, але не в структурі самої теорії, а в методі її побудови. Таким чином наукова теорія може виступати в ролі теоретичній і методологічній. Обсяг знань виражений науковою теорією може бути різний. Наукові теорії систематизуються за системою їх спільності: а) специфічні; б) загальні; в) всеохоплюючі. За степенем спільності виділяють такі рівні теорій: а) загально-філософський; б) філософсько-соціологічний; в) соц.-науковий; г) конкретно-проблемний. Є ще одна класифікація наукових теорій, яка базується на урахуванні того який метод або логічний спосіб був визначальним. За цим критерієм теорії діляться: а) порівняльні; б)аналітичні; в) синтетичні. А) ці теорії формуються шляхом співставлення рис і властивостей явищ, які вивчаються з аналогічними явищами. Застосовуються при вивчені соц. і істор. явищ. Основою є метод аналогії. Б) частіше за все характеризують відносно обмежене коло явищ дійсності. Основну роль відіграють методи аналізу та індукції. Використовуються у всіх конкретних науках. Вони виражають більш високий рівень пізнання ніж порівняльні. В) вони вищий рівень теоретичного знання у плані глибини відображення дійсності. Вони узагальнюють всі знання даної галузі. При формуванні синтетичних теорій використовуються методи: - синтезу; - дедукції: шлях від абстрактного до конкретного. Функції наукової теорії, як вищої форми наукових знань: І) онтологічно-пізнавальна. Її мета: наукове пізнання явищ об’єктивного світу і його пояснення. Ціль: одержання наукових знань про світ – його використання в мат. і дух. діяльності людей. ІІ) дієвопрактична. Адже цінність наукового знання вираженого в теорії полягала в тому, що воно може служити основою для володіння світом, його перетворенням. ІІІ)Важливу роль у пізнанні світу відіграє світогляд (цілісна і осмислена система поглядів). Світогляд буває науковий і ненауковий. Важливим розділом теорії пізнання є епістемологія. Всі теорії так чи інакше базуються на філософії. Для пізнання явищ світу гносеологія виробила 5 категорій відображення: 1) чуттєве і раціональне; 2) емпіричне і теоретичне; 3)абстрактне і конкретне; 4) істинне і фальшиве; 5) історичне і логічне. Читайте також:
|
||||||||
|