Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Гуманістична спрямованість цивілізаційного процесу.

Як уже зазначалося, головним суб'єктом цивілізації є людина. Людина підпорядковує її розвиток передусім задоволенню власних потреб та інтересів. Останні є могутньою рушійною силою цивілізаційного прогресу. Вони утворюють ту «пружину», яка приводить у дію механізм розвитку, що формується у його структурі. Отже, суперечливість між потребами та інтересами людини, з одного боку, та можливостями і умовами розвитку виробництва, спрямо­ваного на задоволення їх — з іншого, має розглядатися як найзагальнішаприродна основа цивілізаційного процесу.

Водночас визначення цього протиріччя як основоположного у розвитку цивілізаційного процесу вказує на загальну спрямованість суспільного виробництва взагалі, його цільову функцію. Виробни­чий процес має бути підпорядкований задоволенню постійно зрос­таючих потреб людини, розвитку її суттєвих сил, здібностей, багат­ства людської особистості.

Таке визначення цільової спрямованості цивілізаційного прогре­су пояснюється причинами й іншого порядку. Воно пов'язане з за­гальною специфікою праці як матеріальної основи людської особисто­сті, її основоположної соціальної й водночас фізіологічної потреби.

Праця — не тільки основа виробничого процесу і створення засобів існування, а й головна форма самоствердження суспільної природи людини.Вона відображує її найбільш глибоку сутність, родову якість.

Відповідно до цього теорія суспільного розвитку розглядає пра­цю як діяльність, що конституює суттєві сили людини. Широко відому тезу про те, що праця створила людину, не слід розглядати, як це досить часто трапляється, лише з точки зору історичного процесу відокремлення людини від природного середовища, адже «створення» людини працею — не одноразова подія, що у сиву давнину відбулася з нашими предками. Цей процес, що визначає зміст всієї історії людства, розвивається постійно. Праця створила і водночас створює людину, конституює її особливості, розвиває багатство її суспільної природи впродовж усього розвитку людства.

Отже, мова йде про розуміння того, що з позицій цивілізаційного підходу людина розглядається не тільки як головний суб'єкт виробництва, а і як його безпосередня самоціль. Саме завдяки цьому цивілізаційний підхід до розвитку суспільства відображає людиноутверджуючу гуманістичну лінію історичного процесу.

У зв'язку з цим зауважимо, що науково обґрунтоване теорією суспільного розвитку матеріалістичне розуміння історії ґрунтується на розумінні загальноцивілізаційного прогресу як процесу безпосереднього розвитку людської особистості, реалізації її суттєвих сил і можливостей.

Розвиток особи визначається свободою реалізації її внутрішніх потенцій. При цьому поняття свободи розглядається як необхідна умова самоствердження особи, реалізації її творчого потенціалу, інтелектуальних та фізичних можливостей.

Людина як біологічна істота розпочинається тоді, коли її пристосу­вання до природи втрачає примусовий характер, коли вона отримує свободу дій. У цьому відношенні сутність особи і свобода способу її життєдіяльності неподільні. Проте ступінь свободи, яку суспільство здатне забезпечити особі, детермінується складним комплексом об'єк­тивних і суб'єктивних чинників, які в сукупності визначають цивілізаційний процес. На цій основі формується зворотна залежність: го­ловним критерієм розвитку цивілізації є свобода, яку суспільство здатне забезпечити особі в процесі її саморозвитку.


Читайте також:

  1. H) інноваційний менеджмент – це сукупність організаційно-економічних методів управління всіма стадіями інноваційного процесу.
  2. II. Поняття соціального процесу.
  3. IV. План навчального процесу.
  4. Активний та пасивний типи адаптаційного процесу.
  5. Активність особистості та її джерела, спрямованість особистості
  6. Антропологічна спрямованість філософії Г.С.Сковороди.
  7. Антропологічно-гуманістична філософія XX ст.
  8. БОЛОНСЬКИЙ ПРОЦЕС. ДОКУМЕНТИ БОЛОНСЬКОГО ПРОЦЕСУ.
  9. Видоутворення як основне явище еволюційного процесу.
  10. Глобальні проблеми та закономірності історичного процесу.
  11. Гуманістична психологія
  12. Гуманістична спрямованість особистості вчителя.




Переглядів: 836

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Які матеріальні основи розвитку сучасної цивілізації. | Основні етапи розвитку цивілізацій.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.