МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Які ж основні риси нових економічних структур слід розглядати як елементи постіндустріальної цивілізації?Формування економічних засад постіндустріальної цивілізації. Ця проблема найбільш широко розглядається в працях відомих американських вчених Д. Белла і О. Тоффлера, японського економіста-соціолога Е. Масуди, французьких вчених Ж. Ж. Серван-Шрейбера, А. Турена та ін. Слід зазначити, що в економічній та філософській літературі нашої країни до недавнього часу теоретичні розробки, про які йдеться, розглядалися лише з позиції критики. І це легко пояснити. Ми лише нещодавно усвідомили, що формування основ постіндустріальної цивілізації відображує реальні процеси сучасного суспільно історичного прогресу, на підвалинах яких тепер або у перспективі розвиватимуться усі народи та держави, у тому числі незалежна Україна. Це надає особливої актуальності глибокому осмисленню питань, що розглядаються. Аналізуючи це, ще недостатньо теоретично обґрунтоване, питання, слід звернути увагу ось на що. По-перше,на розвиток нової технологічної структури виробництва, що покликана забезпечити його комплексну автоматизацію. Основою цього процесу є формування замкнених автоматизованих систем, впровадження високої інформаційно-інтелектуальної технології, що ґрунтується на електронній автоматиці, інформатиці, біотехнології та забезпечує пріоритетний розвиток матеріале-, ресурсо- та працезберігаючих виробничих процесів. У кінцевому підсумку йдеться про розвиток самовідтворюваних технологічних структур, де автоматизовані системи відтворюються за допомогою автоматизованих систем. Перехід до інформаційно-інтелектуальної технології перетворює її базову структуру — інформацію, безпосереднім носієм і генератором якої є людина, на центральне ядро виробничої системи, її основний лімітований чинник, визначальний виробничий ресурс. По-друге,відповідно до розвитку нових технологічних систем йде процес формування нового типу суб'єкта праці. Людина праці перестає бути безпосереднім агентом (чинником) виробництва; вона виходить з його структури, стає поруч з ним, здійснює його цілеспрямоване регулювання, перебуваючи за його межами. На цій основі має відбутися перехід провідної ролі від матеріально-уречевлених елементів виробництва до ідеально-духовних, від минулої до безпосередньо живої праці. При цьому домінуючим типом такої праці стає не структурно розчленована, а цілісна, переважно інтелектуальна, озброєна науковими знаннями, творча праця. Це, врешті-решт, веде до зняття породжених розвитком індустріального виробництва основних форм відчуження людини, перетворення багатства людської особистості на головну форму багатства суспільства, безпосередню самоціль виробничого процесу. По-третє,слід звернути увагу на глибокі перетворення структури виробництва. Це передусім прогресуюче зменшення частки працюючого населення у промисловості й сільськогосподарському виробництві та всебічний розвиток третинного сектора економіки — сфери послуг. У деяких країнах, у томі числі у США, у цій сфері зайнято приблизно 70 відсотків усіх працюючих. Та найвагоміші зміни, що відбуваються, пов'язані з всебічним розвитком інформаційного сектора суспільного виробництва, який спричиняє всезростаючий вплив на якісні перетворення усіх сфер життєдіяльності людини. Нині в США у сфері інформатики зайнято більше половини всіх працюючих. Розглядаючи нові тенденції у розвитку виробництва, слід звернути увагу і на такий надзвичайно важливий процес. Для індустріальної економіки визна-чальними були концентрація виробництва, зростання його багатосерійності та масовості. Постіндустріальний розвиток характеризується змінами іншого порядку. Виробничий процес більше орієнтується на задоволення індивідуальних потреб споживача, дестандартизацію, виробництво продукції малими серіями. Саме це є основою формування та всебічного розвитку середніх і малих економічних структур, що інтенсивно розвиваються. І, нарешті, по-четверте,зміни, що відбуваються, у своїй сукупності зумовлюють глибоку інтеграцію сфер матеріального і духовного виробництва, органічне поєднання їх у структурну цілісність. Відповідно до цього суттєво ускладнюється специфіка продуктивної праці. Поряд з працею у сфері матеріального виробництва в нових умовах продуктивною стає також праця у духовній сфері суспільного життя. Вона пов'язана передусім з задоволенням духовних і соціальних запитів кожної людини, зростанням її інтелектуального потенціалу, багатства її особистості. І це цілком природно. Постіндустріальна інформативна економіка спрямована не стільки на забезпечення фізіологічних потреб людини (це завдання спроможна вирішити й індустріальна структура виробництва), а насамперед потреб більш високого порядку, тих, що забезпечують всебічний розвиток особи. Йдеться про задоволення так званих постматеріальних потреб, пов'язаних з забезпеченням високих стандартів у сфері освіти, можливостями найбільш повної реалізації здібностей особи, гуманізацією всієї багатогранності суспільних відносин, гармонічними відносинами у сім'ї, повноцінним відпочинком тощо. Остаточні характеристики багатьох процесів, що характеризують розвиток постіндустріального суспільства, ще не визначені. Як зазначав ще на початку 80-х років відомий американський економіст В. Леонтьєв, нова хвиля технологічних змін, пов'язана з інформацією виробництва, ще тільки розпочинається, її пік очікується років за 30-50. Однак це не зменшує, а, навпаки, збільшує значення уважного вивчання їх.
Читайте також:
|
||||||||
|