МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Еволюція капіталізму.Пізнавальне значення положень, що характеризують матеріальні засади загальноцивілізаційного розвитку, полягає у тому, що вони створюють необхідні передумови для глибокого осмислення об'єктивних меж розвитку тієї чи іншої формації — феодалізму, капіталізму, соціалізму. У понятті «формація» втілюється якісна визначеність соціально-еконо-мічної та політичної структури суспільства, що формується в окремих країнах на конкретному історичному етапі їхнього розвитку. Історією доведена відповідність між розвитком певної цивілізації та окремих формаційних структур. Так, аграрна цивілізація створила матеріальні основи для розвитку у найрізноманітніших формах феодального суспільства. Характерним у цьому відношенні є й те, що капіталістичні виробничі відносини дістали необхідний простір для свого розвитку лише на ґрунті індустріальної структури виробництва. Елементи капіталістичних відносин почали зароджуватися ще у XIV-XV ст. у вигляді мануфактурного виробництва у північних містах Італії та в Нідерландах. Потім був досить тривалий період так званого первісного нагромадження капіталу. Цей період, що став своєрідною передісторією капіталістичного способу виробництва, його початковим ступенем, був вписаний в літопис історії «полум'яною мовою меча та вогню» як найжорстокіший період насильства над людиною. А це знову ж таки більш як два сторіччя людської історії. Однак низький рівень продуктивних сил аграрної цивілізації, що залишалася на той час панівною, не дав змогу капіталізму повністю витіснити феодальні структури суспільства. І лише завдяки промисловій революції, на основі якої було створено матеріальну базу індустріального виробництва, капіталістичні виробничі відносини отримали необхідний простір для свого розвитку. У підручнику «Економікс», авторами якого є американські економісти К. Р. Макконнелл і С. А. Брю, визначені такі принципи капіталізму. 1. Приватна власність. 2. Свобода підприємництва і вибору. 3. Особистий інтерес як головний мотив поведінки особи. 4. Конкуренція. 5. Опора на систему цін або ринкову систему. 6. Обмежена роль уряду. Реалізація цих принципів забезпечила не лише прогресуюче удоскона-лення капіталістичного способу виробництва, а й самоутвердження та всебічний розвиток особи як головного критерію загальноцивілізаційного процесу. Водночас разом з самоствердженням людини капіталізм на усіх етапах свого розвитку утримував в собі й елементи самозаперечення її особистості. При капіталізмі економічна діяльність заради отримання і нагромадження прибутку є самоціллю. Цей принцип став основою грандіозних досягнень як капіталістичного способу виробництва, так і цивілізаційного процесу й суспільства в цілому. Однак суб'єктивно він примусив людину працювати в ім'я не особистої мети, перетворивши її на функціональний придаток індустріальної системи. Людина стала своєрідною деталлю гігантської економічної машини. Якщо у її розпорядженні є достатній капітал, то вона — велика шестірня, якщо капітал відсутній, то — гвинтик. Проте у будь-якому випадку людина — одна з деталей цієї машини і слугує меті, що є зовнішньою по відношенню до саморозвитку власної особистості. Розвиток особистості не є самоціллю. Він також відбувається, але опосередковано. Цей процес породжує елементи самозаперечення капіталізму. Становлення і розвиток їх збігаються з самозапереченням індустріальної системи цивілізаційного процесу. Як зазначав видатний англійський вчений А. Дж. Тойнбі, все, що народжується, приречене на розпад; навіть ідеальна за своєю побудовою структура не може існувати вічно і, врешті-решт, має надломитися. Отже, підготувавши передумови для розвитку постіндустріальної структури виробництва, засвоївши їх, капіталізм починає сам себе заперечувати. У його підвалинах починають зароджуватися і набувати дедалі більшого значення принципово нові структури, які несуть на собі риси зовсім іншого суспільного устрою. Це якісно нові за змістом посткапіталістичні формування, розвиток яких відображує антикапіталізацію капіталістичного способу виробництва. Читайте також:
|
||||||||
|